mådentlig afgift?
- hvad vil jeg komme op på ialt hvis det sted jeg skal opstalde koster 1000 uden foder? (smed til en pony der går uden sko):
Foderprisen kan jeg ikke fortælle dig, for det kommer an på hvad mærke du vil fodre med osv. Ang. hø/wrap (hvis altså du selv skal købe det) vil jeg tro 400,- afhængigt af hvor stor ponyen er.
Det koster ca. 4-500,- for en beskæring, igen afhænger det af hvilken smed der er tale om. Har den brug for 2 forsko ligger prisen på omkring 6-700,- og 4 sko omkring 1-1150,-, sko skal skiftes hver 6-8 uge. Beskræring er forskelligt, så det skal man snakke med smeden om. Jo mere den bliver redet og afhængigt af hvordan den hoves er, skal du nok regne med at den skal have sko på. Det er selvfølgelig ikke nødvendigvis sikkert at den skal. Men snak med smeden om det. Man kan også købe Boots til heste som går uden sko. Men dem kan man så tage på når man skal ride osv.
Husk forsikring (min er forsikret for 20.000,- i både liv-uanvendelig og sygedækning. Sygedækningen dækker 75% af mine dyrlægeregninger. Men ikke tandraspning eller vaccinationer Koster omkring 4000,- pr. år. hos Tryg).
Opsparing hvis du har brug for dyrlæge. Ca. 500,- pr. mdr.
Opsparing til udstyr hvis nu det skulle gå i stykker ca. 200,- pr. mdr.
Opsparing til smedudgifter ca. 200,- pr. mdr.
handelsundersøgelse?
-hvad koster en handelsundersøgelse? hvordan går det til?:
Jeg gav 1250,- for en handelsundersøgelse, igen kommer det an på hvilken dyrlægen, men prisen ligger deromkring. Dyrlægen tjekker hele hesten igennem. Desuden skal dyrlægen se hesten på hård bund, blød bund, gerne løs hvis det er muligt, tjekke tænder på den, og så laver de en bøjeprøve.
papire?
-hvad skal der ordnes af kontrakter og papire?:
Husk altid at få alle papirer med på hesten, så i har bevis for at det er jeres. Husk at få skrevet under på ejercertifikatet. Få dyrlægen til at tjekke om den er chippet. osv....
Husk at få lavet en handelskontrakt. Man kan printe en standard kontrakt ud her på HN (kan ikke huske hvor man kan finde den), og der kan man så selv tilføje ting hvis det er nødvendigt....
råd?:
Prøv flere ponyer før du bestemmer dig!!!! I stedet for bare at købe den første du ser. Det er altid godt at prøve forskellige ponyer, så du får den rigtige pony for dig, Tag en anden hestekyndig person med. Da flere personer er bedre end en. Og det skal være en som har forstand på heste!
Husk at det kræver rigtig meget at få hest. Så man skal være 100% afklaret med, hvad det vil sige at have ansvaret for så stort et dyr også dine forældre. For det kan hurtigt blive dyrt hvis hesten bliver syg, eller ødelægger dækner osv.
Få undervisning på din pony.
vigtigt jeg skal vide?:
Hesten skal have raspet tænder minimum 1 gang om året. Vaccineret 1 gang om året. Husk at få din sadel tilpasset til hesten af en sadelmager.
ting jeg skal lægge mærke til?: Hvad mener du?