JEg har redet stor hest springkonkurrencer i mange år da jeg for snart 3 år siden skiftede de 2 springere ud med en med 5 gear. Jeg har altid sagt at når jeg ikke gad stævneræset mere ville jeg have islændere.
Jeg elsker mine ismuler. Vi har idag 2 rideheste, 2 hopper der skal have føl og 1 3 års...Så pas på 1 bliver nemt til flere for de er utrolig nemme og billige i drift. Ingen dækkener, bliver ikke syge når vinden vender i nord, overkommelig størrelse, ikke alt muligt tingel tangel udstyr bare en god sadel, et hovedtøj og et fleecedækken.
Det vigtigste for mig er tølt og deres sind. Jeg har haft en supertølter der kunne tølte til verdens ende, men som næsten ikke kunne slappe af i skridt og som kun kunne gå forrest på tur. Meget anstrengende i det lange løb.
Om den er 4 eller 5 gænger er mindre vigtigt syntes jeg, bare du har det godt på den.
Et godt råd. Sørg for at komme ud i naturen på den, se hvordan den reagerer hvis den skal gå bagerst eller stoppe mens de andre rider videre, kort sagt prøv den lidt af, så du kan få en fornemmelse af hvordan den er.
Og prøv at finde ud af hvad du vil. Er det konkurrencer eller ture i skoven. Til ture i skoven er et godt hoved meget bedre end høje knæløft. Men vil du ride konkurrence skal der være noget mere go i den.
Du skal nok blive glad for skiftet og man lærer at leve med at blive drillet med at man rider pony.