Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Sundhedsservicesekretær
Forfatter: 
Dato:  14-05-2011 18:09

Hej

Jeg er ved at være færdig, med min HG. Og ville høre om nogen herinde, har erfaring, med sundhedsservicesekretær uddannelsen?

Hvad får I evt. i løn, som færdigudd.?

Hvordan er jeres arbejdsforhold osv?

Håber på svar

Sagde Louise

Med Paint-dyret Shiva <3

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidej....
Forfatter: 
Dato:  14-05-2011 18:18

Min svigerinde tog den uddannelse - og de er vel 1 eller 2 ud af hele hendes hold der har fået job.

Vi har snakket om uddannelsen, og hun føler lidt at hun er blevet "snydt" med en uddannelse der lød som om den var god, og med arbejdsmuligheder bagefter, når virkeligheden var så greel en anden.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

ja desværre
Forfatter: 
Dato:  14-05-2011 18:20

ja også det jeg har hørt. jobcentrene sir også den har desværre ikke haft den effekt man håbede på ..

mvh sussie..

nu med ceduina ox..og jasmin.

cheval R.I.P D.6/6-06...sov godt min dreng

maxi R.I.P D.17/12-08..min dejlige hund igennem 14 år.TAK for alle de år vi havde sammen..

0
0
Svar på denne tråd

sssuddannelse
Forfatter: 
Dato:  14-05-2011 18:56

Jeg vil slet ikke anbefale den. Jeg tog den sidste år, fordi skolen lovede at der var masser af arbejde bagefter, at vi var en mangelvare. Men virkeligheden var en anden.

Vi skulle i praktik i to omgange. Bare det at finde de steder var næsten umuligt fordi:

1. De kendte ikke til uddannelse
  2. De vidste derfor ikke hvilke opgaver vi kunne løse
  3. Vi var en trussel mod lægesekretærerne

Og det var selvom vi var gratis arbejdskraft for dem.

Da vi så blev udlært, så stødte vi på de samme forhindringer. Næsten ingen indenfor sundhedsområdet ønsker os, fordi vi har ikke de samme kompentancer som en lægesekretær, og fordi de hellere vil ansætte en med en anden kontorudd.

I vores klasse, og klassen forinden, er der kun een der har fået arbejde bagefter, og det arbejde er kombineret med arbejde sosuhjælper.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-05-2011 19:39

Enig med de andre. Jeg var på det første hold i landet der blev uddannet og kun 1 har i dag job inden for faget, men hun havde også en kontor uddannelse i forvejen.

Jeg selv er endt på en dyreklinik, skønt job hvor jeg heldigvis har kunne bruge en del af mine kompetencer.

//Dorte

0
0
Svar på denne tråd

bla bla
Forfatter: 
Dato:  14-05-2011 21:56

Hvilke steder er det I har søgt indenfor? Kun sygehuse og læger eller?

Sagde Louise

Med Paint-dyret Shiva <3

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  14-05-2011 21:59

vi fik at vide vi ikke skulle tage den uddannelse da jeg læste på HGs fordi at ingen fik job efterfølgene. Dem som havde den fik afslag alle steder fra fordi de hellere ville have lægesekratærer ofte.

Så skulle jeg vælge ville jeg nok hellere gå den vej altså lægesekretær.

her var det kliniker af alle arter, fys-kiro-læger- sygehuse og lignb der blev søgt på og afvist fra .

www.tærten.dk

forummet der ikke censurer

0
0
Svar på denne tråd

bbbbbbbbbbbb
Forfatter: 
Dato:  14-05-2011 22:40

Vi er blevet afvist af alt lige fra sygehuse til fys. kiro. alternative, og alm. kontorarbejde. Ja, faktisk alle tænkeligsteder, hvor det bruges en på et kontor.

0
0
Svar på denne tråd

jeg blev uddannet
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 01:03

i dec. 2008 i Herning.

Og der kan den absolut ikke anbefales at tage den.

De fag man har på uddannelsen, eks. anatomi, og andre tunge fag, er der alt for kort tid til at lærer om.

Desuden følte jeg også, at vores vejleder ikke var særlig interesseret i at hjælpe med praktikpladser.

Tværtimod.

Generalt var der mange ting der var misvisende.

Jeg havde hele mit praktikforløb på Genoptræningsenheden i Herning Kommune.

Idag arbejder jeg som receptionist på et sygehus. Men jeg skal ærlig indrømme, jeg vil hellere arbejde med det jeg er uddannet til.

2 dejlige oldenborg heste sælges til rette købere - www.123hjemmeside.dk/builder/pages/ preview.aspx?pageid=991826

0
0
Svar på denne tråd

På den klinik
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 08:10

hvor jeg arbejder har vi faktisk en sundhedsservicesekretær-praktikant - og nu hvor jeg sidder og læser jeres indlæg bliver jeg simpelthen nødt til at spørge: Hvad er det sådan en kan? Hvad er det I lærer som en receptionistuddannet, en kontoruddannet osv ikke kan?

Jeg spørger ikke for at være flabet - jeg spørger fordi jeg i vores klinik ikke umiddelbart kan se forskellen og jeg derfor tænker om vi har fejlet formålet med praktikken? Ikke fordi det er mit ansvar da jeg "bare er ansat" - jeg er altså bare nysgerrig ;)

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

2-års palominoplag udlån eller salg.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd

mmmmmmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 09:02

TrineT:

Altså det vi iflg uddannelsen kan er:

Varetage receptionen i alle former for klinikker og kontorer

Hjælpe til i sundhedssektoren med fx at passe og pleje( hvis man har den interesse) og hjælpe med blodprøver fx.

Forfalden arbejde

Køkkenarbejde

Almindelig kontorarbejde.

Det hed sig , at vi var en multi-sekretær, fordi vi ikke var låst fast til eet område, men sagtens kunne gå ind og varetage andre opgaver som fx pleje.

Jeg vil også give Lotte Miller ret. De tunge fag som anantomi og fysiologi og alle de andre sundhedsrelaterede fag, de var alt for korte. Vi havde fagene i under een uge, hvor en ny lærer skulle bedømme os hver gang, uden at personen rent faktisk kendte os.

0
0
Svar på denne tråd

Med andre
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 09:45

ord har man fået bygget en uddannelse som lyder rigtig fin på papiret - men principielt bare uddanner folk til at passe en reception fordi de øvrige ting I burde kunne jævnfør papiret slet ikke fylder nok i uddannelsen?!

Åh ja - sådan en uddannelse forsøgte jeg mig med engang - den hed Bachelor i IT og Engelsk - og lød på papiret ræææættig fin! Problemet var blot at ingen anede hvad de skulle bruge os til - og uddannelsen lukkede også så vidt jeg husker efter 2 hold. Surt show når der ikke ligger flere tanker bag!

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

2-års palominoplag udlån eller salg.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder som
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 10:22

Min uddannelse: Informatikassistent.

Det var sådan noget datamatikerlight + kontor/regnskab, og trods alt- lidt programmering.

Af de uddannede fik 25 % job, det var afsindigt svært at finde praktik, firmaerne kendte ikke uddannelsen på trods af, at den var skruet sammen af handelsskolerne og erhvervslivet.

Jeg havde bagefter mest glæde af min knalddygtige engelsklærer, der var benhård med grammatik (på en god måde)- og min dansklærer (men jeg har altid været god til dansk). Undervisningen i programmering var skod- kun for dem, der kunne i forvejen. (N)

At man gå på uni og er ved at blive datalog gør ikke en god lærer!

---

Nå nok gammel bitterhed- det var en uddannelse ingen kunne bruge i praksis- heller ikke erhvervslivet!

En slags sekretær, der kan programmere.

Det lyder som det samme- bare lidt anderledes- nu en sekretær, der kan... hvad? Tage blodprøver? Analysere dem? Der ved om, patienten har brækket armen?

Lad være med at hoppe på de der halve uddannelser, gå efter benet!

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

bla bla
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 17:12

Jeg vil da kigge efter noget andet så...

Sagde Louise

Med Paint-dyret Shiva <3

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan heller ikke
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 17:22

anbefale den - hvis du søger lidt, vil du se der har været rigtig mange tråde om emnet.

Jeg er selv zoneterapeut og massør, og er flere gange blevet kontaktet af elever, der søger job efter endt uddannelse.

De får ALLE at vide de er en mangelvare, og at især alternative behandlere vil ansætte dem - not. De fleste alternative arbejder alene og har hverken brug for - eller råd til en ansat.

Det er utrolig frækt at skolerne lover guld og grønne skove - de ved godt den ikke holder, men så har lærerne da job så længe.

Så find noget andet.

.

0
0
Svar på denne tråd

Bommelum
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 17:22

Hvis du har taget HG, så ville jeg sige du skulle holde øje med jobopslagene til marts, hvor langt de fleste sygehuse søger lægesekretærelever - du vil have bedre jobchancer som uddannet lægesekretær end uddannet sundhedsservicesekretær.

De fleste sygehuse vil ikke ansatte sundhedsservicesekretærer.

En lægesekretær får også mere i løn end en sundhedsservicesekretær.

Ja sundhedsservicesekretæruddannelsen er et kæmpe flop, hvorfor lave en sådan "mini"uddannelse, som er ringere end det der er i forvejen (kontorassistent, lægesekretær, SSH, SSA, m.v.).

Eller jo det ved jeg jo godt, fordi det ser bedre ud hos kommunernes ledighedsstatistik, at flere er under uddannelse end jobsøgende.

Hilsen Winnie, lægesekretær

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Winnie
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 21:42

Et stort flop, og sygehusene vil ikke gerne have en sundhedsservicesekretær, fordi hun er begrænset i sin uddannelse = kun kan bruges i et begrænset antal funktioner i forhold til en lægesekretær.

Dog vil jeg sige om lønnen, at mange sundhedsservicesekretærer hernede (Sønderjylland) ofte har taget udd. efter en kontoruddannelse, derfor får de samme løn som en nyuddannet lægesekretær.

OG

Hernede slår vi elevpladserne op allerede i januar/februar - i marts er løbet kørt.

Hilsen Dorthe, også lægesekretær

0
0
Svar på denne tråd

det er da en KÆMPE misforståelse
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 22:39

hvis sundhedsservicesekretærene tror de skal ud på sygehusene - for det skal de ikke.

Jeg er selv igang med at tage uddannelsen, OG jeg har ikke haft problemer med at finde praktikplads overhovedet.

Jeg går ud i min sidste praktik om 2 uger, mit snit ligger på 10, og jeg kommer til at arbejde under en sundhedsservicesekretær i min praktik.

Jeg tror at mange at sundhedsservicesekretærene glemmer at uddannelsen stadig er så ukendt, at vi til stadighed skal være med til at skabe vores egen jobfunktion.

og hvis der er noget en sundhedsservicesekretær ikke bliver uddannet til - så er det blodprøver!

En sundhedsservice sekretær bliver uddannet bredspektret og lidt mere overfaldisk end lægesekretærene, der uddannes mere "smalt" og i dybden.

Sundhedsservicesekretæren, er tænkt til den primær sektor, hvor lægesekretæren er uddannet til den sekundære sektor, hvor hospitalerne hører til.

Jeg talte med en konsulent for EPJ så sent som i fredags, som i øvrigt selv er uddannet lægesekretær, og hun kunne fortælle, aat når EPJ når hele landet rundt - og det gør det, så bliver der arbejdsmangel til lægesekretærene, hvis de ikke bliver mere omstillingsparate og flexible.

Susserne bliver hos os i mommark uddannet således at vi er rustet til at kunne klare os i andre brancher end sundhedsverden, skulle vi ikke kunne få job der.

Men vi er ikke til for at bestride lægesekretærstillinger, vi kan bruges som substitut - ja - men vi kan ikke det latin mv, der skal til i journalskrivningen som den er nu.

Susserne er uddannet til at kunne observere og analysere ud fra de sundhedsfaglige fag, og vi kan indgå i dialog med brugere og patienter omkring deres livsstil mv.

Jeg synes at det er noget værre piveri, at man sidder og giver uddannelsen skylden for at man ikke har fået arbejde inden for de fag man er uddannet i, for man har selv et ansvar.

Vær dog stolt af den uddannelse man tager, og gå frem med et godt eksempel, så man ikke ødelægger det for fremtidige dimittender.

Jeg vil klart anbefale uddannelsen, jeg mener den er relevant, og jeg er ikke bange for at skulle ud i forklaringer hvis jeg bliver spurgt, jeg er nemlig godt rustet fra skolens side :-)

Karina82

STUD BASK

Counting all the assholes in the room...

And i'm definetly not alone

Nu med skimmel princesse kandidat

0
0
Svar på denne tråd

Lidt mere overfladisk???
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 10:40

Kan du sige temmelig meget mere overfladisk!!! Det er det samme som at sige at sosu-assistenterne uddannes lidt mere overfladisk i forhold til sygeplejerskerne..

Uddannelsen til sundhedsservicesekretær er ikke mere bredspektret - de ting de bliver uddannet i som en lægesekretær ikke gør er helt almindelige ting som bliver varetaget af hundredevis af ufaglærte, receptionister eller kontoruddannede - hver dag..

Som sådan kan jeg ikke forstå at den skulle blive betragtet som en konkurrent til lægesekretærerne.. Jo, måske i starten men så gik det op for folk hvor lidt de kunne i forhold til faggrupper der allerede eksisterer.. Min mor er lægesekretær og hun kunne fortælle at de første der bliver fyret når der skal spares er de kontoruddannede (de har slet ikke sundhedsservicesekretærer) for der er ikke noget de kan udføre som en lægesekretær ikke kan men omvendt gør det sig ihøj grad gældende..

Snydeuddannelse - få en ordentlig uddannelse som lægesekretær i stedet..

VH,

MaggieMay

"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd

Karina82
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 11:25

Hejsa:-)

Du er vist en af de få, der er så positive omkring uddannelsen og især jobmulighederne, dejligt.

Men når sundhedsservicesekretærerne søger på sygehusene også, er det jo netop fordi, de ikke kan finde jobs KUN i praksis, hos fys osv.

Min erfaring er også, at hvis en praksis kan vælge mellem en lægesekretær og en sundhedsservicesekretær, ja så vælger de den første.

Jeg bliver lidt ked af antydningen om, at med EPJ bliver vi lægesekretærer arbejdsløse. Vi kan og VIL meget andet end "bare" sidde og skrive journalnotater, men som du også er inde på for sundhedsservicesekretærer, handler det i høj grad om at tage ansvar for egen uddannelse/egen karriere, og da vil det altid være op til den enkelte uanset titel, om man følger med tiden.

Desværre må jeg sige, at jeg tror, nogle af de første funktioner lægesekretærer så vil tage tilbage, netop vil være de funktioner en sundhedsservicesekretær bliver uddannet til.

Men det er dejligt, at du er så glad for din uddannelse, og du skal nok klare dig (kender dig faktisk), men som skrevet allerede: Du er en af de meget få.

Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Dorthe
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 11:51

Nu kan jeg ikke lige placere dig (kan jo ikke lure i en profil uden billeder).

Jeg antyder ikke at det er sådan lægesekretærene er, det er udtalt af en EPJkonsulent, som selv er uddannet lægeseketær - hvad lægesekrtærene kan og vil, er op til dem selv.

MEN maggie-may - jeg synes virkelig ikke, at du kan tillade dig at kalde SUS-uddannelsen for en snydeuddannelse - for med en sådan holdning, og sådan en holdning der spredes - så tror da pokker at det er besværligt at få et job.

Og at sammenligne med ufaglærte synes jeg heller ikke er i orden. Vi er nogle der bruger tid på at tage denneher uddannelse, og rent faktisk gør det, fordi det interesserer os.

Og hvorfor tror folk kun at vi kan bruges i praksis og i behandler verden?

Jeg synes det er lidt skræmmende at der bliver snakket om, at SUS er konkurrent til lægesekretærene, for har man sat sig godt nok ind i tingene, så ved man også at det ikke er meningen. Vi hører til på to forskellige områder i sundhedsverden, så tag det da som muligheden for en god kollega, eller er tæerne for ømme til at kunne klare det?

Karina82

STUD BASK

0
0
Svar på denne tråd

Karina82
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 12:02

Nej, jeg ved godt, det ikke var DIG, der antydede det. Det er lidt tankevækkende, at det er en fra egne rækker.

Jeg har det lidt sådan..... jaja lad os nu se, hvor galt det går, der er sikkert plads til alle alligevel, hvis man er lidt vaks ved havelågen.

Snydeuddannelse, det var dog et grimt ord :-( (MaggiMay)

Bliver man snydt, kan det vel ligge ved manglende oplysning om arbejdsmuligheder, inden uddannelsen påbegyndes, OG det kan ligge ved, hvad personerne selv vælger at høre.

Det var det samme, da jeg i sin tid blev laborant. Da var det også ih og åh så nemt at få job bagefter, hed det sig - NOT.

0
0
Svar på denne tråd

Dorthe
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 12:06

du kan godt lige komme udmed hvem du er :-D jeg kan umuligt fortsætte undervisningen hvis jeg skal spekulere mere i det :-D

jeg vil så også lige tilføje at niveauet på uddannelsen også afhænger af, hvor man tager den henne (lige som med alle andre uddannelser) og jeg ved, at her i mommark bliver vi undervist på et højere niveau, end studieordningen foreskriver :-)

Karina82

STUD BASK

0
0
Svar på denne tråd

Karina82
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 12:09

Jeg har skrevet en pb til dig, har du ikke fået den?

Ja, der er gode undervisere på Mommark, ingen tvivl om det - og øv, jeg er misundelig - du får også lov at glo på den frækkeste "rektor" i hele landet, tror jeg :-D

0
0
Svar på denne tråd

kan du vare din tunge :-P
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 12:12

sådan tænker vi slet ikke :-D

Karina82

STUD BASK

0
0
Svar på denne tråd

Yeah right!!!
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 12:14

Den tror jeg så på

0
0
Svar på denne tråd

Karina, det ER
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 14:00

en snydeuddannelse og det holder jeg fast i.. Der er oprettet en uddannelse som der i virkeligheden ikke var behov for. Alle arbejdsområderne VAR dækket ind - bla af kontoruddannede der i forvejen er en gruppe der ofte er plaget af arbejdsløshed.. Så giver det da ingen mening at uddanne flere..

Men - med snydeuddannelse mente jeg egentlig at det var uddannelsesstedet der snyder.. De snyder folk der måske ikke lige kan overskue en lægesekretæruddannelse til at tro at de skam kan komme til at arbejde med næsten det samme - men uden at skulle læse så længe.. Og når så eleverne kommer ud så er der bare ikke noget.. Det behøver ikke kun handle om indstilling til SUS'er - det kan handle om noget så jordnært som realiteterne.. I den virkelige verden tager man den der giver mest "value for the money" og står man med en SUS, en lægesekretær og en sygeplejerske så er det ikke SUS'en der gør det.. Heller ikke selvom vedkommende umiddelbart er billigere i drift.. (lønpresser - endnu en grund til at de ikke er ret velsete)

Jeg tvivler ikke på at mange tager uddannelsen og lægger et stort arbejde i det - det gør det da kun værre.. Men jeg kan simpelthen ikke se hvad en SUS kan bruges til i praksis som en ufaglært eller kontoruddannet ikke kan..

Karina, ang de "ømme tæer".. Sådan som ansættelsessituationen på sygehusene ser ud i øjeblikket så er det vel meget forståeligt at enhver faggruppe ikke ønsker konkurrende grupper ind.. Du skriver at sus og lægesekretærer hører til forskellige steder men hvor?? Der hvor jeg kunne forestille mig at en sus kunne anvendes på et hospital var i et ambulatorie hvor vedkommende kunne tage sig af receptionen.. Men rigtig mange sekretæter bliver NETOP ansat i et ambulatorie fordi de gerne vil have den afveksling og patientkontakt der følger med receptionsarbejdet.. Så hvis man ansætter en SUS så vil vedkommende tage hele den del fordi hun ikke kan andet.. Og så er der kun skrivearbejde tilbage til lægesekretærerne..

Ang EPJ så er det meget godt at man kan og vil så meget andet end at skrive journalnotater men hvad??? Tage sig af receptionen - det er ikke nødvendigt for der står jo en SUS.. Så hvad andet???

VH,

MaggieMay

"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd

maggie
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 14:12

nu er susserne jo netop ikke tiltænkt på hospitalerne, som er det der kaldes sekundær sektor, altså den behandlende funktion.

Susserne er tiltænkt den primære sektor, den forebyggende sektor, og hermed adskiller vi os også fra lægesekretærene, og dermed er vi heller ikke en konkurrerende faktor i den grad, som vi bliver udstillet til at være fra lægesekretærenes side.

Hvis lægesekretærene kæmper så meget for et nedgøre vores uddannelse, ser os som lønpressere, og konkurrenter - så må de jo føle sig ramt et eller andet sted? og det står jo for deres egen regning.

Karina82

STUD BASK

0
0
Svar på denne tråd

MaggieMay
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 14:25

Ud over at sidde i receptionen eller sidde og skrive journalnotater er der MANGE opgaver, lægesekretærer kunne få/tage tilbage fra fx sygeplejerskerne, det er bare at tænke ud over de rammer, vi kender fra gammel tid - hvorfor skal det hele deles SÅ skarpt op?

Her hedder det opgaveoverdragelse, og det er der såmænd ikke mange ben i - og det gør hverdagen sjovere :-)

0
0
Svar på denne tråd

Karina82
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 15:52

Alle føler sig ramt - især i den her tid.. Det gælder ikke kun lægesekretærerne.. Og jeg tror nu mest det er fordi de ved at hvis deres arbejdsfunktion skulle overtages af en sus så ville det betyde en nedgang i kvaliteten.. Tror ikke det er på kvalifikationerne at lægesekretærerne føler sig truede..

Men nu skriver du jo at sus'ere er beregnet på den primære sektor, hvor spørger jeg bare?? Som en allerede har skrevet så arbejder rigtig mange behandlere alene og har enten ikke råd til eller behov for en sus.. Og hvad er det så i sådan en klinik som en sus ville kunne udføre som en receptionist ikke ville kunne??

I en lægepraksis kan jeg i teorien sagtens se en sus sidde i receptionen men hvad så når sygeplejersken skal have ferie?? Så er det da både bedre og mere fleksibelt at have to sygeplejersker.. Eller hvis praksis er stor nok, to sygeplejersker og en lægesekretær..

Platugle: Nu skal det jo ikke kun være sjovt.. Der er en masse kvalitetssikring og den skal være på plads når man uddelegerer opgaver.. Det skal være sikkert for patienten og det må ikke betyde f.eks længere ventetid fordi det nu skal omkring en ny personalegruppe. Jeg er fuldstændig enig i at der er mange administrative opgaver som både sekretær og sygeplejerske ville kunne udføre.. Her har sygeplejegruppen så være væsentlig bedre end sekretærgruppen til at påtage sig opgaver og dermed gøre sig selv mere uundværlig.. I disse sparetider tror jeg ikke at du får nogen til at gå af med opgaver frivilligt..

VH,

MaggieMay

0
0
Svar på denne tråd

maggie
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 21:32

hvis du ser på resaliteterne i praksis, så er det lige så meget sosu personel der sidder ved lugen, og som varetager sygeplejerskeopgaver, i og med at de f.eks. er oplært i at stikke, her er det lægens ansvar hvis der sker noget - er det betryggende for dig at vide?

hvorfor skulle det betyde en nedgang i kvaliteten? du kan jo ikke vide hvor dygtig denne sus er til at udføre sine opgaver, vedkommende kan jo i teorien være lige så kompetent som en lægesekretær. angående kvalitetssikring, så kan vi jo vende tilbage til førnævnte personel der sidder ved lugerne rundt omkring i det ganske land, som har modtaget et stikkursus, du kan aldrig vide dig 110 procent sikker på, om det er en sygeplejerske der stikker dig. Og for så vidt ville en sus kunne gennemføre det samme kursus i at stikke som en læge sekretær, sosu mv kan, uden derfor at være dårligere til det.

Realiteten er, at på nogle områder er lægesekretæren mere kompetent, det vil jeg ikke benægte dig i, men når det så er sagt, så gennemgår susserne jo en stor del, af de samme fag, og er man lidt kvik i pæren, kan man jo snildt højne niveauet for sig selv.

Nu når du går så hårdt på mod susserne, hvad laver du så selv? er du læge sekretær? eller er det kun det du høre fra din mor?

Jeg ser dig faktisk ikke som værende særligt åben, og du er klart fordømmende, og nedgør en uddannelse, som du ikke selv har været involeret i. Jeg føler faktisk at du kalder mig for smådum, ergo - fornærmer du min intelligens uden at vide hvem jeg er, for i dine øjne må jeg jo være for dum til at tage lægesekretæruddannelsen?

Du bliver ved med at holde fokus på klinikker og praksis, og du påstår sågar at vide, at de ikke har råd til, eller brug for en sus - hvor ved du det fra? kan du dokumentere det? eller skal vi bare tage dine ord for gode varer?

for at vende tilbage til at du nævner kvalitetssikring, dette kan en sus skam varetage på lige niveau, som alle andre, nu ved jeg ikke hvor meget f.eks. lægesekretære bliver uddannet i arbejdmiljø og koordinering, men disse ting, er inkluderet i sus, så igen her må jeg modsige din påstand.

Karina82

STUD BASK

0
0
Svar på denne tråd

sssssssssssssssssss
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 07:11

Karina:

Nu er det sådan, at de fleste kiro/fys er alene om deres praksis, og derfor ikke har råd til en ansat. Dette er vist alment viden inden for vores fag - i hvertfalde i vores landsdel, efter vi alle 11 fik afslag på samtlige her i byen, med den begrundelse. Og var de ikke alene, så ville de hellere have en lægesekr. eller en alm. kontoruddannet.

Og jo, det er netop klinikker, hospitaler og praksis uddannelsesstederne pointerer som værende vores kommende arbejdssteder. Dette vil du også kunne se, hvis du klikker dig ind på diverse skoleres side om uddannelsen.

Sjovt som du synes at MaggieMay ikke er særlig åben, jeg ser dig som værende ganske naiv. Godt at du selv tror på en fremtid indenfor faget, men når under 10% for arbejde efter endt uddannelse, hvor ønsket er vi så lige?

0
0
Svar på denne tråd

salvatore...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 08:53

lige netop.

.

0
0
Svar på denne tråd

Karina82
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 11:31

Nej, jeg har ikke været involveret i SUS uddannelsen men jeg har en veninde der er SUS (og som faktisk HAR arbejde, endda på et sygehus), en mor der er lægesekretær og jeg selv blev uddannet SSA i 2204 og til juni bliver jeg færdig sygeplejerske.. Det vil sige at jeg har haft min gang på sygehusafdelinger.. Jeg synes egentlig at jeg udtaler mig på et RET informeret grundlag.. At vi ikke er enige er ikke det samme som at jeg ikke ved hvad jeg taler om.. Desuden bekendtgør jeg blot at jeg er enig i STELLA 2's påstand om at alternative behandlere ofte hverken har brug for eller råd til en SUS..

Derimod tænker jeg at DU udtaler dig om noget du ikke ved noget om.. Stikkekursus?? Tror du bare at det at give en injektion er et spørgsmål om teknik som kan læres på et enkelt kursus og som derfor ville kunne udføres af en SUS.. Kompetancen til at give injektioner er en kombination af undervisning i anatomi/fysiologi, farmakologi og patologi.. Det er ikke bare et spørgsmål om at lære at få kanylen ind..

Hvem er det du mener der sidder ved lugerne i det ganske land og som giver injektioner på baggrund af et kursus????? Jeg har aldrig oplevet en lægesekeretær der gav injektioner, de eneste har været sygeplejersker og SSA'ere (ikke hos praktiserende læger) og det har ikke været på baggrund af et enkelt kursus men en HEL samlet uddannelse der kvalificerer dem til det..

Det er meget godt at man som SUS selv er i stand til at højne kvaliteten af sit arbejde, det kan man jo i stort set alle fag, men der er fag hvor kvaliteten af en uddannet medarbejder bare ER højere i kraft af de krav der er stillet for gennemførelse.. I al beskedenhed mener jeg også at jeg højnede kvaliteten som SSA men som sygeplejerske oplever jeg bare at der er en naturligt højere (langt højere) kvalitet i arbejdet blandt mine kolleger..

Jeg siger ikke at du hverken er for dum eller noget andet til at tage uddannelsen som lægesekretær men dit valg om at tage en forkortet version af uddannelsen må da bero på et eller andet..

Hvis man spørger SSA'ere er der da også mange der siger at de egentlig gerne ville være sygeplejersker men der er forskellige årsager til at det ikke kunne lade sig gøre.. De har måske ikke lyst til det boglige, ikke råd til at gå på SU, ikke mulighed for at opfylde adgangskrav osv.. Det betyder da ikke at de som mennesker er dummere men rent fagligt kan de jo af gode grunde ikke have den samme viden som en sygeplejerske..

VH,

MaggieMay

0
0
Svar på denne tråd

stikkekursus
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 13:25

kald det hvad du vil, men det er en realitet - jeg har skam være øjenvidne til det.

Jeg har taget uddannelsen på baggrund af interesse, skulle jeg have lysten, ville jeg uden problemer kunne gennemgå en lægesekretær, og sørme om jeg ikke har taget min sus på SU.

Bogligt har jeg akademisk baggrund - så det er heller ikke noget problem.

salvatore: sjov nok, bliver vi informeret om, at vi netop ikke kun skal tænke klinikker, så må du kalde mig naiv.

Jeg er udmærket klar over, at jobprocenten inden for faget ikke er ret høj, men jeg vil igen vove at påstå, at det stadig har noget at gøre med, hvordan man sælger sig selv.

Karina82

STUD BASK

0
0
Svar på denne tråd

Karina82
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 13:43

"kald det hvad du vil, men det er en realitet - jeg har skam være øjenvidne til det." OK - det må vi jo så tage DIT ord for.. Jeg har aldrig været vidne til at ufaglærte skulle kunne komme på et såkaldt stikkekursus og så udføre injektioner.. De eneste "stikkekurser" jeg har hørt om er dem hvor patienter der har brug for gentagende injektioner og derfor skal lære at gøre det selv..

Hvis man uden problemer kunne gennemføre en uddannelse hvor der er høj efterspørgsel hvorfor så tage en hvor der er minimal efterspørgsel..

Hvis den lave jobprocent har noget at gøre med hvordan man sælger sig selv så må SUS da tiltrække folk der er ualmindelige dårlige til det..

Det kunne også være fordi dem der skal ansætte dem simpelthen ikke vurderer at de får de kan være sikre på at få de kvalifikationer de efterspørger..

En frisør der har taget den etårige uddannelse kan jo også være en utrolig dygtig, talentfuld og kreativ frisør men alligevel kan de nærmest ikke få job fordi ingen af salonerne tør løbe an på at de har de rette kvalifikationer..

VH,

MaggieMay

0
0
Svar på denne tråd

maggie may
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 14:04

En frisør der har taget den etårige uddannelse kan jo også være en utrolig dygtig, talentfuld og kreativ frisør men alligevel kan de nærmest ikke få job fordi ingen af salonerne tør løbe an på at de har de rette kvalifikationer..

når du nu selv skriver sådan - hvorfor har du så en så stor modvilje mod susserne?

Hvis man uden problemer kunne gennemføre en uddannelse hvor der er høj efterspørgsel hvorfor så tage en hvor der er minimal efterspørgsel..

du kan spørge frisøren om det samme :-) - ej spøg til side - først og fremmest fordi, interessen var der, og min holdning er, at bliver det nødvendigt, kan man altid fortsætte (omend det så kan gå hen og blive noget bøvlet med merit osv)

Hvis den lave jobprocent har noget at gøre med hvordan man sælger sig selv så må SUS da tiltrække folk der er ualmindelige dårlige til det..

Problemet er, i følge mig, at adgangskravene er for vage, for der findes ved gud mennesker der tager uddannelsen fordi de "skal" for at få deres penge = de trækker ned + giver uddannelsen et dårligt ry - desværre. (og jeg ved jeg får hug for den udtalelse i egne rækker)

Det kunne også være fordi dem der skal ansætte dem simpelthen ikke vurderer at de får de kan være sikre på at få de kvalifikationer de efterspørger..

jeg vurderer, at det har noget at gøre med at uddannelsen ikke er kendt godt nok, og at beskrivelsen af den indtil videre har været for dårlig.

jeg er så glad for, at vor uddannelseskoordinator, arbejder på, at forbedre uddannelsen, og gøre beskrivelsen af den mere klar og tydelig, så der ikke er tvivl om hvilke kompetencer en sus har.

Der har desværre også været mange ændringer i uddannelsen undervejs, så det er ikke entydigt for hver årgang, hvad uddannelsen rent faktisk består i - og der vil jeg give dig ret, hvad faen skal man så bruge susserne til, når uddannelsen så ikke er fastlagt 120% ?

det må vi jo så tage DIT ord for..

beklager, men det hører jo under min tavshedspligt, ikke at fortælle specifikt hvor sådan noget foregår, men det er oplevet.

Karina82

STUD BASK

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider