Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Redigere og oprette PDF?
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 21:43

Halløjsa derude.

Det viser sig jo at alt kan løses på HN, så derfor spørger jeg her.

Sagen er at jeg har nogle scannede dokumenter, som altså er sendt fra scanner til computer som pdf-filer. De har alle valgt at ligge vandret og jeg så dem helst være lodrette.

Nogle af dem blev scannet ind parvis og dem vil jeg gerne skille ad, sådan at de ligger i hvert sit dokument (og også lodret).

Det sidste jeg skal have løst er at lave wordfiler om til pdf, sådan som jeg er blevet rådet til at gøre med ansøgninger der sendes pr. mail.

Det er altså ikke fordi jeg er tabt bag jumpen hvad angår computere, men jeg har ikke arbejdet med pdf før. Den eneste mulighed jeg lige kan se under fanen "edit" hvor der står "copy file to clipboard", men hvor er dette clipboard så?

Så kære HN HJÆLP!

Medlem af Bullerklubben

Life is like a box of chocolate. You never know what´s inside.

Men man kan altså bare læse bagsiden eller indlægssedlen!

Hvad var det nu NSLFB stod for?

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 22:03

Ved ikke noget om det første, men det sidste er ganske enkelt.

Hvis du har en nyere version af word, kan du vælge "gem som" og så flere forskellige formater. Herunder vælger du så .pdf, som på min computer er en af de nederste muligheder.

The best way to make the dreams come true

is to wake up every morning...

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 08:37

Hvis ikke dit eget tekst-behandlingsprogram kan gemme som PDF, kan du hente convertere på nettet (nogen koster andre er freeware).

Dit clipboard ligger under tilbehør (nogen styresystemer) - i andre programmer er clipboard bare betegnelsen for det system som husker hvad du har kopieret (hukommelsen, RAM, RAM-disk osv) indtil du kopierer det ind i et program.

For at løse det med at rette i gamle PDF-filer som er scannet ind - så er du nødt til at købe Adobe Acrobat (dyrt!!!) med mindre du er heldig at finde andre programmer som kan det (sikkert ikke lovlige!!)

.

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 08:44

Det lyder jo nemt

Nå ja dét clipboard. Jamen kan man så kopiere det til paint (eller andet program), vende det og så gemme som pdf?

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 08:56

Det er muligt du kan kopiere og vende det i et andet program.Prøv det!!

PDF gemmes jo som et billede og kan KUN redigeres af Acrobat.

0
0
Svar på denne tråd

Sludder...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 09:40

Når man scanner gemmes pdf-filen som regel som et billede i pdf-filen. Men noget scanner software og andet software kan godt lave det om til tekst i pdf-filen.

For at redigere i pdf-filerne bruhar vi prøvet pdf x-change viewer som er et gratis program. Der kan man ændre og skrive i en pdf-fil. Vær dog obs på at installerer du det, tager det ejeskab af dine pdf-filer så de altid åbnes med x-change vieweren.

Mht clipboardet er det så ikke bare udklipsholderen i windows? Så burde du bare kunne sætte ind i word når du har kopieret til clip boardet:)

0
0
Svar på denne tråd

Forsimpling for mig
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 10:19

Ok, lad os sige at pdffilen bare er et billede, som skal vendes en omgang. Nogle af filerne indeholder 2 billeder, og skal over i hvert sit dokument. Det er det eneste der skal redigeres.

Hvordan gøres det lettest?

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 10:45

Da alt jeg siger er sludder - så stopper jeg med at svare dig her i tråden. Du kan sende en PM hvis du mener min viden kan bruges.

Gad vide hvad ADOBE mener om det program?

Men det er da bestemt muligt at ADOBE har givet PDF frit for alle. Sådan har de dog aldrig været før.......

.

0
0
Svar på denne tråd

Det gik jo nemt
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 12:52

Raum, hvad har du sagt som er sludder?

Anyways, du har helt ret, word > pdf gik nemt. Det andet har jeg ikke rodet med endnu, da jeg ikke lige har fået den forklaring der virkede overskuelig nok til at gå i gang.

Den foreslåede løsning med acrobat er dyr, derfor er jeg indtil nu fokuseret på alternative løsningsmuligheder. Jeg vil ikke bruge over 100 kr (og det kan garanteret langt fra gøre det) på at vende 2 filer og skille et ad i 2 dele.

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

Raum...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 14:01

Ikke tage det så tungt:)

Det med at det var sludder var mere at indholdet i pdf er billede. Det er som regel et billede i pdf-filen når man scanner ind. Det har givet store udfordringer i forbindelse med oplæsning af pdf-filer i skolerne. Sidste år kom der så et program der kunne køre ocr på pdf-filerne så de blev læsbare med cd-ord.

www.mikrov.dk/Produkter/Læse--og- skrivestøtte/CD-ORD-7/SkanRead.aspx

Men laver du en pdf i f.eks. word er indholdet i pdf-filen tekst som kan markeres, kopieres og læses op.

Ang pdf-standarden skriver adobe således på deres hjemmeside:

PDF: PDF, der er opfundet af Adobe Systems og videreudviklet over de seneste 17 år, er nu den formelle, åbne standard understøttet af ISO (International Organization for Standardization). ISO 32000 indeholder den komplette PDF-specifikation og er grundlaget for afledte standarder.

www.adobe.com/dk/products/acrobat/ standards.html

Og ved et tjek af licensaftalen på pdf exchange viewer står der at de overholder ISO-standarden.

Så går da ud fra at der ikke er noget ulovligt i at bruge trediepartsprogrammer til at redigere pdf-filer så længe de overholder ISO-standarden.

Trille: Er det ikke muligt at ændre billederne så de er delt og vender rigtigt inden de kommer i word og derefter konverteres til pdf?

0
0
Svar på denne tråd

Vibs..
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 14:15

OCR og PDF har reelt intet med hinanden at gøre. Men ja - man kan godt bruge OCR til at lave en PDF-fil, et scannet billlede eller alt muligt andet ikke-redigerbart om til redigerbar tekst.

PDF laver man jo netop fordi at man ikke vil have at andre redigerer i teksten, der er flere måder at låse det på.

Da PDF bliver lavet som et billede fylder det meget mindre end hvis det havde været en tekst-fil med formater og alt muligt andet fra et tekstbehandlings-program.

Jeg ved at Adobe har kørt en del retssager (og vundet dem!!) indenfor de sidste 17 år. Om de præcis har omhandlet PDF og Adobe Acrobat er jeg ikke vidende om.

Jeg tror stadig ikke på at det program du nævner kan åbne en PDF lavet i Acrobat, men jeg har ikke testet det.

Læser man om programmet som er det MEGET lidt de skriver - man kan blive en del i tvivl om hvad "redigere" (Editor) betyder for dem ift. til hvad det kan redigere reelt.

Jeg kunne forestille mig det kan åbne alle PDF-filer lavet i alle andre programmer end Acrobat - men det er bare et kvalificeret gæt - for de skriver intet om det.

For mig ligner programmet en avanceret PDF-reader med lidt ekstra features der sælges som en EDITOR.

.

0
0
Svar på denne tråd

Raum...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 14:43

Der hvor jeg er scannes der fra kopimaskiner til pdf. Og derefter køres der ocr på pdf-filen der så laver en ny pdf-fil som generelt heller ikke er redigerbar medmindre man har en editor.

En anden grund til at der laves pdf er ikke kun for at folk ikke skal kunne redigere i dem. Det er også tænkt til at man kan dele filerne i et format hvor næsten alle kan læse dem. Så kan man slippe for bøvlet med forskellige officepakker og versioner heraf.

Mht om exchange kan åbne filer lavet i acrobat tror jeg godt den kan åbne dem. Medmindre de er låst for redigering som så vidt jeg ved er et tilvalg i acrobat. Ligesom begrænsning af print osv.

0
0
Svar på denne tråd

Dele PDF filer op
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 17:19

Du kunne måske benytte metoden med at skrive sider fra PDF filen over i en anden fil.

Jeg har lige testet med PDF fil på 3 sider, hvor jeg valgte udskriv, og under printer valgte "udskriv til Microsoft XPF document writer" og under side skrev 2. Så fik jeg side 2 for sig selv. Det blev dog så en XPF fil og ikke en PDF fil.

Nogen som har en ide til hvordan XPF kan konverteres til PDF-fil?

mvh

Lotte K

0
0
Svar på denne tråd

tutorials?
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 00:50

Jeg kender ikke lige løsningen, men youtube tutorials kan som regel løse det meste :)

"Aim for the moon, even if you miss you'll be among stars!"

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak for stor hjælp
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 15:03

Altså hvor er I bare hjælpsomme!

Min løsning blev (hvis andre skulle have samme udfordring):

Til at dele:

http://foxyutils.com/splitpdf/

Til at rotere:

http://www.rotatepdf.net/

Nemt og smart, men printmetoden er sikkert også fjong.

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider