Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Krydderurten Stevia?
Forfatter: 
Dato:  06-05-2011 18:42

Hej med jer.

Vi har lige fået et blad fra en Stevia - og googlet lidt rundt for at finde ud af noget om den - og den ser ud til at være et godt alternativ som sødemiddel.

Jeg vil blot høre om nogle har erfaringer med at bruge Stevia i mad o.l.?

Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)

Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har haft...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2011 21:35

... en steviaplante engang - den endte dog med at være så stor at den væltede ned fra vindueskarmen (så den trives fint i et stuevindue)

I mad har jeg ikke brugt det, men jeg brugte det i te, i stedet for sødemiddel, og det var rigeligt sødt til mig (og jeg er ellers en sukkergris)

Jeg har svært ved at se hvordan jeg skulle bruge det i f.eks. kager, desserter eller lignende i stedet for sukker, da sukkeret jo også bidrager med noget til konsistens. Men som rent sødestof er det effektivt!

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

min mor..
Forfatter: 
Dato:  06-05-2011 22:40

Min mor bruger den i salat nogle gange, for at lave et smags twist - men smart i teen egentlig, fungere det mon på samme måde i kaffen?

Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)

Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd

Hvor får man den?
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 19:58

Har hørt om den, men aldrig fundet ud af hvor den kunne skaffes, og er glad for her at læse, at den kan gro i vindueskarmen.

Kan man man bruge den til at lave hjemmelavet ketchup og sød chiliesovs med?

Medlem af Bullerklubben

Life is like a box of chocolate. You never know what´s inside.

Men man kan altså bare læse bagsiden eller indlægssedlen!

Hvad var det nu NSLFB stod for?

0
0
Svar på denne tråd

Stevia.
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 21:02

Jeg så et program om den for et par uger siden. Forskere er enormt begejstret for den, fordi den forhåbentlig på længere sigt kan erstatte sukker og derved nedbringe antallet af overvægtige. Og erstatte sødemiddel, som vist har en del bivirkninger.

Men stevia skulle have en bi smag af lakrids?

I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!

0
0
Svar på denne tråd

Man kan få den...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 21:07

... hos Gartneri Toftegård www.gartneri-toftegaard.dk/main- default.asp

Og som sagt trivedes min fint i vindueskarmen i næsten et år.

Jeg har kun brugt den til at søde te og finthakket over frugter der måske var lidt syrlige og ellers ville have fået noget sukker. Men den kan da sikkert også bruges i kaffe og andre steder hvor man ville bruge sødemiddel.

Jeg synes ikke den har bismag af lakrids.

Om man kan bruge den i ketchup o.l. ved jeg ikke - men hvorfor ikke gøre forsøget?

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 08:58

brugt den finthakket i koldskål. Der er det en rigtig god idé at spare på sukkeret der for der bidrager det kun med smag og skal ikke give noget konsistens som lisbeth skriver...

Og så ser det jo flot ud med de grønne blade der flyder rundt i koldskålen ;-)

Hilsen Helle.

0
0
Svar på denne tråd

stevia
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 09:41

Har også en stevia derhjemme

dog har jeg ikke fået brugt den endnu, da keg synes den skal have lov til at vokse sig lidt større. jeg købte også en sidste år, men glemte at vande den i en periode og det holder de ikke til

ellers tror jeg den kunne være god i is. der er sukkeret jo ikke så nødvendigt for konsistensen.

ellers har jeg tænkt på at prøve den i en kage. måske ikke som erstatning for alt sukkeret, men noget af det.

ellers er det bare at blive lidt kreativ. men håber da på at der er flere der får prøvet den af, så vi kan dele lidt erfaringer omkring den i madlavning.

Den kan i øvrigt købes i de fleste havecentre. sidste år købte jeg min i bilka.

MVH. Betina

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 09:45

Har ikke hørt om den før, men det lyder da spændende, det må jeg anskaffe mig!

Når i nu bruger den i fx is eller kager, hvordam gør i så? River i bare bladene i små stykker eller knuser i dem og bruger saften?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider