Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Distance hest??
Forfatter: 
Dato:  26-03-2011 15:07

Jeg har denne skønne hollandske varmblod, han er på amnge måder en stor stjerne og jeg elsker virkelig at være på ham...

MEN jeg føler at han bliver stresset af at springe og da jeg jo er spring rytter er det knap så heldigt.

I mine overvejelser om hvorvidt jeg skal reagere eller ej så går mine overvejelser om han evt. kunne egne sig til distance..

Ikke fordi jeg selv er distance rytter ej hellr interesseret i at blive det men for at danne mig et overblik over hvad der kræves af hesten og hvilke hest der søges...

Jumpy er meget frisk i sit temperament, han er altid fremad gående selv efter 4-5 timers god tur med godt tempo på.

Han bliver aldrig træt, aldrig! han er altid glad og oplagt og er nem at håndtere, det der er værd at bemærke er at han er noget frisk under rytter og kan godt virke lidt "tosset" men så snart du hopper ned af ham forvandler han sig til den sløveste hest, dvs hans temperament skifter fuldstændigt og hans puls falder vildt hurtigt altid, slev efter galop.

Han er i vildt godt form og man vil sagtens nu kunne ride en 5-6 timers tur på ham uden at han vil synes træt, han ELSKER at være på tur! ørerne er altid fremme!

hans stamtavle ved jeg ikke om har belæg for i det hele taget at gå distance men mange har sagt til mig at han kunne være god til det...

Men hvad går en seriøs distance rytter efter?

Mvh. Lykke

http://staldgrangaarden.dk

DEJLIGE GOLDEN RETRIEVERE:

http://noahognaja.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  26-03-2011 15:59

Hej Lykke

Om han egner sig til distance er svært at sige uden at kende hesten indgående og have nogle flere 'facts' - men jeg skal da gøre mit bedste for at svare dig

Som udgangspunkt kan alle hesteracer bruges til distance - præcis ligesom alle racer kan bruges til spring, dressur, military osv. Først i det øjeblik en rytter decideret går efter en distancehest som har de bedste forudsætninger for at komme langt, begynder de specifikke krav til hestens race, sind og eksteriør at melde sig.... Præcis som hvis man skal ud og finde en dressurhest som skal have forudsætning for at klare sig godt på dressurbanerne.

Et godt 'skrog' er en yderst vigtig forudsætning: Stærk ryg, korrekt benstilling, gode og velformede hove, fri for 'gamle skader' osv.

Derudover går de fleste efter en araberrace eller blanding (mener bestemt der er en stor andel araber i Hollandsk varmblod?). Størrelsen kan variere - de mindre heste kan have visse fordele i meget stejlt og uvejsomt terræn (pga den lavere vægt og mindre 'fylde') - men det er i hvert fald sjældent at du ser en distancehest som vel og mærke er købt specifikt til sporten - på den højere side af 'én og et par og tres'

Mht sind er der forskellige faktorer som spiller ind: Hvordan har hesten det med at køre i trailer? Stresser den når den er 'i byen'? Pulser den hurtigt ned? (særligt hér har netop araberen en stor fordel da den har et temmeligt tyndt hudlag, ydeliggende muskelmasse og faktisk både større hjerte og lunger ift dens størrelse i forhold til andre racer)

Er den selvgående - dvs at du ikke skal drive den fremad konstant? Modsat må den heller ikke være så 'tændt' at du skal slås med den hele vejen på ruterne - for eftersom man skal tilbringe rigtig mange timer i sadlen er det ikke særlig 'fedt' at være udbrændt efter en times ridt fordi hesten er 'helt oppe at ringe'

Mange ting kan læres hen ad vejen - de kan komme med rutinen - så hestens alder kan også være en væsentlig faktor... Men til syvende og sidst handler det som med al anden ridesport om kemien mellem den enkelte hest og rytteren....

Bedste hilsner

Mette

0
0
Svar på denne tråd

En seriøs......
Forfatter: 
Dato:  26-03-2011 21:05

En seriøs distancerytter går efter en araberrace, shagayaraber, ox'er eller en blanding af disse.

En almindelig varmblods står ikke højt på den ønskeliste.

Generelt er de fleste seriøse ryttere i udlandet for at finde de gode distanceheste - her kan de fåes til omkring ½ mill. kr og så er de klar til de lidt større klasser, og er allerede startede.

Og ikke mindst skal de jo være "perfekte" på et niveau som almindelige rideheste ikke behøver at være - super hove, tæt på perfekt benstilling, god stærk ryg, og et knaldgodt temperament, som kan klare stævneræset og klare både at gå i flok og alene under løbene.

En del af de seriøse ryttere køber billige araberbvlandinger og rider dem i de små klasser, i håb om at ramme ind i en af dem som kommer til at fungerer supert. Men de fleste kasseres, for derefter at blive solgt som almindelig rideheste til spring og dressur.

En varmblodshest kan fint gå distance især på L/M-niveau, men generelt kan man sige, at de primært skal sælges til allround ryttere, som ønsker at ride lidt af hvert - spring, dressur, distance.

Så en varmblods ville jeg hellere overveje at sælge som en god military/allround hest, der er vist flere kunder som vil give fornuftige penge for den til den kategori af ridning.

MVh charlotte som selv har redet distance på sin varmblodshest

0
0
Svar på denne tråd

Distance
Forfatter: 
Dato:  26-03-2011 21:47

Nu ved jeg ikke hvad du (Charlotte) lægger i seriøs distancerytter??? Men jeg føler mig som seriøs distancerytter selvom jeg "kun" rider 15/26 km distancer på min varmblodsvallak og har da et par sejre, placeringer og gennemførelser i 2010. Jeg synes distance er en fed disciplin, men jeg ville for alt i verden undgå en araberrace, for dem harmonerer jeg bare ikke med.

Så Lykke, som seriøs distancerytter i de små klasser, så går jeg efter en hest der er:

-nem at læsse, god at køre med, kan stå stille ved parkering.

-nem at håndtere på en stævneplads - også i grime.

-har et dejligt temperament (ikke farer i flint over småting, nem at kontrollere)

-er trafiksikker og nem at ride

Det der er vigtigt for en distancehest er god kondition og derved puls i vet, hvilket til dels skyldes kondition, men også temperament. Min vallak har et problem med angst overfor fremmede, hvilket jo gør dyrlægekontrollerne lidt svære, for pulsen stiger i takt med nervøsitet og han har svært ved at stå stille. Faktisk panikker han lidt når dyrlægen kommer hen mod ham og ikke alle får lov at røre hvilket jo ikke er så smart, når de skal tjekkes før og efter ridt. Men vi har trænet og pulsen har heldigvis ikke på noget tidspunkt været 60+.

Men da vi gør stævnerne til en hyggestund efter ridtet, er det vigtigt at vi kan have dem bundet ved traileren eller holde dem i tov, mens vi hygger med sandwich og drikkelse og venter på resultatet.

Så ja din hyppe er ikke distancehest, men som Charlotte skriver, en allroundhest. Dem er der købere til hvis du vil af med ham.

Ejer af Niendamgaard's Morgan & Milancio S

&

Mor til en Noah 20.09.2009

"Vær nøgtern og gør altid det, som du sagde, at du ville, da du var fuld. Det burde lære dig at holde kæft"-Citat: Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd

er da beskrevet
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 08:59

Charlotte skriver da hvad hun regner for seriøst... det er over M niveau.

15-50 km er alm skovtursdistancer dvs ridt på 2-5 timer, så det kan enhver ridehest klare, der er racen ingen udfordring.

Men i distancer på over 100 km, ja så er udholdenhed, dyrest str osv en væsentlig faktor.

Jeg red for en del år siden et par ridt af denne slags da jeg havde en oxér og foruden god puls ved vet-tjek er rytterens ur en vigtig faktor i denne sport.

Jeg triggede ikke på denne sport, fik ikke noget adrenalin-kick, blot en skovtur i en fremmed skov og det kan jeg jo altid tage

Så jeg forblev ved springningen.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Seriøs.....
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 11:05

Jep som karinae beskriver, så mener jeg at seriøs betyder M-niveau og derover

Ikke at man ikek kan træne seriøst på mindre plan - men til 15-25 km's klasserne der ville jeg bare dukke op med min almindelig redne hest - det behøver man ikke at træne specifikt til.

Jeg red selv op til 60 km's løb på min store tunge varmblods dressurbolle - med placeringer i de fleste løb.

I de små klasser fra 20-35 km kunne han gå uden specifik træning - bare nogle gode lange ture i weekenderne, så var han i form.

Men da han skulle op i det næste niveau ja der gik vi i gang med den mere seriøse distancetræning - red intervaltrænign på galopbanen en gang ugentligt. Red long/slow, samt de hurtige ture, begyndte at forholde os til fodringen osv.

Jeg var så heldig at min bedste veninde på det tidspunkt red 100-120 km's klasserne, så jeg koblede mig da bare på noget af hendes træning.

Men der var ingen tvivl om, at over 60 km's klasserne, ja der kunne vi godt deltage, men ikke vinde - han var simpelthen for tung.

Og da jeg i bund og grund heller ikke ville slippe den mere seriøse dressurtræning, ja så måtte jeg til at vælge.

Da jeg red distance for efterhånden 5 år siden, ja der var sporten ved at udvikle sig fra at alle kunne deltage på alle hestetyper og stadig have en chance - rent faktisk var det en fjordhest som vandt en af de første 120 km's løb i DK, noget som jo aldrig ville ske i dag, da gennemsnitstempoet jo er blevet fordoblet siden da.

For 5-7 år siden gik der også en del varmblodsheste på M-niveau til topplan - knapstrupper, thrakener og holstener, ofte med ca 50 % fuldblod i. Men dem ser man ikke mange af nu på topplan.

Distance er en rigtig hyggelig og spændende sport - men skal du ud og invisterer i en "rigtig distancehest" som du kan deltage med på topplan, så skal du have fat i noget andet end en varmblod.

Til gengæld kan du jo bruge din allround hest - varmblod, islænder, fjordhest osv - fint i de mindre klasser, og stadig ride med i front.

Men skulle jeg sælge en varmblod, så ville jeg kigge efter kunderne et helt andet sted end hos seriøse distanceryttere på topplan.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Araber ???
Forfatter: 
Dato:  28-03-2011 10:27

Jo, jeg kan da godt se at de "alle" rider på arabere, men prøv lige at se det her link:

viewer.zmags.com/publication/ 614d3362#/614d3362/4

Hvis det ikke virker så søg * land og fritid, * margasiner (det med Camilla Plum på forsiden) og læs om Tina Bratajka som ligger nr. 1 på ranglisten med sin travhest Esmil!!!

Lykke, med de lange ben din smukke hest har, så vil han da hurtigt kunne trave de km som det kræves

At finde en rytter som overhovedet kender sine egen behov nok til at turde at købe hest er nok langt mere unikt

~ Anette

Venter is-føl til sommer.

0
0
Svar på denne tråd

Distance ridning
Forfatter: 
Dato:  28-03-2011 13:05

Hej Lykke

Du kan jo prøve at starte Fælled Ridtet den 1 maj, det er jo nærmest i baghaven.

Horseware - Rambo - Rhino - Amigo

alle de nye varer fra Horseware

Alt foder afhentet i butikken - 10%

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-03-2011 13:29

Hej Anette, ja jeg ved det men jeg er jo netop ikke distance rytter og synes bare ikke det er spændende at drøne run dt efter et kort i flere timer, desværre!

Nu er hans tavle jo ikke helt synlig men jeg kan se at der er mange x og xx i den både på fars og mors side....

om det har noget at sige ved jeg ikke...

hans største svaghed er nog at han har svært ved at gå i et felt... hans flok indtinkt er kæmpestort og i en flok tænder han meget op..

Mvh. Lykke

0
0
Svar på denne tråd

Distance hest
Forfatter: 
Dato:  29-03-2011 13:50

Hej Lykke

Det er jo et spørgsmål om træning, og at den ikke kan gå i flok var jo netop lejligheden her til at træne det.

De fleste heste tænder jo op , det er flokdyr.

Synd du ikke gider distance idet det er en fantatisk mulighed for en masse fede oplevelser i naturen i både ind og udland.

I de højere klasser er det araber hestene der dominerer, men alle kan da gå de mindre klasser og også en dejlig forandring i stedet for sandkasserne !

Syntes du skulle overvinde det og melde dig til !

VH

Annette

Horseware - Rambo - Rhino - Amigo

alle de nye varer fra Horseware

Alt foder afhentet i butikken - 10%

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-03-2011 14:07

hehe... jamen Anette, hvis du kender en erfaren rytter der mangler en frisk hest så sig endelig til, men jeg har allerede planlagt military stævne i Haslev med min anden heste den dag og det er jo svært at være begge steder samtidigt...

Mvh. Lykke

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  29-03-2011 20:05

Sikke en dejlig dreng Lykke.Havde Han han været 10 cm mindre, ville jeg gerne prøve hans evner af til distance:-)

Han ser smart og sporty ud, og er sådan en type jeg godt kunne falde for.

Mvh Jane

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider