|
|
| Sag imod dyrlæge? |
|
|
Hej HN'ere Jeg står desværre med en meget syg hest, og jeg er blevet anbefalet fra flere sider at lave en sag imod dyrlægen. Forløbet er, at min hest for 14 dage siden står med et sår på bagbenet. Dyrlæge bliver tilkaldt, tilser såret, svarer to gange at der ikke er nogen risiko for sener eller led, og giver penicilin til 4 dages behandling af såret. Hesten heler fint og alt er ok, den har på intet tidspunkt været halt, indtil den en uge senere står med en kæmpe byld på benet og slet ikke vil støtte på det. Dyrlæge bliver tilkaldt igen, en anden dyrlæge kommer ud men fra samme sted. Hesten bliver undersøgt i såret og leddet og vi bliver sendt akut på højgården til behandling for betændelse i leddet. Hesten bliver opereret næste morgen (den skulle have en høj koncentration af antibiotika i blodet før de ville operere), og det er en uge siden nu. Jeg kan stadig ikke få et svar på, om hesten vil komme sig, og måske skal den igennem endnu en ledbehandling, for at få bugt med infektionen (det får jeg besked om i morgen). Hvis første dyrlæge havde været det mindste i tvivl om risici, havde jeg sendt hesten afsted med det samme. Den er godt forsikret, og det er ikke til diskussion hvorvidt min hest skal have den bedste behandling eller ej. Pt. ser jeg frem til en regning på x antal tusinde kroner på indtil videre 1 ledbehandlinger (operation), flere ledskyldninger (stående), daglig sårbehandling (rensning, skyldning) og forbinding. Og stadig er der intet svar på, om leddet er så smadret efter betændelse at hesten kan få lov at overleve, eller måske endda blive ridehest. Men som sagt, så er jeg af flere blevet anbefalet at køre en sag på første dyrlæge, som tilså hesten og gav en fejlbehandling. Er der nogen af jer, der har erfaring med den slags? Ved hvordan man gør? Ved hvad det koster (for jeg går dælme ud fra, at det ikke er gratis)? Og jeg hører også meget gerne fra folk, som har været igennem sådan et forløb. På forhånd tak.
... sagde Randi "Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kender ikke |
|
|
noget til at køre en sag mod en dyrlæge. Men jeg tænker på at det jo i og for sig lyder som det rette dyrlæge 1 har gjort. Den er ikke halt og alt går vel, alligevel kommer der en byld. Hvorfor? Hvad var der i benet? Et stykke træ eller noget fra hegn eller noget helt andet? Hvem siger at dyrlæge 1 har gjort en fejl? Du skriver jo selv at hesten heler fint og alt er ok. Som udgangspunkt tror jeg helt bestemt at du skal have en dyrlæge til at skrive at en kollega har begået en fejl, og være villig til at vidne på det. Hvis de er fra samme klinik er det måske ikke det nemmeste. Og bevisbyrden ligger vel i at bylden stammer 100% fra såret og så videre tror jeg bliver svært. Men der må være nogen der har prøvet det så lad høre.
Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sager... |
|
|
Hej Randi, Det er mit indtryk at det er hammer svært at få en dyrelæge dømt for noget som helst - de dækker over hinanden, så det er svært at få nogen til at lave en uvildig undersøgelse - det er mit indtryk. Men tjek om du har en indboforfikring som har retshjælps dækning og om du kan køre sag derigennem. Jeg har gjort det for år siden. Men opgav sagen mod dyrlægen - og tror det er samme klinik vi taler om. / Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge. |
| Forfatter:  |
TinaR |
| Dato:  |
18-04-2011 22:03 |
|
Udfra det du fortæller mener jeg at dyrlæge 1 handlede korrekt - der var ikke tegn på infektion, hesten helede fint op og var ikke halt. At tingene udvikler sig, at der tilstøder komplikationer i form af en infektion/byld/blodansamling efter en uge, det kan dyrlægen jo ikke forudse. Åbne sår er altid adgangsvej for bakterier/infektioner - men så længe der ikke er tegn på infektion er der jo ikke noget ekstra der skal foretages. Dyrlægen har på ingen måder kunne spå om en kommende infektion, den var jo ikke opstået på det tidspunkt han/hun var ved din hest (somjeg formdoer var lige efter skaden var sket). Til gengæld undrer jeg mig over, at du ikke selv har bemærket forandringer og symptomer - det er vel ikke kommet fra det ene øjeblik til det andet?!
TinaR Mor til Filippa 060603, Mikkeline 260205 og Bertram 250108
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kan jo |
|
|
ikke køre en sag på noget der virker ok og blot skal ha en pencillin kur- fordi det en uge efter ser anderledes ud. Det kan jo for den sags skyld være noget nyt der er kommet til..
RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010 Be you - Be proud Campingvogn sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ohvuehire |
|
|
tvivler på den holder den sag for mig lyder det til 1 dyrlæge handlede korrekt, hva der sker en uge efter kan man aldrig forudse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Camilla-H 1 |
19-04-2011 00:23 |
|
Jeg tror som de andre heller ikke, du har megen sag at køre, som du beskriver det dér.. Der skal vist lidt mere til. Jeg er selv ude i måske at starte en sag (om noget helt andet)og indtil videre har det kostet mange penge. En advokat/advokatfuldmægtig koster ca. 1850-2500 plus moms i timen. Dén, der taber sagen, ender oftest med at skulle betale sagens omkostninger for modparten også. Vil man føre en sag, kan man ofte hente hjælp hos sit forsikringsselskab. Indboforsikringen dækker som regel også retshjælp Efter at have konsulteret en advokat kan han/hun skrive en beskrivelse af sagen til dit forsikringsselskab. Og vurderer forsikringsselskabet (og på den måde også advokaten i sin beskrivelse), at du har en grund til at føre sagen, kan de hjælpe. Vil de ikke hjælpe, har du måske brugt minimum 12.000 kr på ingenting - penge, som du kunne have brugt på regningerne i stedet. Men altså.. overvej lige, om det virkelig er dét værd at prøve. Hvis du stadig mener det, kan du tage kontakt til en advokat og spørge, om du "off record" må få en vurdering af, om sagen "er en sag".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Tak for jeres svar. Jeg er dog ret ked af, at en masse er kommet med en mening, uden at nogen, som rent faktisk har erfaring med sager mod dyrlæger, har svaret. Jeg spurgte trods alt ikke til, om dyrlæge 1 havde begået fejl, for det har hun uden tvivl, hvilket I kan læse af mit svar herunder. Jeg tror at de fleste af jer ikke helt forstår, hvad det er der er sket. Dyrlæge 1 har begået den fejl, at hun var sikker på, at der ikke var hul ind til leddet, og derfor er behandlingen kun foretaget i form af 4 dages penicilin til hjælp til heling af såret. Hvis dyrlæge 1 havde konstateret, at der var hul ind til leddet, så skulle behandlingen have været en hel anden!!! Heri ligger dyrlæge 1's fejl: fejldiagnosticering og fejlbehandling. I modsætning til hvad flere af jer åbenbart tror, så er den eneste grund til, at hesten nu står med stor risiko for aflivning, at dyrlæge 1 tog fejl omkring, hvor dybt såret var. Flere af jer skriver, at "det er en komplikation" eller "det kan være stødt til" "man kan ikke vide hvad der kommer til at ske" - og det er bestemt ikke tilfældet. Der er betændelse i leddet, fordi ledkapslen er blevet brudt da såret blev lavet. Dette var dyrlæge 1 sikker på, ikke var sket. Derfor blev behandlingen også fejlagtigt derefter. At der opstår en betændelse i leddet efter en penetration med et "beskidt" objekt, er en selvfølge. Hvis man har været vidne til en ledbehandling/undersøgelse ved man, hvor pernitten dyrlægen er med, at alt er 100 % rent. Der skal nemlig ingenting til, inden der kommer skidt i, som kan forårsage en infektion i leddet. Måske fremgår det af denne forklaring mere tydeligt, hvorfor der ikke er tvivl om, at dyrlæge 1 har begået fejl. Naturligvis er der ikke en infektion i det øjeblik, dyrlæge 1 ankommer - for der er såret jo stadig helt nylavet. Infektionen kommer først senere, og grunden til at der går en uge inden der kan ses ændringer i leddet, er at penicilinen har holdt infektionen nede inde i leddet også. Og jo (især til TinaR), ledbetændelsen er brudt ud på ½ dag. Hesten var rentgående om morgenen, og såret var lukket og rent, som det havde været i 3 dage, der var ingen hævelse i leddet. Om eftermiddagen er der byld på såret, og hesten er så halt at den ikke støtter på benet. Ifølge højgården er det meget normalt, at det ligger og ulmer, og så springer ud i fuldt flor når penicilinen ikke længere virker. Men nu var det ikke er vurdering af sagen jeg var ude efter, det har jeg måske ikke fået forklaret godt nok i mit første indlæg. Der er nemlig ingen tvivl om, at dyrlæge 1's fejlbehandling risikerer at koste hesten livet! Der er ingen tvivl om, at dyrlæge 1 tog fejl, og derfor mener flere jo så, at jeg skal køre en sag på det, og det var netop det, jeg søgte svar på; fra andre, som havde prøvet det samme. Jeg er ikke interesseret i at høre, om lægmand synes, der er sket fejl fra dyrlægen, for det er der absolut ingen tvivl om. Hvis man er i tvivl, er man da velkommen til at give højgården et opkald. Men måske det svar heller ikke er godt nok til HN.... Så venligst - hvis der er nogen der har erfaring med at køre sag på dyrlæge, så hører jeg gerne fra jer, gerne i en PB. Camilla-H 1: tak for dit svar. Jeg troede egentlig, man skulle om noget forbrugs-halløj i sådan en sag, og at det ikke var et direkte sagsanlæg mod dyrlægen?
... sagde Randi "Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sag.... |
chris »97« |
19-04-2011 08:18 |
|
Jeg har aldrig prøvet at køre sag mod en dyrlæge, men jeg synes altid det bliver meget indviklet når det handler om sundhed og fejl. For nogle år siden kørte jeg fx. sag mod en smed. Han havde skoet den forkerte hest (min og skulle have taget den i nabohesten), og han gør det så dårligt, at min hest står halt i 3-4 måneder. Manden er registreret beslagsmed. I første omgang tænkte jeg egentlig bare "øv, menneskelig fejl!", men så er manden så fræk af begynde sende rykkere for betaling!! Så startede vi ellers en sag op. Vi måtte dog sande, at vi ikke kunne vinde den. Der blev løjet for meget fra alle sider  Selv overvejer jeg en sag mod sundhedsvæsnet, fordi de har fejlopereret mig i et ben. Et totalt fejlskøn af scanningsbillederne, der gav udslag i en ret stor operation, og at jeg går med 20 cm ar nu. Desværre lyder det fra alle sider, at jeg nok ikke vinder den. Om du vil køre sagen er lidt op til dig. Du skal være forberedt på det kan blive både meget dyrt og meget psykisk hårdt. God bedring med hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sag eller ej |
|
|
Hej Jeg har undersøgt en lignende sag, for 8 år siden og fik beskeden at den ikke kunne vindes. Det var en vallak med en brudt ledkapsel i bag knæ. det blev ikke opdaget og endte helt galt med stor operation*2 og div andre behandlinger. Men jeg tror heller ikke at der er en sag før det er konstateret at hesten ikke kommer sig. Held og lykke med det hele
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg blev lidt klogere |
|
|
Jeg fandt langt om længe hvad jeg søgte; denne side om Ankenævn for Dyrlæger (www.dyrlaegeankenaevn.dk/Sider/ default.aspx). Som det fremgår, så kan man ikke køre en sag mod en dyrlæge uden at der er et økonomisk tab. Nu er det en ret dyr hest der er tale om, og den er kun forsikret for 40.000 kr., som er det prisleje jeg betalte for hende som plag. Så hvis hesten ikke klarer den/bliver ridehest igen, så skal jeg jo nok have 117 mennesker, som vurderer hvad hesten er værd, og så skal man igennem en lang sagsbehandling osv. osv. osv. Og helt ærligt, så tror jeg simpelthen ikke, at jeg orker det. Det er rigeligt hårdt at gå i uvished om, hvorvidt den lille stjerne kommer sig, og også om hun bliver ridehest igen. En sag oveni, er simpelthen for meget. Til gengæld har jeg selv tænkt på, at dyrlæge 1 må kunne gøre noget. Nu er det en dyrlæge jeg har haft i nogen år, og jeg er ellers glad for hende. En sød dame har netop sendt mig en pb om, at hendes dyrlæge havde erkendt fejlen, så dyrlægens forsikring betalte yderligere undersøgelser på hesten. Så jeg vil prøve at tage kontakt til min dyrlæge, om ikke andet kan jeg måske slippe for de to regninger, som der skulle komme på sårbehandling og ledundersøgelse, begge til den høje takst udenfor normal arbejdstid. Det løber nok hurtigt op i 5000 kr., og det er da en start. Til de to sidste der har svaret: mange tak for jeres erfaringer. Jeg tror også at det simpelthen er for svært - og hvad sker der lige, når man har brugt x antal tusind kroner, og så taber? Tja, så var det vist bedre at lade være. Nu vil jeg tage kontakt til dyrlægen, og så vil jeg håbe at der kommer noget positivt ud af en dialog. Der er i hvert fald ikke noget at miste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Puh ha! Det er sådan noget vi alle frygter skal ske - at et dumt sår udvikler sig. Det er trist for dig. Jeg kan så ikke se hvad dyrlæge èt, har gjort forkert. Han har gjort det som alle vil gøre - nemlig give antibiotika og renser såret. Tror ikke der er nogen dyrlæge der vil indlægge en hest for et sår på benet - for så ville der ikke være pladser nok, og det ville også være at overbehandle i 99% af tilfældene. Håber din hest bliver hel frisk igen - god bedring med ham.
En dyrlæge sagde: Den der 20% regel må være opfundet af folk der vejer for meget. Jeg har aldrig hørt en dyrlæge anbefale den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pony-mor |
|
|
pony-mor: Som før skrevet, så forsikrede dyrlæge 1 mig om, at der ikke var nogen risiko for sener eller led. Det er heri, problemet ligger. Hvis der havde været den mindste tvivl om, at såret var mere end et kødsår, så var den blevet indlagt prompte. Min søster har desværre været igennem samme tur med en hest for kun 2 år siden, så vi vidste godt, at det kunne være en mulighed. Netop derfor spurgte vi 2 gange, for at være sikker. Desværre var dyrlæge så en tand for skråsikker, og desværre fejlagtigt. Jeg forstår ikke, at man kan mene at dyrlægen ikke har taget fejl, når hesten nu står og vidner om, at dyrlægens dobbelte udsagn om, at der ikke var nogen risiko for sener og led, var forkert. Korrekt, at dyrlægen måske ikke kunne "vide" det, men når hun bliver spurgt to gange, så har man da i hvert fald muligheden for at sige, at der er en risiko. Så havde det været mit valg, om jeg ville satse min hests liv på det, eller være forsigtig. Når det kommer til denne hest, så overbehandler jeg hellere, med en stor regning til følge, fremfor at risikere hestens liv. Hesten er ubetalelig, både økonomisk for mig, men også rent personligt. Dette valg gav dyrlægen mig ikke, fordi der for hende ikke var nogen tvivl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I øvrigt |
|
|
I øvrigt tak for den venlige og forstående tone i de sidste 3 indlæg, det er noget hyggeligere læsning end mange af de tidligere svar. Der er endnu ikke andet for, end at krydse fingre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øvøvøv... |
|
|
hej trådopretter. jeg kan godt forstå hvis du ville lægge sag an. det er jo virkelig en stor fejl, at dyrlægen ikke får undersøgt såret grundigt nok og fundet ud af om det er nået ind til leddet.hold kæft jeg var blevet rasende. og ked. stakkels hest, og stakkels dig og din pengepung. pøj pøj med forløbet. håber den kommer sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hyp |
|
|
ja jeg ved det er så træls at se ens hest stå der og ikke vide om den overlever eller ej og så pga en dyrlæge..jeg mistede selv min dressurhoppe i oktober 2008 pga dyrlægesjusk og dette en ting der kunne være undgået hvis dyrlægen havde gjort sit job ordentligt..håber du er en af de heldige hvor du ender med at have en rask hest igen...held og lykke...jeg har ikke lagt sag an imod min gamle dyrlæge som jeg selvfølgelig ikke har mere til min nye unghest..lige efter havde jeg hverken råd eller overskud til andet end at puste ud efter et år med en hest der blev mere og mere syg og som havde dyrlæge hver 10 dag...puha det var en hård omgang...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge forsikring |
|
|
Hvis hesten er syge forsikret kan de så ikke hjælpe med at vudere om der er belæg for en sag, og hvordan det skal gøres. Jeg har selv stået med hest, hvor dyrlægen var i tvil om der var hul indtil ledet, hun valgte dog at sende os direkte til Life, da hun var tvivl, da hvis der hul, kræver det skylning af ledet og jo hurtigere man gør det jo størrer er chancen for det går godt. Jeg håber din hest klare sig. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæger |
|
|
Jeg har ikke kørt en sag mod en dyrlæge, men jeg har haft en tvist med en dyrlæge, som vi fik stoppet, inden jeg skrev til Ankenævnet for Dyrlæger. Jeg har den holdning, at man kommer længst med kommunikation, og det gjorde vi også  Kort ridset op, så havde jeg en hoppe til scanning hos en dyrlæge, og tvangsboksen er meget lille, og er ikke boltet fast til gulvet. Inden jeg går ind i boksen, siger jeg til dyrlægen, at jeg synes den er lille, samt det undre mig den ikke står fast. Han siger de ALDRIG har haft problemer, og det sker der ikke noget ved. Han scanner, og finder hoppen drægtig, scanner den anden side, for at tjekke for tvillinger, og finde ikke noget. Han vil så "tilbage" og tage et billed, men kan så ikke lige finde den igen. Det begynder at tage lige tid, og jeg siger til ham, at jeg er fuldstændig ligeglad med det billed, og jeg synes bare vi skal stoppe nu, da jeg også kan mærke på min hoppe, hun begynder at synes det er nok. Han insisterer, og forsætter, hvorefter jeg siger tre fire gange, nu skal du stoppe, for hun vil ikke mere. Jeg ved når hun tager hoved ind under min arm og skær tænder, så er det hendes tegn på "nu er nok nok". På et split sekund rejser hoppen sig, springer ud af boksen med begge forben, får det ene bagben med. Snurre rundt med det andet bagben stadig i boksen, som drejer 180 grader, inden den vælter. Alt det her gør hun, uden at give mig så meget som en skramme, påtrods af rummet ikke er stort. Dyrlægen bliver jo noget forskrækket, og jeg siger til ham, at så kan han knagme hører efter hvad jeg siger. Vi tjekker hoppen, og finder ikke andet end overfladiske skrammer, og jeg kører hjem med hende igen. Da jeg kommer hjem en god halvtime senere, er den ene side af yveret begyndt at hæve op, og jeg kontakter ham for at sige dette. Han tager ikke lige telefonen, men ringer tilbage til mig, og siger det ikke betyder noget. Jeg mener det ligner en blodansamling. Jeg ringer så til den ene af mine daglige dyrlæger, som dengang lå længerer væk, og han siger som jeg, det nok er en blodansamling, ogjeg skal køle hende. Som sagt, så gjort. I løbet af de næste timer vokser den side af yveret til en stor håndblod/lille fodbold, og sidste på eftermiddagen, altså en 6-8 timer senere, vælger jeg at læsse hende igen, og kører på Ansager med hende, til min daglige dyrlæge. Han kigger på hende, og konstaterer en stor blødning, og hun bliver sat i behandling for dette, samt antibiotika. Heldigvis gik det godt, og det blev normalt igen, den side af yveret er dog stadig den dag i dag lidt større. Et par uger efter, er en af mine andre faste dyrlæger fra Varde ude, og jeg fortæller ham om episoden, og da han er kiopraktor, beslutter vi os for at gå hende igennem, for som han siger, så kan hun ikke have lavet et sådan stunt, uden også ret sikkert at have lavet andre ting i kroppen. Vi fandt to tre steder hvor hun havde slået sig skæv, og fik rettet det med et par behandlinger. Jeg kontakter selvfølgelig den dyrlæge der scannede hende, og siger til ham hvad der efterfølgende er sket, samt at jeg vil have ham til at dække mine udgifter. Først i telefonen siger han fra, og han mener ikke det er hans skyld, jeg kunne bare have bundet hoppen, som han bad mig om, så var det aldrig sket. Jeg forklarede ham, at jo det var det helt sikkert, men så havde hun sikkert også slået sin nakke godt og grundigt, og var måske ikke kommet ud af boksen så "heldigt" som hun jo faktisk gjorde. Jeg meddeler ham, at jeg vil gå videre med sagen, da jeg jo sagde til ham flere gange, han skulle stoppe, og jeg havde nævnt det med boksen størrelse og den ikke var boltet fast. Få dage efter ringede han og sagde de havde snakket om det, og vis jeg hold lukket med det, så ville de betale alle omkostninger ved de andre dyrlæger, samt godtskrive scanningen på både denne hoppe og en mere jeg havde fået scannet. Det tog jeg imod, og vi sluttede sagen som gode venner. Han kunne godt se, han ikke lige havde hørt efter, og det her ikke var så godt. Set i bakspejlet, har jeg lært at hvis ikke jeg bryder mig om tingenes tilstand, så siger jeg fra noget før, og jeg skulle ikke været gået ind i den boks, og jeg skulle også bare være gået ud, da min hoppe sagde fra, om det så havde kostet ham en brækket arm, ja det var ikke mit problem. Jeg har lært at sige fra, og dyrlægen fik vist en ny tvangsboks, og lytter nok også en ektra gang fremover, og min hoppe led ingen skader, udover hun er lidt utryg ved lukket tvangsbokse idag. Men er den åben, så vi kan gå frem, eller vi står i en boks, er der intet. I dit tilfælde er jeg desværre nødt til at sige, at jeg tror ikke du har nogen sag. Jeg har svært ved at se hvad dyrlægen gjorde forkert, og alle dyrlæger kan lave en fejl diagnose, de er kun mennesker. Det hvor problemerne opstår, er når de ikke hører på ejeren, og ikke kommunikerer, og det mener jeg I har. I stedet for at skrive her, og kontakte Ankenævnet, så start med at kontakte din dyrlæge, og snak med dem. Hvis de har lavet noget forkert, så ved de det også godt selv, og så er det så at sige altid til at tale med, det er min erfaring i alle fald. Kører du sag, så skal du regne med din tid som kunde ved den dyrlæge er over, og andre dyrlæger vil være meget varsomme med dig. For så tør de jo knapt stille en diagnose fremover på dine heste. Hvad hesten er værd er i denne her sammenhæng fuldstændig ligegyldigt. For nogen mennesker er 40 tusind mange penge, for andre ikke en dyr hest. Men det er som sagt uden betydning. Held og lykke med din hest.
Kvalitets avl af springheste Super avlshoppe og ungheste sælges. Se hjemmeside Safemate folingsalarmer udlejes Ny hjemmeside www.stutteritaldorf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg kan godt "høre" hvad du skriver - og dyrlægen skulle måske ha sagt - Det kan jeg ikke garantere, men det ser ikke sådan ud - eller noget i den retning. Hvis nu dyrlæger skal gå med livrem og seler - skal mange flere heste sendes til røngten akut, - ved alle skader som der ser ud som mindre skader. Det her er ikke sådan til dig, men bare en tanke. - Hvis nu dyrlæger sender "små skader" til scanning og røngten, så ville folk sikkert blive sk!de sure over regningen, når det viste sig efterfølgende, at det bare var et sår, der kunne klares ved antibiotika i 10 dage. Som det jo er i 99% af tilfældene. Tænker også på noget andet i forbindelse med skader på benene. - Tjek altid temperaturen 2 x daglig mens de får antibiotika - og ring til dyrlægen hvis den stiger. Nogen gange kan det ikke være nemt, at være dyrlæge og hver gang vores dyr er skadedet og syge, er det heller ikke nemt at være os. Håber du har retshjælp i din indboforsikring.
En dyrlæge sagde: Den der 20% regel må være opfundet af folk der vejer for meget. Jeg har aldrig hørt en dyrlæge anbefale den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Tak for jeres svar. share: jeg venter på en opringning fra dyrlæge 1, og hvis vi ikke bliver enige, vil jeg kontakte mit forrsikringsselskab (hesten er syge-, uanvendeligheds- og livsforsikret). De er nok heller ikke interesserede i at få den kæmpe-regning, som jeg nu ser frem til, hvis det hele kunne have været undgået. annettet: tak for din historie. Jeg tror at din historie er "nemmere" fordi den er mere konkret; enhver kan se, at dyrlægen har dummet sig godt og grundigt - og det ved han også selv. Min historie er måske mere påstand mod påstand, men nu må vi se hvad dyrlægen siger til det. Jeg håber i hvert fald, at hun vil vedkende sig en del af ansvaret, og måske også betale en del af regningen, i hvert fald på det, de selv har lavet. Og ja, for behandlingen af sagen er det uvedkommende, om hesten har en værdi på 4.000 eller 400.000 kr. Problemet for mig er så, at jeg har været super heldig med at få en hammergod hest alt for billigt, og jeg ville aldrig kunne betale den, hvis jeg skulle have købt den idag. Det gør det endnu mere ærgerligt, at hun kun er forsikret for 40, men sådan er det jo. Og det er for så vidt uvedkommende i hele denne diskussion. Jeg må bare holde fast i, at hesten selvfølgelig kommer sig. Alt andet vil slet ikke være til at bære.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pony-mor |
|
|
pony-mor: jeg forstår godt, hvad du mener. Problemet er jo nok også, at når nu dyrlægen var så sikker, så stoler man også på, hvad der bliver sagt, især når nu det er en dyrlæge jeg har masser af gode erfaringer med. Hvis hun havde været i tvivl, ville jeg i hvert fald gerne selv have haft buddet om at sende til yderligere behandling, eller få en ud til en opfølgende behandling/status, bare for at være sikker. Som hesteejer vil jeg i hvert fald gerne selv stå med valget, fremfor lige pludselig at stå med meget syg hest. Men til næste gang må jeg jo bare lære at spørge 3 gange......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 124561 |
|
|
Jeg vil tro at sagen bliver nærmest umulig at vinde, da der også er levnet plads til fejlbehandlinger i lovgivningen. Så længe der ikke er hvad man kalder grov uagtsomhed, jeg kan ikke lige finde det rigtige ord. Jeg havde dyrlæge til en plag, den fik en sonde i og fyldt lungerne ved en fejl, så den slog op i en flitsbue og faldt død om. Det blev betragtet som uheld og jeg kom da også til at betale dyrlægeregningen for den uheldige og ikke planlagte aflivning. Så taget det i betragtning, så vil jeg næppe tro du kan bevise en sjusket fejlbehandling, nok nærmere hvad man kalder en uheldig situation. Jeg vil mene, at du smider gode penge efter dårlige, ved at køre en sag.
Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud. www.galleri.skindbjerg.com Motordrevet pælebor sælges, se profilen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har prøvet det |
|
|
Hej Randi. Først øv med din hest, det er bare ikke sjovt at stå der og ikke vide om den kommer sig eller ej, ledbetændelse er noget forfærdeligt noget. Min historie er lidt lig din, bortset fra at min hest fik betændelse pga en ledbehandling. Laaang historie som jeg ikke vil kede nogen med her. Men min var også en klar fejlbehandling, jeg kontaktede dyrelægeankenævnet som sagde at jeg i første omgang skulle skrive et brev til pågældende dyrlæge og selvfølgelig beholde en kopi. hvis så ikke dyrlægen var forhandlings venlig så skulle jeg kontakte ankenævnet igen, og så ville de tage sagen. Det koster 150 kr at starte en sag så det er højest det du mister ved at prøve. Mit kom dog aldrig så langt da pågældende dyrlæge var forhandlings venlig og skar en del af min regning som plaster på såret. Håber du kan bruge det i din sag. mvh Katja ps min hest kom sig og er idag i genoptræning igen 
En hest er altid en hest- Men en rytter uden en hest, er bare et menneske!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har heller ikke prøvet.... |
|
|
Har heller ikke prøvet at klage - men min vallak har været igennem samme forløb som din hest. Dog var vi slet ikke i tvivl - han var springhalt da jeg fandt ham på fold. To timer før jeg fandt ham, der havde han drønet rundt og buksprunget. Det viste sig han havde trådt en sko af - og var faldet ned over den, og derved havde han banket to rustne søm igennem hasen på sig selv. Og det skal jeg hilse at sige gav bragende infektion på stedet. Han var indlagt i 10 dage med ledskyldning osv - det kostede lige lidt over 20.000 kr. Og jeg fik ham tilbage med, at de højest ville regne med han kunne komme til at gå skovtur - og at alt ville afhænge af hvor meget arvæv han dannede ved senerne i hasen. Men nu over 1 år efter skaden er han gående igen i dressur med piaff osv - så for ham har det været et heldigt udkomme af en grim skade. Så jeg krydser finger for din hest MVH Charlotte PS : Jeg tror det er en rigtig god ting at snakke med dyrlægen, før man begynder at klage osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering |
|
|
Jeg skylder vist lige at opdatere her engang. I starten mente de jo, at der havde været hul ind til leddet da såret blev lavet. Man har senere ændret mening, så nu er forklaringen, at der måske har været dannet en byld i en lomme fra såret, som er bristet indvendigt og gået ind i leddet. Det giver mere mening ift. at ledbetændelsen kom i løbet af ½ dag og at hun havde været 100 % rengående indtil da. Ved første operation så leddet heller ikke ud til at have taget nogen skade. Det ændrer dog ikke på, at dyrlæge 1 forsikrer mig om, at der ikke er nogen risiko. Men den slags her sker åbenbart meget meget sjældent (hvad end jeg kan bruge det til...), og det er ikke nogens skyld, at det er gået så galt. Ingen kunne vide, at det ville ske. Og det er ok med mig, at jeg bare har været rigtig uheldig, for sådan set er det rart at vide, at der ikke er nogen, der har gjort noget forkert. Men det ændrer jo ikke på, at jeg stadig står med en meget syg hest. Og jeg ville godt til en anden gang have vidst, at der var en risiko, for det anede jeg ikke. Hvis jeg havde fået at vide at den slags kunne ske, havde jeg i det mindste været forberedt på, at det kunne ende så alvorligt. Det ser lysere ud med hesten nu, men jeg holder armene nede indtil man er sikker. I sidste uge fik jeg mandag besked om, at jeg nok skulle få hesten hjem igen, tirsdag får jeg beskeden at jeg kan vælge at aflive eller operere igen, med en prognose der hed dårlig til meget dårlig, og man kunne ikke anbefale operationen. Heldigvis så det positivt ud efterfølgende, lige med bortset fra at betændelsestilstanden også er gået voldsomt ud over en seneskede, som nu har været igennem en ret avanceret (læs: meget dyr) behandling. Der kom gode nyheder igår, hvor de mener at betændelsen i leddet er helt væk, og de tager derfor antibiotika fra hende. Det oprindelige sår er også kommet sig, så nu er det primært seneskeden som er problemet. Med andre ord, så aner jeg endnu ikke, hvor meget hest der kommer ud af det. Men i hvert fald går det da fremad, og så er der ikke andet for end at håbe at "tiden læger alle sår".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
vil bar sige at jeg ønskre dig held og lykke... håber hesten kommer sig...
OLDENBORGHESTE FRA ØSTENSGAARD CAMILLA LARSEN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
´Dejligt med en opdatering. Ønsker også dig og hesten held og lykke, og håber virkelig at hypperen kommer igennem det!!!
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kan |
|
|
jeg kan godt forstå din vrede overfor dyrlæge nr 1 . Dyrlæger skal ikke stille sig op og være skrå sikre på noget. Der er ingen som kan forudsige hvad der sker når hesten har hul i et ben eller andre ting , dette gælder også for den mest erfarne dyrlæge , tingene kan udvikle sig i bedre eller dårligere retning . Dyrlæger bliver nødtil at være ydmyge med det de arbejder med og have i baghovedet at de ikke kan vide alt og at de kan tage fejl eller overse noget. det med at lægge sag an har jeg ingen mening om. jeg håber at din hest kommer sig og kommer på samme ridemæssige niveau den var på. godt du har den forsikret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|