|
|
| Hvordan får du råd til at holde hest? |
|
|
Hej!  Jeg er en hesteglad pige, der desværre bare er igang med at tage en HHX og derfor ikke har tiden eller pengene til egen hest. Men men men.. derfor må jeg jo gerne drømme mig lidt ud i fremtiden - hvor en hest gerne skulle være en del af min hverdag. Hvad arbejder du med, for både at have tid og penge til hest(ene)?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har..... |
|
|
Jeg arbejder som økonomimedarbejder. Har ca 15.500 med hjem hver måned. Jeg har faste (ikke faste)udgifter for 12.000 (bil, hus, hest, diverse forsikringer, licens, mobil osv.) De ikke faste er fordi jeg bla. også har regnet med at der skal være plads til uforudsete regninger som fx dyrlæge regning. Så har jeg yderligere et lån som jeg betaler 1000 kr af på hver måned. Så har i alt 2500 kr til "resten"... som er mad, husholdningsmidler, tøj, gaver, m.m. Det meste af tiden kører min konto bare rundt, har jeg noget til overs så sætter jeg det ind på min opsparing. Her om sommeren er min opstaldning lidt billigere, men tilgengæld så bruger jeg langt flere penge på fester og gaver da hele min familie har fødselsdag om sommeren. Jeg har valgt at have min hest i en stald hvor man skal lave det meste selv, og det kan i hvertfald godt betale sig. Så er du villig til slv at få møg under neglene så er der en del penge at spare der.
Look up into heaven You'll see them above The horses we lost The horses we loved
R.I.P. SILLE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hest |
|
|
tja man kan hvad man vil..også pengemæssigt og tid under studiet..det afhænger meget af ens egen indstilling..jeg er selv begyndt at tage en 2 årig studentereksamen i 2010.mit daglige program ser sådan her ud..det er hårdt men alt sliddet værd da jeg har en lække unghest som viser sig utroligt lærenem.. -op af sengen kl 4.20 el 4.50 alt afhængig hvad jeg har taget af mit deltidsjob om eftermiddagen.(job rengøring på et gymnasie 5 min gang fra mig hvor jeg har nogle klasselokaler der skal tages på 3.5 time hver dag) -hjem og gøre mig klar til at tage i skole til kl 8.(jeg tager toget derind) -fri fra skole,hjem med tog og direkte på job en time til halvanden -op til hesten for enten at ride eller ordne boks osv. -hjem og lave lektier 3-4 timer hver dag. venner og familie skal også passes men blir ik passet nær så godt som jeg plejer.så dem ser jeg mest fredag,lørdag og søndag.kæreste er der ingen af..men det ville der jo nok også kunne presses ind hvis det var..hehe så det at ha en hest under uddannelse kan lade sig gøre uden at skulle ha en stor studiegæld efter uddannelsestop..fordelen er så at jeg jo har ferie og fri i alle ferier som man normalt har i skolerne..mit job er jo også på en skole og har derfor lukket..men hvis man skal kunne klare det på den måde som jeg gør så skal man være villig til at knokle for det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nå ja....... |
|
|
Jeg blev for resten udlært for 2 år siden, og har både da jeg gik på HHX og da jeg var i gang med min kontoruddannelse haft et bijob ved siden af. Da gik på HHX arbejdede jeg i Netto som kasseassistent 2 faste dagen om ugen og hver 2 weekend (lørdag + søndag) Jeg var i Netto direkte efter skole, startede ca kl 16 og så til 19:30. I weekenderne hed vagterne ca 8 - 16:30 lørdag og søndag 9 - 17:30. Da jeg gik i gang med kontoruddannelsen skiftede jeg bijob fra Netto til Statoil fordi det var senere om aftenen. Jeg "arbejdede" jo i forvejen 37 timer om ugen som en del af uddannelsen, og arbejdede så ved statoil om aftenen fra 17 - 22:20 et par dage om ugen. Og derudover også nogle weekend vagter. I ferierne blev der knoklet igennem. Jeg tjente på en sommerferie nok til at jeg kunne få kørekort + bil. Man kan hvad man vil... og kan man leve med at der kun shoppes ved udsalg og at man ikke skal på druk tur hver weekend, så tror jeg godt man kan få økonomien til at hænge sammen selvom man har hest.
Look up into heaven You'll see them above The horses we lost The horses we loved
R.I.P. SILLE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| råd til hest |
|
|
Jeg skal igang med 3.g på STX efter sommer, og har siden 1.g haft egen hest. Jeg betaler selv det hele, så det kommer an på hvor meget man vil det  Jeg får SU som dækker opstaldningen, og derudover tjener jeg ca. 3000 kr. om måneden på en planteskole, som så dækker de resterende udgifter så som buskort, dyrlæge, smed, gaver, fornøjelser osv. Jeg bor så gratis derhjemme og kan låne bil af forældrene stort set hver dag, så det hjælper lidt på tiden og pengene 
Celeste Liva 19/5 2010 - juli 2011 - First Good created man, then he had a better idea
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres svar :-) |
|
|
Hej!  Tusinde tak for jeres svar! hold da op hvor må det siges at i er nogle arbejdsomme piger der kæmper for at få hverdagen med hestene til at fungere - men da jeg ikke engang får SU endnu vil det ikke muligt at tjene nok penge til hest (og lejlighed)... Men jeg er egentlig heller ikke interesseret i at have hest mens jeg studerer, da meget af min tid går med det.. Tænker mere på hvor (u)mulig drømmen er når jeg kommer ud på arbejdsmarkedet? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hyp |
|
|
ja det er hårdt både tidsmæssigt og økonomisk.men det gir også rigtigt mange glæder som er alle pengene værd..men det kommer jo meget an på hvordan man vil priotere sine penge og sin tid..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Imponerende.. |
|
|
Helt sikkert at du har ret i det! men det kræver også styrke at leve, som du fx gør. og jeg tror desværre ikke jeg har vilje nok til at køre mig selv så hårdt. Det er jo imponerende det du gør.. Men jeg vil nok også frygte stress.. Selvom det jo er ganske sandt.. at der er rigtig mange glæder ved det som er alle pengene og tiden værd! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest og uddannelse |
|
|
Sagde Berit:) En gang fjordhest, altid fjordhest  en vallak skal du fortælle en hingst skal du spørge en hoppe skal du diskutere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang stres |
|
|
hvad stres angår så kan du ha en pointe i at det også kan fremkalde det.men jeg ved det kun er for en periode og er netop gået igang med en uddannelse endnu engang for at få lidt mere fritid og lidt flere penge til at se hvor langt jeg kan komme ridemæssigt med den hest jeg har købt mig..(han er fyldt 4 idag og var redet en mdr da jeg købte ham sidste år.nu 6/7 mdr).jeg var så uklog at tage en kun 1 årig hg da jeg gik ud af folkeskolen og en salgsassistentuddannelse men det kan man jo ikke komme langt for når man om jeg skal betale ALT til hesten selv og ingen kæreste har til at hjælpe med det økonomiske..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fik heller ikke |
|
|
SU da jeg gik på HHX... Jeg var 16 da jeg startede og fik først SU det sidste år... Man kan hvad man vil, men synes det er modent af dig at fravælge hest så længe du studerer. Hellere vente til du er sikker på at du kan klare det, for ellers bliver hesten bare en sur pligt, hvor der er mere arbejde end glæder. Så til for at træffe en moden beslutning. Dømme er heldigvis gratis 
R.I.P. SILLE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| arbejde |
|
|
Jeg holder pt to heste plus føl på ridecenter. Jeg har heldigvis lige fået nyt job fra nogle måneder siden. Inden tjente ejg på en god måned 11000 med hjem, dælme ikke nemt med flere heste, hus bil, barn osv.. Men nu får jeg omkring 15-18000 udbetalt og så er det døgn vagter så jeg har rigtig mange fri dage =)
Her holder vi Dansk Varmblod =) Køre på SPT.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| job og hest.... |
|
|
Jeg har haft hest de sidste 18 år både under uddannelse og arbejde. I min studietid synes jeg jo selvsagt nok at det var temmelig hårdt økonomisk, og jeg glædede mig voldsomt til det her fuldtidsjob der skulle indbringe mig de mange millioner Alting blev bare ligesom nemmere når studietiden var ovre... yearh right.... ... som mange før mig nok også har indset, så bliver det bestemt ikke meget nemmere med pengene bare fordi man har fuldtidsjob. Med alderen kommer der jo bare mange flere ting man skal erhverve sig for at hverdagen kører og når man så betaler af på bil og hus samtidig med studielånet skal afdrages og fagforening, forsikringer, madbudgettet osv skal betales, ja så er der ikke mange flere penge at gøre godt med end der var i studietiden. Men men men.... for min side af er det en prioritering og vi (manden og jeg) vil have hestene, så derfor får vi pengene til at række. Det betyder mindre "for sjov" penge og mindre byture, men vi lider skam ingen nød. Det er bare noget vi skal have penge til. Manden og jeg regnede lidt på hvor mange penge vi egentlig kunne spare, hvis vi ikke havde vores heste og vi kom frem til at det ville give os 10.000 kr mere til os selv HVER MÅNED! Det er godt nok mange penge. Det kunne man få temmelig mange fede ferier for. Men det blev kun til kort overvejelse, for vi kan ikke undvære hestene. Det er bare ikke muligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Have egen hest |
|
|
Nogen gange kan jeg virkelig ikke få økonomien til at "gå" op. Jeg har ikke hest pt, da jeg ikke mener jeg har råd til det. Før i tiden havde jeg hest og det var uden fast løn. Dvs jeg arbejdede som assistance og så fik jeg løn efter hvor mange timer jeg arbejdede. Nogen gange kun 30 timer om måneden, andre 90 timer. Lige nu er jeg flyttet hjemmefra med faste udgifter for 6000kr om måneden. (uden mad) Jeg regner og regner på det hele og ville virkelig gerne have råd til hest! Hvis jeg anskaffer mig hest, vil det efterlade 2000-2500kr om måneden til mad, husholdningsartikler mm. I princippet er det også nok, det er et spørgsmål om at disponere sine penge ordentligt. Nogen gange kan jeg undrer mig over hvordan folk får råd til bil, lejlighed, hest, mad osv for nærmest 5000kr om måneden. Men det er nok et spørgsmål om vilje. Harvester
"Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth." - Oscar Wilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har egentlig ikke råd |
| Forfatter:  |
kruse |
| Dato:  |
29-06-2011 16:32 |
|
Jeg tager råd.... Jeg er uddannet revisorassistent, men arbejder p.t. som deltidsansat på en servicestation og hos ISS. Jeg har heldigvis en tålmodig mand og staldejer. Manden har det ok med nogle af hans penge går til min hest, så længe jeg er glad. Ellers skal jeg bare minde ham om hvad hans byture koster om måneden  Staldejer har det fint med at jeg nogle gange springer en måned over og så giver ham for to den næste, han har faktisk sagt jeg ikke skulle være ked (hvilket jeg var) bare vi hjalp hinanden!  Derudover er det MEGET sjældent jeg får nyt tøj (andet end arvestykker), eller kommer til frisør (ca. 2 år siden sidst), går i byen osv. Med andre ord jeg sparer på mig selv! Mange af mine (ikke heste) veninder kan ikke forstå mig. Men hesten giver mig så meget mere end nyt tøj, en smart frisure, eller en lækker lejlighed man egentlig ikke har råd til. Tror hvis man vil, så kan man!
Mvh Tine
med pintopigen Henning (aka Chinet af Korup)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddd |
|
|
Jeg går på HF VUC henover 3 år (Dvs enkeltfag) Jeg får 2.700 i SU. Jeg har hesteregninger for omkring 5.000 kr om mdr. Jeg arbejder ved siden af og så har jeg lige præcist til regningerne + måske en 500-600 kr ved siden af kun til MIG selv. Jeg skære på ALT der hedder nyt tøj hele tiden, sko osv Jeg bor hjemme. Jeg er 22 år og mine forældre er meget søde til at hjælpe HVIS en dag jeg lige mangler en 100'er eller ligende  Jeg ved ikke hvad jeg vil bagefter endnu. Men du kan godt få det til at løbe rundt, det kræver styrke og deciplin - men vil man, så kan MAN! Jeg lavede en opsparing inden jeg begyndte at gå i skole (til dyrlæge og uforudsete regninger). Arbejdede fuldtid før 
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|