|
|
| Trailerkørekort til campingvogn?? |
| Forfatter:  |
Charlotte ☻Springer Jack☻ |
| Dato:  |
12-05-2011 19:48 |
|
Hej alle i kloge hoveder Vi overvejer meget at leje en campingvogn til sommer. Nu er vi så blevet uenige om hvovidt man skal have trailerkørekort, for at måtte køre med campingvogn. Er der nogen der kan kaste lys over dette, skal man have det??
Sagde Charlotte med springer spaniel hvalpen jack. - Jeg tror altid det bedste om folk-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det kommer jo an på hvad den vejer og hvad bilen vejer.
Gitte Systematik giver sikkerhed Et mål uden en plan er bare en drøm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Da jeg tog trailerkort i efteråret, fik jeg af vide, at hvis påhængskøretøjet var 2-akslet med påløbsbremse og vejede mere end 750kg, skulle man have kortet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Jah, jeg ved det nu heller ikke speceifikt, men ja, det har noget med samlet totalvægt osv at gøre (tror jeg nok).. Kune de da for filan ikke bare lave det om, så ALLE former for trailerkørsel krævede et trailerkort i stedet?.. Så var der da ihvertfald intet at tage fejl af. :/ I lastbil kræves der ligesom også hængerkort uanset om man kører med et lillebitte 20 fods containerchassis efter sin trækker, eller om man kører med modulvogntog på 25 meter.. Tåbeligt, der skal være anderledes regler for personbiler, i stedet for bare at sige "med eller uden trailer= med eller uden trailerkort... Vores naboer gik også og troede de bare kunne låne vores campingvogn, da manden også kører lastbil med hænger til daglig, men der var så lige den lille ting at deres Skoda Fabia-tingest kun måtte trække 900 kg, og campingvognen altså har en samlet totalvægt på 1200 kg. lol.  Mvh.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anhængerberegner |
|
|
www.sikkertrafik.dk/I%20bil/ Anhaenger/anhaengerberegner.aspx Nednævnte er sakset fra: www.politi.dk/da/borgerservice/ fardsel/paahaengskoeretøj For indehavere af et kørekort der er udstedt inden den 1. maj 2009 og fornyelser heraf gælder følgende: Reglerne for at køre med et påhængskøretøj efter en almindelig personbil på grundlag af et kørekort til kategori B er følgende: - Du må altid køre med et påhængskøretøj, når den tilladte totalvægt for påhængskøretøjet ikke overstiger 750 kg
- Overstiger påhængskøretøjets tilladte totalvægt 750 kg, er kørekort til kategori B stadig nok, hvis begge nedenstående betingelser er opfyldt:
1) Bilen og påhængskøretøjets samlede tilladte totalvægt overstiger ikke 3.500 kg. 2) Påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger ikke bilens egenvægt med mere end 50 kg. Bilens egenvægt med tillæg af 50 kg svarer til bilens køreklare vægt med fradrag af 75 kg. Beregning Når du beregner punkt 1) og 2), kan du anvende en af følgende vægtangivelser: - Påhængskøretøjets registrerede totalvægt, som fremgår af påhængskøretøjets registreringsattest.
- Den eventuelt lavere fastsatte totalvægt for påhængskøretøjet (koblingsvægten), der fremgår af bilens registreringsattest.
Håber det hjalp
Hilsen Martin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "heldigvis" |
|
|
bliver reglerne lavet om fra næste år, så alt over 750kg kræver kort. Uheldigt, fordi nu skal jeg så få taget kortet, men heldigt, fordi det giver mere gennemsigtighed.
Mvh. Tine Klipning tilbydes i Køge området. Lykkepose med div rideudstyr i sælges. Alt fra dækken, jakker, veste, underlag. Nyt/brugt. kontakt via pb Sommerhus søges på bornholm. Uge 29 ell 30.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heldigvis |
|
|
Tine: hvor har du evt. læst/hørt dette med, at reglerne bliver laver om fra næste år? Hørte også om dette for omkring 10 år siden, af en kørelærer, men reglerne er endnu ikke ændret  Hilsen Martin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Martin... |
|
|
De er så ændret, i 2009  Men pt har jeg hørt det fra flere kørelærere, flere trailerforhandlere og har netop lige fundet forslaget på EU's hjemmeside. -At jeg så ikke fatter en bjælde når det kommer til engelsk OG jura sprog. Så ved ikke hvor langt det helt præcist er. Men pt står der ihvertfald senest ultimo 2012 for hele EU. Men bare det, at flere kørelærere har lagt en god tudse på deres priser er en fin indikation for mig 
Mvh. Tine Klipning tilbydes i Køge området. Lykkepose med div rideudstyr i sælges. Alt fra dækken, jakker, veste, underlag. Nyt/brugt. kontakt via pb Sommerhus søges på bornholm. Uge 29 ell 30.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Med de nye EU regler, må man køre Bil og trailer op til 3500kg - Bil og trailer op til 4250kg med et B kørekort. b) kategori B: Biler med en tilladt totalmasse på ikke over 3 500 kg, som er konstrueret og fremstillet til befordring af højst otte personer foruden føreren; til biler i denne kategori kan der kobles et påhængskøretøj med en tilladt totalmasse på ikke over 750 kg. Med forbehold af typegodkendelsesbestemmelserne for de pågældende køretøjer kan der til biler af denne kategori kobles et påhængskøretøj med en tilladt totalmasse på over 750 kg, dog således at de sammenkoblede køretøjers tilladte totalmasse ikke overstiger 4 250 kg. Vejer en sådan enhed mere end 3 500 kg, skal medlemsstaterne i overensstemmelse med bestemmelserne i bilag V fastsætte, at enheden kun må føres efter - en afsluttet uddannelse heri, eller - en bestået prøve i færdigheder og adfærd. Læs mere i dette link eur-lex.europa.eu/LexUriServ/ LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:403: 0018:0060:DA:PDF MVH Poul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forvirring fremmer forståelsen |
|
|
Tine: Kan fint følge dig i, at reglerne er total tåbeligt  Ja, okay.... ændret og ændret, politiet, sikkertrafik, fdm, dcu osv..... henviser alle til de omtalte regler, jeg nævnte her d. 13.5 kl. 05.14. (for mit eget vedkommende, er de mere eller mindre uændret, da jeg har erhvervet mit kørekort, før 1. maj 2009) så går ud fra at nye bilister er sat ind i de nye regler, efter denne dato. Hvorfor kan politikkerne ikke bare kalde en "spade for en spade", typisk i stedet for, at de gang på gang laver tilføjelser/undtagelser (smuthuller i loven) i mange af de love de vedtager. (Der er ikke noget at sige til, at multinationale selskaber, ikke betaler skat i Danmark, udenlandske gæstearbejder sender børnepengene hjem osv. osv... når ikke engang myndighederne selv har styr på om Hr. og Fru Jensen, Danmark. må køre med en trailer på de danske veje) Poul: Er det et forslag eller lovændring dit link ? i så afald er det tilbage fra 2006 (inden ændringen i maj 2009) Det ville være noget nemmere at forstå loven, hvis alle som skulle køre med påhængskøretøj (uanset størrelse) skulle have BE kort Hilsen Martin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| jubii, så må |
|
|
jeg laste mere haveaffald på traileren ellers er det mig som misforstår reglerne ?????????? (hehe) Så hvad skal vi med et anhængerkort (E), hvis det bliver tilladt, at køre med et vogntog på 4.250 kg. på et alm. B kørekort fra 2013 ??? (nu bliver det så spændene at se, hvilken særregler de danske politikker tilføjer til denne EU-regl) (Er helt klar over, at det kun gælder nye kort, udstedet fra 2013.) Uddrag fra dit link: Trailere, campingvogne og campingbiler Kommissionens forslag var i forbindelse med påhængskøretøjer meget restriktivt: for alle påhængskøretøjer fra 750 kg ville det være påkrævet med et særligt 'anhænger-prøve' (kategori E-kørekort). Da det ikke kunne begrundes i ulykkesstatistikker eller lignende fik Parlamentet sikret, at man med et almindeligt kørekort ville kunne koble et påhængskøretøj over 750 kg på, hvis bil + påhæng sammenlagt ikke kom over 4 250 kg. Så meget mere klogere, blev jeg ikke på det, men ganske sjovt læsning Hilsen Martin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ?????? |
|
|
Særregler???? Fra 2013 " skal ? " alle nye bilister have fået undervisning i, og/eller bestået en prøve, hvis de vil køre med en trailer. MVH Poul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trailerkort |
|
|
Jeg er ikke jurist og må desværre erkende, at jeg ikke kan finde dette punkt eller § nogen steder, hvor det fremgår, at alle nye bilister skal have fået undervisning i, og/eller bestået en prøve, hvis de vil køre med en trailer. Men det ville helt sikkert fremme forståelsen hos de alm. dansker (inkl. jeg selv) hvis dette er tilfældet Så højst sandsynligt har jeg kigget det forkerte sted efter §'en Hilsen Martin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ?????? |
|
|
Martin du skriver:"(nu bliver det så spændene at se, hvilken særregler de danske politikker tilføjer til denne EU-regl)" Og jeg skriver en mulig særregel?  "Særregler???? Fra 2013 " skal ? " alle nye bilister have fået undervisning i, og/eller bestået en prøve, hvis de vil køre med en trailer." MVH Poul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|