Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Mad som udeboende
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 17:21

Da jeg og kæresten flytter hjemme fra er jeg interesseret i at høre om mad budgetter fra andre der bor 2 ude.

Hvor mange penge bruger i på mad om måneden? - hvor meget kan man mindst leve for?

Hvad spiser i til aftensmad, morgenmad, mellemmåltid, madpakke - kun rugbrød, pasta osv. eller ?

Hvordan spare man penge - køber stort ind eller en masse til meget små priser?

Hvor køber i ind?

Hvordan ser en evt. madplan ud?

Hvordan sikre i jer at i kun bruger et bestemt beløb - hæver pengene eller?

Fortæl fortæl :)

We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd

Rugbrød er for dyrt
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 17:33

Det er for dyrt at spise rugbrød til aftensmad - en god måde at spare penge på er ved at lave aftensmad fra bunden hver gang, og pasta er ikke billigere end ris og kartofler ;-)

Lav gerne mad til to dage af gangen, og frys portion nummer 2 ned :-D

Jo mindre færdigmad og halvfabrikat man bruger, jo billigere bliver madbudgettet ;-)

Her kan du finde et hav af billige opskrifter :-D www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/ prislag/billig_mad-1.php

Mht. en madplan, så kræver det vel ikke så megen forklaring? Man sætter sig ned og bestemmer sig for hvad man skal have den næste uge ;-) Det er en god ide, at man sørger for at nogle af de samme råvarer indgår i flere af dagene, så undgår man madspild ;-)

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 17:36

Søger nu bare noget inspiration :)

Ved godt hvad en madplan er, men kunne være lækkert med insipration..

Hvordan er det en fordel at maden indgår flere dage - så har man måske ikke nok til at lave det den næste dag, ellers har man for meget tilbage igen?

Søger sådan set bare inspiration, da jeg ingen idé har til hvad man kan spise der er billigt.

Ved at fisk er dyrt - men det er så det.

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Madplan
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 17:51

Jeg bor godt nok alene, men laver også som regel mad til flere dage. Man lærer lynhurtigt, at lave en dobbeltportion og hvor stor den skal være, så det passer til Jer. Men det er altså bare rart, at man ikke skal lave mad hver dag.

Skal du spare lidt på budgettet, så er her et par gode retningslinjer:

- Generelt så er det billigt, at købe årstidens grøntsager/frugter og tage udgangspunkt i dem.

- Jeg køber aldrig brød, men bager selv og fryser ned

- Køb aldrig færdigkartofler på frost - det er ALT for dyrt i forhold til at det tager 10 min. at gøre kartoflerne klare selv og så smager de bedre....

- Suppe er god og nærende mad om vinteren

Det jeg ofte laver, som er billigt og godt er:

- Suppe - som regel minestrone eller gullashsuppe

- grøntsagstærter med salat

- wok - put masser af hvidkål i - det er billigt og mætter;-)

- et stykke kød med salat

- ovnkartofler med kylling og salat

- fiskeruller med salat/karoffel/asparges afhængig af sæsonen

- kartoffelpizza

Man kunne også godt lave retter med ris og pasta, men jeg har ikke taget dem med, da jeg ikke selv spiser det.

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 17:56

Super dejligt og beskrivende indlæg :)

Vi må få bagt en masse til madpakken, morgenmaden og mellemmåltid.

Eneste af vores hindring bliver desværre nok min meget kræsne mund/mave.

Er det bare generelt billigt at spise grøntsager eller er du vegetar ;)? Bemærkede at du intet kød nævner, udover fisken.

Kylling har jeg en eller anden tanke om er billigt?

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Det handler om at handle ind
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 18:00

Billigt. Fakta, Netto (har mange øko-grøntsager) og Aldi/Lidl.

Alle har tilbudsaviser, der kan ses på nettet! Gå efter tilbud.

En lille fryser (vores er på 102 l) kan anbefales (Vores er fra "Skousen" og A mærket). Gryderetter kan nemt fryses og kogte bønner. (Bønner er billig mad, bare de lægges i blød i 12 timer, skylles godt- og koges. Her fiser vi ikke af bønner). Jeg fryser også rugbrød og toastbrød- og den slags.

Hakket kød skal ompakkes, og så kan man lave krebinetter (af hk svin/kalv) og bøffer af hk oxe, læg bagepapir imellem, så er de nemmere at skille ad.

Frikadeller, krebinetter og hakkebøffer og kogte kartofler og koteletter, kan alle fint bruges til pålæg næste dag.

Kødsovs til pasta, kan genbruges som lasagnefyld (i stedet for købe-reven ost bruger man en rest skæreost, det sidste af osten bliver alligevel aldrig spist!) eller til pizza (dito om reven ost).

I Fakta har de kortdato varer, det dækker over mange ting (billig økologisk dressing, der kan holde sig længe) til ting, der bør spises hurtigt (kødpålæg), men fx brød og kødpålæg - begge dele kan fryses ned.

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

madbudget
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 18:03

Hvor mange penge bruger i på mad om måneden? - hvor meget kan man mindst leve for?

Vi er to personer og bruger 2000,- på mad hver måned incl alt andet til husholdning som toiletpapir, sæbe osv

Hvad spiser i til aftensmad, morgenmad, mellemmåltid, madpakke - kun rugbrød, pasta osv. eller ?

Til morgenmad spiser vi cheasy yougurt med visiblin og kellogs allbrand, til frokost er det rugbrød eller nogle hjemmelavede sandwich, rester fra aftensmad osv. Mellem måltider er frugt eller knækbrød. Til aftensmad spiser vi det der står på vores madplan. Det kan være alt muligt, men vi prøver at leve sundt.

Hvordan spare man penge - køber stort ind eller en masse til meget små priser?

Vi køber ind en gang i ugen. På den måde slipper vi for en masse impulskøb.

Hvor køber i ind?

Vi køber altid ind i føtex, det er nemmeste for mig (jeg er dårligt gående)

Hvordan ser en evt. madplan ud?

Du kan få den få denne uge:

Søndag: Pastasalat

Mandag: Sandwich (jeg skal på sygehuset om aftenen)

Tirsdag: Hjemmelavede burger med kylling og masser af grønt

Onsdag: Pirogger med oksefars og salat

Torsdag: Rester af pirogger

Fredag: Tærte med spinat, laks, rejer og gulerod

Lørdag: Rester af tærten

Hvordan sikre i jer at i kun bruger et bestemt beløb - hæver pengene eller?

Vi har lavet en speciel konto som vi begge to har kort til. Der sætter vi så penge ind på. Hver uge regner jeg ca sammen på indkøbene inden vi handler, så vi er sikre på ikke overskride.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 18:03

Hvad vil i mene man kan klare sig for, 2 personer - er 2000kr nok, for meget, for lidt?

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Fisk- jeg spiser kun
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 18:11

Dåsefisk: tun, makrel og torskerogn (Amandas- de billige smager bare ikke godt!). Torskerogn er sommetider på tilbud i Fakta- 3 dåser til under prisen for to.

Så hamstrer jeg!

Men pangasius (frost) er billig. (Jeg har købt det til kattene, det og sej).

Aldi har gode frost kartoffelprodukter- og deres pizza er billig og god. ("Stenovns" ikke den i pakker med 3). Man kan pifte op med gode modne tomater i skiver og mere oregano- og et pift olie. Beregn mere tid- 15-20 minutter.

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 18:16

Ih kræsenhed, tun og torskerogn kan jeg ikke li.

Ej heller kartofler.

Men ang. kød - er det så bare at købe stort ind når der er tilbud på det også fryse ned?

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 18:53

Ang. kræsenhed så laver vi altså det mad vi kan lide. Og det indeholder både kød, fisk osv.

En stor bøf får vi sjældent, men det er mest fordi jeg ikke kan lide det. Dog får kæresten det til tider også spiser jeg grøntsager den dag ;)

Jeg kan godt finde på at købe kød på tilbud også komme det i fryseren. Det er mest fars, kylling og fisk vi køber af kød. Vi har ALDRIG købt frysepizzaer eller færdigretter af nogen slags. Men bruger frisk og gode råvare.

For 2000,- kan man leve rigtig godt, hvis du planlægger det rigtigt og laver mad til flere dage af gangen.

Dog skal du den første måned ligge mere til side, for der mangler du alle basisvare.

0
0
Svar på denne tråd

Mit faste spareråd...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 18:54

... er at altid have penge til overs i budgettet til at købe stort ind på tilbud.

Læg et madbudget og sørg for aldrig at bruge alle pengene - det må IKKE blive "sidst på måneden" rent økonomisk.

På den måde vil der altid være plads til at slå til når der er gode tilbud - og så har man kød i fryseren til når der ingen tilbud er.

Hav en oversigt over hvad i har i fryseren og hvornår det er kommet i - så ender i ikke med at det bliver for gammelt og må kasseres. For så er der jo intet sparet.

Årstidens lokale grøntsager er også et godt råd. Og kødsovs bliver både bedre og billigere af at få tilsat masser af grove grøntsager.

F.eks. til en kødsovs vil jeg altid bruge GODT magert oksekød - ikke noget billigt noget med 18 % fedt!

Og så strække det med at tilsætte dobbelt så meget tomat som man ellers ville, revne gulerødder, ekstra løg, måske en fintsnittet porre osv. For mig er resultatet som regel at 500g kød bliver kødsovs til 7-8 måltider (og jeg går IKKE sulten fra bordet).

Man kan også variere det ved ikke at tilsætte alle grøntsagerne til hele portionen. Når grundsovsen (inkl gulerødder) er stort set færdig, tager man fra hvad man vil bruge en dag og tilsætter f.eks. basilikum, ærter og majs og spiser det med pasta. Næste dag tilsætter man fintsnittet hvidkål og lidt karry - og spiser det med ris til og den sidste del kan man så lave til lasagne. (det er med 500 g kød til to personer til 3 dage)

Madplan med gentagelse af de forskellige ingredienser er godt for at få brugt op. Det hjælper jo intet at et hvidkålshoved er billigt hvis det kun indgår i madplanen en dag og I derfor kasserer 3/4 hvidkålshoved. Så planlægger i at købe noget i store portioner - så skal det også bruges. (nu holder hvidkål jo længe - så man BEHØVER jo ikke æde det dagligt i flere uger)

For mig holder det også madbudgettet nede at jeg ofte holder en eller to kødfrie dage om ugen. Der spiser jeg f.eks. suppe (får brugt mange grøntsagsrester) eller grød (nemt, hurtigt og billigt). Det betyder også at de dage jeg spiser kød, vælger jeg at købe GODT kød. Ikke noget med mishandlings-kyllinger eller buræg her.

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 19:40

Dejligt med nogle flere erfaringer, kom endelig med flere :)!

Kødsovs er desværre ikke noget jeg bryder mig om, ellers super med en opskrift så man kan varriere det.

.

.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 21:22

Jeg mener ikke at du skal anvende samme ret flere dage i træk, det jeg mener er at når du laver en madplan, at du så sørger for at samme råvarer - eksempelvis gulerødder indgår i både mandag og tirsdag, så du ikke skal smide råvarer ud fordi de fordærver inden de bliver brugt ;-)

Ja grøntsager er naturligvis MEGET MEGET billigere end kød ;-) det er altid billigere at købe kød i store portioner, og så kan man fryse det ned i passende portioner :-D

En voksen person har faktisk ikke brug for mere end 100 gram kød om dagen, her medregnes både pålæg og aftensmad i de 100 gram ;-) Her i huset er vi 2 voksne og 3 børn, og her bruger vi max 400 gram kød pr. aftensmåltid :-D

En voksen person har godt af at spise 200-300 gram fisk om ugen, her tæller fiskepålæg også med i regnskabet.

Man kan også have en eller to dage helt uden kød, den ene dag kan feks være en grøddag - grøddage er vældig populære her i huset :-)

Om efteråret og vinteren får vi mange mættende supper, feks græskarsuppe, linsesuppe, kartoffelsuppe og sammenkogte retter med forskellige slags bønner i - uhmmmm nu får jeg helt lyst til græskarsuppe

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 21:25

Jeg kan desværre ikke fordrage suppe, kartofler med mindre det er i form af chips eller meget tynde pomfritter, grøntsager hvis de er kogt eller proppet i kødsovs fx.

Lassange duer heller ikke til mig.

Så vi må være lidt kreative med maden :)

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Økonomi
Forfatter: 
Dato:  17-07-2011 21:39

Da jeg boede alene som studerende brugte jeg omkring 150 kr. om ugen på mad. Jeg spiste masser af salat og grøntsager, tun, æg og kyllingefilleter. Jeg var meget lidt opfindsom, men levede sundt og fornuftigt.

Nu bor jeg sammen med kæresten, og vi arbejder begge (= er ikke på SU) - vi bruger omkring 500 kr. om ugen. Vi spiser alt muligt - også sjove, unødvendige ting Jeg lever lidt mindre sundt, men laver mad næsten hver dag og hygger med det.

Opinions ain't facts, take 'em in and let 'em go.

Who am I?

www.freewebs.com/sin ...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-07-2011 20:05

Min kæreste og jeg spiser for ca. 1500 kr/person - men vi kunne sagtens gøre det billigere (og det gør vi nok også nogle gange).

Jeg køber stort set altid ind i Netto - jeg holder øje med tilbud, og køber KUN kød i store mængder som jeg så fryser ned i portioner. I netto har de ofte nogle poser med kyllingebryst på frost, hvor man får 2,4 kg for 110 kr. Det er MEGET billigere end at købe det fersk.

Man kan altid finde billige grøntsager på frost, og brød kan man bage selv (eller købe billigt) - så jeg fokuserer primært på at spare på kødet, for det kan blive dyrt.

Så fisker min kæreste, så han sørger for vi får lækker fisk til ingen penge indimellem ;)

0
0
Svar på denne tråd

Kød...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2011 21:36

Kød er en af de ting man kan spare utrolige summer på.

Vi køber altid en halv gris eller kvart ko ad gangen.

Gris er relativt let at partere selv og så kan man hakke alt det man ikke gider til helt normal fars. På den måde kan vi holde kødprisen på gris på under 10Kr på halvkilo (som det jo hedder idag).

Oksekødet får jeg finparteret hos slagteren, så løber det op i ca 20Kr pr. halvkilo.

Det er billigere end selv det halvrådne hakkekød de nogen gange har på tilbud i kølediskene. Forskellen er bare at de priser jeg nævner jo også gælder for mørbrad, bøffer og stege!

Vi har en 200 liters kummefryser og den kan lige klare en halv gris og kvart ko, da vi "slagter" lidt forskudt, så der altid er lidt af hvert.

En stor fryser er i det hele taget en rigtig god investering, da man også ofte kan få f.eks. frossen kylling eller grøntsager smidt i nakken i Bilka - og så er det jo bare med at læsse 20Kg :-)

Det indlysende spørgsmål er så, hvor man finder en halv gris eller en død ko? Det er nemt nok, man kan f.eks. hænge en seddel op i rideklubben hvor man eftersøger den, eller konsekvent spørger enhver bondejokke man møder om de kender nogen der skal slagte ;-)

Når man først har fundet en der er leveringsdygtig, så kører systemet sådan set bare, for de fleste der selv får slagtet til eget forbrug slagter flere gange om året og så ringer de lige og spørger om man er "med på en halv gris"?

Hilsen

Jens

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider