I mit sind er der heller ingen tvivl om at dyr har en gavnlig virkning på psykisk syge, men bestemt også kan være en vigtig del i almindelig opdragelse og læring.
Ridning styrker balancen og dermed indlæringsevnen, og når man skal afhjælpe psykisk sygdom skal der jo også læres nye tankemønstre og måder at tackle sine følelser på. Det er jo egentlig ret hårdt arbejde. Dertil kommer den friske luft og den naturlige hengivenhed dyr møder folk med.
Da jeg arbejde på et ridecenter for fysioterapi, så jeg også hvordan autister livede op så snart de kom ud af bussen. Jeg kender gruppen fra andet pædagogisk arbejde, og må sige at det jeg så på ridecentret var et helt andet nærvær end jeg ellers har set hos autister. Det største udvikling, så jeg hos senhjerneskadede som havde en markant bedring i løbet af den tid de fik bevilliget ridetimer. Mange af dem endte med at komme på rid-selv-hold, hvor langt de fleste ryttere blev trukket.
Findes der egentlig efterskoler der bruger heste og dyr sådan? Jeg kender kun alm. rideefterskoler og en enkelt med hundeslæde.