Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

SU/timelønnet = Feriepenge, forstår ikk?
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 22:41

Hej, jeg er på SU i øjeblikket. Og har lige modtaget 2 feriekort, den ene på ca. 2000,- og den anden på ca. 5000,-. Jeg har et rengøringsjob på 4,5 time om ugen og det er timelønnet, dvs. er ikke fastansat.

På SU, der kan man da ikke optjene feriepenge, vel?

Kan ikke huske om jeg fik feriepenge fra mit rengøringsjob sidste år. Men hvis jeg gjorde, så var det ihvertfald ikke 7000,-. Så kan man virkelig godt tjene så meget i feriepenge på så få timer?

*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*****

R.I.P Dear Tana C

***An Angel In Heaven***

Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!

!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 22:42

´Det skal lige siges at jeg var i lønnet praktik i 6 mdr. i sommers. Kan det have noget med det at gøre?

R.I.P Dear Tana C

***An Angel In Heaven***

0
0
Svar på denne tråd

feriepenge
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 23:13

Ja du kan sagtens optjene feriepenge imens du modtager SU. Du har også optjent feriepenge i din lønnede praktik.

:-)

Jeanne med mulen Milano <3

Se ikke sur ud,

Man ved aldrig hvem der forelsker sig i dit smil!

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 23:31

Altså ved godt at man kan optjene feriepenge på job ved siden af SU. Tænkte bare om man kunne optjene feriepenge på kun SU

Jamen så må det være feriepenge fra praktikken og mit rengøringsjob

Nu er det sådan at jeg går sygemeldt fra studiet, og højst sandsynligt først skal starte til aug/sep igen, og skal ikke i praktik det første halve år. Så i princippet behøver jeg vel ikke at gemme pengene til ferie? Gemmer selvfølgelig nogen til de uger hvor jeg har ferie fra rengøringen, men det løber slet ikk op i 7000,-. Det løber måske op i 2000,-....

Men skal man gemme nogen af dem til næste år til når man skal i praktik?

R.I.P Dear Tana C

***An Angel In Heaven***

0
0
Svar på denne tråd

feriepenge
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 23:36

Nej du optjener ingen feriepenge af SU'en.

Jeg kender ikke regler omkring udbetaling af feriepenge når du er sygemeldt. Det kommer vel også an på om du modtager en anden ydelse end SU?

:-)

Jeanne

Jeg har haft mange problemer i mit liv,

de fleste af dem blev ikke til noget.

0
0
Svar på denne tråd

Nej man får
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 23:38

jo SU under ferie og derfor tjener man ikke ferie penge til udbetaling. Da din ferie som timelønnet IKKE er lønnet, så optjener du ferie penge til udbetaling. OPtjening af feriepenge under lønnet praktik kommer an på om du får løn under ferie eller om du ikke gør.

Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 23:46

´Tak for svar begge 2!

Jeannee: Modtager kun løn for de 4,5 time om ugen udover SU´en.

Jannej: Jeg modtager ikke løn i praktikken hvis jeg holder ferie. Men i og med at jeg ikke skal i praktik før engang til næste år. Så behøver jeg ikk at gemme nogle feriepenge dertil? Men skal man ikke også have brugt sine feriepenge inden 1 Maj næste år?

Uhh ha, vil bare ikke bruge dem, hvis så jeg skal bruge dem på et andet tidspunkt

R.I.P Dear Tana C

***An Angel In Heaven***

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 09:40

Dine feriepenge kommer fra dit rengøringsjob og din lønnede praktik. Når du arbejder og for løn for det, skal arbejdsgiver altid sætte 12,5 af lønnen tilside på en feriekonto. Hvis du er fast månedslønnet bliver de 12,5 procent af lønnen brugt til at betale din løn, mens du holder ferie - du skal altså ikke selv foretage dig noget. Hvis ikke du er fastmånedslønnet, men derimod timelønnet vil de 12,5 procent af din løn blive udbetalt til dig, så du selv kan administrere dem. Det samme gør sig gældende hvis du stopper i et job, hvor du har været fast månedslønnet og fået løn under ferie. Her vil dine feriepenge enten følge med dig over i et nyt job og blive til din løn under ferie her eller du vil få dem udbetalt selv (hvis du fx ikke er begyndt at læse, arbejdsløs).

Du får ikke feriepenge fra din SU, men du må naturligvis gerne få feriepengene du har optjent fra praktik eller fritidsarbejde. Feriepengene er jo bare en del af ens egen løn, som skal tilbageholdes tilat finansiere ferie enten ved at man får løn under ferien eller ved at man får pengene udbetalt.

Feriepengene er dine, og du kan bare hæve dem når det passer dig. Du skal ikke gemme dem til du kommer i praktik igen næste år. Det er penge som skal finansiere din ferie i år, men da det er penge som kommer fra et fritidsjob og en praktik kan du sådan set bare betragte dem som et ekstra tilskud til din sommerferie eller hvad du vil bruge dem til. Du bliver IKKE trukket i løn eller lignende for at have brugt dem når du starter i praktik næste år.

Da jeg læste hævede jeg altid feriepengene fra mine fritidsjob så snart jeg kunne - pengene kan ligeså godt stå på min bankkonto og trække renter, som de kan stå på en feriekonto et andet sted.

0
0
Svar på denne tråd

Tusindfryd..
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 13:26

så jeg kan også roligt hæve mine feriepenge, selvom jeg er på dagpenge.?

Ikke fordi jeg har brug for dem, men som du selv siger, vil jeg da hellere have lidt renter af dem i banken indtil de skal bruges..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Anette:
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 13:32

Nej, det kan du ikke!

Vælger du at holde ferie på dagpenge skal du melde det til din a-kasse, og så bliver feriepenene modregnet dine dagpenge.

Hæver du dine feriepene UDEN at melde det til a-kassen og det bliver opdaget, står du til en bøde+ tilbagebetaling + karantæne fra a-kassen. Det er med andre ord, et brud på loven.

0
0
Svar på denne tråd

Så venter jeg..
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 13:49

bare til jeg får et rigtigt job..

Ikke om a kassen skal nyde godt af at jeg vil bruge mine surt optjente feriepenge fra et job der gav mig stress.. Fordi a kassen er sådan efter en..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 18:29

tusindfryd: tusind tak for svaret! Så kan jeg med god vilje hæve dem og sætte dem på opsparingen. Skal dog gemme 2-3000,- til når institutionen holder ferielukket i løbet af året. Men så har jeg da alligevel 4-5000,- til opsparingen, nice

Annemette: Lige præcis, du ska passe på den vej. Forskellen er at jeg er på SU, dagpenge er noget helt andet Og da jeg var på dagpenge selv, der skulle jeg også indberette ferie, og så fik jeg ikke dagpenge for den periode jeg holdte ferie i.

Forresten, er det ikke noget med at man selv skal skrive under på ens feriekort nu?

Og kan jeg godt skrive at jeg holder ferie selvom at jeg går sygemeldt?

R.I.P Dear Tana C

***An Angel In Heaven***

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 20:01

Annemette: nej det er noget andet med dagpenge. Hvis du får udbetalt dine feriepenge når du er på dagpenge vil det blive modregnet dagpengene - det gør det naturligvis ikke med SU - hvis ikke man har nogen feriepenge fra året før når man er på dagpenge har man ret til at holde ferie 3 uger (mener jeg det er) hvor man så får feriedagpenge i stedet, men ikke skal stå til rådighed i ferieperioden. Har man feriepenge skal man bruge disse til at finansiere ferien i stedet, men man skal så tilgengæld ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet, i aktiverinmg eller lignende i den periode man bruger sine feriepenge. Du skal i øvrigt være opmærksom på at du max kan gemme dine feriepenge i to år (jeg mener det er to år i hvert fald, men tjek selv op på det). Herefter kan du ikke længere få dem udbetalt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider