Jep som karinae beskriver, så mener jeg at seriøs betyder M-niveau og derover 
Ikke at man ikek kan træne seriøst på mindre plan - men til 15-25 km's klasserne der ville jeg bare dukke op med min almindelig redne hest - det behøver man ikke at træne specifikt til.
Jeg red selv op til 60 km's løb på min store tunge varmblods dressurbolle - med placeringer i de fleste løb.
I de små klasser fra 20-35 km kunne han gå uden specifik træning - bare nogle gode lange ture i weekenderne, så var han i form.
Men da han skulle op i det næste niveau ja der gik vi i gang med den mere seriøse distancetræning - red intervaltrænign på galopbanen en gang ugentligt. Red long/slow, samt de hurtige ture, begyndte at forholde os til fodringen osv.
Jeg var så heldig at min bedste veninde på det tidspunkt red 100-120 km's klasserne, så jeg koblede mig da bare på noget af hendes træning.
Men der var ingen tvivl om, at over 60 km's klasserne, ja der kunne vi godt deltage, men ikke vinde - han var simpelthen for tung.
Og da jeg i bund og grund heller ikke ville slippe den mere seriøse dressurtræning, ja så måtte jeg til at vælge.
Da jeg red distance for efterhånden 5 år siden, ja der var sporten ved at udvikle sig fra at alle kunne deltage på alle hestetyper og stadig have en chance - rent faktisk var det en fjordhest som vandt en af de første 120 km's løb i DK, noget som jo aldrig ville ske i dag, da gennemsnitstempoet jo er blevet fordoblet siden da.
For 5-7 år siden gik der også en del varmblodsheste på M-niveau til topplan - knapstrupper, thrakener og holstener, ofte med ca 50 % fuldblod i. Men dem ser man ikke mange af nu på topplan.
Distance er en rigtig hyggelig og spændende sport - men skal du ud og invisterer i en "rigtig distancehest" som du kan deltage med på topplan, så skal du have fat i noget andet end en varmblod.
Til gengæld kan du jo bruge din allround hest - varmblod, islænder, fjordhest osv - fint i de mindre klasser, og stadig ride med i front.
Men skulle jeg sælge en varmblod, så ville jeg kigge efter kunderne et helt andet sted end hos seriøse distanceryttere på topplan.
MVh charlotte