Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Mormors kørsel. Gribe ind?
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 09:18

Hej kloge ænder.

I familien er vi kommet i et stort dilemma, som jeg håber i vil give mig jeres mening om.

Det drejer sig om min elskede mormor der til sommer fylder 80.

Mormor er meget frisk. Hun klare alt selv. Spiller brigde 2 gange om ugen, besøger venner og veninder, tager i sommerhus og er i det hele taget meget "på farten". Og så kører hun stadig bil.

Forleden ringede min kusine så til min mor og fortalte at hun havde været ude at køre med mormor. Mormor havde på en meget smal vej kørt midt på vejbanen, så hvis der var kommet en modkørende over bakken, så havde de kørt sammen.

Hun var på et tidspunkt kørt for langt (ad en ret trafikeret vej), og så kørte hun ned ad en sidevej for at vende. Men nej! Hvis ikke min kusine havde stoppet hende, så var hun bakket lige ud på den meget trafikerede vej.

Så i går sad jeg hos mine forældre og diskuterede hvad skal man gøre? Og om vi skal gøre noget?

For der er jo ingen tvivl om at det bedste vil være hvis mormor parkerer Puntoen for altid. Men vil jo også begrænse hende utrolig meget. Det er ikke fordi hun ikke kan tage det offentlige, men det er jo ikke altid det offentlige kører derhen hvor man skal.

Hvis vi sagde til mormor at vi synes hun skal stoppe med at køre bil, vil hun ikke lytte.

Hun er jo som tidligere nævnt meget åndsfrisk.

Og skal vi gribe ind?

Min mors mand siger at vi ikke kan gribe ind. Hun er jo et voksent menneske. Ja, men hvad med den dag hun er skyld i et trafikudheld og det ikke kun er hende der kommer til skade?

Når man har hendes alder skal man have fornyet sit kørekort hvert år, men da mormor er så frisk som hun er, så kan lægen jo ikke se/høre på hende hvor dårlig hun er til at køre bil.

Det er enormt nemt at sidde her bag skærmen og sige hvad man skal gøre når man ikke selv er den der skal viderebringe budskabet. Men lad mig høre jeres meninger.

Hilsen Benedicte

SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET!

Se min præsentation for diverse udstyr til salg!

Medarbejdere til Roskilde Festival 2011 søges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 09:31

Hej Benedicte

Det er et frygteligt dilemma, I sidder i. Vi har i min familie prøvet det samme, da min mormors kæreste også rundede de 80 år, og ikke længere burde køre bil. Det var så synd for ham, og hvordan får man det sagt til en mand, som selv mener, han er en af verdens bedste chauffører, fordi han hele sit liv har levet af at køre lastbil og hvad har vi ellers :(

Men jeg synes, det er en nødvendighed, at der bliver grebet ind inden hun pludselig er skyld i en ulykke. Tænk hvad hun skulle leve med, hvis hun var skyld i et andet menneskes død. "Vi" greb ind. Når jeg skriver "vi" er det fordi, jeg ikke var med til det, da jeg er barnebarn, og det var noget mine forældre tog sig af - Heldigvis.

Jeg ved ikke, hvordan I skal gribe det an, da det jo naturligvis er individuelt fra person til person. Men jeg synes I skal sørge for at komme ud og køre nogle ture med hende, så I ikke baserer beslutningen på en enkelt (måske) uheldig tur :)

Jeg håber, det hele løser sig for det bedste.

Venlig hilsen

Rosen

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 09:33

Hmmmm, egentlig så synes jeg at i skal gribe ind. På enten den ene eller en anden måde...

Måske var det en ide at snakke med hende og fortælle hende at hun skal have fornyet hendes kørekort? Eller evt. ringe til lægen og fortælle hvordan det hænger sammen....?

*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*****

R.I.P Dear Tana C

***An Angel In Heaven***

Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!

!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!

0
0
Svar på denne tråd

hop hop
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 09:37

I vores familie havde vi sammen oplevelse med min morfar... vi valgte så at tage ned til den læge det skulle skrive underpå at han stadig kunne køre bil og bede ham om at sende ham til kører timer hos en køre lærer som så skulle bedømme om han kunne køre bil.... enden af det blev at min morfar midstede kørekortet og nu hvor han ikke har det mere er han meget taknemlig for at vi greb ind for nu hvor han kører med os andre kan han godt se at hans kørsel ikke var helt hensigts mæssig....

Så det kan lade sig gøre at gribe ind.... prøv evt. at snakke med hende om jeres bekrymring og hvordan i oplaver det det er ofte de gamle så begynder at lytte....

0
0
Svar på denne tråd

Vi måtte
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 09:37

forlange at man fra hospitalets side nedlagde køreforbud begrundet i helbred for min morfar. Han burde slet ikke have haft sit kørekort da han sidst fik det fornyet :(

Det var han absolut ikke spor tilfreds med - men nu hvor han har haft tid at tygge på det og han i øvrigt har fået sig sådan en pensionistknallert så han stadig kan komme omkring så går det altså altsammen.

Jeg mener det er nødvendigt at gribe ind - bøde for besses egen skyld - eventuelle ægtefællers skyld - børnenes skyld (Kan du leve med at din mormor har slået et andet menneske ihjæl fordi familien ikke greb ind af høflighedsårsager?) for nu slet ikke at tale om de eventuelle ofre.

Mine morforældre har dog rig kørelejlighed da min mor mod at få brugsretten til deres bil har lovet at køre for dem når de skal handle og lignende (y)

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

2-års palominoplag udlån eller salg.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd

ældresagen
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 09:45

Ældresagen holder flere steder kurser med en kørelærer. Min mor på snart 70 år har netop deltaget i et af egen idé.

Her fik de teoriundervisning, og mange var overrasket over nye regler siden de fik kørekort, alle "mand" var også på glatbane, og øvede opbremsning og undvigemanøvre på bane.

De havde også 2 timers kørsel med en kørelære, og efterfølgende blev alt gennemgået.

Måske I kunne lokke hende med på et af disse kurser ? Det handler jo som om at sige det på den rette måde, så hun ikke bliver stødt.

Louise

Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 10:07

Jeg forstår ikke jeres dilemma??

Jeg er en af de kørelærer der står for det kursus der bliver afholdt i samarbejde med ældresagen, og jeg er derfor en af dem som er med til at afgøre om en af dem skal pilles ud af trafikken eller bare skal have et par rutinetimer for at kunne køre sikkert i trafikken.

I kan IKKE være bekendt at vente til der igen bliver afholdt kursus i ældresagen, for der bliver nemlig kun afholdt kurser en gang om året, og vi er netop nu ved at afslutte det igangværende kursus.

Netop fordi din mormor er et voksent menneske, så skylder du/I hende at lade hende vide, at hun ikke kører sikkert - og selvom hun er åndsfrisk, så er det jo tydeligt, at hun mangler situationsfornemmelse i trafikken, og det kan altså slå ihjel, og selvom det ikke er så tit, at det er ældre der kører galt, så er ældre bilister ofte indirekte skyld i at andre kører galt.

Det kan sagtens lade sig gøre at købe rutinetimer i en køreskole, og det vil jeg foreslå at din mormor gør - og det betyder ikke at hendes kørekort kommer i fare på nogen måde

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 10:19

Der er iøvrigt noget som hedder teletaxa/telebus som netop kører fra gadedør til gadedør

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 10:30

Rosen ?Calando?: Ja, det var en idé at køre en tur med hende. Det er bare lige det at få skabt lejligheden. For som min mor selv sagde. så kunne det være at min kusine var blevet lidt mere hysterisk efter hun for nylig er blevet mor.

Skovbakkens ?Avalon?: Hun ved godt at hun skal have fornyet kørekortet. Desværre ved vi ikke hvem hendes læge er, for det var også mit forslag at ringe til hendes læge. Så er det ligesom ikke os der er bussemændene.

skygirl: Mormor lytter ikke. Hun har sine egne meninger.

TrineT: Desværre bor vi alle langt fra mormor, så vi kan ikke hjælpe. Det vil være den familie der bor i nærheden af hende. Og så kan hun ikke lide at være til besvær.

Louise: De der kurser er da en rigtig god idé. Kan se at der starter et op igen d. 1/8.

Lise: Jo, det er et dilemma for det er jo det samme som at fortælle en misbruger at de har et problem. Og hvis de ikke synes de har et problem, så er det jo svært at hjælpe dem.

Men helt sikkert skal der tales med mormor. For alle sikkerheds skyld.

Vi har også snakket om at lade min mors mand (der er chauffør) køre med hende.

Tak for jeres svar. Kom endelig med flere. Jeg vil vise tråden her til min mor. Det er hende der har fået "aben" og skal tage den med mormor.

Hilsen Benedicte

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 14:36

Det er ikke populært, det jeg skriver nu - men jeg synes, det grænser til umyndiggørelse at ville gå til hendes læge bag hendes ryg - ikke at TS har sagt, det er noget, hun VIL - men det er åbenbart med i overvejelserne.

Bedste er jo trods sin flotte alder frisk (og man er ikke dum, når man kan spille Bridge) - så jeg ville, hvis det var MIN bedste, snakke med hende om det og bruge nogle af de andre gode forslag.

Oveni synes jeg også det er at fralægge sig ethvert ansvar ved at sige, at "det kan vi ikke, for vi bor langt fra hende" osv. - Så vigtig en sag (at holde bedste og hendes medtrafikanter i live) kan vel godt afføde et besøg eller to.

Men som skrevet - bare min mening og med garanti upopulær.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 15:40

Dilemmaet er vel ikke større end at det måske er jer der ikke bryder jer om at sige tingene som de er? At hun er direkte farlig for sig selv og andre i trafikken? Fordi I synes det er synd?

Jeg læser at I vægter mormors bridge ture mod sikkerhed i trafikken. Hvad er vigtigst?

Jo vel er det frygtelig synd for en 80årig at blive begrænset på den måde, og det vil heller ikke være sjovt for hende at give afkald på, det er jeg meget forstående overfor.

Men det ender med en mormor i en trafikulykke, eller 'værre endnu' at mormor får slået en anden ihjel ved et uheld.

Ærlig talt så tror jeg bestemt I har gjort op med jer selv, at det må være slut med mormor bag rattet - jeg tror rotten ligger begravet dér hvor I skal forklare og godtgøre det, uden at få mormor til at føle sig ældre og mere 'uduelig' end hun er. Og det må også være meget svært for jer. Men hatten af for jer NÅR i får styr på sagen, I ser jo selv der er noget frygtelig galt og farligt... Sørg for at handle og lad være med bare at se til når ulykkerne sker.

Held og lykke med snakken.

Mvh Bonnie

Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

VIL DU VÆRE MODEL? KLIK HER!

Power, stemning og kreativitet

Bonnie Jensen

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 16:08

Tja, jeg synes jo så stadig at det vil give mere mening, at få en kørelærer til at sætte sig ved siden af mormor, fremfor et familiemedlem eller svigersøn - Så er det heller ikke jer der skal tage stilling til om mormor skal fortsætte med at køre, selvom din mor's mand er chauffør så er han måske stadig for meget i "familie" med din mormor.

Min erfaring er, at det er mindre grænseoverskridende/ydmygende for mormor, at det er en kørelærer der vurderer hendes kørsel og evt. lærer hende de regler hun ikke kender eller har glemt, fremfor en der kender hende godt. Lidt ligesom der er nogen ting man godt kan vise lægen, som man ALDRIG ville bryde sig om at vise andre

En rutinelektion koster mellem 300 - 500 kroner hos en kørelærer, og der er mange kørelærer der gerne lader mormor køre i den bil hun er vant til.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for flere svar...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 16:16

Platugle: Jeg tror jeg er blevet misforstået, for vi vil skam meget meget gerne køre mormor, men det kan være svært at køre hende til brigde tirsdag formiddag hvor vi alle arbejder. Det handler jo om at "vi" fratager hende den frihed som man har med en bil.

Og ja, den med at gå til lægen synes jeg heller ikke er den bedste løsning.

Lise: Jeg synes bestemt at den med ekstra kørelektioner er rigtig god. Og det skal netop være den bil hun har nu, som hun skal blive mere tryg ved at køre i.

Som min mor sagde i dag, så er trafikken ændret væsentligt siden dengang hun begyndte at køre bil.

Endnu en gang tusind tak for jeres gode svar.

Hilsen Benedicte

0
0
Svar på denne tråd

Det kan jo også være
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 16:42

Det kan jo også være som TS selv skrive hendes mor har sagt at kusinen måske er lidt hys.

Jeg kan da også nogen gange side ved siden af en og syntes at vedkommende kører midt ude og på vejen og gør nogle ting som jeg ikke selv ville have gjort.

Hvis man er van til selv at have rettet i hånden og pludselig sider i den anden side kan det føles meget anderledes fx. syntes min far når jeg en gang i mellem kører hjem fordi mine forældre har drukket et glas vin for meget til at kører at jeg kører enten for meget til den ene eller anden siden, men det gør jeg altså ikke. Det er bare fordi han ser det fra en anden vinkel.

Syntes i skulle give mormor de der opføgnings timer hos en kører lærer som en gave og sige til hende at det er fordi i genre vil sikre at hun passer på sig selv og er helt up to date med reglerne ude i trafikken. Kører timer kan jo være en ret bekostelig erfærer når man kun har sin pension.

Hilsen

Line

kreativblog moeldrup-design.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd

Benedicte
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 16:45

Ja, sorry - det har jeg klart misforstået så.

Synes bestemt, det med køretimer er en super ide - jeg har ikke kørt bil i 4 år, men skulle jeg igang igen, skulle det også først være efter nogle timer med "førerhund".

Held og lykke med projektet. Hvis bedste er af samme positive slags, som du synes at være, tror jeg ikke, i får mange problemer - hun vil forstå :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider