Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Højde?
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 11:18

Jeg er 177 cm. høj (skal tit have bukser med lidt ektra længde), og jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg vil kunne passe en hest, der er 160 i stg. eller en, der er 178 i stg.

Såvidt jeg kan forstå er begge lidt i ydergrænsen af, hvad der ses som optimalt?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 11:27

Det kommer jo ikke kun an på hestens højde, men også bredde, så det er nok lettest at prøve hesten før man kan afskrive helt, på trods af lange stænger

0
0
Svar på denne tråd

Højden
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 12:07

Jeg er også selv 177 cm. høj og må indrømme at jeg føler mig bedst tilpas på en hest mellem 170 og 175 cm. i stg, men har da redet og ejet heste som har været enten højere eller lavere.

160 cm. i stg. vil blive for lille til dig, medmindre det er en ualmindelig kraftig hest.

Sprenger Bow Balance stigbøjler str. 12 cm. købes

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidej.....
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 12:34

Jeg er 180 cm høj, så er lige lidt højere end dig.

Jeg har Medoc på 172 cm i stang - han er mellem-bred hest, dvs ikke "oldenborgbred" eller "dvspringhestesmal".

Og så har Pinot Noir - en oldenborgblanding, og han fylder en del i bredden Her af billed af mig for første gang på ryggen af ham som 3 års, hvor han var 158-160 cm i stang.

Jeg var meget i tvivl om jeg ville føle mig tilpas på den "bette sorte" - men umiddelbart så føler jeg at jeg har dejligt meget hest under og foran mig.

For mig er det føles af, at have hest under og foran mig, som betyder noget. Jeg har prøvet smalle heste som har været +170 cm i stang, hvor jeg ikke følte mig tilpas, fordi jeg følte jeg sad på noget "dingelvornt" noget - ikke at hesten slingrede elller lignende, det føltes bare for "for lidt".

Og jeg har prøvet heste med kort hals i forskellige størrelser mellem 158-175 cm, og det bryder jeg mig ikke om, da jeg føler jeg sidder ude på ørene af dem.

Så for mig er det no-go med smalle og/eller korthalsede, hvorimod højden er jeg mere "åben" for forskellige i.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Hvad du
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 13:20

Følger er rigtigt...

Jeg tror ikke du kan sætte en bestemt højde så passer den.

Det kommer helt an på hvor dan du følger det når du sidder der oppe.

Jeg er selv 175 cm og rider tildagligt på en paint vallak på 155 (billede) og en quarter hoppe på 162.

Jeg har også redet et par gange på min venindes lille paint hoppe på 147, og der havde man det stadig som om der var extremt meget hest under en.

Sari

Charlies White Iron APHA
Vinder af Americanday quarter race på Jägersro 2010
Og bedste tid, 17 sek på 300m.

www.youtube.com/watch?v=ykJp1S2dCKQ

Nu også med

Zippo Glory Bar AQHA

0
0
Svar på denne tråd

Kan se..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 13:32

at det kommer meget an på racen, ens kropsbygning OG egen følelse af velvære. Jeg vejer 75 kg. og med mine 177 cm, skal jeg ikke have en lille spinkel type.

De 2 racer jeg overvejer lige nu er: Frieser (Den moderne og lidt mere lette type), 160 stg.. Samt Holstener, 178 stg..

0
0
Svar på denne tråd

To eksempler
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 15:15

Her er jeg med mine 178cm. på 162cm. mule:

Her er en anden rytter på samme højde på 172cm. mule:

Her er vi ved siden af hinanden:

Rytteren med flaget har temmeligt lange ben og det ser bundkomisk ud med hende på min hest, da den "forvandles" til en shetlandspony :-D

Omvendt har min hest temmeligt meget bredde, så derfor går det an med min højde. Jeg har heller ikke specielt lange ben.

Så du må se på harmonien, når du sidder der. At bedømme ud fra højde uden at have prøvet hestene vil nok være en fejl.

Venlig hilsen Camilla

Optimalsadel.dk

-sadler for optimal bevægelse

0
0
Svar på denne tråd

min....
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 17:33

Min er 157, jeg er 165. Her et af de eneste billeder, hvor jeg sidder på hende.

Det kan godt irritere mig, mine fødder hænger under maven på hende (har sat mine bøjler længere ned), og har brug for lange sporer, eller at hive hælene op for at kunne give præcise hjælper.

Men jeg har det bedst med de små heste, så må jeg jo finde mig i det. :)

0
0
Svar på denne tråd

hmmmm....
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 18:05

Jeg er selv 178 cm...

Hende her er 170 cm og 100% oldenborg

Ham her er 168 (mener jeg) og oldenborg/fuldblod

Hende her er 174 cm og oldenborg/fuldblod

178 cm og DV

162 cm og trakehner

175 cm og Oldenborg/fuldblod

Det var bare en masse eksempler...

Selv føler jeg mig godt tilpas på de fleste heste, dog helst over 165 cm. Bredden har været meget forskellig, men det er igen en smagssag, for mig er smalle heste nemmere at ride mens jeg føler mig bedst tilpas på en lidt bred hest.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Oldenborg Hoppeføl 19. april 2011

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 23:57

rider til daglig min smukke lånehest på ca 167, dv. jeg er 185 i "stang" og vejer 65kg, og føler mig egentlig meget godt tilpas på "dyret" :)

her er et billede: (som jeg har vist 100 gange.. skal snart til at tage mig sammen og uploade nogle nye.. suk)

self "krymper den lidt i vask" med mig på ryggen, og vi føler os lidt små på stævnepladserne når det går skidt.. men går det godt, så skal i bare se hesten vokse 10 cm, og rytter ditto så op på hesten - vælg den du føler dig bedst tilpas med.

lige et billede på en lidt højere "knallert" ca 173(?) dv:

(og ja, jeg sidder YNDIGT!! intet mindre )

"Man skal altid starte fra bunden. - Ja - undtagen når man skal lære at svømme!"

- Storm p.

"Jo længere man præker for ungdommen, des ældre bliver den - og så er det for sent!" - Storm p.

La Petite & Wirago i er mine stjerner!

0
0
Svar på denne tråd

Som islænderrytter
Forfatter: 
Dato:  02-05-2011 01:38

Har jeg redet mange små heste, men de føles ikke små. Jeg er 167 cm og kortbenet (lange lår), og sådan en 137 +/- er fin til mig.

Mine bøjler skal passe! Så må jeg trække hæelen lidt op, når jeg driver, eller bruge pisken som hjælper.

Det ser rædderligt ud, når folk ikke sidder ordenligt, men bruger stolesæde/jockeysæde fordi, de ikke passer til hesten. Den har ikke bedre af det!

De lærer ikke hesten- eller sig selv, noget godt.

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider