Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Aldersssvarende uddannet?
Forfatter: 
Dato:  20-05-2011 21:49

Jeg synes tit jeg i vurderingstråde læser at folk argumenterer med at hesten ikke er alderssvarende uddannet og at hesten derfor ikke bør koste bla bla. eller hvad argumentationen nu er...

Jeg har selv lige fået den i forbindelse med en vurderingstråd

Og det har fået mig til at tænke, hvad er alderssvarende uddannet egentlig?

Hvis jeg skal følge min egen definition, som går efter DRFs satser er omkring 95% af Danmarks heste over 5 år jo ikke alderssvarende uddannet.

Langt de fleste heste i DK går jo ikke over LA og mange kun LC LD og kan dermed ikke følge DRFs krav, hvor L klasserne jo egentlig kun er beregnet til ungheste...

Men kom med jeres bud, hvad ligger du i en alderssvarende uddannet hest? OG hvor sætter du grænsen til dine forventninger om den alderssvarende uddannelse?

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

R.I.P Oxana, du var solen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-05-2011 22:29

Normalt når det siges, er det efter DRF's satser.

Men det kommer helt an på annoncen.

Men det bliver normalt sagt til 2 forskellige typer af annoncer. Hvor priserne er sat efter hvad folk tror de har, og ikke kan se problemerne i forhold til de heste de sammenligner med.

Hvis det er en 5-6 års der ikke har gået noget, og overskriften er noget ala: kommende dressur/spring stjerne, eller: vil du ud og starte DM.

Eller en 11-14 års, der har gået lidt LB, og der i annoncen står ting som: i sin bedste alder, har stor kapacitet/uudnyttet kapacitet.

0
0
Svar på denne tråd

det har jeg
Forfatter: 
Dato:  20-05-2011 22:34

det har jeg faktisk også tænkt lidt over..

en hest på 4 år går LC

en hest på 5 år går LB / LA

....

og hvad så? Går alle heste så GP når de er 8, ellers er de ikke alderssvarende uddannet? hmm...

Jeg forventer aldrig rigtig noget, udover hvad der står hesten kan, for som du siger, er der vildt mange heste som egentlig ikke er særlig uddannede. hvis ikke hesten har været i fol, skadet osv osv, bare alm redet, ville jeg forvente at en 5 års hest hvert fald kunne springe en LC og gå en LB dressur, jeg har meget svært ved at tage det seriøst når der står i annoncer at en hest på 12 år går LD dressur, og springer 70-80 cm - men igen, der kan jo være mange omstændigheder, og ikke alle har vel lige meget kapacitet :)

Mvh Sandra

<33 tequila og Medina <33

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidej....
Forfatter: 
Dato:  21-05-2011 22:09

Jep hvis man følger DRF, så er hovedparten af rideheste i DK ikke længere end en 5 års Eller nok nærmere er deres rytter ikke bedre end det

Men hvis jeg skal forholde mig til ordet "alderssvarende uddannet" så vil jeg bruge det ved annoncer, hvor der sælges dyre heste = i min verden +50.000 kr.

Så ser jeg en annonce med en fx 12 års hest, som aldrig har været ude at starte på C-plan, og som på billederne kun viser LC/LB-niveau i dressur og spring - ja så vil jeg bruge det "imod" den at den ikke er alderssvarende uddannet, hvis den skal koste +50.000 kr.

Ser jeg en fx en 9 års hest på LC-niveau, så mener jeg vi snakker en fornuftig pris på mellem 15-25.000 kr efter størrelse, afstamning og udseende, samt om den er trafiksikker/skovtursvant - og til den pris ville jeg aldrig ægge noget om at den ikke er alderssvarende uddannet, da prisen heller ikke ligger op til at man er ved at købe en C-plans hest.

Så nej de færreste almindelige ridehest, som sælges/køes af det store flertal af helt almindelige dødelige amatørryttere, er når de er over 5 år ikke længere alderssvarende uddannet ifht DRF.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

et svar
Forfatter: 
Dato:  21-05-2011 22:24

Selvfølgelig er det på sin plads at bruge DRF´s som rettesnor til hvornår hesten skal kunne hvad.

Men vil mene at "udbud og efterspørgsel" har ligeså meget at sige.

Den ganske almindelige hest til amatørrytteren er typisk meget sjældent alderssvarende uddannet, men så vil jeg mene at det er udbuddet på markedet og "konkurrerende priser" der sætter standarden for hvad det vil sige at hesten er aldersvarende uddannet.

Med Venlig Hilsen

Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaaa
Forfatter: 
Dato:  21-05-2011 22:30

Det er egentlig lidt sjovt, at der er så stort et fokus på DRF's definitioner på hvornår og hvordan en hest er aldersvarende uddannet.

Hvis en hest ellers har sin grunduddannlese og fysik i orden, og rytteren har evnerne, så burde der som sådan jo ikke være noget til hindring for at en lidt ældre hest ikke kan rides op til GP-niveau, selvom den på nuværrende tidspunkt står som 8-9 års og "kun" går LA.

Jeg mener dog, at det kunne være særdeles morsomt hvis de såkaldte definitioner på alderssvarende uddannelse ikke udelukkende gik på graden af den ridemæssige uddannelse, men også på hvorvidt hesten ellers var håndterbar og omgængelig.

Her kunne man så f.eks. vurdere på om hesten kunne stå bundet alene på staldgangen, kunne stå stille mens ryttren kravler op, ville lade sig indfange og blive trukket til og fra fold, blive redet i trafik, over broer, i vand, gå i trailer etc. Her tror jeg desværre en ikke uanseelig del af de 5 % heste i DK der er aldersvarende uddannet, ville dumpe med et brag .

0
0
Svar på denne tråd

ja.......
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 09:27

Ja, og så er der dem, der mener, det næsten er voldtægt af hesten at tilride den, før den er 4-5 år! Og så er det jo ret umuligt at have den på grand prix, når den er 8. *S*

Bare for at sige, at der er købere til alle slags heste, og skal man følge HN-tendensen, er der da mange, der gerne vil have en, der ikke er sat tidligt i brug, kan jeg se.

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 22:18

Tak for jeres besvarelser.

Jeg er da glad for at jeg ikke er den eneste, der har studset over betegnelsen, specielt når det gælder de lidt billigere heste.

Mht. håndtering osv går det vel egentlig også ind undder alderssvarende uddannet. Jeg har ihvertfald en klar forventning om at skal jeg betale over en 6-8000 for en hest, kan den håndteres almindeligt. Faktisk forventer jeg af mine egne at de allerede som åringer kan trækkes, strigles, løftes ben, være alene i kortere tid og gerne kunne gå i trailer.

Og hvis vi tager det kriterie med i mine tidligere betragtninger om alderssvarende uddannet, så ryger procenten jo sikkert endnu længere ned.

Hmmm

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

R.I.P Oxana, du var solen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd

Dyre ungheste
Forfatter: 
Dato:  24-05-2011 05:31

Min 14 årige datter har lige gjort hendes kommende stjerne ryttervant. Det er første gang , at hun har prøvet det.

Hun har to ældre ponyer på over tyve år, som hun rider stævner på. Altså bombesikre ponyer som hun har lært alt på. Hun skal starte LA6 i næste weekend.

Hendes nye stjerne har vi valgt fra avler, og kendt ham siden han blev født.

Vi skal give 100.000 kr for ham, men det er kun fordi at vi havde aftalt at vi ville købe ham, ellers havde prisen været 50.000 kr dyrer.

Det er meningen at det skal være vores datters stævne hest i mange år fremover. Og hun skal i samarbejde med en dygtig berider uddanne og ride denne hest.

Avler har en halvbror til ham her til salg for mellem 500.000 -800.000 kr Han er 6-7 år og alderssvarende uddannet. Vi har af gode grunde ikke råd til at købe den før omtalte dyre hest til vores datter, selvom de klæder hinanden rigtigt godt :-)

Min datter er så også meget realistisk og mener ikke at hun har tiden til mere end en hest, når hun skal til at tænke på hendes egen uddannelse.

Ellers var det meget fristende at købe ham osse, så hun kunne bruge ham til stævnerne imens hun fik lært ham den unge alle øvelserne.

I øjeblikket har hun pt. to ponyer og unghesten hver dag, og det er vist lige i over kanten af hvad hun kan nå hver dag.

Venlig hilsen Hanne

10.000 m2 stor grund til salg NU KUN 350.000 kr i 4894 Øster Ulslev

0
0
Svar på denne tråd

"aldersvarende"
Forfatter: 
Dato:  24-05-2011 07:53

... er et begreb jeg umiddelbart kun mener er relevant ved heste i prisklassen 100.000+. Og i den forbindelse dækker begrebet vist ofte kun den rent ridemæssige uddannelse, selvom jeg synes, at adfærds-ideen er god :)

Det er klart, at hvis man skal give rigtig mange penge (og i rideverdenen er 100.000 jo ikke engang "rigtig mange penge"), så synes jeg egentlig det er logisk, at man forventer, at hesten er klar til det niveau, man forestiller sig konkurrencehestene gå. Nu er hverken en LA1 eller en MB0 forfærdeligt at skulle gå for hhv. en 5- eller 6års hest. Personligt synes jeg dog, at begrebet er uinteressant. Ofte bruges det jo netop om ungheste, da ældre heste (8+) ikke altid kan forventes at være aldersvarende. Det er meget få heste, der har kapacitet til grand prix, og hvis den er aldersvarende på dette tidspunkt, altså går S (enten intermediare eller grand prix), så er selve begrebet "aldersvarende" ikke særligt interessant længere i en salgssituation. Så er det langt mere dens kapacitet som grand prix hest, og ikke blot om den kan blive det, der påvirker prisniveauet. Derfor kommer begrebet som sagt oftest i spil ved ungheste, og her er jeg personligt ligeglad med uddannelsesgraden, idet det netop er kapaciteten, man går efter. I den forstand spiller begrebet fallit - medmindre at det bruges til at beskrive hestens kvalitet, såsom høj ridelighed, og ikke blot de øvelser, den kan. Men som sagt forstår jeg også godt, at både sælger og køber kan bruge begrebet som et af redskaberne til at afgrænse prislejet. Ligeledes er der jo en del, der gerne vil ud og starte med det samme, og hvis man vil betale for det, er det jo fint.

Men at begynde og tale om alderssvarende ift. heste, der er prissat til under 100.000 kr. synes jeg er urealistisk, og fungerer ikke som begrundelse for evt. prisnedslag. Så hellere f.eks. sige; Hesten går kun en LC og er 11 år gammel, så lige nu er den ikke så meget værd på den front.

Hanne; Jeg forstår ikke helt dit indlæg. Hvilken pointe ønsker du at fremtrække?

Aim for the moon - and if you miss it,

grab a star!
Rhododendron (Royal Diamond - Argentinus) - et nyt stjerneskud

R.I.P. DeCaprio-E (feb. 2003-aug. 2009)

0
0
Svar på denne tråd

I min verden
Forfatter: 
Dato:  25-05-2011 13:57

I min verden er den normale måde at bruge "alderssvarende uddannet" på, kun relevant når vi taler om en hest som skal gå grand prix. Det er i hvert fald sådan jeg forstår det, når man taler heste med fuld stamtavle som er avlet for at skulle gå konkurrencer.

Når man taler heste i en kvalitet, eller mangel på samme, hvor det ikke er relevant at de skal kunne gå mere end en stabil LA, så synes jeg ikke det betyder noget, om hesten kan gå LA når den er 5, 7 eller 9 år. Men en del af problematikken omkring et udtryk som "alderssvarende uddannet" er også, at der er meget forskel på, hvordan man ser på, hvornår en hest er på hvilket niveau. Min unghest kan changere i galop, hvis den har sprunget forkert an. Så er den jo snart klar til MB, ikke???!!?? Der er i hvert fald nogen der mener, at der ikke skal meget mere til for at skrive "snart klar til XX". Nogen mener også at hesten hører til på et niveau, hvis bare den kan gå klassen til over 50%. Det er ikke helt sådan, jeg ser på tingene. Med andre ord, så er meningerne mange, og derfor kan det være svært at bruge et så relativt udtryk.

Når det så er sagt, så har "alderssvarende uddannet" også meget at gøre med, hvilken opvækst hesten har haft, hvor længe den har vokset og om den har haft nogen pauser. Personligt er jeg lysår bagud med min unghest i forhold til de fleste andre, og det er delvist selvvalgt. Hesten var ikke klar til at blive tilredet som 3-års, så jeg ventede til den var mere færdig som 4½ års. Det har givet en 100% problemfri tilridning og en hest som elsker at blive redet. Den blev redet 2 måneder i tilridning ved proff. berider, og så har jeg selv redet den i 3 måneder derhjemme. Den blev syg, har været indlagt i 4 uger med 3 operationer, og står nu i boksro indtil starten af juni, hvor den må komme på en lille fold indtil juli måned. I juli skal man så kigge på hesten, og beslutte hvad der skal ske fremover. Pt. er den rentgående og man regner stadig med at hun bliver ridehest, men hun er stadig meget mærket ovenpå operationerne, så jeg forventer at der går riiiigtig lang tid inden jeg kommer på ryggen af hende igen. Så måske er hun 6 år gammel før vi kan ride en fejlfri LC1. Og sådan er det bare. Hesten skal aldrig sælges, så jeg har ikke travlt med noget. Men i salgsøjemed trækker det rigtig meget ned, at hesten i en alder af pt. 5 år stadig må gå under kategorien "nytilredet".

Mht. trådstarters hest, så går jeg ud fra at der tales om den 9-årige hoppe, ts har til salg, som er tilredet i efteråret. Hoppen har givet ikke mere uddannelse end så mange andre, og måske er den stabil, flink og lærenem. Men at skrive i annoncen at den først er tilredet i efteråret, er efter min mening dumt. Det kan man fortælle køber, når køber har mødt den søde hest, og så nøjes med at skrive "ikke redet særlig meget, men stabil og sød og...." el.lign. i annoncen. Hesten er uddannelsesmæssigt måske på højde med en hest som har været hyggehest siden den var 4, så den korte uddannelse er principelt irrelevant, og oplysningen er vist ikke til andet gavn end at skræmme potentielle købere væk. Ærligt, en hest der først er tilredet som 8-års er meget usædvanligt, og hvis man meget gerne vil skrive at den er tilredet i efteråret, er det nok en rigtig god idé også at skrive hvorfor - for man får da sine tvivl om, hvorfor hesten mon er tilredet på et så usædvanligt sent tidspunkt.

... sagde Randi

"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider