Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Påkørt rådyr! :(
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 11:58

Jeg cyklede (for første gang i 10 år) ud til hestene, og der lå et lille, påkørt rådyr i grøften. Ville lige fortælle, hvor man skal ringe hen, for jeg vidste det ikke.

Ringede først til min far for tlf.nr, så det lokale politi (havde lukket), så 112, som henviste til falck. Så hvis I ser et påkørt dyr i grøften, så ring : 70 10 20 30, så hjælpen (en jæger) kan komme hurtigt. Jeg ventede en time.. :(

Min svoger siger, jeg skulle have ringet til ham, han er jæger, og må gerne skyde dyr, der lider. Det vidste jeg heller ikke.

Og så en opfordring til at fortælle folk, at man skal stoppe og ringe efter hjælp, hvis man påkører et dyr. Den led, så ud til at være ved at gå i schock.

Der var nogle, der stoppede, og sagde, de havde en kniv, de kunne hjælpe med, men de er jo ikke glade for mennesker, så jeg er glad for, det blev gjort på afstand med gevær, så den ikke blev mere bange.

Her er den smukke, hvis liv endte for brat og hårdt.

Billede

The world is my paddock - Mira

0
0
Svar på denne tråd

Har prøvet det :-(
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 12:05

Jeg påkørte også et rådyr for nogen år siden.

Af guderne må vide hvilken årsag kunne jeg huske nummeret til Falck (70 10 20 30) og de sendte to jægere, der kom efter en halv time.

Jeg tudede som pisket i den halve time mens jeg stod ved vejen iført en gul refleksvest.

Det lille dådyr endte sikkert i jægernes fryser...

Jeg var så "heldig" at jeg formentlig havde brækket ryggen på dyret, men det var desværre ikke lykkedes mig at slå den ihjel. Et påkørt dådyr kan løbe LANGT afhængig af skaderne og man kan sende sweisshunde efter den (hvis man kan opstøve en jæger med sådan en vovse).

Så derfor... hvis uheldet er ude, så marker påkørselsstedet med en pind med en klud om, så jægerens hund kan få færten og forhåbenligt finde Bambi.

Venlig hilsen Camilla

Optimalsadel.dk

-sadler for optimal bevægelse

0
0
Svar på denne tråd

Stakkels dyr
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 12:12

Hvor var det dejligt du hjalp det stakkels dyr, når den som påkørte det ikke gad. Utroligt folk bare kører videre.

0
0
Svar på denne tråd

Camilla
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 12:37

Mener bestemt ikke at man "plejer" at spise dyr der er blevet påkørt, pga. risikoen for at det indvendige i dyret er smadret. Hvis tarmene er ødelagte, mener jeg kødet bliver forurenet med indholdet....

Mener en jæger har fortalt mig det en gang

Men tak for påmindelsen om hvor man skal ringe hen... Tror mange er i tvivl, når man står i situationen.

Hyggelige hilsner fra

Anita med turbohesten Ranger

0
0
Svar på denne tråd

mange spor
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 12:52

Der findes rigtig mange sporhunde (sweiss) der kan forsøge at finde påkørte rådyr, der blot er blevet såret.

Skulle det være tilfældet for nogle af jer og det er i en radius af omkring 25-30 km af Randers - ja så kan jeg kontaktes.

Jeg har en hund der kan gå sweissspor - han er dog ikke godkendt i sweisshunderegistret, men går spor der er 40 timer gamle over 1000 meter i vores hundeklub.

Men det er da rarest at blive kaldt ud med det samme.

Godt du fik sat en stopper for dyrets lidelse.

VH Heidi

Jeg kan forstå dit indlæg forkert og så beklager jeg,

men mit svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.

www.gravsnuderne.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det er lodsejerens dyr
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 12:52

Så det må man egentlig ikke smide om bagi og tage med sig hjem. Der skal man kontakte politiet.

Jeg kørte så i taxa i vinters, hvor vi desværre ramte en dåhjort. Der kørte jeg på automatgear til taxichaufføren: Ring 70 10 20 30, og så efterlod jeg mit halstørklæde som mærke på nærmeste pæl.

Chaufføren troede OGSÅ, man skal ringe til politiet (hvis man skal- så er det nok nærmere 114, 112 er til personskader og den slags!)

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

Kommer an på
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 12:58

Det kommer jo også an på, hvordan dyret er ramt. Jeg har da spist påkørt rådyr med stor fornøjelse (altså, det smagte godt, jeg var ikke fornøjet over dyrets skæbne). Det var kun ramt i hovedet. Det var i øvrigt også en, der bare var kørt videre. Heldigvis er min far jæger og kunne tage sig af det.

Jeg bor midt i rådyrenes habitat, og jeg håber aldrig, jeg skal køre et ned. Det må være så forfærdeligt at stå der ved siden af og vente på hjælp. Puha, jeg forstår godt dem, som tuder!

Godt, du gjorde noget. Det viser jo bare, at selv om man ikke ved præcis, hvad man skal gøre, så kan man altid gøre noget - og til sidst skal hjælpen jo nok komme.

0
0
Svar på denne tråd

Grævling
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 13:27

Rart at vide, hvor man skal ringe hen. Har selv stået i situationen, hvor jeg ringede efter en nabo som er jæger.

Tillæg

Idag da jeg skulle ud og kører, opdagede jeg et stort dyr længere henne ad vejen, og kørte hen for at se hvad det var. På afstand kunne det nemlig ligne en hund.

Det var så en grævling, og den var død. Den lå på linjen imellem kørebane og cykelbane.

Spørgsmål :

Skal man melde nogle steder, at der ligger en større dødt dyr ? eller skubber man det bare ind til siden ?

Jeg valgte at skubbe det ind til siden, men kom i tvivl, da det ikke er tit man ser så stort et dyr på vejbanen.

Helena

3 års vallak efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

2 års hoppeplag efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

1 års hoppeplag efter Romanov/Leredo/Romancier

www.gghorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

Helena
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 16:05

...man kan ringe til falck, så vil de komme og hente det døre dyr i vejkanten og køre det til destruktion ;o)

Apropo påkørte dyr...

I går på vej hjem fra arbejde på vej ud af Fjerritslev mod Klim holdte vi pludselig stille (der var ca 3 biler foran mig) og en modkørende knallertkører sprang pludselig af hans knallert og fjøj over i vores vejbane. Undrede mig over hvorfor i et par sekunder, indtil jeg så ham holde en slap kat i halen for, at svinge den 3 - 4 gange hårdt ned mod kantstenen og så smed han den ind i buskadset væk fra vejen!

Lettere brutalt lige at overvære, men godt den blev aflivet nu når den var ramt af en bil

Priser mig lykkelig for at mine katte er indekatte hver gang jeg ser en kat i vejkanten....

Kunne dog ikke lade være med at ryste på hovedet alligevel af knallertføreren da jeg kørte forbi og han så det godt.

Blev bare sådan lidt paf over hans lidt brutale måde at gøre det på og uden at tjekke katten inden han smed den ind i buskadset.....

Nåede dog at se at det var en blå mis med hvidt på sig hvis nogen savner deres kat i fjerritslev....

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 18:37

at du kontaktede falck. Det er ufatteligt at folk bare kører videre.

Har selv kørt en mis ned, den løb lige ud. Det var ganske forfærdeligt, men jeg fandt ejeren og de kørte til dyrlæge hvor den blev aflivet

Mht knallert fyren, så ja, det var da underligt bare at smide den i busken, tænk om den ikke var død

0
0
Svar på denne tråd

overkrirtf
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 18:41

Dejligt at du poster disse oplysninger. (y) Mange ringer nemlig fejlagtigt (men i god mening naturligvis) 112 og spilder deres tid på alarmcentralen..

Bortset fra dét så spiste jeg påkørt rådyr for et par år tilbage... nøj hvor var det bare lækkert.. HELT klart det bedste stykke kød jeg nogensinde har smagt :D Men vi var nok heldige for har siden hen hørt at det kan være ret sejt bl.a., på grund af sammenstødet ;)

Mvh Bonnie

Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

Book fotograf til Store Hestedag i September allerede nu!

www.bonniejensen.dk / foto@bonniejensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

schweiss registret
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 19:17

Schweissregistret kan I se her: http://www.schweiss.dk/page11.aspx

Dyret tilfalder ALTID lodsejeren og aldrig jægeren/schweisshundeføreren, med mindre lodsejeren forærer dyret til denne.

Avl af oldenborg
Masser af spændende salgsheste

www.stutterilacour.dk

NU med sorte og brune labradorhvalpe
efter sunde forældre DKK-stamtavle

www.lacours.dk/labrador.html

0
0
Svar på denne tråd

Plethesten
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 19:42
Du tjekkede ikke selv om katten var død???? Det gør dig jo ikke et hak bedre end knallertføreren, hvis handling bestemt også ville have chokeret mig. Men jeg er nok også lidt øm på det punkt for tiden da min mors kat blev kørt ned i sidste uge.

Stephanie...

Lidt om mig: http://www.stepher.dk

Nu også med blog: danish-princess.blogspot.com

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 07:42

...tror at jeg valgte at lade være med at gå ud og tjekke den da jeg var en smule chokket over at se det....

Det var ikke lige det jeg tænkte på lige i de minutter...det var først da jeg kom hjem 5 min senere....

Men er nu ret sikker på at den var død så slap som den var....

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

0
0
Svar på denne tråd

plethesten
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 09:44

kan godt forstå du var chokeret, men måske kan du idag finde den...forhåbentlig helt død, bare for at være sikker.

Måske har den mærke og der sidder måske nogle som gerne vil vide deres kats skæbne.

Katte er meget svære at aflive på den måde og den kan sagtens have være i live, de dør ikke af at blive knaldet i jerden og slet ikke hvis han holdt i halen da den så slet ikke har fart nok på.... stakkels mis.

0
0
Svar på denne tråd

I det mindste blev katten aflivet
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 13:13

Siden ingen andre gjorde noget. Det er jo ikke oplyst- om den fx havde brækket ryggen- eller var påkørt så involdene var ude af maven. (En oplysning fra en anden taxachauffør, der aflivede en kat med det hele ude, hun ville ikke vente på Falck!)

Engang holdt jeg i sommerhuskø, hvor en mand gik med en stor gråstribet kat og en stor skiftenøgle om bag noget buskads. Den kat blev nok aflivet med et gok i nødden.

Men- man skal ikke selv aflive, hvis man ikke kan! Eller er 100 % sikker på, at dyret er så skadet, at det skal aflives.

Jeg læste engang om en påkørt labrador, der var forsøgt aflivet ved at få banket nakken ned i en pæl. Den overlevede, men de værste skader var sår og skader fra "aflivnings" forsøget.

Mvh Pinny
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

Svar.....
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 16:34

Trådstarter: Godt du reagerede

Nina: Jeg forstår ikke du ryster på hovedet af andre og selv kører videre? Jeg kan ikke se hvordan din handling var bedre end knallertførens, det kan jo ligesåvel være at han/hun var i chok efter at have aflivet et dyr, og derfor måske ikke tænkte helt rationelt i situationen omkring at tjekke dyret.

0
0
Svar på denne tråd

Vejdirektoratet...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 19:29

...kan også hjælpe - altså på hovedlandevejene, motortrafikvejene og motorvejene. Tlf.: 80 20 20 60.

Og et rigtig godt tip: Er der en kantpæl, hvor det er sket, så fortæl, hvad der står på denne kantpæl. Så kan det præcise sted nemlig findes...også af Falck

Til TS: Flot, at du hjalp lille bambi med at få fred for sine lidelser.

Jane

Nu med Maneur-sønnen, Mac Coy

Savner min smukke og skøre Milan

Alle stave- og tastefejl er absolut helt gratis

0
0
Svar på denne tråd

Pas på med grævlinger..
Forfatter: 
Dato:  10-07-2011 09:45

de er ret aggrasive, især hvis de har ondt..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Påkørte dyr
Forfatter: 
Dato:  10-07-2011 10:59

Det værste er bare hvis man uheldigvis skulle komme til at påkøre et dyr - så ved jeg bare med mig selv, at jeg slet slet ikke ved hvordan jeg skulle aflive et dyr.

Jeg har engang påkørt en hare - føj en følelse!! Jeg steg meget hurtigt ud af bilen, fandt haren og til min lettelse var den død ved sammenstødet. En hare er et ret stort dyr, sammen med en kat og jeg ville slet ikke ane hvordan jeg skulle gøre det af med dens lidelser hvis jeg en dag uheldigvis skulle påkører sådan et.

Fugle er nemmere, det er bare dreje halsen rundt. Det er squ lidt svært at gøre med en kat eller hare.

Så hvad gør man egentlig? Hvordan ville i aflive sådan et dyr, hvis i stod i situationen?

Harvester

"Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth." - Oscar Wilde

0
0
Svar på denne tråd

En hare
Forfatter: 
Dato:  10-07-2011 12:25

Tager man i bagbenene og giver et håndkantslag i nakken. Pas på- de kan (som kaniner) kradse temmelig grimt.

Mvh Pinny
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider