Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Omkring 3000 heste ramt af demonstrationer
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 20:49
Indsat fra nyheden Omkring 3000 heste ramt af demonstrationerne i Egypten:

I den senere tid har nyheder omkring demonstrationerne i Egypten vedrørende nu ekspræsident Mubarak fyldt meget i medierne.


Det vurderes at demonstrationerne har kostet den Egyptiske økonomi 310 millioner dollars om dagen. Dette har blandt andet været fordi demonstrationerne har plaget turismen. Et eksempel på hvordan samfundet er blevet præget af dette ses blandt de heste der normalt bruges til at transportere turister ud til pyramiderne og lejes ud til rideture. Mange heste i i denne industri lever af mad fra turister, samt de er indtægtskilde for deres ejere, en indtægt mange ejere er afhængig af for at kunne købe foder til hestene. Dailymail.co.uk har via en billedreportage vist hvordan døde heste ligger spredt rundt omkring, blandt disse står stadigt levende magre heste. En anden problematik har yderligere været at mange af vejene har været spærrede, og derfor har det været umuligt for ejerne eller hestenes passere at nå frem til hestene.


Det vurderes af ESMA (Egyptian Society for Mercy to Animals) at ca. 3000 heste i landet har været ramt af demonstrationerne. ESMA har blandt andet prøvet at hjælpe ved at dele foder ud til ejerne. En repræsentant for foreningen udtaler til Care2.com at noget af det værste var at se døde føl ligge ved siden af deres mødre. Han fortæller derudover at mange af hestene var så sultne de spiste bark af træerne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stakkels heste i Egypten
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 09:45

Jeg kan næsten ellers ikke forestille mig at det kunne blive meget værre. Jeg var der i dec/jan, altså lige inden det brød løs der nede, bla også ved pyramiderne som der her bliver omtalt. Det var nogle sølle heste der dér rendte rundt og servicerede turisterne. De var alle underernærede og tynde og mange af dem direkte udmagret. De havde faktisk nogenlunde hove, så et plus der. Til gengæld var bidene ikke ligefrem noget at prale af, et par enkelte af dem jeg så var ok, men flere af dem rendte rundt med stangbid, og det var ikke ligefrem følsomme og forstående hænder der sad bag dem. Mange af dem var spændt forkert, jeg så bla. et der hang to huller for langt nede i hver side, stakkels heste. 90 % af dem havde større eller mindre sår på benene, så fik de værste af dem lige en klud om benet, og mon de har styr på hvor stramt sådan noget må ligge, og så var det bare videre med arbejdet...

De var rigtig hårde overfår dem, der var ingen medlidenhed, hvis de var gået lidt i stykker på benene, var halte eller lign. Når de var utilfredse med farten eller bare skulle sætte i gang, var der ikke noget der hed stemme, eller en lille advarsel om at det nu var tid eller sådan, det var bare direkte slag i røven og det var bestemt ikke kun et!!! Så hesten blev aldrig "spurgt" om den ville gå fremad, det fandt den bare ligepludselig ud af når den fik slag. Når de skulle sætte igang op af bakke, var det jo selvfølgelig svært med 0 gram fedt på kroppen, og intet overskud, så kom pisken bare på arbejde - yderst forfærdeligt at se på, og jeg så i hvert fald ikke en eneste hest få ros på nogen som helst måde.

Der hvor de heste som gav rideture stod bundet, stod de på en lang række, ret tæt. Jeg så at der blev lidt uro mellem et par stykker, der kom den lange pisk også bare frem, mod den som det måske handlede om, ikke direkte på den, men han slog voldsomt hen mod den, lige bag ved den, og den så bare så bange ud, krybende og maste sig ind mod pælen de stå bundet ved, den gjorde alt for at komme væk. Og skulle de lokale lige noget, svingede de sig lige op på to af dem, og så var det bare derudaf i fuld fart, som om de ikke havde nok med at transportere turister.


Det værste synes jeg sådan set er at turisterne ikke siger fra, der var jo masser der benyttede sig af det, men så var de jo selvfølelig også selv fri for at gå, og en lille rundtur er jo heller aldrig af vejen når det jo nu er ren idyl!!! Tænk at nogle turister kan få sig selv til at gå over og be om en tur, hos en udmagret trist hest, somregel med sår på benene og som bare fik nogle slag næsten hele tiden. Tænk at de ku side deroppe i vognen og så stadig smile, dumme turister.


Ja det er jo altså ikke for at få nogle i dårligt humør jeg skriver alt dette, men det er desværre bare virkeligheden sådan som jeg oplevede det i hvert fald. Og det hjælper altså ikke noget bare at lukke øjnene, for de er nu engang sådan det er. Det samme gælder også deres æsler, de har ikke "råd" til at den får nogle sygedage eller blir pensioneret, den må tjene ved at slæbe rigtig rigtig store læs på en halvflad vogn, selvom den også er haltende, ja det var ikke sjovt at se på, men ikke desto mindre dyrenes hverdag.

Til gengæld har jeg aldrig oplevet et land der var så søde ved deres katte, dejligt. Tror nu heller ikke deres hensigt er at være onde mod deres heste, det er forhåbentlig bare uvidenhed. Tænker også på om der nogensinde er nogle som har undervist/fortalt dem om hvordan de på en anden måde kan samarbejde med hestene, få nogle positive signaler til hesten, at hestene faktisk vil give rigtig meget igen hvis de blir behandlet godt med ros og anderkendelse.

For hvis bare de behandlede dem godt, ville det ikke genere mig så meget at de rendte rundt med et sår, for de skal jo selvfølgelig tjene til maden på bordet, det er jeg fuldt ud klar over, for de ER fattige de fleste. Men måske der også var flere kunder, hvis stemningen var positiv overfor hestene. Tænker at de helt klart burde have nogen til at guide dem i at have dyr, og hjælpe dem med deres, efter min mening, forståelses problem overfor deres arbejdende dyr. For man kunne jo se at de stakkels dyr faktisk gjorde alt hvad de kunne, som de jo i hvert fald havde kræfter til, de vil jo hellere end gerne behage os mennesker, så det kunne være dejligt for dem hvis de fik chancen for det.


Og hvis alting er meget værre nu, er jeg glad for at jeg ikke skal opleve det faktisk, for det jeg nu HAR oplevet var hjerteskærene, så nu må det da være - ja, ved sku ikke lige hvilket ord jeg skal bruge. Lad os håbe at de går en bedre og mere forstående fremtid i møde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 så har det
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 22:03

godt nok ændret sig meget siden jeg var der nede for et par år siden, jo der var da nogle som godt kunne trænge til lidt flere kg på side benene, men jeg så ingen som slog deres heste eller lod dem arbejde med store sår ell ligende og det meste sadel tøj passede også både på kameler og heste og da kunne man selt ikke køre i heste vogn ved pyramiderne i cairo.

og faktisk er det meget sjældent at mer får lov til at se hopper med føl da de gerne er ude på farmene hvor de lever i store flokke med op til to hingste i hver flok.

det er faktisk også meget normalt at hestene får bark banan blade ris og andet som vi aldrig ville dømme om at fodre med, men korn er vildt dyrt og meget svært at få fat i.

jeg har desværre fået min computer stjældet ellers kunne jeg vise jer mange billeder både fra cairo hardaga og alex med heste på arbejde og stod hopperne med deres føl.

men som sagt det er 2 år siden at jeg var der sidst så det kan have forandret sig, skal heldigvis snart der ned igen og håber på at kunne tage en araber med hjem :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider