Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kan jeg mon ride på Felix?
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 10:39

Hej.

Jeg passer en lille, robust shetlænder på 98 cm. Jeg selv er 162 og vejer godt 57 kg. Ville jeg kunne tillade mig at tage nogle skridtture på ham, for at variere træningen? Han er på slankekur og i konditræning lige nu, er 6 år og ikke tilredet.

Her er vi sammen.

Ærlige svar, tak ;)

Heidi&Felix :)

Man skal tvivle om alt og tro på meget.

(Descartes)

~ Hvil i fred, Pingu ~

2004-2011

0
0
Svar på denne tråd

Nej........
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 10:48

du er både for høj og for tung

0
0
Svar på denne tråd

nej herfra
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 11:01

20% af ponyens vægt er ikke 62 kg..

0
0
Svar på denne tråd

00000000
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 11:13

Nej , nej og atter nej

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 11:15

´Vil også sige nej.

*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*****

R.I.P Dear Tana C

***An Angel In Heaven***

Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!

!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!

0
0
Svar på denne tråd

Næ nej....
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 11:39

Næ nej, den går ikke... På med løbeskoene istedet:)

Med venlig hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd

Skridtture
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 11:43

Jeg kan så modsat de andre ikke se noget galt i at du tager en skridttur på den. Rigtig ridning, ja der ville jeg sætte grænsen.

0
0
Svar på denne tråd

Siger...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 12:16

... også nej herfra.

Hvorfor skulle du det? Gå dog en lang tur med ham i stedet, det er også godt for dig selv

Hilsen Linda og alle hestene på Ryvejlund

Jeg søger en underviser i dressur

Se vores hjemmeside på: www.ryvejlund.dk - og følg med i bloggen

0
0
Svar på denne tråd

vælg løbeskoene
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 12:28

det ville jeg vælge :) - du er både for høj og tyng i mine øjne....

Men løbesko - det virker :)

Sorte søger part

Spalding dressur sadel sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hm.....
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 14:16

Jeg synes at "nej" er et alt for nemt svar, og jeg ved om nogen hvad folks holdning er til voksne på ponyer.

20 % reglen er en tommelfingerregel, så ligesom så meget andet, må man kigge på den pågældende sag for at kunne give et endeligt og entydigt svar. Så mit råd til trådstarter er, at lade det komme an på en prøve.

Så længe man ikke snakker decideret ridning, så kan dit balance-punkt være lige meget, det har ponyen trods alt ikke noget at bruge til i sin skridt uden svævemoment, så størrelsen er ikke relevant, kun vægten. Hvis du hopper på ryggen af den og ryggen svajer som en hængebro, så har du selv fundet svaret. Hvis ørene er fremme og shetter er med på legen, så er svaret et andet.

Min søster har lige købt en stærk fjollebakke på 135 cm. Jeg har aldrig set så kraftig en pony før - ever! Den har gået med voksne damer på 120 kg.+. Den er glad og godt tilfreds, fejler ingenting og er dygtig under ridning. Så den har tydeligvis ikke taget skade, selvom vægt-reglen i dette tilfælde nok nærmere har heddet 35% reglen.

I bund og grund er det vigtigste, hvad du selv føler for og hvad du selv synes er fair. Jeg rider stadig på min store kat. 3 pony, ene og alene af den grund, at jeg ved at hesten hygger sig med det, og vi har altid en god tur. Hvis den ikke var med på legen, så kan den jo bare gøre opmærksom på det, der skal såmænd ikke så meget til. At jeg naturligvis er STOR til hende, det skal ikke være nogen hemmelighed. Men "for stor", "mishandling" og hvad man ellers kan finde på, det hører ingen steder hjemme her. Så længe man respekterer hestens grænser og lytter til den, så kan jeg ikke se nogen problemer. Det kunne rigtig mange ryttere lære lidt af, tag bare et kig rundt på HN og se alle de tråde om konflikter med heste, som tydeligvis forsøger at få deres budskab igennem.

Anyways, sådan så HN har lidt andet at hakke på, så kan du se et billede af mig og ponyen herunder. Den er som sagt kat. 3, 128 cm., jeg er 167. Hendes vægt har jeg ikke begreb om - 300 kg.? Så siger 20 % reglen max 60 kg., jeg vejer så lidt mere, men tænk sig, ponyen er levende endnu. Billedet er fra en hygge-tur i vinters hvor pony ikke var blevet redet nogle uger og var lige lovlig frisk. Lidt senere på turen sprang hun over en snedrive - meget imod min forventning - men heldigvis blev jeg da hængende! Jeg har i øvrigt redet stævner på hende med samme str. som jeg har nu, både C og D i dressur, og det har aldrig givet problemer. Dengang troede vi hun var 135 cm., men stangmålet gav en anden historie.

... sagde Randi

"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd

det kan du godt
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 14:19

hvis det kun er en skridt tur og du starter lille og roligt, så kan jeg ikke se nogen problemer i det. mærk efter din pony, han skal nok fortælle dig hvis du er for tung, hvilken jeg ikke mener du er.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 14:39

Hyr en dværg.

Hest til hyggeridning i Roskilde søges!

0
0
Svar på denne tråd

Kørsel
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 14:41

Har du overvejet at køre ham til?

Det kunne jo også være en variation i den daglige træning

Mvh Anne

Dansk Varmblod

Krone og Bølge

Hjemmeside: anne-sj.dk

Byttes:

Jeg har hoppestambøger: 12 til 24 (begge inklusiv)

Jeg mangler hoppestambøger: 32, 35, 36, 39, 40

0
0
Svar på denne tråd

Muligvis kan du
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 14:55

Jeg har en på samme højde, han er målt til at veje 250 kilo (han er ikke fed), jeg vejer 53 kilo, så det er da ikke så langt fra 20% reglen, uanset der kan være udsving i en målt vægt.

Prøv at måle ponyen og udregne vægten, så har du lidt at gå efter.

Jeg synes da du skal starte med at gøre ham ryttervant nu han ikke er redet til.
Jeg har gjort min ryttervant, og han virker fuldstændig ligeglad med om jeg hopper op og sidder lidt på ham.

Jeg har så ikke prøvet decideret at ride ham, men jeg er ret sidder på at man - når man kender sin hest godt - vil kunne fornemme om hesten synes det er ubehageligt eller om det er ok for den.

Man kan jo starte i det små og se hvordan det virker :-)

0
0
Svar på denne tråd

shetlænder
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 16:23

Prøv dig frem hvis ponyen ikke kan lide det siger den fra :)
jeg tilred en lille hingst på ca 118 cm det skal siges jeg er 170 høj.

jeg ved da godt jeg var alt for stor til den men helt ærligt ville I sætte en lille pige op på en 3 års pony hingst ? nej forhåbelig ikke.

Min pony led slet ikke overlast og var glad og tilfreds, jeg red da ikke timer på den men en hurtig tur i ridehuset.

Hellere at jeg blir smidt af med fuld musik end en lille pige / dreng.

Så prøv dig frem, en shetter er en stærk lille hest og derfor kan den sagtens bære dig.

Nu spørger jeg måske dumt men er det ikke det samme når en shetter vælger at gå sin egen vej og I så trække med alle jeres krafter og vægt i hovedet på den ?
er det lige så synd eller er det helt okay fordi den selv vælger at gå?

Line - nu uden hest.

Alt udstyr sælges!!!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 16:40

Jeg forstår ikke hvad alle de voksne kvinder vil på små ponyer.

Prøv at kontakte et af de større hestehospitaler/større klinikker og spørg dem, om de ofte støder på heste/ponyer med ond i ryggen pga for store/tunge ryttere.

I vil blive chokkeret over svaret.

Hvorfor ikke finde en hest der passer i størrelsen?

En dyrlæge sagde:

Den der 20% regel må være opfundet af folk der vejer for meget. Jeg har aldrig hørt en dyrlæge anbefale den.

Læs her før du handler Henra trailer

http://www.henra-trailers.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 17:47

Nu er shetteren jo en meget robust pony. .. Tror nu der er mange der rider deres små shetter. Kan huske jeg engang så det i wendy blandet, det var en voksen mand der red pony games på sådan en lille en.

Selvfølgelig skal det kun være hygge ture og ikke flere timer.

Men ja det ville altså være super sjovt for dig at køre den til. Derfor havde jeg shetter, det var så sjovt og hyggeligt :D

Mor til den dejlige pige

Alice Sofia

og en lille blob i maven :)

0
0
Svar på denne tråd

NNNNEEEEEJJJJJ
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 17:56

20%'s reglen er opfundet af spader! Prøv selv at slæbe rundt med 12 kilo på ryggen på dit allermest udsatte sted....av av av av siger jeg bare.

Find en junior til at ride - og find selv noget større....

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Nej, nej og nej igen
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 18:11

Shetlændere er lavet til at trække stor vægt, ikke til at have det på deres ryg.

jeg har selv en shetter på 80 cm, og ville aldrig sætte noget på ryggen af ham der vejede mere end 20-25 kg MAX.

jeg synes du skal gå en tur med ham, tilkøre ham, longere ham.

Ikke ride på ham...

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 19:18

godt du kan skridte en lille tur på ham uden at skamme dig.

Det der med at shetteren er skabt til at trække og ikke ride, øh undskyld jeg spørger, men hvor mange heste er egentlig i bund og grund skabt til at blive redet ?

Jeg havde engang 2 shetter, og den ene smed mig af, hvis jeg satte mig op på den. Men den anden nød det og ville gerne skridte en tur ud med mig, selvom jeg vejede 58-60 kg.

Jeg tror vi er lidt hysteriske her i danmark. I mange andre lande rider man små ponyer, selvom man er voksen.

Og den der 20 % reglen, har jeg aldrig fattet, for det kommer virkelig an på hestenes balance, træning, på rytterens balance og rideegenskaber, på hestens knogler og robusthed.

Synes det er et meget snævner regel at gå efter og man må lige tage de realitske briller på og se om det egentlig passer.

0
0
Svar på denne tråd

shetlænder
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 19:36

Det er meget muligt shetlænderen er skabt til at trække men som sagt af en anden er der så nogle heste der er skabt til at blive redet?

Nej det er noget vi er begyndt på fordi den kunne transportere os hurtigere frem når vi jagede.

Den shetlænder lider squ ingen overlast, ikke mere end vores der rider dressur, eller springer.

Line - nu uden hest.

Alt udstyr sælges!!!

0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 20:14

... jeg forstår simpelhen ikke HVORFOR voksne skal ride på en shetlænder?!?

Det er sku for meget! Find en hest der passer i størrelsen og gå/løb en tur med den i stedet eller få den kørt til.

Man er sku for doven hvis ikke man kan gå ved siden af!

Det er ikke sundt at han skal slæbe af sted med dig på ryggen.

NEJ - ingen heste er bygget til at blive redet på, men hvis ikke man logisk kan forstå at en lille shetlænder får lidt større problemer med at slæbe rundt på 57 kg i forhold til en stor hest, så har man sku ikke for mange brikker at rykke rundt med!

Hilsen Linda og alle hestene på Ryvejlund

Jeg søger en underviser i dressur

Se vores hjemmeside på: www.ryvejlund.dk - og følg med i bloggen

0
0
Svar på denne tråd

Shetlænder
Forfatter: 
Dato:  22-02-2011 20:23

Hop på cyklen, hvis du ikke magter at løbe.

Ellers som de andre siger: Kør ham til! Det vil han nok få flere muskler og sjov ud af :)

- Og du vil nok også synes det er super sjovt! Du kan som regel godt finde en brugt solky rimelig billigt.

I wish I could be in charge of all the chocolate but, of course, I cannot because of my atheism.

Dr Bernard Hazelhof told me you should never weigh more than your refrigerator..

0
0
Svar på denne tråd

Mange svar
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 06:56

Godmorgen.

Ja, det blev jeg jo ikke så meget klogere af, hehe.

Der er mange svar kan jeg se, men generelt synes folk ikke, at jeg skal ride på Felix.

Det vil jeg tage til efterretning.

Jeg må lige retfærdiggøre mig, overfor jer, som nærmest bliver forargerede og beskylder mig for at være doven og være tåbelig at ville ride på en lille hest: jeg har passet Felix og hans bror i 3½ år - i den tid har jeg aldrig siddet på ryggen af dem, men har gået kilometer og atter kilometer med dem. Desuden "næsten-tilkørt" brormand (men har ikke råd til vogn). Så det skyldes altså ikke min dovenskab. Desuden er han slet ikke min pony, så det er ikke noget med, at jeg har købt ham med den hensigt at ride ham. Sidst, men ikke mindst, så HAR jeg en islænder at ride på. Det er ikke en eller anden desperat løsning.

Han vejer forøvrigt ca. 250 kg. Så jeg vejer alligevel over 1/5 del af hans vægt. Det er nok i overkanten. Det svarer til at én som vejer 100 kg. rider på en 500 kgs hest. Det ser man dog også.

Men nu må vi se. Måske hopper jeg op på ham, når han har fået lidt mere kondi - bare for at prøve. Mere bliver det nok ikke til.

Tak for svarene :)

Heidi

(Descartes)

~ Hvil i fred, Pingu ~

2004-2011

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 08:50

Det kan faktisk være rigtig sjovt og hyggeligt at løbe og gå ture med sådan en lille pony. Så kan du også træne trafik og tilvænning af nye omgivelser samt lydighed samtidig.

Det tror jeg, jeg ville gøre - og så ville det måske endda lykkes at gøre noget ved min egen kondi samtidig.

Alternativt kan du prøve dig med tilkøring eller arbejde i lange liner.

Ponyen dør næppe af du hopper på ryggen af den kortvarigt en gang eller to, men jeg ville ikke selv decideret ride på den. Heller ikke i skridt.

Jeg hører så også til dem der som udgangspunkt ikke synes at folk på 100 kg og derover skal ride rundt på spinkle varmblodsheste på 500 kg.

0
0
Svar på denne tråd

porcelæn
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 09:01

Nu er dyrene jo ikke lavet af porcelæn. Vores shetter blev redet af min datter til hun rundede de 50 kg, så kunne man tydeligt se at hun blev for tung.

En dag da han smed vores lille datter af, satte jeg mig op på ham, og tænkte jeg skal dælme lære ham skal jeg .... kors i hytten jeg har aldrig oplevet noget lignende kæft han blev gal Der var hans vægtgrænse, og jeg skal da lige garantere for at han selv sagde fra der gik under 1½ min så lå jeg på jorden, det var værrer end en rodeotyr i højeste gear.

Spørg lige om jeg var flad af grin, mor her skulle nok lige sætte ham på plads, og hvem endte så med at blive sat på plads*fnis*.

Jeg har aldrig gjort det siden, og jeg gør det heller ikke igen, men de små skal nok sige fra hvis det bliver for meget, og så må man bare respektere at de ikke vil.

0
0
Svar på denne tråd

hvis du har
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 09:16

mulighed for at ride på en anden - så ville jeg da arbejde på at få lært ham at gå som håndhest :) - for ja han skal have godt med motion trods hans lille størrelse :)

Mine nyder at ride "sammen" - hvor Sorte er håndhest :)

- og ja de kan nok godt slæbe det - men hvorfor?? - når vi nu ved at deres ryg ikke har godt af det??

Sorte søger part

Spalding dressur sadel sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 09:21

tije *Fylkir* så hvis ponyen ikke siger fra, så er det ok at ride på den?

En dyrlæge sagde:

Den der 20% regel må være opfundet af folk der vejer for meget. Jeg har aldrig hørt en dyrlæge anbefale den.

0
0
Svar på denne tråd

hold da helt op Fylkir
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 10:18

sikke en indstilling til et levende væsen der lider overlast....

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

pony-mor og adian
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 10:20

pony-mor og adian: ... for når jeres heste opfører sig rigtig slemt, som f.eks. at bukke så et barn ryger af, så giver I dem et kærligt klap på halsen og en godbid? For det er jo også klart det eneste rigtige at gøre???????

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 10:37
: Rasmus-modsat

Forstår ikke dit spørgsmål - hvis det er et spørgsmål.

Tije -skriver:

Jeg har aldrig gjort det siden, og jeg gør det heller ikke igen, men de små skal nok sige fra hvis det bliver for meget, og så må man bare respektere at de ikke vil.

Deraf mit spørgsmål hvor jeg hverken læser om små børn eller godbidder - men kun at en voksen sætter sig op, på en alt for lille pony, som så siger fra.

Undertonen i indlægget bryder jeg mig så heller ikke om, med at man sætter sig op på en pony, man ved man er alt for stor til - for at "sætte den på plads".

Men på den anden side, ved vi jo ikke om "sætte på plads", er at ride den i rammen eller det er at give den 10 rap i rumpen.

Straf i dette tilfælde, synes jeg under alle omstændigheder er helt hen i vejret, da straffen kommer EFTER og med en anden person, end der hvor pony gør noget den ikke må.

Så Rasmus - straffer du heste/ponyer med stor vægt og flere minutter efter de har gjort noget forkert?

En dyrlæge sagde:

0
0
Svar på denne tråd

pony-mor
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 10:50

pony-mor: Jeg ser ingen logik i at ville straffe en hest ved at placere en for høj vægt på hesten, det er jeg ret sikker på, at hesten heller ikke fatter særlig meget af. Jeg læste både dit og Adians svar, som en kommentar til Tijes behandling af hesten, med at ville sætte sig op og sørge for, at hesten forstod, man ikke må bukke. Hvilket jeg nu nok tror, at de fleste ville gøre, for stor størrelse eller ej. At hesten så vælger at bukke rytteren af, er en anden sag, og det må så stå i det uvisse om hesten bare generelt vil have rytteren af, eller om den sagde kraftigt fra overfor en stor vægtbelastning - det er der jo ikke nogen af os der ved. Slet ikke når et barn lige var blevet smidt af.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

undre mig en del
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 11:05

har redet og haft hest siden 89. men har aldrig hørt om 20% reglen.

Har I regnet på islændere, nordbagger, og andre store ponyer. Hvad med de dersens western heste. De er meget små og ser ret spinkle ud, men bærer nemt en voksen mand.

En islænder er kendt for at kan bære voksne mennesker trods deres relative lille størrelse. Ditto er en nordbagger.

I min verden kommer det helt an på hesten og rytteren.

MEGET groft sagt to børn kan veje det samme, den ene er let at løfte, den anden er tung at løfte. Hvorfor, jae godt spørgsmål sådan er vi mennesker.

Træn hesten godt op, begynd langsomt prøv forsigtigt. Enten går det eller også går det ikke. Det kommer an på hesten, og den skal nok udtrykke sig.

Shetlænder skulle efter sigende være den stærkeste hest.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 11:13

Nej jeg synes ikke du skal ride på den..

Men hvor er der dog stor forskel på hvad folk svarer alt efter hvem der spørger herinde

Sagde Charlotte.

Min elskede mor 03-02-60 - 08-10-08

Vi ses på den anden side!

Tulle 2008-2010 du er savnet

Nogen der har set Prins Valentin? Fjord/ DV vallak fra 2001?

SKRIV!!

0
0
Svar på denne tråd

20 % reglen
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 11:18

20 % reglen er en tommelfingerregel, som kan bruges til at beregne, hvor meget man forventer, at en hest kan bære. Netop som du selv skriver, så er der MEGET forskel på, hvilken hesterace man spørger til. Netop derfor er det også kun en tommelfingerregel. Når trådstarter skriver, at ponyen vejer 250 kg., så overskrider trådstarter kun reglen med 7 kg., og hvis hun så vælger at lade sadlen blive hjemme, så går det jo lige op. At trådstarter så naturligvis vil være meget stor til ponyen, det er en anden sag. Men hun overholder rent faktisk næsten den 20 % regel, som så mange bræger op om.

Af 20 % reglen fremgår det heller ikke, at hesten, man regner på, kan være svært overvægtig. Det hører ingen steder hjemme, at en overvægtig hest må bære mere, end en normalvægtig hest, logisk set skulle det jo være lige omvendt. Naturligvis er det en god tommelfingerregel at have, men man skal bare huske, at det KUN er en tommelfingerregel, og at den skal benyttes som sådan.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 11:41

Jeg er helt overbevist om, at 20% regler er opfundet af folk, der vejer for meget, for at retfærdiggøre at de rider på en for lille hest/pony.

Dyrlæger bliver ikke undervist i den regel på LIFE.

En dyrlæge sagde:

0
0
Svar på denne tråd

pony-mor
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 12:05

pony-mor: det er ikke en regel, men en TOMMELFINGERREGEL, så naturligvis bliver dyrlæger ikke undervist til den. Hvis de så bare blev undervist i at udføre deres job, så ville jeg også være godt tilfreds.

I bund og grund kan det være bedøvende ligegyldigt hvad hest og rytter vejer, hvis hesten er glad og godt tilfreds. Hvor mange ikke-for-tunge ryttere kan bryste sig af at have en hest som ikke har ondt i ryggen? Og hvor mange umiddelbart-for-tunge ryttere, kan bryste sig af at have en hest som ikke har ondt i ryggen? Se hvis du sender en flok dyrlæger ud for at undersøge dette, så vil jeg meget gerne høre svaret, for jeg er sikker på, at der ikke kan laves en ny vægt-regel, som bare passer i alle tilfælde. Ligesom du heller ikke kan lave en regel om, at et menneske med den vægt og den højde kan løfte så og så mange kilo. For sådan hænger tingene bare ikke sammen, og gudskelov for, at livet ikke kan puttes ind i sådanne kasser.

Man må se på hvert enkelt tilfælde, og vurdere hvad der er rigtigt eller forkert. Jeg foretrækker klart at trådstarter overtræder de 20 %, fremfor rytteren på 120 kg. som rider på sin DV hvor der er 1,5 m. rygsøjle at sidde på. Jeg personligt har i årevis overtrådt 20 % reglen, og det gør jeg såmænd nok på begge mine ponyer. Jeg har aldrig haft en pony med ondt i ryggen, ej heller halt. Men jeg kender rigtig rigtig mange store heste, som slår med hovedet når sadlen kommer på, lægger ører når rytteren træder op i bøjlen, og værger sig imod at gå fremad. Kan du virkelig påstå, at jeg er ond ved mine ponyer, og at den tynde rytter på den store hest med ondt i ryggen, ikke er det ved sin hest?

Mit svar ligger altid ligefor, når det gælder hestevelfærd. Det er så nemt at se på hesten, om den er med på legen eller ej. Og man kender naturligvis sin hest godt nok til at vide, hvilke små signaler den giver, når man har presset citronen for hårdt. Alt andet ville være dumt.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

20 procent
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 12:09

ja mærkelig regl

så det ville sige (hvis man troede på den ) at hvis jeg lod min hest stå og blive federe og federe her til sommer så kunne den bære mere og mere ?????? NEJ VEL !!!!

hilsen jeanett
0
0
Svar på denne tråd

jeg fatter
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 12:17

ikke at man ikke køber en hest der passer i højde og drøjde hvis man vil ride.

Jeg kan åbenbaret konkludere at herinden er der noggen der mener det er ok at ride på kræet så længe benene ikke splatter ud.

Og hvem siger en fjord kan bære mere?

I sammen åndedrag kan jeg konkludere at mange islændere åbenbareet er født uden nyrer. Eller fjerner man dem?

Det er i hvertfald dertil mange sadlerne går.

Og ja, jeg syntes også det er synd for ispindende når de skal slæbe voksne/tunge mennesker med alt for lange ben.

Hvis i vil se latterlige ud så køb dog en gammel cykel.. det skal heller ikke fodres

0
0
Svar på denne tråd

kate ♥Naia♥
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 12:20

kate ?Naia?: der er ingen der skriver, at det er ok at ride på en hest, så længe den ikke knækker sammen under dig. Der er mange der har skrevet herover, at hvis hesten ikke er generet, så er der intet problem. Hvor ser du, at nogen mener, den bare skal kunne gå rundt og så alt er i fineste orden?

At man har lange ben, er kun et problem for DIT syn, ikke for hesten, den er da bedøvende ligeglad med hvor dine ben går til, hvis du formår at formidle dine signaler til den uden problemer.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 12:26

Jeg synes du er for stor til den lille fyr.

Men en pony kan sagtens lære at løbe pænt ved siden af en cykel, jeg har cyklet rundt med et æsel der var for tyk.

Ellers vil jeg også anbefale en lille vogn, det er hyggeligt at køre med hest.

www.trendsales.dk/ main.asp?site=sort_gal...h=;u=36641

Motordrevet pælebor sælges, se profilen.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 12:57

Jamen Rasmus - det du skriver i dit anden sidste indlæg, understøtter jo så bare min hypotese om, at de som bruger og forsvarer 20 % reglen, vejer for meget ift hesten/ponyen.

Og igen - prøv at spørg jeres hestedyrlæge - altså en dyrlæge der har specialiseret sig i heste, om de har mange islændere, ponyer og heste af alle racer med problemer i ryggen pga for tunge ryttere.

I vil blive chokerer over svaret.

En dyrlæge sagde:

0
0
Svar på denne tråd

Som udgangspunkt
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 13:00

vill ejeg synes du var for stor/tung til ponyen. Men om vi reelt kan vurdere det er svært at sige. Hvorfor ikke spørge dyrlægen om hvad h*n tror næste gang h*n er forbi?

Kunne du evt variere træningen ved at lave små øvelser eller tricks? Jeg tænkte på gå sidelæns, løfte benene osv.

Nu skriver RasmusModsat: og det må så stå i det uvisse om hesten bare generelt vil have rytteren af, eller om den sagde kraftigt fra overfor en stor vægtbelastning - det er der jo ikke nogen af os der ved.

Til det vil jeg bare sige at jeg tror det hører til sjældenhederne at heste smider af uden en grund. Og grunden er altså ikke om den generelt vil have rytteren af. Det kan jo være smerter eller andet ubehag der opstår ved den lille rytter og tænk hvordan det så ikke må føles når der kravler en større rytter op.

0
0
Svar på denne tråd

vibs og pony-mor
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 13:44

vibs: jeg er helt enig med dig i, at heste ikke smider en rytter af uden grund - men uanset, så skal den jo helst ikke lære, at det godt kan betale sig at bukke. Man må gå ud fra, at der var en god grund til, at den lille rytter blev smidt af, men især når det kommer til ponyer, og særligt shetlændere, som efter min mening virkelig kan være nogen bisser, så er det jo vigtigt at finde ud af hvad grunden var. Smerter, kådhed, frækhed? Alt sammen med hver sin løsning.

pony-mor: Jeg skriver i det andetsidste indlæg: "Man må se på hvert enkelt tilfælde, og vurdere hvad der er rigtigt eller forkert." Og jeg argumenterer netop for, at 20% reglen kun er en tommelfingerregel, og at man må kigge på hver enkelt hest, for at kunne vide, hvor meget vægt den optimalt bør gå med under rytter. Der er også meget forskel på hvad man udsætter en ridehest for 1 time om dagen, og så det, som trådstarter spørger til. Det må også indgå i overvejelserne.

Jeg er ganske sikker på, at der findes ligeså mange store rideheste med ondt i ryggen, så måske af andre årsager, end ponyerne som går med alt for store ryttere. Så kan du jo så spørge din dyrlæge, om det er den store hest eller ponyen, det har været mest synd for.

Jeg konsulterede i øvrigt min dyrlæge, for mange år siden snart, da det viste sig at min mindste pony var kat. 3, og jeg pludselig følte mig vældig stor til den, ja sådan kan det gå. Dyrlægen tjekkede hesten i ryggen, konstaterede at den var sund og rask og i godt humør, og så ingen grund til ikke at ride, når hesten ikke fejlede noget, ej heller udviste ømhed. Jeg har redet undervisning ved en tidligere landsholdsrytter på ponyen, som også forinden blev konsulteret. Det gælder i øvrigt også undervisning ved Susie Fastrup, som de fleste vel kender. Der var vi i øvrigt også velkommen til undervisning i grime og på underlag. Nu er det naturligvis ikke mig, vi diskuterer her, men jeg synes det er meget sjovt at konstatere, at størstedelen af HN-medlemmer synes, at det er en katastrofe at voksne rider på ponyer, mens det fra DRF's side jo er blevet lovliggjort, at kat. 1 ponyer altid må rides af voksne, og til breddearrangementer går man ind og vurderer, hvorvidt rytter passer til pony, voksen som barn. Selv har jeg på nævnte pony aldrig haft problemer til stævner, og som sagt heller ikke ift. undervisere og dyrlæge. Og ponyen bliver i øvrigt tjekket jævnligt af en eksamineret hestemassør også. Så jeg forstår ikke harmen fra pony-mor og andres side - hvad er argumentet for IKKE at ride på en lille pony, hvis den ikke oplever nogen gene af det? Hvis den ikke får ondt i ryggen, ikke slæber benene afsted, men derimod rider friskt frem og er glad og godt tilfreds? Ja jeg forstår det simpelthen ikke.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 15:20

For god ordens skyld, så er jeg ret sikker på at have hørt, at de 20% er over korte afstande og 15% er over lange.

Dvs. vejer du 20% af hestens kropvægt, må du ride kortvarigt på den. Vejer du derimod op til 15% kan du ride den regelmæssigt og på normalt plan.

Tommenfingerreglen bør i øvrigt kun bruges til normalvægtige heste.

Nå, men ud over det - så forstår jeg altså heller ikke rigtig det med at der er SÅ mange store ryttere, der vil ride deres små shetlændere.

Før i tiden var det mere spørgsmål af slagsen "Jeg er 170 cm høj og vejer 60 kg, er jeg for stor til min pony på 140?", der dukkede op på de forskellige fora.

Nu er der mange voksne mennesker, der vil vide om de kan tillade sig at ride deres shetlændere og helt små ponyer. Ved ikke om det har noget at gøre med, at der er mange, der har købt små trickponyer, og så alligevel savner ridningen?

Der er ikke nogen heste, der er bygget til ridning, nej - men der er mange, der påpeger det med shetlænderne og deres trækkeevne, fordi der er mange misfortåelser på det punkt. Der er nemlig mange, der forveksler det antal kg. en shetlænder kan trække med det antal kg. den kan bære.

Til trådstarter vil jeg også sige på med løbeskoene. Hvis du vil ride, så find en hest, du er sikker på passer :-)

...from Rulammet with love

Omsider med Elmholts Napasha

0
0
Svar på denne tråd

Felixponyen
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 08:56

Hej.

Sikke en heftig debat, det er blevet til herinde! Men synes egentlig det er et vigtigt emne at tage op.

Jeg satte mig "halvvejs" på Felix i går, altså som en stol, mens han græssede fredeligt. Ærlig talt, var det en ubehagelig fornemmelse at sidde på så lille en pony. Følte mig virkelig for stor, og kunne mærke, at jeg aldrig ville nænne at bede ham gå, med min fede krop på hans ryg! Så jeg sad der lidt og hyggede mig, mens han græssede under æbletræerne - og det er vist, hvad det bliver til :)

Jeg har fundet på forskellige motionsformer til små ponyer de sidste 3 år. Hvem ved, måske kan jeg spare sammen til vogn i løbet af sommeren, og så kan jeg køre med ham :) Indtil da vil jeg bar gå og løbe med ham og så ride på min dejlige part, en islænder på 140, som jeg hverken er for fed eller for høj til ;)

Jeg husker dog, da jeg var 15-16 år og egentlig var ca 158 cm og vejede ca 50 kg - der fræsede jeg rundt på en shetlænder på 94 cm uden egentlig at have skrupler. Han kunne umiddelbart holde til det, men hvem ved hvor meget skade, jeg egentlig har gjort på hans ryg :/ - og ikke mindst, hvor mange andre shetlændere i landet, som også er blevet brugt til galopponyer af skruppelløse teenagepiger.

Heidi

(Descartes)

~ Hvil i fred, Pingu ~

2004-2011

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 09:17

Heidi til dig.

Heldigvis er det de færreste der hænger fast i 15 års alderen, selv om den alder også har sin charme.

En dyrlæge sagde:

0
0
Svar på denne tråd

Forstår simpelthen ikke
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 10:03

Hvorfor voksne mænd (kvinder på +85 ikke har noget problem med at ride en islænder så????

Er der noget jeg har misset?

Dubi Dance

RIP. Bimse dreng

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 10:38

Hvorfor voksne mænd (kvinder på +85 ikke har noget problem med at ride en islænder så????

Er der noget jeg har misset?

Det ved jeg ikke om du har .

Men jeg ved fra vores dyrlæger, at de de sidste år, har set rigtig mange islændere der har problemer i rygge pga for tunge ryttere.

Så hvorfor de store ryttere ikke har problemer - må stå hen i det uvisse.

En dyrlæge sagde:

0
0
Svar på denne tråd

pony-mor
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 10:45

Bare lige for der ikke opstår misforståelser så rider jeg ikke islænder og har nemlig ofte undret mig når jeg så det.....

Dubi Dance

RIP. Bimse dreng

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 11:47

Som mange andre så forstår jeg heller ikke den her tendens for at ride de små ponyer, nu kan jeg jo huske det har været til diskussion før mellem rasmus-modsat og pony-mor ang. et eller andet stævne, og mit svar i denne diskussion ville være det samme som i den anden.

Jeg syntes ikke det er okay voksne sætter sig op på shettere kat.3 og kat.2 ponyer eller en stor kat.2 der er robust bygget på 140cm kan gå an (welsh etc.), men ikke som hverdags træning ville jeg mene, medmindre rytteren vejer under 60kg.

MCK

http://minkpinks.blogspot.com/

"Brutality begins where knowledge ends.

Ignorance and compulsion appear simultaneously."

~ Charles de Kunffy

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 12:08

Og så kommer vi til den evige diskussion: Er det den fysiske vægt eller den vægt som rytteren belaster hesten med som er den reelle vægt???

Min påstand er at en rytter på 80+ med god balance og styr på sin ridning belaster hesten mindre end en begynder-rytter på 50 der bumber rundt og ikke aner hvad h*n laver..........

Jeg har set islændere på 135cm der vejede 350 kg. som fint bar en rytter på 80+ - og islændere på 145 der vejede 450 der ikke kunne bære en rytter på 65.

Det kommer an på træningstilstand, huld/muskler og type af hest.

Så at sætte vægtgrænser er umuligt - men sikkert noget der kommer på et tidspunkt når de frelste dyrevelfærds-forkæmpere får deres vilje - alt skal kunne måles og vejes ned til mindste detalje.

Af samme grund har vi de underlige regler i "hesteloven" - lavet af frelste som ikke ved noget om branchen i praksis.......

.

0
0
Svar på denne tråd

165456465
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 12:27

Jeg sider og røster på hoved, hold da op hvor er folk, da dømmene her inde.

nu er det pludselig blevet synd at voksen rider islænder come on, hvor er vi så henne?

Jeg kan virkelig godt se at det er mere bedre at man køber en stor varmblod, som ofte ender med at folk ikke tør at ride eller kan styre ordenlig ( især unge piger der skifter til hest fra pony)det synes jeg helt klart at det er der vi skal hen i mod.

Nej seriøst, jeg ser rigtige mange voksen som har stor fornøjlse af deres islænder og spørg i mig, så er der flere af de islænder , der for lov at oplevede mere end hvad en varmblod, som kun for lov at gå i et ridehus oplever, hvorfor fordi at islænder rytterene er trygge ved deres heste og tør mere på dem, jeg er så træt af at se mennesker der køber hest, efter hvad de mener andre synes de skal købe, fordi det ikke er smart at ride på en lille hest , og i sidste ende for de ingen fornøjlse ud af det, kun en masse problemmer.

ja vi skal købe heste som passer til os, men ordet passer kan betyder flere ting, et er selvføgle at hesten skal kan bære os, men hesten sin skal også passe og flere af de islænder rytter jeg kender, vil ikke være trygge ved stor heste, så vil de holde helt op med at ride, hviklet i mine øjne vil være en skam.

Jeg selv har redet både islænder og store heste og fortrækker det imellen, så jeg har en fin hoppe på 156 og jeg er 169.

Jeg selv har redet araber i mange år og er ikke i den lettes vægtklasse , trods det havde min araber i gemmen 16 år , aldrig rygproblemmer.

Nu er det ikke altid vægten der giver ryg problemmer, nogle gange er der andre ting som spiller ind feks saddel og nogle er de ryg problemmer som man ser hos islænder er ikke kun for store rytter, men i nogle tilfælde er det udstyret og ridning.

Men vil dog tilføge at jeg ser flere og flere islænderytter der er begyndt at gå rigtig meget op i at ride korret.

Jeg synes det er synd at vi ikke kan respektere at vi er forskellige og har forskelige behov angående heste, nogle kan lide store nogle kan lide små, kunne vi ikke bare nyde det sammen.

Jeg synes hele ikke at shetlænder skal rides af voksen, men ser ikke noget galt i at hun sætter sig op nogle få gange.

0
0
Svar på denne tråd

Passe sammen
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 13:06

Jeg havde, for nogle år siden, en New Forest pony, som jeg købte billigt af nogle bekendte, fordi hun ville bukke i stedet for at springe.

Hun målte 139 cm. Jeg er 170 cm. og vejede vel omkring 58 kg. Det kan godt være, jeg ikke var for tung til at ride hende, men jeg var nu alligevel for stor. Det er immervæk nemmere at give de rigtige signaler, når man passer sammen med hesten.

Jeg har shetlandsponyer. Min mand har siddet på en af dem engang, og det var den ligeglad med. Men selv om den ikke kylede ham af, så er det jo ikke sundt eller rart for den Jeg har set en dame, som rider på sin shetlænder, men hun er heller ikke ret stor. Jeg vil også råde dig til at køre med den i stedet. Det er nu mange gange sjovere end at blive båret rundt af en pony, som man på ingen måde kan føle sig tilpas på.

mvh Stine

http://www.sk-farm.dk

Puslebord, blå skråstol (næsten ny) ammepude (ny) bortgives - skal afhentes!

Forskelligt babyudstyr sælges, bl.a. tvillingeklapvogn, voksipose, og Baby Skies madras.

0
0
Svar på denne tråd

MCK....
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 13:59

MCK: måske vil du svare på mit tidligere spørgsmål, for pony-mor vil vist ikke. Jeg skrev tidliger:

"... jeg forstår ikke harmen fra pony-mor og andres side - hvad er argumentet for IKKE at ride på en lille pony, hvis den ikke oplever nogen gene af det? Hvis den ikke får ondt i ryggen, ikke slæber benene afsted, men derimod rider friskt frem og er glad og godt tilfreds? Ja jeg forstår det simpelthen ikke."

Som skrevet, så forstår jeg ikke problemet, for hvis hesten ikke har et problem med det, hvorfor skal det så gøres til et problem? At det ser fjollet ud, er en sag, men hvad er egentlig grunden til, at det skulle være forkert? Er vi ude i, at det i "modstandernes" hoved er på højde med at tykke mennesker ikke må være sammen med tynde mennesker fordi det "ser forkert ud" og de ikke "passer" sammen, og at mænd ikke må kunne lide mænd bare fordi man synes, at det ikke passer sammen? Er det den slags argumenter der ligger til grund? Jeg kan virkelig ikke se sammenhængen ellers, for for mig er der ingen logik i at lade være med at ride en pony, så længe det ikke skader nogen og så længe alle er glade.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 14:22

Jamen jeg mener det fordi jeg ikke mener det er godt for hesten er slæbe rundt på meget mere vægt end den er bygget til. Hvordan ved man 100% at det ikke belaster hesten hvis der ikke fremlægger røngten billeder af hesten ryg og ben, hvor man kan se den er 100% iorden?

+ billeder (kan ikke huske den tekniske betegnelse) hvor man kan se varmepunkter før og efter træning, hvor man kan se om hesten generalt er belastet ved rytterens ekstra vægt.

I min verden hvis man kunne fremvise den slags beviser, og det viste sig at hesten var tip top i røngten og der ingen overbelastning var at se på "varmebillederne", så ville det være iorden.

Men de fleste som sætter sig op på små ponyer laver ikke den slags undersøgelser, så hvordan skulle man vide at den ikke lider overlast, hvis den virker tilfreds nok ellers?

Derudover har jeg da oplevet KS heste og heste med en sadel som trykker dem som virker "tilfredse" og arbejder under rytter uden problemer, men det betyder jo ikke at de var problemfrie, eller de disse problemer ikke kan opstå.

Derudover mener jeg også det er ejerens ansvar at hesten ikke bliver udsat for overlast, for når alt kommer til alt kan vi jo ikke spørge vores heste om lov, Men vi kan gøre vores bedste for at forstå hinanden og samarbejde.

MCK

~ Charles de Kunffy

0
0
Svar på denne tråd

MCK....
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 14:30

MCK: jeg er sådan set enig med dig, og jeg synes du argumenterer godt. Men jeg tror simpelthen ikke på, at en hest kan få skade på knogler/led i rygsøjlen, uden først at have haft ømme muskler. Og det er jo ret nemt at teste, om hesten er øm i rygmusklerne.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 14:40

Jeg bliver jo også nødt til at forholde mig meget generalt, da jeg jo ikke kender din hest, og hverken har set den eller noget som helst :) og derfor skriver jeg som jeg gør og forholder mig til mine erfaringer.

MCK

~ Charles de Kunffy

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider