Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Jer med campingvogn - hjælp
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 18:19

Vi har lige hentet vores første campingvogn hjem, min mand synes det var et mareridt at køre med den, man kunne jo mærke bilen hoppede lidt når der var ujævnt på vejen og han har svært ved at overskue længden på cven når han kører, nu sidder han i sofaen og har fortrudt vores køb han siger at havde han prøvet at køre med cv inden vi købte en havde vi aldrig fået en.
hjælp, har i nogen gode råd, det skulle jo være så hyggeligt at vi fik cv istedet er vi nu begge itvivl om det er det rigtige vi har gjort, måske vi skulle ha startet med en minder vogn?
Alle råd modtages med glæde

- håndsyet og special designet læder.

0
0
Svar på denne tråd

en campingvognen...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 18:57

får min gemal lov at køre med, jeg vil meget hellere køre med vores hestetrailer, den ligger betydeligt bedre på vejen.

Der skal øvelse til. Kør en aften tur hver anden dag, så skal han nok få styr på det inden ferien.

Ofte kører man jo lidt forsigtigt i starten, får måske ikke helt så meget fart på, så kørslen bliver lidt for usikkert.

18 tm dressur sadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Stabilisator
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 20:21
Er der stabilisator/slingrekobling eller Trailer control på CV'en? Hvis ikke, så få det monteret hurtigst muligt, det forøger sikkerheden og pengene er godt givet ud. En Stabilisator koster omkring 2000 kr, og forhinder at traileren går i sliger Et pæn uhyggelig fænomen som jeg oplevede første gang jeg kørte med vores med vores CV på motorvejen. En oplevelse som jeg stadig er påvirket af idag. Det har lært mig at når man siger max. 80 kmt. Så er det MAX 80 kmt. (uden slingrekobling). En Trailerkontrol er endnu bedre, men koster 5000 kr. Den retter bilen ud/bremser så vogntoget får en mere jævn og sikker kørsel, og bør efter min mening være lovpligtig. Ellers vil jeg sige at et par gode sidespejle er guld værd, og kørslen er et spørgsmål om tilvænning. Vi fik vores første CV sidste år, og er blevet vildt glad for campinglivet. Vi havde en sæsonplads her i foråret og brugte weekenderne til at komme hjemmefra og koble af med børnene. Så giv det en chance;-)

"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 21:31

jo vi har godt nok slingrekobling på, men måske hjælper det når vi får ny og størrere bil om en måned, vi har pt dårlige spejle på da de er lånte så vi kan få nogle der passer lige til den nye bil, det gør jo nok ikke sagen bedre.

vi har besluttet at give det en chance og tager afsted som planlagt på mandag.

- håndsyet og special designet læder.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm....
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 21:53

Vi købte en cv sidste år og jeg var også pænt rystet over, hvordan den "hoppede" på vejen. Vi blev enige om, at det nok var vægtfordelingen, der var lidt uheldig på den tur, for efter at have flyttet rundt på de tungere ting, kørte den mere stabilt.

Missolga

0
0
Svar på denne tråd

Bilen...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 21:58

Min mand siger hvilken bil og hvor stor en campingvogn..

Vi har en 6½ meter campingvogn efter vore Landrover, det mærkes ikke og da vi hentede den var det med en suzuki vitara (ikke grand) og det var heller ikke noget problem, canpingvognen lå bare efter bilen.

Men ja slingrekobling er en rigtig god ting, og er campingvognen ikke helt ny så tjek at den støddæmper i trækket virker korrekt..

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

http://www.kallehauge.org

0
0
Svar på denne tråd

Camping
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 22:00

Har I prøvekørt med tom eller lastet vogn?
En tom campingvogn vejer jo nærmest "ingenting"

Er den lastet med bagage, fortelt mm ligger den meget bedre til på vejen.

Rigtig, rigtig god tur.
Bare det var mig, der skulle på mere camping.

Den ene overnatning vi havde sidste weekend dækkede jo slet ikke abstinenserne. Tværtimod.

mvh PiaR

quantum in me fuit

0
0
Svar på denne tråd

Camping...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2011 07:12

Vi har også en nyanskaffet campingvogn. Jeg har ikke prøvet at køre med den endnu, men mit indtryk er, at den ER sværere end min noget mindre Humbaur Rapid hestetrailer (som i sig selv er ca. 200 kg lettere uden læs). Hestetraileren er så også udstyret med ekstra affjedring og er langt mindre vindfølsom i sin kontruktion. Den har også boogie (to aksler - campingvognen har kun en).

Min kæreste er uddannet lastbilmekaniker og er af samme grund ulideligt dygtig til at køre med - og bakke med - alt. Måske skulle I (manden) bide skammen i sig og få lidt undervisning i at håndtere dyret? Det er muligt at få køretimer, selv om man har kørekort. :)

Du kunne jo også tilbyde at tage rattet - hvis du har kort til det? :) Jeg gider ikke være afhængig af manden, så jeg har bestemt tænkt mig, at jeg skal have lige så meget styr på campingvognen som hestetraileren. :)

Derudover - så tror jeg, at man skal vænne sig til, at en campingvogn er sidevindsfølsom - det vil kunne mærkes i bilen. Der er også mere tryk på bilens bagaksel - og det strammer affjedringen, så ujævnhederne føles tydligere i selve bilen.

Så op på hesten!

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

Jeb Mette.
Forfatter: 
Dato:  10-07-2011 14:30

Det er fuldstændigt rigtigt det du skriver.

Hvad ang. Hestetrailer, så kørte vi tit med en Randerstrailer, den var skrækkelig at køre tom med, hoppede og dansede, men når den var læsset så var den helt ok.

ANG: pakning af campingvogn, husk jævnt fordelt og det tungeste midt i vognen. Endelig ikke bagerst eller forrest.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

http://www.kallehauge.org

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-07-2011 22:55

Min kæreste er også lastvognsmekaninker + han køre lidt lastbil for hans far. Så man må sige at han er en meget habil kører med noget på træk.

Min kæreste synes overhovedet ikke at det er fantastisk at køre med campingvogn, uden slingerkobling(han har ikke prøvet at køre med...) men han synes faktsisk at det er ganske forfærdeligt at køre med campingvogn. Måske havde vi ikke læsset den rigtigt? men vi gjorde os stor umage med at læsse den rigtigt. Det er så også stor forskel på, hvad man bliver anbefalet at næsehjulet skal veje... nogen som er kloge på det? da vi skal afsted med campingvogn uden slingerkobling igen i år.

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de nu godt nok?

og kan du flyve rundt i luften

med de andre i din flok?

*Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*

0
0
Svar på denne tråd

CVCVCV
Forfatter: 
Dato:  10-07-2011 23:41

Som flere andre skriver så er slingre kobling guld værd!

Og husk at læsse vognen rigtigt! Kiloerne jævnt fordelt med det tungeste over akslen.

Lad fx fortelt (tungt) ligge på ganggulvet hen over akslen.

Din mand må bare vænne sig til den, for en campingvogn er tit mere følsom end hestetrailer osv. Og hvis han endda er vant til lastbil/trailer/hænger, så er det jo ikke den samme følelse -mon han nogensinde har kørt med forvogn-kærre? Det er samme princip som CV men stadig er CV jo meget mere følsom.

Hilsen fra

Strit 77

Smart billig ridebaneplaner med harve sælges

Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere hvor skabet skal stå
-og derefter motivere dem til selv at flytte det ...
0
0
Svar på denne tråd

en gang til
Forfatter: 
Dato:  10-07-2011 23:43

-Hov, så lige ordentligt efter, at det ikke var DIN mand, men en andens der var trucker...

Men resten passer ;-)

Hilsen fra

Strit 77

Smart billig ridebaneplaner med harve sælges

Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere hvor skabet skal stå
-og derefter motivere dem til selv at flytte det ...
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  11-07-2011 08:15

Jeg har kørt lastbil i en del år efterhånden, hovedsagligt forvogn/hænger kombination, nærmest alle former for trailere til biler og varevogne, og også campingvogn, og campingvogne ER bare mere trælse at køre med end de fleste andre typer.

Både fordi de er vindfølsomme, men bestemt også fordi de ofte kun har en enkelt aksel, i modsætning til de fleste hestetrailere, maskintrailere osv.

En campingvogn er faktisk tit TEMMELIG lang i "kassen" i forhold til kun at være udstyret med en enkelt aksel, og dette gør (naturligt nok), at de tit virker mere ustabile, hvilket de jo så også er.

Men ja, slingrefidusen på trækstangen, fornuftig læsning med havemøbler, telt osv. er ret vigtigt, og derudover er der ingen fornuft i at ville køre bare lidt hurtigere, da man, i tilfælde af slinger, jo har behov for at kunne give lidt ekstra gas, og derved "strække vogntoget ud", fremfor at forsøge at bremse, hvilket kan føre til et ret grimt uheld ret hurtigt.

Er ens køretøj, enten campingvogn, hestetrailer eller andet en smule ustabilt, KAN det altså også meget nemt skyldes forkert dæktryk.

Hvis man Googler "dæktryk" kan man finde tabeller for både trailere, campingvogne osv osv, og man bliver faktisk nemt overrasket.. Da jeg fiskede vores CV frem her for et par dage siden for at klargøre den, var den tydeligt mere stabil EFTER jeg havde tjekket dæktrykket (som jo var for lavt. Luft forsvinder altså af sig selv med tiden), end den var før.

Vi kører afsted på lørdag, og jeg forventer da en ret stille og rolig tur, uden de store problemer, til trods for at CV´en er en del større end bilen, men med en smule fornuft i baglommen, bør det nu ikke give problemer..

Men ja, man SKAL altså øve sig lidt i at køre med nye typer af køretøjer, så at man ikke føler sig vildt fortrolig med en campingvogn efter første tur alene er vist meget normalt. :D

God ferie.. :)

Mvh.

Michael

GO FOR IT!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider