Dine feriepenge kommer fra dit rengøringsjob og din lønnede praktik. Når du arbejder og for løn for det, skal arbejdsgiver altid sætte 12,5 af lønnen tilside på en feriekonto. Hvis du er fast månedslønnet bliver de 12,5 procent af lønnen brugt til at betale din løn, mens du holder ferie - du skal altså ikke selv foretage dig noget. Hvis ikke du er fastmånedslønnet, men derimod timelønnet vil de 12,5 procent af din løn blive udbetalt til dig, så du selv kan administrere dem. Det samme gør sig gældende hvis du stopper i et job, hvor du har været fast månedslønnet og fået løn under ferie. Her vil dine feriepenge enten følge med dig over i et nyt job og blive til din løn under ferie her eller du vil få dem udbetalt selv (hvis du fx ikke er begyndt at læse, arbejdsløs).
Du får ikke feriepenge fra din SU, men du må naturligvis gerne få feriepengene du har optjent fra praktik eller fritidsarbejde. Feriepengene er jo bare en del af ens egen løn, som skal tilbageholdes tilat finansiere ferie enten ved at man får løn under ferien eller ved at man får pengene udbetalt.
Feriepengene er dine, og du kan bare hæve dem når det passer dig. Du skal ikke gemme dem til du kommer i praktik igen næste år. Det er penge som skal finansiere din ferie i år, men da det er penge som kommer fra et fritidsjob og en praktik kan du sådan set bare betragte dem som et ekstra tilskud til din sommerferie eller hvad du vil bruge dem til. Du bliver IKKE trukket i løn eller lignende for at have brugt dem når du starter i praktik næste år.
Da jeg læste hævede jeg altid feriepengene fra mine fritidsjob så snart jeg kunne - pengene kan ligeså godt stå på min bankkonto og trække renter, som de kan stå på en feriekonto et andet sted.