|
|
| Når man har brækket benet efter fald |
|
|
Hej alle i andre hestetosser derude  Jeg har for første gang formået at "falde" af min hesten under springning. Eller rettere sagt, jeg valgte vist at hoppe af i fuld galop da jeg sad på dyrets hals uden mulighed for at få indvirkning af bremsen. Det resulterede så i et brækket ben, da jeg prøvede at lande på benene - ikke det bedste valg. Når, men altså nu fem uger efter, og en operation med skinne og ialt omkring ti skruer over anklen. Så vil jeg høre, om det er andre som har erfaringer med åbent bendrud - for jeg kan vel ikke være den eneste tosse med et brækket ben som følge :b - Hvor langt tid måtte i bruge på genoptræning, og indtil i kunne bruge benet normalt igen? Håber at høre fra nogen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
kan desværre ikke hjælpe,- jeg nøjedes med at brække ryggen...  men god bedring!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skinneben |
|
|
Din stakkel, god bedring. Jeg havde åbent skinnebensbrud i efteråret 09. Jeg lånte en motionscykel og begyndte at cykle forsigtigt mens jeg havde benet i gips - tror faktisk jeg startede efter 4 uger. Det gjorde ondt, men fjernede meget uro i ben og krop. Jeg kunne gå uden krykker med benet i Walker efter 10 uger, og kunne danse til julefrokost efter 3 mdr. Selvfølgelig gjorde det stadig ondt hvis jeg lige 'trådte forkert'. Jeg begyndte også at ride meget forsigtigt efter 3 mdr - det var nok lige det tidligste. Jeg var smertefri efter 6 mdr og løb halvmarathon 9 mdr efter. Jeg sov med Back on Track på benet hver nat efter gipsen var af, og motionerede så meget jeg kunne for smerterne. Lægerne var meget overraskede over hvor hurtigt jeg kom mig. Jeg fik en mengrad på 5% af forsikringen pga ar, lidt smerter ved direkte tryk på huden og fordi der er en anelse forskel på mine ben. Der går dog mange dage nu hvor jeg ikke tænker over at mit ben har været brækket. Så op med humøret og gør en indsats, så kan du alt på ingen tid!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| To brækkede ben |
| Forfatter:  |
Jeannett *Charleston* |
| Dato:  |
27-06-2011 09:38 |
|
Hej Lotte, ja, jeg sidder også herhjemme med brækkede ben efter fald fra hest. Jeg var så heldig at få to brud på høje som er blevet opereret og så fik jeg to mindre brud på venstre benet også. Det skete d. 19 april og 8 uger efter fik jeg lov til at støtte på højre benet der var blevet opereret. Jeg har først fået en tid til genoptræning i næste uge, men jeg kan da gå uden krykker, sådan korte strækninger. Jeg er stadig på smertestillende morgen og aften og er meget hævet. Men jeg håber at det snart bliver bedre. Jeg ved ikke lige hvornår jeg kommer til at ride igen desværre. Først og fremmest vil jeg bare gerne være smertefri. 
www.innrider.com
Anna Scarpati, Pariani, Cavalleria Toscana og Jessica D. swarovski pandebånd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wow, hold da op |
|
|
Tak for jeres svar  Men jeg har brækket skinbenet, og spolebenet. Det er ca fem cm over anklen. Jeanett: Jeg skal til sidste kontrol her på torsdag, så skal de vurdere om jeg må begynde at støtte på benet, men sikke en fantastisk situation vi er i  Hvis I begge har/havde så mange smerter under forløbet, så glæder jeg mig bestemt ikke til genoptræningen. Jeg lider pt ikke at smerter mere, stoppede med smertestillende to uger efter operationen (samme dag som ulykken skete). Men jeg måtte ikke støtte på det overhovedt i seks uger - på torsdag er der gået seks uger. Tror det har lindrede smerterne. Også har jeg siden da slet ikke haft noget på benet 24 timer i døgnet. Har fået en "ski"støvle, men den gavner mindre end mere synes jeg. Hævelse døjer jeg helle ikke meget med. Det eneste problem er bevægeligheden, men nu er det også lige over anklen leddet. Håber bare jeg kan begynde at ride indenfor en månede, uden bøjler self. For det er squ lidt træls at være indendøre i uddendørssæsonen :p Godbedring til dig Jeanett, håber at høre mere fra dig med dit forløb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svært at lande på benene |
|
|
Har også forsøgt at lande på benene, men fik istedet det ene ben under mig og kunne ikke flytte foden hurtigt nok pga ridestøvlerne. Knæk sagde det i mit skinneben, også lige over anklen. Heldigvis var mit ikke åbent benbrud og jeg slap uden operation. Jeg havde dog sindsygt mange smerter, men måtte støtte på det efter 6 uger, det gik hurtigt med at komme igang igen. Da jeg fik støvlen af, så var det bare igang med at gå, og på arbejde ret hurtigt. Ikke smertefrit, og anklen temmelig stiv. Jeg var på hest igen hurtigt efter støvlen var af, dog kunne jeg ikke ride med ridestøvler det første halve år. Det gjorde for nas at få på og ride med. Gode korte ridestøvler med snøre, så de støttede godt og leggins gjorde godt. God bedring, jeg var også uheldig at bruge juni/juli på det dengang. Surt 
Er de fleste de bedste eller bare de fleste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lennert |
|
|
Lennert: det lyder jo som det samme jeg gjorde ikke det bedste at gøre har jeg konkluderet :p Hvordan er din bevægelighed i anklen nu? For er ldit bekymret for, om jeg kan få hælen ordentlig ned igen, når jeg skal til at ride igen? Hvis jeg ikke kan, så kommer jeg aldrig til at ride godt igen. Bruger selv korte ridestøvler med snøre og lynlås i, og bløde læder leggins. Det var også dem jeg havde på under ulykken. Men nu hvor du ikke fik åbent benbrud, så gik din genoptræning nok lidt hurtigere. jeg har jo cuttede alle musklerne på ydersiden af benet i et sår der der ti cm lang, og helt ind til knoglen. Også derfor er jeg bekymret for føreligheden igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejza.. |
|
|
har prøvet meget, både flækket skinnebenet, og knækket lårbensknoglen og alt i alt brækket benet 7 gange (ingen af dem pga fald fra hest eller anden sport), men ikke ikke åbent benbrud.. det kommer til at tage lang tid før du er på toppen igen, vil sige min 6-7 måneder.. (jeg selv er over et år om at blive ok igen, dette er på grund af handicap).. såe tag det roligt når du begynder med lidt genoptræning.
Stine nu med Frontiers Chico ridning skal ikke være en pligt, men noget begge parter synes om, ridning skal være et samarbejde mellem hest og rytter, derfor spørger jeg min hest! horses4you.skysite.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brækkede ben.. |
Jeannett *Charleston* |
29-06-2011 10:18 |
|
Tak Lotte og god bedring til dig også.  Ja det er lidt surt at det lige er her i sommerperioden at det er sket. Jeg fik at vide at jeg ikke må få sol på arret det første år. Så jeg har lange bukser eller høje knæstrømper på udenfor :-/ Men jeg brækkede vristen og skinnebenet ca. 5 cm over vristen, så jeg har heller ikke ret meget bøjelighed i fodleddet. Så jeg er spændt på hvordan det blir efter genoptræning, men jeg håber da at det bliver helt ok igen. Men jer der har været opereret,er i også blevet "overfølsom/ekstra følsom" overfor berøring i området hvor arret er? Hele min fod og rundt omkring arret, der skal der ingenting til før det gør ondt. Lidt svært at forklare, men bare et prik med en finger gør ondt :-/ Lægerne herovre siger at det er meget normalt og at det forsvinder igen. Så det satser jeg stærkt på. 
www.innrider.com
Anna Scarpati, Pariani, Cavalleria Toscana og Jessica D. swarovski pandebånd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejza det med ar.. |
|
|
det er dine nerver der gør det hele overfølsomt.. jeg seæv har en del ar og de er efterhånden helt følelsesløse, mens andre er mere normale.. dog fx er jeg lige blevet jokket på lige over anklen.. og der er jeg mega følsom men det bliver bedre med tiden..
Stine nu med Frontiers Chico ridning skal ikke være en pligt, men noget begge parter synes om, ridning skal være et samarbejde mellem hest og rytter, derfor spørger jeg min hest! horses4you.skysite.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dumme ben |
|
|
Min bevægelighed i ankel er næsten normal, jeg er knap så smidig i den ankel. Det har ikke haft nogen betydning i min ridning(dressur), men de første to år kunne jeg godt "mærke" jeg havde en ankel. Kunne kun gå i fornuftige sko, nu kan jeg gå i stort set alt igen. mvh Louise
Er de fleste de bedste eller bare de fleste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| efter seks uger |
|
|
Så er jeg begyndt genoptræning. Jeg skal bare begynde at "lære" at gå igen. Brudene er helet helt og må ride om en uges tid når det sidste sår er helet. - Nice, så bliver man squ i bedre humør. Håber at høre fra jer andre med jeres skader. I må meget gerne skrive en besked til mig, hvordan jeres genoptræning forløber osv - det vil være helt kanont.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også mig |
|
|
Jeg sidder også med en brækket ankel + en brækket finger (desværre på venstre hånd, og da jeg er venstrehåndet er det ret irriterende.....plus at der er lidt "Camilla 5 år" over ens håndskrift ). Jeg har så været dobbelt uheldig, for jeg blev for ca. 1,5 uge sendt hjem fra skadestuen med et elastikbind, og besked om at den var kraftigt forstuvet (fingeren kiggede de kun overfladisk på). Da min fod efter en uge gjorde lige så ondt som dagen efter det var sket, og stadig lignede at den sad på en hobbit med elefantitis, tog jeg til egen læge, der sendte mig til røntgen. Jep, brækket ankel (plus røget en flis af knoglen) og finger  Nu er det dog anden dag efter det blev rettet op og fikseret, og det er allerede meget bedre.....desuden ringede jeg til sygehuset og fik en kørestol, så imorgen skal min kæreste skubbe mig en tur i skoven, imens jeg trækker hesten (selvom det nok ikke er det folk normalt mener når de taler om tilkøring ). Jeg følger også spændt med i denne tråd, da jeg er meget nysgerrig efter hvor hurtigt jeg kan komme på benene (og i sadlen) igen  God bedring til Jer alle 
"Friday left me fumbling with the blues, and it´s hard to win when you always loose" - Tom Waits
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Camilla: Sur røv at det først bliver rettet så længe efter. Jeg var blevet gal. Hvordan skete det? Men held og lykke, dit ben skal nok hele hurtigt. Mit er helet på seks uger, og jeg skal snart til så småt at begynde at ride igen. - havde åbent benbrud, og cuttede alle muskler i halvdelen af benet, så de skal lige trænes op igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skade... |
chris »97« |
02-07-2011 08:56 |
|
Jeg var lidt mere uheldig da jeg tog et styrt i vinteren 2009. Desværre så brækkede hoften ikke bare. Havde den gjort det, så havde jeg været igang igen. Istedet så knuste jeg en stor del af musklerne i hoften og ødelagde samtidig iskias nerven. Har samme symptomer som en voldsom discus, og havde jeg haften sådan en var den opereret væk, men den er der ikke  På mig har intet hjulpet. Jeg har været opereret, fået blokade, er forsøgt genoptrænet osv. Efter 1½ år kan jeg max. gå 20-30 minutter, jeg halter voldsomt, har svært ved at sidde, kan ikke stå ret længe af gangen, kan intet ordne i hjemmet, har store smerter 24 timer i døgnet og kommer aldrig til ride eller dyrke sport igen. Jeg har mistet meget bevægelighed i benet og min kraft bliver dårligere med tiden, så jeg nu stort set ingen kraft har tilbage. Derudover er jeg uden følelse under foden og hybersensitiv i hele benet. Har derfor måtte kassere nærmest alle mine bukser. God bedring til dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Lotte *Whitney*: Jeg kom galopperende, og havde lige klikket ham (bruger klikkertræning på ham) fordi han var så dygtig, Så stak jeg hånden ned i posen med godbidder (stadig i galop), og så fløj der 2 duer op næsten mellem forbenene på ham, så han standsede brat, og vendte rundt - hvilket jeg ikke gjorde (men så kan jeg måske lære det; sid ordentligt, bliv ikke overmodig og vent med at finde godbid frem til han står stille/skridter). Da han tabte mig løb han 10 meter, og stoppede, og kiggede på mig. Da jeg kaldte på ham prøvede han at komme, men tøjlen var røget ud over hovedet på ham, og han trådte i den hver gang han forsøgte at tage et skridt  Han var en lille bandit på vej hjem (det skete i skoven, langt fra alting, så jeg red ham tilbage), da jeg ikke kunne indvirke ordentligt med hverken sæde, ben eller hænder pga smerter, så han hyggede sig gevaldigt med at stoppe og græsse på hjemturen, mens jeg bare sad der og bandede  Hvis det var 6 uger for dit vedkommende, så er der da håb for mig, der har en meget mindre skade end dig, så det er da lidt positivt...for mig altså  Jeg håber din genoptræning bliver så smertefri som muligt  chris »97«: åh, stakkels dig, det lyder rigtig slemt  Er der slet ikke noget de kan gøre? Jeannett *Charleston*: Det lyder også frygteligt! Håber for dig du snart er smertefri og klar igen  Begge ben, det lyder dybt uretfærdigt!
"Friday left me fumbling with the blues, and it´s hard to win when you always loose" - Tom Waits
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
Ja, det er jo levende væsner vi har med at gøre. -uheld sker og dyrene er jo ikke ligefram små.  Camilla: Hvorfor havde du ikke en mobil med, så du kunne ringe efter hjælp? - ved godt man kan blive bagklog, men jeg rider aldrig uden mobil. Rider selv tit tur alene og gerne to-tre timer. Hvis jeg falder af ved folk det jo ikke. Men håber du kommer over dine skader uden mén, når de ikker så "store" igen. Fik helt ondt i mit ben da jeg læste hvordan du kom hjem efter styrtet. Chris: Sikke en tur - har virkelig ondt af dig. Jeg vil gå helt i spåner hvis jeg aldrig kunne ride eller dyrke en form for sport resten af livet. Håber virkelig du kommer dig bedre - du har mere brug for: God bedring, end os andre tror jeg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
chris »97« |
02-07-2011 13:36 |
|
Mig skal man nu ikke have ondt af. Jeg kan ikke alt det jeg holdt så meget af førhen, men nu kan jeg se glæden i de små ting. Ridning savner jeg helt utrolig meget, og ligeså meget bare samværet omkring det. Løbe er næsten det jeg savner mest. Det kan da være jeg så en dag lære at sidde stille. Jeg er enormt dårlig til at holde mig i ro, så det er svært at få tiden til at gå nogle gange. Har man lidt fighter-gen så går det Jeg er stadig i gang med min uddannelse, og var til eksamen en måned efter jeg røg af. Der skal mere til før jeg giver helt op Det betyder så også en del flere smerter end hvis jeg holdt mig totalt i ro, men det kan jeg ikke  Min skade kan ikke laves da alt efterhånden er prøvet. Der var en overgang en minimal chance for det kunne blive bedre, men den forsvinder mere og mere som tiden går. Så nu lever jeg på en cocktail af nervemedicin og andre smertestillende. De gør så tilgengæld at jeg ofte er tæt på at holde min egen lille fest, puha man bliv ør i hovedet  Jeg ønsker nu stadig alle jer andre god bedring, i har trods alt en chance for det bliver sådan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Lotte *Whitney*: Jeg havde min mobiltelefon på mig, og ringede også til min kæreste, men da min hest er opstaldet ca. 10 km. fra hvor vi bor, så kunne han jo ikke være der med det samme  Men da hesten og jeg alligevel skulle samme vej hjem, kunne jeg jo lige så godt ride min kæreste i møde  Idag var vi ude for første gang siden det skete og lufte min hest. Igår blev han præsenteret for stolen....den synes han var lidt underligt, og måske liiiidt farligt....men godbidder er godbidder, også selvom de kommer fra et underligt halvt menneske/halvt maskine-væsen : Idag tog vi så ud og gå/trille en tur, og det tog han så pænt: Det var så dejligt at blive luftet, så det kan jeg klart anbefale jer andre, hvis det er en mulighed for jer.....det får også tiden indtil man kan komme på benene igen til at føles lidt kortere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fine billeder |
|
|
ja okay Men han er godt nok fin din hypper. Heller ikke den store at hoppe op på med brækket ben. Dejlige billeder. Glæder mig helt til jeg skal være sammen med min skønne pinto dame - savner hende sårn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja, han er til den lave side....havde han været en stor DV-er, havde jeg sikkert stået derude endnu og ledt efter en træstamme der var høj nok  Kan godt forstå du savner din hest, det er hårdt at undvære dem, og hun er godt nok fin din lille plettede dame 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 000000000 |
|
|
Tak. Hun er jo heller ikke den helt store DV'er nogen skal jo have de små hypser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|