|
|
| Heller ikke kastreret i dag - øv ! |
| Forfatter:  |
AnneSN |
| Dato:  |
29-03-2011 13:16 |
|
Øv, altså, så blev min unge hingst heller ikke kastreret i dag. Dyrlægerne kan ikke komme til at bedøve ham. Første gang fik han noget milde berolignedee i lidt foder, men han var ikke til at komme til. Bremsen bliver forsøgt, men den smutte af tre gange. I dag havde jeg lagt en hel tube Domosedan under hans tunge, men stadigvæk kan dyrlægerne ikke komme til ham, selv ikke hvis manden vrider det ene øre. Er der virkelig ikke andet at gøre end, at køre ham til kliniken og så putte ham i tvangsboks ? Mvh
Anne Nu med Kåret PRE-hingst ! PRE-hingst på 2½ år sælges ! Part tilbydes på PRE-hoppe på 12 år !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er det |
|
|
benigno det skal kastreres ? Ved ikke lige hvad man kan gøre, da du jo har prøvet de milde beroligende ting. Da min den store skulle kastreres prøvede han at hoppe ud gennem vinduet da de kom med sprøjten, han er en tøsedreng med nåle men heldigvis fik vi det klaret uden de store problemer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spørgsmål |
|
|
Nu ved jeg jo kun det du har skrevet her, så lige et par spørgsmål. Jeg læser det som om det kun er dyrlægen der ikke kan komme til ham. så lyder det lidt for mig som om det er dyrlægen han ikke kan lide. Jeg havde en pony engang der ikke kunne lide dyrlægen. Derfor havde vi en aftale om han aldrig havde dyrlæge tøj på når han kom ud til ham. Men hverdagstøj, der ikke lugtede af dyrlæge. ( min dyrlæge dengang forklarede at det ikke kunne undgåes de kom til at lugte på en måde som nogle dyr blev bange for, da de forbandt det med noget skidt) Det virkede rigtg godt. Har i prøvet det. Måske få en til at bedøve ham han aldrig har mødt der ikke lugter af dyrlæge, og som har lidt tid til at blive gode venner. Syntes det er så ærgelig at gennemføre noget ved tvang, det kan følge dyret resten af livet og give gentagendene problemer. Håber du får han kastereret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min første tanke da jeg læste overskriften, var at hingsten nok var af en anden holdning end dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi havde en hystade-hoppe engang |
|
|
og da hun skulle aflives, måtte jeg give hende 8-10 ml Domosedan ind i musklen, før dyrlægen kunne nærme sig. Du kan vel godt komme til ham ?? Altså- han er vel tam/ håndteret i et eller andet omfang ??? Ellers må man skyde ham med en vilddyrspistol ind i musklen og når han så bliver træt, bedøve ham rigtigt.
Til salg: Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Domesedan |
|
|
Jeg har også prøvet at skulle berolige en hoppe til smeden med Domesedan. Det er nærmest håbløst når man snakker stor hest, for den må jo ikke synke meget mere end en dråbe, for så er der for lidt virksomt middel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa ... |
AnneSN |
29-03-2011 15:16 |
|
polkamor: Ja, det er Benigno. Hvem havde du ude ? polgadot: dyrlægerne kom i "alm." tøj, men det lugter nok af andre dyr. Den ene af dyrlægerne plejergodt at kunne komme til ham, men hun er højgravid og den anden havde ikke god "kemi" med hingsten. nett16: Præcis - jeg har det også meget dårligt med det, men han er et nummer for hingstet til mig, så jeg må gøre mig hård  eva lydeking-olsen: Han er for hingstet til mig og meget følsom. Og der er flere, (kvinder) som han slet ikke vil have kontakt med. Han har været i træning en mdr i efteråret, hvor ham lærte at blive longeret, lærte at gå med dækken, sadel og transe, og han lærte at gå i og køre med trailer. Det gik super fint og han var meget lærenem, men der var også kun hingste på stedet  Charlotte ?Stutteri Lund?: Det er svært, men det gik over al forventning, men han ville ikke overgive sig.  Mvh
Anne Nu med Kåret PRE-hingst ! PRE-hingst på 2½ år sælges ! Part tilbydes på PRE-hoppe på 12 år !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg havde |
|
|
Karen ude men hun er jo nok ikke frisk på den slags lige nu. Hun var ellers super god til det, og det tog ikke mange sekunder at få stukket tøsedrengen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bedøvelse |
|
|
Vi havde på mit tidligere opstaldningssted en hest, som var fuldstændig umulig at komme i nærheden af, så snart han opdagede dyrlægen i stalden. Han blev simpelthen bedøvet med pusterør, som man gør med dyr i bur, som ikke kan bedøves på almindelig vis. Måske, det var en mulighed??
Mvh Gitte og Den Lille Grå
Championatsvinder Dressur 2007 Championatsvinder Distance 2009 i Vestegnens Rideklub At fuldføre er at vinde www.distanceridning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Kan du evt ikke få noget pligacil (staves) af dyrlægen, som du selv kan gi i munden 45 min - 1 time før dyrlægen kommer??? Jeg købte selv af min dyrlæge for 1 år siden ca, så det er muligt  Og det virker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stadigvæk |
|
|
Det er jo ikke bare et spørgsmål om at få midlet ind i munden på den, det skal gives så langsomt at hesten ikke kommer til at synke en eneste dråbe. Jeg vil mene det er nemmere med små ponyer som kun skal have en 3-del af tuben.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kan... |
|
|
som en skriver prøve plegacil- jeg kan desværre ik sige det virkede på min. Nogle heste er nærmest "immune"
27 breve movicol gives væk da min søn ik længere er på det. Et brev kan deles over to dage. RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bedøvelse af hest |
|
|
Nu spørger jeg måske dumt, men kan man ikke stikke den med en nål, med bedøvelse, som de gør når hesten skal have ordnet tænder? Det går jo både hurtig og hesten bliver hurtig træt.. Men nu har jeg aldrig ejet en hingst der skulle kasteres, så ved ikke hvordan processen normal er.. Og så har jeg en hoppe, som bliver bedøvet lige så meget som en gravhund, for hun bliver meget træt, og så tager hun nemt en hel dag at vågne.. Så hvis hun bliver bedøvet som en normal hest, skal hun have noget at vågne på igen..
Mvh. Trine Så længe man gør sit bedste, er der ingen der kan forlange mere..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
AnneSN |
30-03-2011 10:48 |
|
Charlotte Stutteri Lund: Jeg ved godt, at det skal plaveres under tungen  Trine7 *Trine*: Det er præcis det, dyrlægen ikke kan komme til, de skal ikke bare stikke som ved en vacc., men de skal ramme en åre. Første gang have de nålen i to gange, men kunne ikke komme til at sprøjte bedøvelsen i ham. Jeg har aldrig oplevet det før ved nogle af mine heste  Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Intramuskulært så? |
|
|
Jeg mener da, der findes noget beroligende, som kan gives intramuskulært - så skal man jo ikke lede efter en åre. Var det ikke en mulighed? Så kan han forhåbentlig falde så meget til ro, at dyrlægen kan få lov at give ham den "rigtige" bedøvelse i åren... Held og lykke med det 
Hilsen Inge - med de to smukke muler Milo og Gazella - og den skønne Leonbergerhvalp, Sully!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
AnneSN |
30-03-2011 11:30 |
|
Vandet Hestepension : Det lyder interessant, har du navnet på "stoffet" ? Det er åbenbart ikke noget min dyrlæge kender til. Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bedøvelse |
|
|
Det er måske noget a la det, som dyrlægerne bruger, når der bedøves med pusterør??
Championatsvinder Dressur 2007 Championatsvinder Distance 2009 i Vestegnens Rideklub At fuldføre er at vinde www.distanceridning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre |
|
|
Kender ikke et specifikt produktnavn. Tænkte bare, at når det findes til hunde, findes det måske også til heste. Da min hund skulle kastreres fik han noget "for-beroligende" intramuskulært (eller osse var det subkutant, nu kommer jeg da i tvivl...), før han fik selve bedøvelsen direkte i venen. Men hvis du har forhørt dig hos dyrlægen, så findes det jo nok ikke til hestebrug...
Hilsen Inge - med de to smukke muler Milo og Gazella - og den skønne Leonbergerhvalp, Sully!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tvangsboks |
|
|
Jeg har en hoppe som også er panisk for at blive sprøjtet. Med meget træning er vi nået så langt at dyrlægen kan sprøjte i musklen, men så snart man nærmer sig halsen, flygter hesten. Efter mange forsøg som er end i en rigtig træls "kamp", tog vi konsekvensen og anskaffede en tvangsboks. Hesten er stadig bange, men nu kan den ikke flygte og derfor er det hele meget hurtigere overstået og vi er ikke i fare, som vi var tidligere. Så jeg ville klart finde et sted med tvangsboks så I eller hesten ikke risikerer at komme til skade.
Mvh Mette 2 ledige bokse, kolding v
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ond cirkel..... |
|
|
I er inde i lidt af en ond cirkel, som er selvforstærkende - og med en følsom hest så er det bare no-go ( så vidt muligt ) Først og fremst - er du selv bange for nåle og stik ? Tror du på, at I nok skal få ham stukket og kastreret ? Umiddelbart sender I jo det tunge skyts på banen med det samme - beroligende midler og bremse. Og min oplevelse med en følsom unghest er, at det reelt set tænder dem op, sætter panikken igang. Da jeg købte min ene unghest havde han været under dyrlægebehandling med sårskifte dagligt i en måneds tid - det krævede bedøvende stoffer i fodret, 2 dyrlæger til at klemme ham op i en krog i boksen, bremse på, bedøvende i åren, og så forbindskifte. Han var 1½ år og umulig at komme til og håndterer, da han havde mistet al tillid til mennesker ! Hvis du rørte ham på mulen, så gik han i panik, da han var vant til at bremsen jo så kom på. Da jeg hentede ham kunne jeg stå med hesten i boksen, og nusse ham mens dyrlægen gav ham berolignede til transporten - bremsen blev ikke brugt. Det sjove var, at dyrlægen sagde, at jeg havde en beroligende effekt på hende også ! Og da jeg på det tidspunkt arbejdede som sygeplejeske, hvor vi jo er vant til at stå i alvorlige livstruende situationer, og samtidig skal udstråle ro og overblik, ja så har det i mit arbejde også altid været en god ting, at jeg under presse bliver meget stille og rolig og fokuseret. Og så er jeg vant til skader, nåle og stik - og ved at bare det går kvivkt, så kan man stikke uden at folk opdager det, fx hvis man afleder med snak eller berøring - og det bruger jeg til hestene også. Et par måneder efetr jeg havde fået ham hjem så skulle han vaccineres - og da dyrlægen hørte hvilken hest jeg havde købt blev han hel bleg. Han mente vi skulle starte med at se hvordan hesten reagerede i det han trådte ind i stalden, da den havde været panisk angst for dyrlægerne. ( hesten viste sig at være ligeglad, hvilket også var hvad jeg forventede ) Og igen endte vi i boksen med at jeg stod og nussede ham, og dyrlægen lavede helbredsundersøgelse og vaccinerede ham uden problemer. Nu har jeg haft hesten i 1½ år - og hvis bare jeg er der, og dyrlægen tager tingene roligt og stille, så er hesten med på alt uden bedøvelse - selv at få skåret op for en hovbyld. Men er JEG utryg, eller dyrlægen en ny og ukendt - som altid har hørt om hesten fra de andre dyrlæger - ja så reagerer hesten kraftigt. Umiddelbart har jeg det sådan, at man ikke skal gå ind i en ond spiral - hvor hesten bliver mere og mere utryg hver gang man laver et forsøg der går galt. Så hellere sig, ok afsted til tvangsboks, og så få det overstået. End at blive ved og risikerer at hestens tillid bliver total ødelagt. De følsomme heste er både en velsignelse i deres hurtige tillæring - og en forbandelse i at de også lige så hurtig reagere negativt på negative oplevelser. MVh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tvangsboks |
|
|
Min erfaring er faktisk, at efter vi har fået tvangsboksen, og hun ikke kan flygte i panik, er det blevet nemmere og nemmere at få lov at stikke. Tidligere lykkedes det hende jo at flygte fra det og det forstærkede hende i, at det var den rette løsning. Med min hest har det intet med dyrlægens eller min indstilling at gøre. Hun har præsteret at flygte ud af stalden da en helt ny dyrlæge trådte ind ad døren, eller da jeg kom til at køre en svamp op ad halsen på hende en dag jeg vaskede hende. Hun har simpelthen bare et meget stort traume.
Mvh Mette 2 ledige bokse, kolding v
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa ! |
AnneSN |
31-03-2011 08:21 |
|
Morgan: Jeg er ikke bange for nåle og stik - har være bloddonor i mange år. Og vi starter ikke med det tunge skyts, der er prøvet med alm snor hesten og da kom nålen i to gange. Alm. vacc plejer ikke at være et problem, det er først når der skal findes en åre osv. Hingsten har der svært med kvinder og hidtil har de fleste af de dyrlæger han har haft, været kvinder. Ca hveranden kan dårligt komme til ham. Smeden, der er en mand, har ingen problemer, hvis det er min mand eller mig der holder hingsten. Vi har prøvet med en anden kvinde der gerne ville prøve at holde ham, og det var ikke nogen god oplevelse. Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender til problemet |
|
|
Min unghest på 5 år er PANIKSLAGEN når han skal stikkes. Så det er et sandt mareridt når han skal vaccineres een gang om året. Sidst fik jeg det gjort samtidig med at han skulle bedøves for at få ordnet tænder. Men det ER et mareridt hver gang - han kaster sig ind i alting - og er TOTAL ligeglad med hvad - mennesker - låger - vægge - alt.... Sidst måtte vi lægge en "læsser" om rumpen på ham og sure ham fast til en boksvæg.. og så hang vi 2 personer i hans grime og så stak dyrlægen... han måtte have bedøvelse til 900 kg - og han vejer 500 kg.... pga. at han adrenalin var så højt oppe... Det tog over 2 timer før vi kunne køre ham hjem og i 5 dage efter var han ikke sig selv. Det er ikke spor sjovt at have en hest som er så panikslagen. Så jeg forstår dig fuldt ud. Desværre kan jeg ikke give dig nogle gode råd andet end fortælle hvad vi gjorde sidst. Håber du finder en løsning så han kan komme af med "kuglerne".... Hej fra Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bange for sprøjter |
|
|
Jeg har også haft en hoppe der var bange for sprøjter. Vaccinationer og ormekur var et helvede, dyrlægen i fuldt udstyr til drægtighedsundersøgelse var peace-of-cake. Vi havde 20 heste på det tidspunkt, og hun var den eneste der reagerede, så det var ikke vores indflydelse der påvirkede hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bedøvet med pusterør |
|
|
Jeg har gennem mit arbejde været med til at bedøve flere med pusterør - det undre mig meget at en dyrlæge må opgive. Det har jeg ikke tidligere oplevet trods jeg har arbejdet med heste i mange år. Man kan jo give det intramuskulært først og i blodet efterfølgende, hvis det ikke er nok. Pøj pøj med det - jeg ville nok overveje en anden dyrlæge hvis det var mig der stod i den situation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pusterør |
|
|
Gitte - det var præcis det, de gjorde med den hest fra mit gamle opstaldningssted. Han var livsfarlig at komme i nærheden af, så snart han opdagede dyrlægen. Derfor denne løsning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vandet hestepension: Det du tænker på, er nok zoletil, men det bruger man ikke til heste. //Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|