Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Nervøs for spring efter styrt
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 13:00

Ja, for at gå lige til sagen: i sommers da min hest og jeg var til et udendørsspringstævne hvor vi startede 80 og 90cm, styrtede vi over den sidste forhindring i 90 cm. Min hyp havde ellers sprunget fantastisk den dag (han plejer at "være god til" at snitte bommene og rive ned), men da vi kom til det sidste spring, som stod lidt nedaf bakke var der glat foran springet, og idét min hest sætter af, glider bagbenene indunder ham og han springer lige ind i forhindringen. (På trods af, at han havde GIGA mordax i) Jeg fløj af og landede med min skulder først og hyppen lavede koldbøtte.

Denne "oplevelse" har gjort, at jeg er blevet nervøs for at springe og jeg har på fornemmelsen, at min hest også er blevet nervøs... Nu går det så stille og roligt fremad, men jeg kunne godt tænke mig at høre, om i har nogle gode råd til, hvordan man kan komme sig over sådan en oplevelse?

(Jeg er ret meget en kylling, så oplevelsen skræmte mig ret meget)

Det skal dog lige siges, at jeg ikke red ham en hel uge efter, da jeg ikke kunne pga. smerte i min skulder...

Men har i nogle gode ideer? Det kunne jo være i har nogle ideer jeg ikke har tænkt på... :D Tager imod alle gode råd!

Oldenborg FOREVER!" Elsker dig Flexness!"

0
0
Svar på denne tråd

det sidder
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 13:33

også i mig, når jeg har taget et styrt...

Jeg har gdo træner der er sød til at sætte springene lidt ned næstgang, og ellers arbejder jeg meget med at holde focus på alt det jeg skal huske når jeg rider mod et spring...

Jeg har oplevet at tage mig selv i at tænke "uhhh det ser farligt ud det spring" BANG så stopper hesten.

Hjemme træner jeg flere gange om ugen afstande på cavaletti eller på en volte for at styrke vores begges afstandsbedømmelse og teknik.

Men først og fremmest prøver jeg at koncetrere mig om opgaven når jeg rider.

Vi når det nok

0
0
Svar på denne tråd

Cox er
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 13:49

Jeg styrtede også forrige forår på en rød okser, lige siden har det siddet i mig når jeg har redet på en rød okser, og hver gang har Cox kunne mærket det og vi fik altid dårlige afstande på røde oksere. Min gamle springtræner satte bare springet op alligevel selvom jeg var panisk for at ride på. For et par gange siden havde Jeff lavet en rød okser præcis samme sted som der hvor vi styrtede og jeg begyndte og tude da jeg red mod den, og måtte forklare ham efterfølgende hvorfor. Vi tog den et par gange som en lodret og Jeff lavede den til en lille okse, vi kom over et par gange også nu rider jeg bare på dem, men fokus på at vi skal nok komme over, og jeg tænker altid vi er ovre det styr, vi skal videre. Så mit råd er egentlig bare hold fokus på det spring du skal på, start med en masse lave spring også arbejd dig videre, en god underviser kan virkelig også gøre underværker :) Håber i kommer ud og springe igen :)

Malene Dolleris

Cox Tidselbjerg

Hinnerup Ridecenter

www.HIRI.dk

Det er sjovt at tage fjordhest alvorligt

For hørehæmmede der gerne vil vide mere kig evt. her

http://hoereforeningen.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Vi prøver
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 09:54

så småt at komme i gang med at springe igen, det er dog lidt svært indimellem.. Her den anden dag, da jeg havde sprunget en bane, følte jeg det som om jeg skulle kaste op, fik det virkelig dårligt. Men jeg bliver ved med at prøve, modet kommer forhåbentlig igen snart ;) Min underviser er også god til at hjælpe mig, er bare lidt frustreret over den tid det tager...

0
0
Svar på denne tråd

ting tar tid ;)
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 10:07

det skal du ikke finde dig i ... det er helt forskelligt fra person til person hvor lang tid det tager at komme over traumatiske oplevelser.

jeg er selv styrtet med min hoppe, til et stævne for mange år siden og da hun også kom til skade gik der lang tid før vi kom "på banen" igen.

jeg er egentlig ikke bange for a springe hende hjemme, men da jeg meldte til vores første stævne efter styrtet (et par år senere), gik jeg fulstændig i sort da vi red ind på banen.

det kom helt bag på mig, jeg har aldrig været bange for a springe, og har faktisk i mellem tiden startet spring på nogen a de andre, men lige det med at ride ind på banen med hoppen igen- det er jeg stadi ikke kommet over.

jeg præstere at fremkalde et astma andfald inden jeg kommer igennem start- på hoppen. mega belastende...

men held og lykke med det, giv dig tid og hang in there :)

0
0
Svar på denne tråd

Springe
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 11:07

For en del år siden efterhånden styrtede jeg med Lucky ind i en okser. Jeg husker ikke så meget af det, end jeg fik at vide af min træner at han snublede da han skulle sætte af. Jeg røg ind i springet og Lucky ramte mig med forbenene, selvom han gjorde alt hvad han kunne for at undgå det. Jeg fik kortvarigt hukommelsetab og selvfølgelig en del blå mærker, men jeg brækkede eller forstuvede ikke noget.

Lucky skete der gudskelov heller ik noget med.

Jeg sprang et par gange på ham efterfølgende, men var virkelig bange og derefter stoppede jeg med at springe i mange år.

Min træner lavede meget små spring og vi snakkede det meget igennem, men jeg turde bare ikke mere, og det ku Lucky selvfølgelig mærke.

En veninde sprang han derefter og han var ikke mærket af noget heldigvis.

Jeg havde så meget tillid til Savoux og omvendt at jeg begyndte at springe lidt naturspring på ham og havde det egentlig ok med det. Desværre blev han aflivet i sep sidste år.

Held og lykke med det og håber du kommer til at springe igen uden at blive bange/nervøs.

Love isn´t allways about holding on.

Sometimes, just sometimes,

it´s about letting go...

R.I.P

Savoux

20.08.95

23.09.10

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 13:25

Jeg styrtede engang til et stævne i en vandgrav med min pony, der kom slemt til skade og stod skadet i flere måneder

For at forberede mig bedst muligt til at springe vandgrav igen, fandt jeg en masse gamle videooptagelser, hvor det gik godt og hun bare hoppede over uden problemer. Jeg fik en god følelse af, at det kunne vi jo sagtens klare, for det havde jeg jo set på videoen, at vi kunne før. Da hun endelig var i klar igen og i form til at springe vandgrav hoppede hun bare over lige så fint, som hun altid havde gjort

Så har du ikke noget video hvor I bare er flyvende, så du kan se at når I har kunnet før, så kan I gøre det igen!?

Et andet forslag kunne være at få en dygtig springrytter, der ikke er bange for noget til at springe ham et par gange indtil han er tryg igen..

Håber du finder på noget, så I snart er tilbage på stævnepladserne Held og lykke med det hele!

Charlotte

Venter spændt på Balou du Rouet-Baby (Termin 12. maj).

Safemate folealarm m. telefonmodul udlejes - Se præs.

Opstaldning/Løsdrift tilbydes i 3500 Værløse - Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Frygten for styrt
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 13:35

Jeg styrtede for flere år siden på en 120-130 bane på min pony, til træning. Og siden da blev jeg aldrig fortrolig med springene igen - jeg kom dog op på samme højde med samme pony, men fortroligheden var der aldrig helt.
Jeg fik en hest, som var MEGET ivrig, og der foregik ALT springning, selv bomme med springvest - frygten sad der simpelthen stadig.

Så jeg har måtte erkende, at når jeg skal have hest en gang igen - skal det være en dressur hest.

.. Sagde LilleChelle ;)

^nogle folk burde lære at begå sig blandt andre!

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 09:19

Charlotte KB: Nej har desværre ikke noget video... Men det ville nok være en god idé at begynde at få optaget noget... Ja, jeg har selv tænkt tanken med en dygtig rytter og tror også jeg vil prøve det...

LilleChelle: Det var da virkelig ærgerligt at du blev så nervøs for at springe og jeg forstår det så udemærket, men jeg er bare ikke villig til at give op. Jeg VIL i gang igen... Jeg aner bare ikke mine levende råd...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 09:38

Næste gang du skal springe og bliver nervøs så prøv at tænke: Jeg KAN og jeg VIL!!! Gentag det for dig selv mange gange..

Nu er det heldigvis meget sjældent jeg har været nervøs til stævner og sådan, men er det sket har jeg altid tænkt: Det er dét her jeg vil og jeg skal og jeg kan!!!

Det har altid hjulpet mig

Jeg har været til foredrag med Rasmus Bagger og han kom med et eksempel på en, der var bange for at springe vandgrave.. Han fik hende til at gå rundt i en time ude på vejen og råbe: JEG ELSKER AT SPRINGE VANDGRAVE!!! Og det hjalp hende og hele vejen hen til vandgraven tænkte hun: Jeg elsker at springe vandgrave!!!

Så prøv det

Charlotte

Venter spændt på Balou du Rouet-Baby (Termin 12. maj).

Safemate folealarm m. telefonmodul udlejes - Se præs.

Opstaldning/Løsdrift tilbydes i 3500 Værløse - Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Hehe...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 09:43

CharlotteKB

Det lyder da som en god idé, lidt alternativt men hvis det virker, ville det da være en ide at prøve det ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider