Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

SUND, nem og billig mad.
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 21:59

Skal igang med en kraftig kostomlægning, og søger derfor inspiration til især aftensmad. Vi er en familie med to børn, så det må gerne være børnevenligt og nemt :-)

Tine

RIP. Surprice - 13 juli 1990 - 29 juni 2010.

RIP. Ticco - 15 april 1991 - 29 juni 2010.

!Altid elsket, altid savnet!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-07-2011 11:17

Jeg bruger ofte opskrifter fra denne side:

http://varmeretter.dk/

:-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-07-2011 11:27

Jeg har været på diæt i to år, og der hedder det 40% fedtfattigt kød på tallerknen, 40% kogte grøntsager, 10% kartofler/pasta/ris og 10% fedtfattig sovs.

Nu ved jeg ikke, hvilken kostomlægning du er igang med, men alternativt kan du jo altid lade dine børn spise mere kartoffel og lidt mere kød end fx. kogte grøntsager - Og selv holde dig fra det, hvis du evt. vil tabe dig.

Vi laver ofte en hel kylling i ovnen i sådan en krydderi-pose, man kan købe, og det er supergodt, og så bruger vi væden til sovs med Milda, og så spiser vi gerne kogte grøntsager til. Det er faktisk ret billigt, og alle aldre kan lide en godt krydret kylling.

Samtidig laver vi også ofte en ret med en stor bakke kyllingebryst, som vi skærer i tern, som sammen med én pakke kalkunbacon bliver stegt på panden og krydret grundigt med paprika, barbecue osv, og så hælder vi to-tre Milda eller Creme Fine henover, putter lidt farve i, og putter så en masse udskårne rød peber i. Serveres med frisk pasta.

Tager ingen tid, og alle har elsket det. Herhjemme har der altid været nok til to dage. Er man så ude efter at tabe sig, skal man spise mest kylling og paprika, og max 100 g. pasta.

Citat slut
Bianca

"Do not mistake a goats beard for a fine stallions tail."
Irish saying

0
0
Svar på denne tråd

Inspiratioin
Forfatter: 
Dato:  25-07-2011 16:09

Uha, Bianca, lige præcis kyllinger i de store bakker og færdigkyllinger bliver jo groft mishandlet. Det er ikke for at prædike moral, men jeg bliver nu noget ked af det, når folk vælger dem.

Men det var ikke det tråden skulle handle om, men forslag til mad. Du skriver kostomlægning, så jeg går ud fra, at det skal være enten sundere eller slankere mad? Under alle omstændigheder betyder det jo flere grøntsager og færre kulhydrater. Fordelingen til en voksen person (der gerne vil af med lidt kilo) skal være ca. 100-150 g fedtfattigt kød, 250 g grøntsager, 60 g kartofler (ca. to på størrelse med et æg/brød (ca. en skive) eller 30 g ukogt ris/pasta (forsvindende lidt).

Pizza! Kræver du er tidligt hjemme, så du lige kan smække dejen sammen (tager 5 minutter) og stille til hævning (½-1 time, så kan man lige nå noget andet imens). Fyld: Tomatsovs (laves hurtigt af en dåse flåede tomater og krydderier), fedtfattig revet ost, Letvægter (tror jeg det hedder) spegepølse (fra Netto), løg, peberfrugt og paprika på glas. Alternativt kalkunbacon eller skinkestrimler. En god blanding af salt og syrligt. Lav evt. flere pizzaer på samme tid og gem dem til de efterfølgende dage.

Pitabrød med hakket oksekød og salat.

Kyllingefad med ris og salat (vi køber altid bornholmerkyllinger eller -haner).

Kinesisk inspireret mad: Kylling (vi bruger altid kyllingbrysterne fra ovennævnte bornholmere) i karry med løg, peberfrugt, bambusskud og ris. Kylling i kokos med løg, bambusskud, sukkerærter og frisk pasta.

Hakkebøffer, frikadeller, krebinetter, koteletter. Lige nu er der nye kartofler overalt, smager skønt til, evt. med friske krydderurter, f.eks. persille eller timian.

Tilbehør: Tomatsalat, almindelig salat (hjertesalat er ret sprødt og ikke så bittert), råkost, kålsalat, agurkestave, gulerodsstave, peberfrugtstave, ærter (de "ekstra fine" smager rigtig godt). I den mindre børnevenlige afdeling findes broccoli, blomkål og asparges.

Alternativt rugbrød med varmt pålæg, f.eks. leverpostej eller frikadeller.

Fiskefileter eller endnu bedre: Ikke-panerede fisk, hvis børnene vil spise det. Man kan købe frosne stykker laks i Føtex, de er gode til stegning.

Majskolber, det er højsæson nu, så du får smidt dem i nakken. Husk også at købe tandtråd .

Koldskål med jordbær, tvebakker og kammerjunkere.

Smoothies (kan laves fedtfyldt eller fedtfattigt efter behag).

På dage med let mad kan man jo have frugt klar: Melon, bananer, æbler, pærer. Hvis de skæres i både og stilles frem i tallerken er der større afsætning.

Håber, du blev inspireret og kan finde noget børnevenligt iblandt mine forslag.

Kiiri
*En hest er altid en hest. Men en rytter uden en hest... er blot et menneske*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider