Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Det værste ved at have hest!!
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 07:37

Ja vores heste er jo kilden til glæde, afslapning, hygge, evnen til at kigge på sig selv og meget meget meget mere. De er osse kilden til store bekymringer og sorger.

Min plag på nu 2 år er jo verdens mest fantastiske lille kæmpe. Han havde en meget svær vej til livet og han fik nogle svære måneder til at starte med.

Nu er han igen der hvor overvejelserne går på at hans korte liv skal slutte. Jeg har fået svar fra dyrlægen på hans nye røntgen billeder og scanninger. Billederne har været omkring Ansager.

Dommen er og det er Højre bagknæ der er tale om:

* Menisk virker mast, men ikke sikkert den er det. Kan udredes ved kikkertundersøgelse.

* Bagerste korsbånd er forkalket på tilhæftningen. Om det sidder ude eller inde i leddet, vides ikke pt, men kan udredes ved kikkert undersøgelse. Dyrlægen har aldrig set det før og kan ikke findes i bøgerne

* Indvendige ledbånd er forkalket.

Som det er nu har han ca 30-40% chance for at blive ridehest. HVIS kikkertundersøgelsen viser at forkalkningerne kan skrabes væk kan disse % stige men de kan osse falde når først kikkerten er derinde og de kan se hvad der derinde.

Han fik en skade i det knæ i januar og det er sikkert den der spøger nu, selvom han egentlig blev rask igen. Så er der åbenbart sket noget alligevel.

Så han har været halt i knæet 2 gange på under 6 mdr. Det er jo ikke supergode odds. Og havde hesten nu bare været dum og træls, så havde beslutningen jo ikke været svær. Men han er jo MIN dreng. Han er den sødeste og skæggeste og smukkeste og mest velopdragne plag man kan tænke sig. Jeg har selv avlet ham. Selv besluttet at han skulle være her. Han har kostet det hvide ud af øjnene i både ussel mammon og tårer og bekymringer.

Jeg kan ikke bare aflive ham og indkassere forsikringen. Det virker ikke rigtigt. Men det virker heller ikke rigtigt at han skal blive ved.

30-40% er jo ikke meget, men det er jo meget mere end 0%.

Jeg hælder mest til kikkertundersøgelsen. Så ved jeg jeg har gjort ALT for ham. Men lige nu venter jeg på at Ansager ringer og jeg får en snak med ham der har set billederne. Jeg håber han kan give mig lidt mere konkret om hvad der kan gøres og hvad der evt skal ske bagefter.

Et eller andet sted så hader jeg at have hest. Men jeg kan ikke undvære dem. De giver mig noget og det noget vil jeg ikke undvære. Jeg ved godt jeg aldrig bliver rig på penge, men jeg har mine heste, mine børn og min mand. Så jeg er rigere end så mange andre.

Igår skulle Henrik køre wrapballerne hjem. Han besluttede at de skulle ligge ude i Plagens fold. Selv om der kom en stor traktor ind til ham og der lå en wrapballe på bagenden med blæsende plastik på, bakkede han lidt og stod ellers og kiggede undrende på traktoren. Han løb ikke væk i panik. Han bakkede 3 meter væk, og stod så der og gloede. Han er ikke mindre en fantastisk. Han bliver faktisk aldrig panisk. Han stoler på at når jeg er der, så sker der ham ikke noget. Når han skal læsses drøner han op i traileren og er det den forkerte side, fordi han tror han skal gå i mine spor så bakker jeg ham lige udenfor skillerummet og så vader han op i den rette side.

Jeg hader at det er MIG og KUN mig der kan tage beslutningen, og derfor vil jeg tale med alle de eksperter jeg kan, så jeg er sikker på at jeg træffer den rette. Men i hjertet er der ingen tvivl. Men han skal ikke udsættes for en hel masse fordi jeg er en kylling.

Lige nu går han alene og det trives han ikke med. Han har det fint når han bare tuller omkring ude på folden.

Undskyld det lange indlæg. I må meget gerne komme med jeres kommentarer og tanker både om min hest, mine tanker og hvad I evt har gjort. Jo flere input jo bedre.

Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.

0
0
Svar på denne tråd

kan ikke
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 08:34

svare på hvad der er rigtigt. Men håber dyrlægen kan hjælpe dig til at tage den rigtige beslutning. Men et trøste kram herfra skal du have !!!! Øv..... Held og lykke med ham, håber det bedste for Jer.

Hilsen Marianne Frandsen

Gratis sommergræs tilbydes til rar og håndterbare pony hoppeplag

Welsh ponyer for hele familien !!

Se præsentation for flere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd

Tak for det
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 08:48

Marianne. Han bliver kørt til Ansager på Mandag og så skal han kigges på tirsdag. Så må vi se.

Han skal have chancen.

Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.

0
0
Svar på denne tråd

ang hyp
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 08:57

ja det kender jeg godt..jeg har en unghest der fylder 4 her den 27 juni og han går på fold med 4 andre heste..super søde heste..men han er en unghest der elsker at lege vildt på folden med at stejle opad en anden hest mm.det er der også nogle af de andre heste der gider.men her forleden kom han ind med en del skrammer på ryggen og en lidt øm ryg..han har li været igennem et forløb med øm ryg i 2 omgange i forbindelse med en sadel der ikke passede(har købt ny og fået ok fra sadelmager så den passer).overvejer nu om jeg skal la ham skifte fold til at gå sammen med nogle ponyer eller om jeg skal lade ham blive med risiko for flere ømme rygge..så forstår godt dit dilemma..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 11:45

Åh den situation kender jeg kun alt for godt, men det ved du jo :)

Jeg kan udemærket forstå at du vælger at køre ham til kikkert undersøgelse, og så tage stilling derfra.

Krydser fingre for det går som det skal :)

Mvh
Janni

Med haflingeren Anton Stenbek og tinkeren Romeo.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 11:53

ord.

Jeg tænker næsten ikke på andet. Og det dyrlægen i Ansager sagde at jeg skulle tage stilling til om han evt skulle aflives på bordet. Den havde jeg slet slet ikke forventet. Min første tanke var at det skal han ikke uanset hvad. Jeg vil selv bestemme og gerne sige farvel. Men så er det jo for min skyld og ikke hans og det er ikke lige min ånd.

Men det at køre ham til Ansager og ikke vide om jeg skal hente ham igen er ski*e svært.

Det mest humane er jo at hvis dyrlægen kan se at der ingen fremtid er for hesten, så skal den ikke bøvle med at vågne fra narkosen. Men for Sata* den er træls den tanke.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 12:01

Det lyder til du egentlig selv har svaret, når du skriver at det ikke er i din ånd at lade ham vågne op, hvis dyrlægen vurderer at prognosen er for dårlig.

Men igen, jeg kan udemærket følge dine tanker.

Mvh

Janni

Med haflingeren Anton Stenbek og tinkeren Romeo.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 12:16

Åhhhh hvor jeg føler med dig, det er bagsiden af at have dyr, man holder af

Jeg fik min højtelskede hund Tass indleveret til røngten af forben sidste år, da han haltede i traven nogen gange, og bad dyrlægen ringe mens han stadig sov, for at fortælle hvad hun fandt.. Hun fandt slidgigt i begge albuer i meget svær grad, så hun anbefalede ikke at vække ham igen, men lade ham sove ind.. Fulgte hendes råd og er den dag idag glad for jeg indvilgede i dette.. For Tass skulle ikke med hjem igen for nogle dage, så vi kunne sige farvel, han ville kunne mærke vi var kede af det og at der var noget "galt".. Og det ville jeg ikke kunne bære.. Han skulle herfra uden at have "anet uråd" og huske os mennesker med et smil og glæde... Århh begynder næsten at tude, savner min hundedreng

NÅ... Ahem.. Du ved godt selv hvad der er det rigtige at gøre og når du først står og skal tage beslutningen, er du ikke i tvivl.. Jeg kryder fingre for at de "ikke finder noget" på mandag og han kan komme med hjem og blive frisk

Er der noget bedre end at se sine heste græsse i solskin og fulgene synger? :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

Det er hårdt når
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 13:20

det er så ungt et dyr; ville nok være lettere at træffe beslutningen, hvis det var en ældre hest.

Een af de ting jeg ville blive nødt til at overveje/spørge ind til, hvis det var min plag - var hvorvidt han stadig ville kunne sælges til ridebrug med den fortid - her tænker jeg på hvis operation går godt.

Men igen for mig ville det ikke være relevant at beholde min plag som "klappedyr", men det afhænger jo af ens muligheder.

Håber i den trælse situation det bedste for din plag

Og at han snart får en foldkammerat igen.

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 13:39

Puha, at køre sin hest til Ansager uden at vide om den kommer hjem igen, det er hjerteknusende. :(

Det lyder til at du elsker din lille ungling rigtig højt, så er helt sikker på at hvis du tager beslutningen, så vil du også føle den lettelse det er at de kære kæmper for fred fra deres smerte.

For 1½ år siden kørte jeg, i al hast, min smukke hoppe til Ansager. Troede bestemt på hun skulle med hjem igen, for det var jo "bare en slem kolik". Da dyrlægen så hende og spurgte mig hvornår hun skulle fole, så vidste jeg godt hvad der skulle ske.

Hun var ikke ifol.

2 timer efter ankomst måtte jeg ind i en kold constainer og sige farvel til min prinsesse. Det var det sværeste jeg nogensinde har gjort.

Idag er jeg helt sikker på min beslutning, for selvom hun måske kunne være reddet fra den meget udviklede tarmslyng hun havde, så havde det bare ikke være et lidt for nogen af os.

Hun var kun 5 år og tanken om at skulle bruge resten af hendes dage på at være bange for endnu et angreb, er ikke til at holde ud.

Jeg gjorde det bedste for min hest, jeg lod hende slippe for smerten som så tydeligt var ved at slå hende ihjel og jeg kan idag føle mig lettet.

Hun er jo stadig hos mig hver eneste dag :)

Anne

I have found my Magic

RIP Røde. Vil altid huske dig!
0
0
Svar på denne tråd

ja.....
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 16:47

Synes da, du skal få lavet den kikkert-undersøgelse, er sådan en dyr? Så kan du tage stilling derfra.

Min ene hest fejler også alt, en hest kan fejle, pt., så kender det godt, jeg har også overvejet på det sidste, om jeg virkelig skal være heste-ejer resten af mit liv.

Men jeg føler mig netop også rig, ved at have nogle skønne heste (for det meste), min 2-års plag er heller ikke bange for store maskiner, plejede at stille sig i vejen, når ridebanen skulle harves, og skulle da lige se, hvad det var for et monstrum.

Alle de andre skyndte sig væk. :) Det er en god ting at have en modig og nysgerrig hest. Selvom de kan være nervøse nok i andre henseender.

The world is my paddock - Mira

0
0
Svar på denne tråd

tjahhøhm
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 17:32

Godt at du får lavet undersøgelsen. Som du siger, ellers kunne du jo gå bagefter og tænke om du nu også gjorde nok.

Det lyder som om du har fået truffet nogle gode beslutninger indtil videre, så synes bare du skal følge dit hjerte og tænke på hestens præmisser.

...from Rulammet with love

Omsider med Elmholts Napasha

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har lige
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 00:27

været ude og tage ham ind. Han skulle lige besøge kalvenes fodertrug, de synes det var lidt underligt at der stod sådan et stort montrum og åd af deres mad. Men Frede hyggede.

Stod inde hos ham og nussede mens han spiste sin egen mad, og jeg kan simpelthen ikke tro at han ikke skal være her mere. Jeg tror fuldt og fast på at min dreng nok skal klare den. Ihvertfald når jeg ikke falder ned i det sorte hul. Min ide er at når han så kommer hjem og skal i boksro, så kommer healeren ud til ham og hjælper ham lidt på vej i helingsprocessen.

Jeg vil gå hele vejen for ham. Der skal ikke spares på noget!! Hip hip hurra for forsikringen. De dækker heldigvis en stor del af kagen. Men jo ikke det hele. Henrik er med på at Frede skal have chancen, så jeg ER virkelig verdens rigeste og heldigste pige.

Der er så mange ting som mig og Frede mangler at opleve og det er stadig planen at vi skal nå det hele. Om ikke andet så får jeg verdens smukkeste skovturshest, og det er jo osse noget værd.

I må meget gerne krydse fingre for os, det kan vi altid bruge.

0
0
Svar på denne tråd

246;56),5;;
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 22:56
Krydser fingre!
Nu græder jeg helt(let til følsomme tåre)

Nothing happen, unless somthing move. - Einstein

0
0
Svar på denne tråd

Tak for det
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 22:58

Det er imorgen jeg kører afsted med ham. Det er helt surrealistisk.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 23:15

Pøj pøj, krydser fingre for jer

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 09:13

Der krydses også herfra, håber alt går godt idag

Er der noget bedre end at se sine heste græsse i solskin og fulgene synger? :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 10:48

Håber du/I får et positivt svar idag!!

Det ville lette lidt på det hele!

Nervepirrende at have hest! Jeg solgte den sidste i September, og jeg må indrømme, jeg savner det ikke! Til trods for jeg altid har haft heste! Men problemerne væltede ind af døren med dem, og det var så stressende og presset! Ingen fornøjelse overhovedet!

Den ene skade afløste den anden konstant!

Bare turen til folden når jeg skulle hente ind, pyhh, "hvem mon der står med en foldskade idag tanken"...

Nej det er absolut ikke for sarte sjæle at holde hest!

Håber det bedste for din fine dreng!

Kh. Margit

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider