Uha, Bianca, lige præcis kyllinger i de store bakker og færdigkyllinger bliver jo groft mishandlet. Det er ikke for at prædike moral, men jeg bliver nu noget ked af det, når folk vælger dem.
Men det var ikke det tråden skulle handle om, men forslag til mad. Du skriver kostomlægning, så jeg går ud fra, at det skal være enten sundere eller slankere mad? Under alle omstændigheder betyder det jo flere grøntsager og færre kulhydrater. Fordelingen til en voksen person (der gerne vil af med lidt kilo) skal være ca. 100-150 g fedtfattigt kød, 250 g grøntsager, 60 g kartofler (ca. to på størrelse med et æg/brød (ca. en skive) eller 30 g ukogt ris/pasta (forsvindende lidt).
Pizza! Kræver du er tidligt hjemme, så du lige kan smække dejen sammen (tager 5 minutter) og stille til hævning (½-1 time, så kan man lige nå noget andet imens). Fyld: Tomatsovs (laves hurtigt af en dåse flåede tomater og krydderier), fedtfattig revet ost, Letvægter (tror jeg det hedder) spegepølse (fra Netto), løg, peberfrugt og paprika på glas. Alternativt kalkunbacon eller skinkestrimler. En god blanding af salt og syrligt. Lav evt. flere pizzaer på samme tid og gem dem til de efterfølgende dage.
Pitabrød med hakket oksekød og salat.
Kyllingefad med ris og salat (vi køber altid bornholmerkyllinger eller -haner).
Kinesisk inspireret mad: Kylling (vi bruger altid kyllingbrysterne fra ovennævnte bornholmere) i karry med løg, peberfrugt, bambusskud og ris. Kylling i kokos med løg, bambusskud, sukkerærter og frisk pasta.
Hakkebøffer, frikadeller, krebinetter, koteletter. Lige nu er der nye kartofler overalt, smager skønt til, evt. med friske krydderurter, f.eks. persille eller timian.
Tilbehør: Tomatsalat, almindelig salat (hjertesalat er ret sprødt og ikke så bittert), råkost, kålsalat, agurkestave, gulerodsstave, peberfrugtstave, ærter (de "ekstra fine" smager rigtig godt). I den mindre børnevenlige afdeling findes broccoli, blomkål og asparges.
Alternativt rugbrød med varmt pålæg, f.eks. leverpostej eller frikadeller.
Fiskefileter eller endnu bedre: Ikke-panerede fisk, hvis børnene vil spise det. Man kan købe frosne stykker laks i Føtex, de er gode til stegning.
Majskolber, det er højsæson nu, så du får smidt dem i nakken. Husk også at købe tandtråd
.
Koldskål med jordbær, tvebakker og kammerjunkere.
Smoothies (kan laves fedtfyldt eller fedtfattigt efter behag).
På dage med let mad kan man jo have frugt klar: Melon, bananer, æbler, pærer. Hvis de skæres i både og stilles frem i tallerken er der større afsætning.
Håber, du blev inspireret og kan finde noget børnevenligt iblandt mine forslag.