|
|
| ALTSÅ! - forudindtagethed :D |
|
|
ihh.. har lige behov for at brokke mig! Jeg søger en part til min fjordhoppe (dette er ikke en reklame) og gang på gang støder jeg ind i folks forudintagede holdinger og fordomme overfor denne race og det irriterer mig altså en anelse. Jeg mener selv at hvis man kan ikke kan udtale sig om at en bestemt race er sådan eller sådan før man har redet MANGE (læs: helst alle) eksemplarer af racen. Så i stedet for at gå ud fra at fjordheste er dovne, stædige, ugidelige, tykke ponydyr som ikke kan bruges til andet end rideskole- eller selskabsheste, så ville jeg ønske at folk bare ville give dem en chance - det gjorde jeg og jeg kommer aldrig til at ride andet  Bare lidt brok og en lille opfordring herfra  Ha en go' aften  Mvh
Carina Med fjordhesten Fanni  Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt and dance like nobody's watching!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
kan kun give dig ret, fjordhesten er en alsidig race som kan - og vil - stort set alt man beder dem om, jeg kender fjord som går de høje la dressurklasser og på vej mod mere, vores egen på 1,38 har været ude og starte la-spring til c-stævne, og de er fantastiske køreheste, og ikke at forglemme ganske dygtigte til western også, så giv de små gule en chance:-) Mvh Naja
Fleecedækken str. 145 i lyserødternet sælges helt nyt.
Nu med Vestermarkens Prima Donna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dovne?! |
|
|
Den vildteste jordetur jeg har fået (og det siger ikke så lidt) var på en fjordhest.
Medlem af Bullerklubben Life is like a box of chocolate. You never know what´s inside. Men man kan altså bare læse bagsiden eller indlægssedlen! Hvad var det nu NSLFB stod for?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjordhesten |
|
|
Jeg har en Frede, men kigger også tit på Fjordheste til salg i det tilfælde at jeg skulle ha hest hjemme, så ville det helt sikkert være en fjordhest jeg ville vælge og ikke kun til selskab, næ jeg skal ha en fin hoppe som jeg vil ride og blive dygtig sammen med, en sporty type med gode karektere som jeg også kan lave et par føl på evt. Næ fjordheste er en meget misforstået race!!! De bliver fejlfodret og overfodret og hvem kan fungere optimalt når man er for fed??!! (jeg kan ihvertfald ikke) Det er synd for hesten og for racen, at mange mennesker ikke forstår at have med denne skønne race at gøre. Det er jo faktisk nogle ret så imponerende små heste!! De kan jo bruges til ALT og er faktisk ret intelligente!! En Fjordhest kan bruges til dressur på alle plan, spring på alle niveauer, kørsel, agillity, HMS, cirkus trick, børn, handicapridning osv osv. Mange gange kan man faktisk putte alt det ovenstående ind i 1 hest... hvor mange fine dressur eller springheste kan alt det?? ;P Nå så kom jeg også af med lidt  Mvh Jeannett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forudindtaget |
|
|
Jeg kan godt forstå din vrede, men sådan er det jo desværre med så mange racer/dicipliner. Jeg er westernrytter, og møder ofte den der med at hvis hesten bare kan gå ned med hovedet for lange tøjler, så er det fordi den har talent for western.  Held og lykke med at finde part til din gule kugle.  Hilsen Benedicte
SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET! Se min præsentation for diverse udstyr til salg! Medarbejdere til Roskilde Festival 2011 søges. Se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, der er mange fordomme.... |
|
|
... men vi (fjordhestefolk generelt) er nu ofte selv skyld i det. Der er for mange fjordheste der er for dårligt redne/kørte, for dårligt fodrede og for dårligt passede. Der er for mange ridepiger, der kalder deres egne heste alt for mange åndssvage øgenavne (hvem kan tage en hest alvorligt, som ejerne kalder "fjollebolle" eller bare "fjolle"??) Der er for mange billeder af tykke, beskidte fjordheste - og der er for mange af dem i landskabet. Reni (Stutteri Krone) efterlyste for nogen tid siden billeder af tykke/overvægtige heste til en artikel, hun er ved at skrive til et fagblad - og vupti! så lå der billeder af et par fede Fjordheste. Så er man sgu selv skyld i det! Jeg vil ikke pudse min egen glorie, for dels kan mine heste også veje for meget, og dels er jeg ikke nogen proff. rytter - men hver gang jeg tager mine heste med i byen, det være sig på den nærliggende rideskole eller til stævne, så er jeg meget bevidst om, at jeg ikke blot tager afsted som mig selv, men er repræsentant for Fjordhesten Danmark og for alle DK's Fjordheste. Derfor tager jeg ikke afsted med en fed hest, eller med en hest der har grimme beskidte pletter eller trænger til at blive klippet. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt at høre... |
|
|
at jeg ikke er den eneste som føler mig lidt fornærmet på min hests vegne  Jeg tror det er rigtigt at racen er dårligt repræsenteret, men jeg kan desværre ikke (lige foreløbig i hvertfald) fikse alle fjordheste i Danmark mht. grooming og vægt og hvad gør man så når folk bevidst undlader at læse partanoncer fordi racen siger "fjordhest" - måske man skulle skriv "pony, renracet" i stedet  Sys bare det er en skam at nogle snyder sig selv for denne fantastiske race - og mit fantastiske eksemplar  Mvh
Carina Med fjordhesten Fanni  Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt and dance like nobody's watching!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjordheste |
|
|
jeg vil nu ikke give dig ret i at man skal ride alle eksemplarer af racen for at kunne udtale sig om det. Det som folk nok betegner som dovne og dumme er jo nok fordi fjordheste er en type hest der gør hvad den er vant til og har lært, jeg vil mene at det er en af de mest pålidelige hesterace man kan få fordi den netop gør som den plejer i forskellige situationer. Jeg tror at folk fejl fortolker dette til at være dum og doven, det er jo desværre meget ærgeligt, for det giver fjordhesten et forkert blakket ry. Men jeg kan slet ikke forstå hvorfor folk kontakter dig hvis de har den indstilling til racen ? Jeg ønsker dig ihvertfald held og lykke med at finde en egnet part som kan få en masse gode oplevelser sammen med din hyp
Sagt af Jeanette Mor til den skønne Jonathan 13/12-09 Welsh typerne er bare de rigtige gangmaskiner alt andet er billige kopier!!! Snart med en utrolig lækker welsh hingst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift.. |
|
|
jeg vil nu vove at påstå at min ikke reagerer som hun plejer - hun formår i hvertfald stadig at overraske mig efter 3 år  sjenne: det har enten været folk som har kontaktet mig og spurgt hvilken hest det var og så har reageret negativt når jeg fortalte at det er en fjordhest, eller folk som har søgt part og når jeg så kontakter dem får svar om at de har sådan og sådan et billede af fjordheste og derfor ikke er interesseret i at ride sådan en  Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Jeg kan godt forstå, at man bliver irriteret over at blive mødt med holdninger som den, du beskriver i dit første indlæg i tråden. Jeg synes bestemt heller ikke, at det yder racen retfærdighed. Men når det er sagt, så synes jeg godt, at man som rytter kan vide, når der er en bestemt hestetype, man ikke bryder sig om. Og at dette sagtens kan være afhængigt af race, da de jo netop har en række fællestræk - hvis ikke der er nogen som helst fællestræk, synes jeg i hvert fald at avlen har fejlet. Jeg ved fx. at frieserens måde at bevæge sig på, dét er ikke mig. Ej heller en race som Irish Cob/Tinkere - dem er jeg decideret bange for at ride hurtigere end skridt på, jeg føler mig så lille og magtesløs. Så hvis jeg ringede på en partannonce, og det så var sådan en hest, så ville jeg også afslå på baggrund af race. Det er flotte racer, og jeg er sikker på, at andre har glæde af dem, men de er ikke for mig. Hvorfor så spilde annoncørens tid med at skulle ud og have prøvetur (sandsynligvis en skridttur og 40 meter i trav)?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjordheste... |
|
|
...har bare ikke et særligt sexet ry.  I mere end 2 år gik min gamle fjordhoppe sammen med min store varmblodshoppe. Du kunne være næsten sikker på, at gæster stoppede op for at se på DV'en - mens fjordhesten forblev uinteressant. Nu er varmblodshoppen også stor og smuk med masser af udtryk og væsentlig mere bevægelse end fjordhesten (hun er og bliver en tøfkasse ved siden af.) At den lille gule så er den bedste ridehest af de to - og desuden besidder rigtigt mange andre kvaliteter, så var det aldrig nok til at overgå DVen som distanceblænder.  Når det så er sagt, så tror jeg ikke, at du skal være så ked af at sortere de personer fra, som fravælger hesten alene på dens race. De er næppe den rigtige for jer alligevel...
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift... |
|
|
Mette (Fjolle): ja du har sikkert ret - jeg er nok bare lidt træt at søge forgæves  Men mon ikke der dukker nogen op - jeg har tid nok til at vente  mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ponyrytter |
|
|
Dengang jeg var ponyrytter, havde jeg en top-tunet sportspony, som virkelig var rosethenter. Men en af vores værste konkurrenter var faktisk en fjordhest Også i springklasser som LA og MB!
Venlig hilsen
M
Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg vil ikke kalde min Fjordbolle for doven, nok nærmere lidt dum, en stædig kamel og han ville være alletiders elevhest, hvis bare der er en anden hest der går foran, han følger trofast alle heste. Jeg har redet flere forskellige fjordheste og det er altså en sofahest med et godt sind. Det er godt nok langt fra samme oplevelse som at ride en langbenet dressurhest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjordhest |
|
|
For nogle år siden byttede jeg min DV ud med en fjord og jeg har aldrig fortrudt! Nogle gange kan jeg da godt savne at ride de store men jeg er altid gladest for at ride de små... Jeg er meget enig i at det ofte er fjord ejeres skyld at de gule har sådan et dårligt ry. De gange jeg har været til stævne på mine, bliver de dog altid rost meget og folk er forundret over at Fjordheste kan være så velgående - og de kan endda bukke nakken og bruge ryggen uden at jeg hiver og slider i tøjlen! Da jeg købte den ene af mine gik jeg efter en rolig turhest (den unge jeg havde skulle være min dressurpony). Hun var desværre redet meget forkert og var desuden dopet de gange jeg så på hende. Hun har et meget specielt sind og da jeg havde haft hende en uge, smed hun mig af så jeg brækkede benet... Hun fik ro sommeren over og jeg fik en helt anden hest. Hun kan ikke tåle at have fridage men når hun er redet fast er hun fantastisk! På få måneder med en super god ridelærer, gik vi fra LC til at være klar til LA. Vejret blev dårligt og da jeg ikke har ridehus, kom vi aldrig videre end Lb3, som vi forresten vandt med 12 point til den næste (som også var en fjord) og med 15 point til den første brune (som dog var meget uerfaren men med langt bedre gang end min Dulle). Jeg er meget enig i at det er svært at "omvende" en fjordhest...hvis den først er blevet redet forkert, tager det lang tid at rette op på - også noget længere end de "brune" jeg har oplevet... Fjordhesten kan og vil - de skal bare have de rette betingelser!
Dejlige marsvin sælges ved Århus - granstedet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Partheste |
|
|
Jeg syntes det er fint hvis folk sortere en parthest fra pga. feks. race. Hvorfor bruge tid på en hest som man på forhånd ikke finder særlig tiltalende, når der måske er 100 andre derude som lever op til de krav man har? Hvad jeg syntes er underligt, er hvis folk ligefrem kontakter dig, og konfrontere dig med deres fordomme. Hvis de ikke bryder sig om fjordhest, så må de da søge en type der tiltaler dem mere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|