|
|
| Hvad skal parten koste? |
|
|
Gennemtrævler for tiden annoncer hvor der søges rytter (part). Det har afstedkommet en del = øh, hvad?? fra min side. Synes sørme der til tider er nogle løjerlige priser, altså hvad man kan tillade sig at tage for sin hest. Sidst søgte jeg part i 2009 og allerede dér havde jeg samme oplevelse. Men tiderne har jo ændret sig, så vil vide hvad I synes ift. at prissætte en part i 2011. Jeg er interesseret i at vide, hvilke overvejelser man gør sig når man sætter prisen og hvordan man "vurderer" hestens egenskaber / kunnen mm.. Selv går ikke så meget op i om det er et par hundrede kroner til eller fra, mere om hesten / stedet matcher, men kan ikke lade være med til tider at undre mig over hvad folk forlanger for part på deres hest. Måske overser jeg noget....? Er eksempelvis foder/ opstaldning blevet meget, meget dyrere? Følgende er med i mine overvejelser når jeg vurderer om prisen for parten er rimelig: Hestens uddannelsviveau Staldarbejde Faciliteret på stedet / tæt på Mulighed for undervisning Mulighed for tur Afstand fra København Om der er faste dage eller fleksibilitet Sundhedstilstand (f.eks. om hesten må rides normalt eller om der er mange begrænsninger) Flere ting, jeg lige skal have med? Ser ejere, der kræver 700 kr++. for heste, der ikke rigtigt kan noget, alt staldarbejde og få faciliteter og ingen fleksibilitet ift. dagene. Hvad tænker I? Hvordan prissætter du, hesteejer, en part og hvad overvejer du, som part, hvad du vil betale?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Part.......... |
|
|
I prænssippet kan man jo tage det for det man vil...., der er jo ikke nogle regler, om hvad det må koste, det er jo op til ejer selv, hvad han/hun syntes der skal gives for at låne sin hest ud. Selv er jeg aldrig rigtig selv kommet videre fra jeg var barn, så det er nok det samme, jeg selv tager for det idag. Så får man en pony som der skal rides western på.... og man må gerne deltage i de værrese clinics (bare de ikke støder op til noget jeg også skal) ride ture. Man får: En fleksibel heste ejer En ridebane med lys Lov til at muge i sine dage  Lov til at lave foder  Et nogen lunde ride område til at ride ture i. Mvh Signe
Highland Pony Man er vel Skotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bombom |
|
|
Jeg synes det er fair nok at hvis man finder en part at "dele" hesten med, i alle ugens dage, (altså evt 3 dage fast, og hver anden torsdag) At parten betaler halv pris, af staldleje og foder og tage del i staldarbejdet.. Ja det er til hjælp for ejeren, men oftest får man en part pga pengene.. Ejer betaler jo oftest (og selvfølgelig) for smed, dyrlæge, forsikring mm. Priserne på alm foder og stråfoder er steget meget.. plus opstaldningen er steget de fleste steder også . Der er snart ikke det der ikke er steget i pris, og ikke er dyrt  Når det så er sagt så koster det ejeren af hesten der kigger stjerner det samme at have hesten opstaldet samme sted som ejeren med grand prix hesten , så forstår nogle gange godt priserne. Men nogle tager dog også overpris  Men der er man jo så heldig som den der søger part, at man kan vælge hvad og hvor man vil henvende sig  Jeg ved personligt ikke hvordan jeg selv ville have det hvis jeg skulle søge en hest at ride. Det er over 10 år siden jeg har haft part. Så tror egentlig jeg selv ville være kræsen og også en anelse nærrig hihi
' StineErnlund <3 Chilli & Fie <3 Nu også med Amira De'Evolet <3 No Sacrifice , No victory !? <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja hos os |
|
|
koster staldlejen 3000 kr, så er det en meget alm part pris at tage 100 kr pr dag der rides. DVs. 3 dage om ugen løber op i 1200 kr. Så betaler ejer jo stadig udstyr, dyrlæge, forsikring osv. Så må man også bruge hesten som det var ens egen de dage. Ja det er da dyrt, men det er det jo også at have hest i KBH området 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. pris på part i en hest |
|
|
Jeg har part i en travere som står et dyrt sted men jeg betaler 1000kr om måneden, der er skov, samt ridehus samt ridebane. Jeg har ingen begrænsninger og jeg har godt samarbejde med ejern af hesten som er meget flexibel. Jeg flytter og er desværre nød til at søge ny hest,hvilket jeg har fundet og der skal jeg betale 600kr samt halvdelen af smed regningen. Der har jeg hesten ca 3 gange om ugen samt at der er to ridebaner,skov samt roundpen samt udmugning i vinterhalvåret. Dvs der er billig staldleje. Prisen er jo op til den som ejer hesten og hvad du synes er rimelig bare personen er ansvarlig og passer på din hest og dine ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg tager 650 kr for 3/4 dage om ugen. (vi deler en dag, så hveranden uge er det 4 dage, hveranden 3 dage hun har ham) DV vallak, stille og rolig - LA niveau i dressur, god på tur (kan også hoppe lidt) Der skal gives hø, og et ekstra måltid, og i weekenderne skal han også tages ind fra fold. Opstaldet hvor der er to ridehaller, undervisning, stævner og en del liv. parten må tage ham med til stævner/kurser o.l. alt det han kan holde til - og får ham også jævnligt fredag til åben undervisning. Hvis hun vil ændre dage, finder vi ud af det. Hun har ham som sin egen, det er kun hvis han er skadet, jeg sætter restrektioner på - og det er stadig i samarbejde med parten. (det bliver mere og mere, hun var kun 15 år da hun startede på ham, og ikke ret rutineret Jeg synes selv jeg er rimelig fair - men det er langt fra halv opstaldning. Det tror jeg ikke på jeg ville kunne få i det område han står i.
Hilsen Nina Betty 22.04.1994-30.08.2010
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Partpris |
|
|
Jeg betaler 700 kr for min nye part. Jeg har ham 2 gange om ugen, hvor jeg hverken skal tænke på mugning, foder eller fold, kun smide lidt hø ind. Der er ridehus tæt på og gode turmuligheder. Jeg synes prisen matcher det jeg får. Ejer underviser mig, så det koster ikke. Det vigtigste for mig var, udover at jeg skulle passe sammen med hesten, at ejeren var til at samarbejde med. Jeg har haft nogle uheldige episoder med hensyn til det. Men nu har jeg fundet en skøn og veluddannet hest, hvor ejeren heldigvis er min veninde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg er så heldig at have en gratis part på en lækker hest 1 x pr uge, i skønt område nord for kbh (birkerød) - ridehus, bane, skov uden for døren. Skal kun fjerne klatter og give et ekstra måltid. Jeg har tidligere også haft svært ved at finde parter der var til at betale (bor i Lyngby, hvor opstaldning ofte er dyrt). Synes dog nogle hesteejere kan være rigtig skrappe på dette punkt. Og jeg synes ikke den holder den der med "du rider halvdelen af tiden, ergo skal du betale halvdelen af bokslejen" - for som part har man ingen værdi i hesten!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| part penge |
|
|
jeg synes selv jeg var fair i min pris i tidernes morgen. I forhold til hvad evner hesten havde og hvad faciliteter der var til rådighed. Jeg var super glad for min part, og aldrig en gang har jeg hørt hende brokke sig over at skulle betale, men ved at give et, hvad jeg vil kalde mindre beløb hver mdr, havde hun en halv hest. nej ikke at sælge. men så længe hun betalte havde hun en lækker stævnehest, hvor hun ikke skulle betale udstyr, sko, forsikring, smed , massør med mere for, hun skulle ligge 1/5-1/4 del af prisen hver mdr for at have ham 7 ud af 14 dage og vi delte altid stævnerne så vi begge kom af sted. Havde en anden til at ride ham, hun betalte ikke noget, men havde heller ikke noget at sige som min part havde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pris på parten |
|
|
Jeg tror prisen på en part afhænger lidt af hvor hesten står rent geografisk, hvor bekostelig opstaldningen er og hvor meget udbud/efterspørgsel der er i området  Jeg er heste ejer og har en part, hun betaler 600,- om måneden og kan ride stort set ubegrænset, og har frie hænder til hvor, hvornår og hvordan hun vil ride (pt. rider hun 3-4 dage om ugen) Hesten står opstaldet i nordsjælland ca. 20 min. fra KBH. Vi har egen ridebane, fedt terræn at ride i lige uden for døren og ridehus + skov terræn 15 min. væk. Stald arbejdet begrænser sig til fodring, give wrap og strø. I vores område er 600,- forholdsvis en ok pris set i forhold til hvad priserne ellers er i området (som er rigtig dyrt) Jeg har sat prisen efter de forhold vi har, hvad hesten bruges til og hvad den kan. De penge min part betaler, er kun en dråbe i havet i forhold til de udgifter jeg har på hesten hver måned. Men for min part, er dette en god og billig måde at have hest på, uden at have alle bekymringerne + de store regninger - det lader hun mig om  I vores tilfælde er det en win win situation, min part "har hest" i det omfang hun har tid til, hesten bliver motioneret og knuselsket af 2 mennesker og jeg bliver aflastet i form af, at jeg kan tage et par friaftenener om ugen.
For at opdage nyt land, er man nødt til at miste kysten af syne et stykke tid
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er partrytter |
|
|
og lige nu rider jeg gratis. Jeg skal så til gengæld hjælpe med at ordne stalden og ejerens 3 andre heste udover min parthest. I min verden synes jeg, det mest rimelige er at "betale for ejet forbrug" som part - med det mener jeg, at går hesten uden sko, og partrytteren så ofte rider på asfalt, så er det fair, at partrytteren selv betaler for sko og smed til hesten, hvis det er en nødvendighed (selvfølgelig kun hvis ejeren selv ikke rider på asfalt, eller måske slet ikke rider tur). På samme måde er det også partrytteren selv der skal betale for stævner, kurser o.l., hvor rytteren gerne vil have sin parthest med, da det er rytterens "eget forbrug". Og hvis hesten pga. den ekstra motion skal have ekstra mad, så bør partrytteren også dække ind der. Og selvfølgelig hvis partrytteren vil have nyt udstyr til hesten (med opbakning fra ejer), er det også partrytteren, der skal betale det. Men udover det synes jeg det er latterligt at tage penge for at en anden rider ens hest. Det burde være gratis, med mindre nogle ting altså skal ændres, som i ovenstående. I princippet er det næsten lige før man som partrytter burde betales for at ride en hest og lave staldarbejde, for rytteren gør jo ejerens job.. Men selvfølgelig har ejeren jo ikke råd til det, så jeg mener bare det bør være gratis. Men igen, hvis man officielt for part i hesten - altså at hesten på papiret ejes af to eller flere personer - så er det klart at man skal betale sin andel af hesten. Men så længe man bare rider en andens hest og evt passer stald de dage, man er der, så bør det ikke koste noget - hverken den ene eller den anden vej. For partrytteren hjælper jo ejeren med den daglige pasning og pleje af hesten, og det bør rytteren ikke skulle give penge for.
Hilsen Simone  Den eneste ene er ikke en, man kan leve med - Den eneste ene er en, man ikke kan leve uden!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift... |
|
|
Men Simone, som ejer af en partshest hjælper jeg jo også partrytteren. Hvis ikke nogle hesteejere ville lade andre ride deres hest, så ville de ryttere være henvist til selv at købe hest, gå på rideskole eller slet ikke ride. Jeg synes faktisk det er lidt provokerende, når nogen forventer at deres hobby skal financeres af hesteejerne. Ja, min part gør mig en tjeneste, men jeg gør også parten en tjeneste. Langt de fleste heste ville jo så bare få fri, de dage de ellers skulle have part, eller ejer ville ride hesten selv. Jeg synes det er helt fint, at nogen tilbyder gratis parter - hvis jeg vandt i lotto, så fik min part også besked på at det ville være gratis fremover. Men jeg synes det skal være ejers beslutning. Med mindre rytteren er meget dygtig og kan uddanne hesten, så vil jeg nok altid tage lidt for det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pris part |
|
|
Da jeg fik part til min fjordhoppe og hun insisterede på at betale blev vi enige om halvdelen af skoningen (4 sko) så 250 kr. i måneden. Skoene koster det samme lige meget hvad hesten kan, eller ikke kan og ligegyldigt hvilke faciliteter der er på stedet. Min fjordhoppe er ikke super dygtig, kan det grundlæggende i dressur, må ikke springes pga. en gammel seneskade men er det sødeste, rareste og gladeste og BOMBE sikker i enhver situation - det var lige hvad parten ledte efter Hun rider 2 dage i ugen, og må selv vælge hvilke dage, bare jeg lige ved det lidt i forvejen. Senere har jeg fået knyttet en part mere på som betaler det samme for 2-3 dage i ugen. De får en enkelt fodervagt hvis vi andre har svært ved at få det til at passe sammen og skal muge to trillebører fra folden hver uge. Der er nok mange der ville synes det er uretfærdigt når hesten ikke kan ret meget, og der ikke er ridehal lige på stedet (10 min. væk), men min opfattelse er at alle er glade og tilfredse og ingen føler sig snydt 
Talle med sine to tøser, Sisse og Safir R.I.P. Fønix 25. november 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| part penge |
|
|
Hvis det er du ser det at du rider en andens hest som et job, du burde betales for, jamen så må du tage betaling for dine servies og se hvor mange der så vil tilbyde dig at ride deres hest. Jeg har endnu aldrig haft en hobby, hvilket heste er for mig, hvor at jeg er blevet betalt eller har fået lov til at deltage gratis bare fordi. Om det så har været svømning, batminton, spejder. de har alle krævet et kontigent for at jeg skulle komme og være med, selv om med min tilstedeværelse sikrede de at de ikke skule lukke ned pga for få medlemmer. Så nej vil du ride, ja må det da også være fair nok at spytte lidt i kassen, lige som var det på en rideskloe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det koster |
|
|
Når hesten rides af en part så koster det da mere i: Smed (sko eller ej) Foder Udstyr (slidtage) Samt dyrlæge (risiko for skader) Så at få en part koster da noget for ejeren  Jeg tager selv 300 for part på min hest (2-3gange pr. uge) ridehus og med frie tøjler. Der skal tages klatter i boksen, resten af staldarbejdet tager jeg.
Mange hilsener Rikka
Mor til en hel masse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
nina ?capri?: Er helt enig med dig i at du også hjælper partrytteren, det kan jeg sagtens se. Og netop derfor burde det jo også være gratis, for i hjælper begge hinanden og får noget ud af det hver især, så der bør ikke blandes penge ind i det. Med mindre, som du selv siger, at rytteren kan videreuddanne hesten, der synes jeg så at rytteren bør betales for det. Nathalie V: Det virker som en super løsning, men i min verden bør man ikke give flere hundrede kroner for at passe og ride en andens hest. Men det at fx betale til sko, som din partrytter gør, det synes jeg er helt fair.
Hilsen Simone  Den eneste ene er ikke en, man kan leve med - Den eneste ene er en, man ikke kan leve uden!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kubling |
|
|
Det er rigtigt at det koster ekstra at have part på med de ting du nævner, og der er det da også fair at partrytteren hjælper med at betale det ekstra 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift... |
|
|
Simone, jeg tror ikke vi bliver egnige om det her. Jeg kan simpelthen ikke se, hvorfor jeg som hesteejer skal financere en andens hobby. Og det er i bund og grund det man gør når parten er gratis. Hvis der ikke var nogen heste ejere der tilbød parter, ville alle der ikke selv har råd/tid/lyst til at have hest enten ride på rideskole eller lade være med at ride.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Parter |
|
|
Jeg har også hest i København, og det er en dyr fornøjelse. Derfor er partprisen nok også noget højere. Min part giver 700 kr for fast ridning 2 gange om ugen plus det løse. Der må rides dressur og skovtur, og så følger der staldarbejde med 2 gange pr. måned. Desuden har jeg en part til min plag. Hun kan jo ikke rides, og derfor er det blot en hjælp for mig, så her betaler parten selvfølgelig ikke noget. Det handler jo om udbud og efterspørgsel 
Vh Maria Nu med et stk. barfodshest i løsdrift Og min lille Ballerina baby
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså.... |
|
|
Kan absolut ikke se hvorfor vi hestejere skal finansere andres hoppy. Ligesom alle andre hoppyer, så koster det penge at dyrke ridning som sport, hvad endten det er på rideskole, ens egen hest eller på en parthest. Det billigste må helt klart være, at være partsrytter!!!!!! Ja, jeg har selv valgt at købe min hest - og ja jeg bruger flere tusinde kroner på den hver måned. Ja, jeg synes det en stor hjælp at have en part, så jeg også kan nå lidt andre ting og så slippe for den dårlige samvittighed. Men nej, synes ikke jeg skal finansiere andres hoppy. Min egen part betaler 250 kr. om måneden for 1 dag om ugen. Grundet knæoperation kan jeg ikke selv ride før til vinter, så nu må min part ride så tit hun vil uden at hun betaler ekstra. Men det kun pga. jeg selv er sat ude at spillet og derfor værdsætter alt det kun gider hjælpe. En part slider også på udstyr, sko, hest osv.
Med venlig hilsen Trine  Med Gule hesten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Kan sagtens se jeres argumenter som hesteejere, men derfor mener jeg nu stadig at man ikke bør give noget som partrytter, eller i hvert fald at man kun skal give til det ekstra, der er behov for, når hesten fx rides oftere  Og det kommer da an på rideskolen, om rideskole er billigst eller om part er billigst  Men det er selvfølgelig klart at part er billigere end egen hest, og kræver heller ikke lige så meget tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| syntes.. |
|
|
syntes det er blevet helt vanvittigt det at have part.. "finanserer jeres hoppy.." hvis maan har det sådan syntes jeg slet ike man bør have part. Den gang jeg havde part var det hvis ejer ikke havde tiden til at ride hesten optimalt og ville have en til at forkæle sin hest. Ridning er ikke det vigtige for mig, og er bare skovturs / kysse mule rytter, nej jeg vil ikke betale 1000 kr for at gøre dette.. Den gang jeg red min part betalte vi 200 kr tror jeg for at gøre hvad vi ville med hende. Ejer var lykkelig for jeg gad komme og mue boksen for hende, og strigle hendes hest når hun selv ikke kunne. Det med slidtage syntes jeg er hul i hovedet. De fleste vil selv have redet de dage parten ikke red og erko give det samme slidtage. Syntes godt nok det hele er begyndt at gå op i hat og briller, og ridning handler snart kun om at tjene pengene ind. Det er ejer selv der har valgt at de har økonomien til at have hest, om den kan rides eller ej. Erko burde de tage det ansvar og betale prisen selvom man ikke rider den hver dag. Og hver glad for der er nogle der vil gøre de ting man ikke selv har tiden til, selvom man tog ansvaret da man købte hesten.. Det eneste jeg syntes er ok er et symbolsk beløb for at låne hesten til ridningen fx spring og dressur.
Hvil i fred elskede Nobi. 1999-2008 MFE-FOTO (M)AMATØR FOTOGRAF Nu med den skøre shetlænder Vito, ved min side .. som nu også er kørepony !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pris på part |
|
|
Til trådstarter Jeg synes du skal finde en rimelige pris, som passer med de faciliteter du har på stedet og i forhold til dine aktuelle udgifter. Jeg kan overhovedt ikke se rimeligeheden i at parten skal være gratis. - det er vist noget opreklameret teenage-tøse pjat - det er da dig som hesteejer, der giver parten en mulighed for at dyrke sin sport uden at have det økonomiske ansvar, som det er at have hest, så selvfølgelig skal parten betale. Der er og har altid være hestemennesker der aldrig har haft hest, men altid redet enten på rideskole eller haft parter, der tror de er verdens 8ende vidunder, hvad angår pasning og pleje af andres heste, samt ridning af andres heste osv. så de tror de i bedste fald kan tjene penge på at være parter. Glem de mennesker og se dig om efter en fornuftig part der sagtens kan se rimeligeheden i at skulle betale efter forbrug. en god udregnings model er at du regner dine faste udgifter sammen, fx opstaldning, foder, diverse ordninger (ud og indluk osv. og smed, deler det i 30 dage - det giver så udgiften per dag, som din part skal betale. Har du hesten et dyrt sted med mange faciliteter koster parten mere en hvis du har hesten stående på en fold med et skur uden faciliteter. Skulle jeg have en part på en af mine ville prisen bliver ca. 100 kr per dag, men parten skal heller ikke lave noget staldarbejde, indgå i turnus ordninger, muge osv. parten skal kun ride og hygge med hesten. hvis parten gerne vil have hesten til rådighed fx 3 dage om ugen ville prisen blive kr. 1200.- per måned så er det stadig mig som ejer der betaler dyrlæge, vacc. indkøb af nyt udstyr, rep. af udstyr, forsikringer osv. osv. Men parten har en hest som han/hun kan bruge som sin egen 3 dage om ugen, modtage undervisning på, tage til stævner osv. osv. Hvis parten selv skulle have heste skulle der lægges en hel del mere til side hver måned Det er en helt anden snak hvis parten skal uddanne hesten, så vil jeg tilenhver tid gerne give en gratis part, men det er godt nok sjældent at jeg møder en så kompetene person, der kan udd. heste til de højerer klasser, der søger gratis part - i sådanne tilfælde er det nok mig der kommer til at betale og det gøre jeg bestemt også gerne. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg rider gratis |
|
|
Ja - min pony ejer finansere min hobby  Jeg har så lært herinde at det kaldes "hestepasser" -  Jeg rider nogenlunde fast om mandagen - men før aftalte vi det fra uge til uge. Jeg skal ordne boksen og putte mad i bøtterne. Jeg passer den så når hun er i jylland - hvis jeg kan. Og ellers spørge jeg bare om jeg må tage ham andre dage. Der udover kan jeg også finde på at fylde vand på folden og give de andre heste wrap. Og ellers bare hygge mig  På stedet har vi ridebane - den bruger jeg dog næsten aldrig. Og ellers har vi skov - næsten i baghaven  Til maj har jeg været part/hestepasser i tre år! Og jeg hang også ved selvom han havde ondt i ryggen og ikke måtte rides i længere tid. Og jeg agter at holde ved i MEGET lang tid endnu!!! Det er simpelthen drømmepony og drømmestedet!
<3 med katten Dixie <3 Lykken er når man er tilfreds med det man er glad for! Og med part på prinsen - Apopka  Unge med høreproblemer - se her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| maya ♥nobi og vito♥ |
|
|
Det er blevet meget dyrere at have hest. Bare på de 6 år jeg har haft min hest er prisen alene på opstaldning og smed steget meget. Så synes kun det rimligt, at partprisen følger med til en hvis grad. Nu skal man også huske på, at alting ikke er fryd og gammen, at have en part til sin hest. Som ejer kan det være svært, da man som part ikke gør tingene 100% som ejeren plejer. Det kræver tillid, at overlade sin hest til en "fremmed". Men vil give Jer ret i, at mange tager alt for meget for parten. De steder jeg har stået/står, har folk taget mellem 300-500 kr for 2 dage om ugen. Der er ridebane og kanone turmuligheder. Det synes jeg er en fair pris. Om ikke andet, ja så må parter finde andre måder, at dyrke deres hoppy på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har altid betalt halvdelen af opstaldningen. Derefter kommer kontigent og undervisning. Har været oppe og betale 1100 kr for en part for nogle år siden. Jeg har min hest tilsalg, og i mens den er det har jeg en part på den (dog min veninde) og hun betaler intet. Dog skal hun selv betale undervisning hvis hun vil have det, men ellers ikke noget.
RIP. Pinocchio, min egen stjerne. <3 Allround hest sælges. skriv en besked for mere information. (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gratis eller ej |
|
|
var faktisk ikke det jeg tænkte på ( jeg betaler gerne) - den snak har der været utallige af her inde, og der bliver aldrig eninghed om det. Så synes, den snak må tages i en anden tråd (hvis jeg må være så fri at bede om det). Ville simpelthen høre, hvad overvejelserne var omkring prisen, hvordan man satte den og hvad både ejere og parter tænker om det. Naturligvis er det udbud og efterspørgsel der bestemmer markedet - sådan er det jo med så meget andet. Har ikke rigtigt kunne læse, at mine overvejelser finder genklang hos nogen af jer. Er det slet ikke noget I tænker på? Jeg er også en smule overrakset over, at hestens uddannelsesniveau tilsyneladende ikke tages med i vurderingen når pris skal sættes. I min verden er der forskel på at betale 1000 kr. for en veluddannet dressur- eller springhest og en "næsen i sky" (som en skriver) hest hvad pris angår. Så, kære ejere og parter, jeg spørger lige igen - hvilke overvejelser har I når i sætter prisen? Hvilke ting indgår i jeres overvejelser? Tak for indlæg - det er ikke min mening at være for restriktiv, men ville glæde mig over indlæg der forholder sit til mit spørgsmål.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har aldrig haft noget imod at betale for en part, jeg synes bare nogen tager alt for høje priser for det. Jeg har bare været heldig at få part hos en, som ikke finder det nødvendigt. Og det letter virkelig på hele samarbejdet at der ikke er penge involveret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøver lige inge... |
|
|
Beder så mindeligt om at man forholder sig til spørgsmålet i mit indlæg - dette er ikke et oplæg til diskussion om man skal betale for en part.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det klart... |
|
|
For mig er det klart, at prisen også fastsættes ud fra hestens kunnen. Søger man f.eks part til sin problemhest, som så kræver man som part modtager fast undervisning, så synes jeg også partprisen skal afspejle dette. Så jeg vil sige min pris vil afspejle hesten og faceliteterne. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså... |
|
|
altså .. nu søgte jeg en "turhest" her for nyligt og skrev på annonce (hvor der ikke stod pris!) og der stod tydeligt i annoncen at jeg KUN måtte ride i skoven. Der regnede jeg så med jeg havde fundet en ejer der tænkte som mig.. Men næææ jeg skulle betale for slid på diverse ting og sager, selvom der var krav om jeg kun måtte motionerer hesten for hende i skoven.. Hm. NEJ TAK! der springer jeg så fra. Jeg ville aldrig betale til nogen andres "fornøjelse" altså set på den måde at de sætter så minimale krav som næsten kun gavner ejer.. HVIS jeg skal betale, så er det netop hvis det er en dressur/spring krikke jeg vil ride seriøst på. Men det er mine svar ikke baseret på da jeg kun er hygge/kysse rytter  Håber det var bedre svar?
Hvil i fred elskede Nobi. 1999-2008 MFE-FOTO (M)AMATØR FOTOGRAF Nu med den skøre shetlænder Vito, ved min side .. som nu også er kørepony !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift... |
|
|
Jeg synes nu jeg havde svaret på dit spørgsmål også, trådstarter, men jeg kan da godt uddybe det.  Jeg ser på hvad parten skal ud over at ride - i mit tilfælde skal der gives hø og et ekstra måltid og lukkes ind i weekenden. Hesten er på LA niveau - han bliver bedre og bedre sammen med parten, men det stiger prisen selvfølgelig ikke af. Kan hoppe lidt og er rigtig god i skoven. Så ser jeg på hvor mange dage om ugen parten har hesten, og hvad parten må med hesten. Så ser jeg på faciliteter på stedet - vi har udendørs baner (dog ikke vildt gode) 2 ridehaller og rigtig gode tur muligheder - plantage og strand. Derudover ser jeg hvad andre i stalden tager, og hvad jeg synes er rimeligt. Min part startede faktisk med at ride gratis de første måneder. Hesten havde haft brækket hovsenebenet og skulle genoptrænes, så i starten var der meget strenge regler for hvad hun måtte - og hesten var noget mere livlig end han ellers er. Maya, hvorfor skulle du ikke som min betale for slid på tingene, bare fordi du slider på det i skoven? Det er stadig en udgift for ejer - og du får lov til at ride den type ridning du har lyst til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hver sin smag |
|
|
Jeg er primært skovtursrytter, så for mig er det ikke et minus, at man kun må ride i skoven. De fleste parter hvor min hest stod før, red kun i skoven. Men så det klart, at turmulighederne også afspejler prisen.  Mange hesteejere er også kun skovtursryttere og har kun købt deres hest til dette, ligesom en springrytter har købt en hest at springe på. Fordelen rent prismæssigt for en skovturshest er nok, at disse står opstaldet billigere steder uden ridehus osv. og derfor er prisen billigere. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Jeg har købt en ung hest som jeg har en part på. Jeg har så valgt at lægge mig op af rideskolens (opstalings stedets) pris. Jeg ville entligt have ventet en månede eller to med at kræve penge for det, men det ville partens mor ikke være med til og da rideskolens pris steg satte hun det bare selv op. Jeg tager så 450 kr pr mån. for 3½ dag. (den ½ dag kommer på når vi skal til at springe hende da vi begge er spring rytter). På stedet er der ridehus, udendørs dressur bane og en lille sandbane. Parten skal ordne 2 bokse på hendes dage, men det er pille bokse så det er hurtigt overstået. Der ud over skal hun lige fylde 3 spande med lucerne. Nu er der mange regler for unde under 18 på stedet så jeg har ikke andre regler end at hun skal være god ved hende og så skal hun passe på sig selv. Prisen bliver ikke sat op om så hesten kommer til at hoppe S da hun selv vil have hjulpet til med at få hende der op. Jeg lægger så pengene til side til udstyr til Qira, så hvis Heidi godt kunne tænke sig et eller andet så kikker vi på det og så har vi jo en lille opsparing at tage af. Hvis hun lige pludslig ikke har råd så finder vi nok også ud af det. Håber at du kunne bruge det til bare lidt. Hilsen Heidi
Nu med Robotool´s Qira Den dejligste hest for mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Niveau.... |
|
|
Niveauet på min hest spiller ikke mange roller når jeg har "krævet" ind, det har prisen på faciliterne. Jeg har en dejlig hest. Som er stabil, og gang over middel og alt det bavl. Men da han stod på den "dyre" rideskole kostede det mere end da jeg fik ham ned i den noget billigere privat stald. Hvor der ingen mulighed var for undervisning anden fra mig, og ja ridehal ikke i officelle mål, og man skal selv muge og man skal hjælpe med hegn og meget andet. Fordi om jeg har en travhest på ride skole eller min gode stabile overmiddel i gang hest på rideskole, ja så koster det sq det samme. Håber det, var svar nok. Jeg tog 600 til start, han stod på rideklub, der var hal,udendørs bane, SUPER undervisning. klub, alle de stævner hun ville til, hun havde ham min. 50% af tiden . Hun fik ham redet op til M øvelser, jeg sprang LA på ham og jeg tog hende med på råd når at der skulle tages nye beslutninger. det steg så til 600 plus halv smed. Om det var dyrt ved jeg ikke. Jeg indkøbte bland, et kandar til dem fordi de skulle have et til når den tid kom. Det her var ommkring Skive, for nogle år siden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for de gode svar |
|
|
Nina - jeg fik meget mere ud af dit svar i anden omgang. Forstår på dig, at du tog en masse i betragtning da du satte din pris. Jeg kan læse, at mine overvejelser nogle steder finder genklang - i andre tilfælde er de uden betydning for partsprisen. Maya - tak for svaret. Så du sætter altså prisen alt efter om du mener du gør ejeren en tjeneste - altså at der er så mange restriktioner på hesten at du mener de primært får noget ud af det. Du ville betale for en dressur / springhest. Så hvis jeg forstår dig ret, er det afgørende for dig hvad du må på hesten. Hvad med uddannelsesniveau? Ville ud mene at man skulle betale mere for en LA-hest end en LC-hest?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fastsættelse af pris |
|
|
Til trådstarter Jeg synes egentlig også at jeg har svaret dig rimelige grundigt, men ok, her får du en uddybning hvis du regner prisen ud som jeg har foreslået, forventer jeg: at vi taler om en fremmed person, der har hesten som sin egen de dage der betales for at hesten er rimelige uddannet, dvs. at parten ikke skal uddanne hesten at udstyr osv. stilles til rådighed at parten må deltage i stævner Jeg ville trække i prisen hvis: at hesten skulle uddannes at der var restriktioner på hesten at hesten kun skulle motioneres i skoven at parten ikke må deltage i stævner Jeg synes prisen skal afspejle både brug af hest, hestens niveau og de faktuelle udgifter jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jette-Stald: Jeg kan se at jeg opgører partpris efter nogenlunde samme regler som du gør. Jeg synes på ingen måde at parten skal betale halvdelen af opstaldningsudgifterne. Jeg ved godt det er dyrt at have hest, men hvis folk ikke har råd til at have den, så må de altså sælge - medmindre selvfølgelig, der er en part der hopper på (vi er vel en markedsøkonomi). Selv ønsker jeg ikke at betale særlig meget, og den grund der vejer tungest hos mig er, at det er mig der skal uddanne hesten. Jeg har redet middelsvær, og fandt jeg en hest som jeg kunne lærer af (i det videre forløb - man kan jo altid lærer et eller andet) så ville jeg gerne betale dyrt for det. Men jeg har endnu ikke set en sådan hest i mit område. Jeg var selv ved at købe hest og skulle også have en part, og jeg nåede frem til en pris på 400-500 kr. om måneden for 3-4 dage om ugen. Parten bestemmer jo ikke noget, så derfor mener jeg ikke hun/han skal dække halvdelen af udgifterne for opstaldningen. Hvad der kommer ud over den af udgifter, må ejer selv stå for. Og er hesten skadet i længere tid, ville jeg ikke kunne lide at kræve penge fra min part, men som part har jeg nu betalt, om hesten har været gående eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhejhej |
| Forfatter:  |
Asta ♥Isabella♥ |
| Dato:  |
12-04-2011 13:16 |
|
når hesten koster mere end undervisningen er det for meget.
Dengang jeg ledte efter part kunne jeg ikke lade være med at tænke "haha jeg kunne have lånt en hest + undervisning for 300 kroner i 1 time og her kan jeg så få lov til at PASSE en hest for 100 kroner pr gang jeg rider og jeg skal oveni det lave staldarbejde som burde give mig en timeløn på 55, men det gør det ikke..."
Asta >> You just can't live in that negative way... make way for the positive day! <<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|