Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvis ansvar
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 18:55

Vi sidder her hjemme og kan ikke blive enige, så inden taget letter, så spørger jeg lige her.

Sagen er den at jeg har 4 heste til at gå på min jord og de er ikke mine, men nogle jeg taget ind, da ejeren pludselig stod uden et sted at have dem.

Hun kommer selv med foder og jeg får et symbolsk beløb for at tilse og fodre dem med deres krybbefoder 3 gange dagligt.

Det er store heste og jeg har ingen græs tilbage på foldene, så de får hø.

Hun tildeler dem to små baller i døgnet, hvilket passer til hendes 4 hestes foderplan. Det er jo spist på meget kort tid, da det er heste på mellem 168 - 185 cm i stang.

Jeg tildeler normalt hø efter ædelyst og mine æder ca 15 kg i døgnet pr dyr.

Alle gik sammen, men det blev ret dyrt i hø for mig, da hendes jo sagtens kunne æde det dobbelte, så de er nu delt op igen.

Problemet er, at hendes heste slås ved fodringer og en har sko på.

De bider huller i hinanden og jeg forventer faktisk der sker foldskader på et tidspunkt.

Nu kommer det store spørgsmål.

Hvem har ansvaret?

Min mand mener at det er os, da jeg får lidt betaling.

Jeg mener ikke at vi kan hænges op på dyrlægeregninger, for skader hendes dyr pådrager hinanden.

Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com

Motordrevet pælebor sælges, se profilen.

0
0
Svar på denne tråd

nejjjj
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 18:59

nej, det bliver aldrig dit ansvar..

hendes og kun hendes.

vh. sandie

tre kløveren er samlet ... lean,livius, sandie..

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 18:59

Det hendes heste - ergo, hendes ansvar.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 19:08

Nu har de flere gange rendt hegnet ned, for at komme over til mine, hvad så hvis der sker skader på hestene i mellem, har man hver især ansvaret for sine egne dyr, hvis de skader hinanden?

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 19:12

Hvis du er meget bekymret omkring det synes jeg altså du skal stikke hende en kontrakt som hun skal underskrive.

Og i denne skal der bl.a stå "Ejer hæfter selv for evt skader på sine heste og du kan ikke gøres ansvarlig for skader hestene må/kan pådrage sig på din grund"

:)

Så du 100% sikret.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

kjfgjkfgjfdg
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 19:22

Det er jo netop når de ikke får nok, at spise, at de begynder at smutte gennem hegnet og slås indbyrdes.

Jeg ville ikke selv have heste gående på disse betingelser.

Så foruden kontrakt ville jeg kræve, at de skal tildeles mere stråfoder, så der kommer ro i flokken.

Vores Charmetrolde

Tali

Trigger

Emily

&

Chili

Hesten er vores partner

Opdræt af marsvin mm - tjek hjemmesiden:

www.bordeauxgaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

ansvar og heste
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 19:32

Ja, nu kommer den igen, du har ansvaret så længe hestene går på din jord - det er dit ansvar at hestene har stråfoder nok, vand osv.

Så, sorry jeg må give din bedre halvdel delvist ret

til gengæld er det ikke dit ansvar at hestene slå indbyrdes, de er ejeren der står for den regning

jette

Western undervisning hver torsdag

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

0
0
Svar på denne tråd

Ansvarligt
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 22:15

Foldskader er hesteejers ansvar - men er dækket af den lovpligtige ansvarsforsikring.

Dvs. at hvis hestene går gennem hegnet ind til dine heste, og en af hestene kommer til skade, kan skaden dækkes ansvarsforsikringen

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 22:31

Nu kan man diskutere hvor meget stråfoder heste skal have og jeg tror ikke ret mange kan blive enige ang fodring af heste.

Min overbevisning om fodring kan de firmaer der fremstiller foder ikke leve af. Jeg fodrer med hø/wrap efter ædelyst og mineraler/vitaminer som tilskud.

Krybbefodert er kun energi og til ekstra huld hvis det mangler.

Mange andre vægter krybbefoder højest og det er deres overbevisning om rigtig fodring.

Men at heste slås når de er sultne, det er de fleste nok enige om.

Jeg har i snit tilsat 40 kg foder dagligt, de sidste 20 dage, men det er slut og derfor er de delt op i to flokke.

Nu er dette også kun en midlertidig løsning og det var derfor jeg godt ville vide lidt om ansvar, det skulle ikke dreje sig om korrekt fodring.

0
0
Svar på denne tråd

Jette-Stald Møllegården
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 08:52

der tager du fejl- for nok har hun ansvar for at de får nok mad, vand mv IFLG lovgivningen. Men det er overholdt så snart de bare får X antal kg (alt efter hvade vejer!)- og dermed er det UDELUKKENDE ejers eget ansvar. Det havde delen med dyrlæge reelt været alligevel. DOG er der den undtagelse at ringer DU i DIT navn risikerer DU at hænge på en evt regning fra dyrlægen DU IKKE kan løbe fra. Og du kan jo ik bestille noget der vil udlede i en regning i en andens navn- derfor skal hun selv ringe efter dyrlægen. Gør hun ikke det, så kan det naturligvis OSSE ende ud som dit ansvar hvis hestens skader er omfattende nok til at gå mod loven om dyrevelfærd/lidelse uden behandling etc. Det er nemlig ligeledes dit ansvar at sørge for at loven overholdes selvom det ik er dine dyr.

Så det er mere kringlet end som så desværre. Og dermed er det reelt korrekt at i begge tildels har ret

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

Be you - Be proud

0
0
Svar på denne tråd

Stråfoder
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 10:37

Jeg ved godt at det ikke lige er det du spørger om, men var det ikke en mulighed at give dem en stor balle halm at gumle på? Det kunne måske forhindre både indbyrdes slåskampe og at de render igennem hegnet. Det vil jo ikke ødelægge den foderplan ejeren har og er heller ikke så dyrt for hende.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider