Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvilken bog til analyse?
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 15:32

Hvilken bog skal jeg læse som jeg kan lave en boganmelse og analyse af? Det skal være en bog med handling, gerne lidt handling hvor man skal tænke selv. Lidt snoet handling, gerne hvor den ender "mærkeligt" så man selv skal tænke videre evt.

:)

Jeg er total lost og ved virkelig ikke hvilken bog jeg skal vælge.

Det skal være en der kan lånes på bibliotekerne og skal være noget kort prosa tekster. Dvs Epic generen - novelle, kort historie, drama osv.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Noveller
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 15:55

Hvis du gerne vil analyserer "tænk-selv" tekster, så vi jeg foreslå at læse nogle af Helle Helle eller Naja Maria Aidts noveller..

:)

Karina

Der vil ikke være noget paradis,

hvis min hest ikke kommer mig i møde

Ofelia, min smukke engel, jeg savner dig..

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 16:04

Tak for det :) Jeg prøver at søge på forfatteren. Dejligt med lidt inspiration.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 16:27

Hvis du vælger Naja Marie Aidt kan "Den Blomstrende Have" bestemt anbefales... Der er massere at analysere på og historien i sig selv er faktisk også ganske hyggelig at læse :)

- hilsen en dansklærer ;)

Karen

"Don´t cry because it´s over - smile because it happened!"

.: Trakehner - Der Tradition verbunden. Die Zukunft im Blick. :.

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 16:32

Fedt at hører det fra en dansk lærer hehe. Min egen er ikke til meget hjælp andet end hun absolut synes vi skal læse Henrik Poptoppidan som hun er heeelt vild med. Hans historier "tænder" mig bare ikke overhovedet, så det gør jeg ikke.

Havde overvejet "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen, men synes den virker SÅ tør. :S

Men vi har desværre allerede læst uddrag af Den Blomsterende Have :( Har du andre Karen ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 16:46

"Et Dukkehjem" er også forholdsvis tør :P

Men når så det er sagt, så er den faktisk meget skæg når først man kommer ind i teksten sådan for alvor. Det kræver bare at man ikke opgiver den på halvvejen - hvilket kan være forholdsvis nemt :P

Der er mange gode ting at tage fat på og den er bestemt en god kandidat til en spændende analyse :)

Tænker lige lidt, så vender jeg tilbage :P

Karen

"Don´t cry because it´s over - smile because it happened!"

.: Trakehner - Der Tradition verbunden. Die Zukunft im Blick. :.

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 17:28

Tak Karen. Du kan evt sende en PB :Df

Skal igang på Mandag nemlig, så der lidt tid endnu.

McLean

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 17:35

Jeg synes at novellen "lille skat" af Helle Helle, er rigtig god. Har jeg selv analyseret og været oppe i til eksamen :)

-Kristina:)

& Fanni♥ nu også med Thy Tarzan♥

R.I.P Lucas. sov godt min skat♥ Den smutteste stjerne på himlen♥

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 17:45

Kristina: Kan du fortælle lidt kort hvad den sådan generalt handler om ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 18:02

Ups. forfatteren er ikke Helle Helle, men Martha Christensen:)

Nu er det ved at være et stykke tid siden jeg har læst den, så kan ikke huske den i detaljer.
Men den handler om en lille pige, som bor sammen med sin mor. hver aften skal hendes mor ud i byen, og den lille pige skal være alene hjemme. hun har en ven der hedder Marju (mener jeg nok navnet var) som hun kalder på hver gang hun skal falde i søvn. Vi får ikke at vide om det er en bamse/dukke eller det bare er en fantasiven, det er en af de ting man kommer til at tænke på. Gang på gang kommer moren hjem med nye mænd, som pigen kalder for far. også en ting man tænker over når man læser. hvorfor kalder hun en mand for far, når hun ikke kender ham?

Moren får gode og dårlige perioder. i de gode perioder, passer hun på pigen og tager hende med i dyrehaven, tivoli osv. men i de dårlige perioder, er hun ked af det, tager ud om natten og pigen er for det meste alene.

Håber det var en okay beskrivelse af handlingen :)

-Kristina:)

& Fanni♥ nu også med Thy Tarzan♥

R.I.P Lucas. sov godt min skat♥ Den smutteste stjerne på himlen♥

0
0
Svar på denne tråd

Hundehoved
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 20:03

Jeg kan virkelig anbefale "Hundehoved" af Morten Ramsland. Den har jeg selv læst for nylig, og lavet analyse og fortolkning af :)

Hvad der står på bagsiden af bogen :

"Asger vender hjem til Danmark efter flere års ophold i Amsterdam for at tage afsked med sin døende farmor, familiens historiefortæller, som nu kun overlever på de dåser med frisk luft, der hver uge ankommer fra hjemstavnen Bergen. Nu er det op til Asger at samle familiefortællingernes mange tråde og måske finde den skat, der ifølge farmoren ligger nedgravet et sted på parcelhusgrunden.

Den forunderlige skattejagt i slægtshistorien fører os blandt andet til Asgers farfar, den norske styrmandssøn Askild, som først bliver smugler og siden kubistisk maler, og den engleagtige, motocykelkørende mormor. Senere møder vi Askilds ældste søn Niels, der tilbringer det meste af barndommen i et skab under vasken, indtil hans udsædvanlige store flapører opfanger en ganske særlig stemme fra fortiden. Et sted i fortællingernes mørke lurer også det frygtelige hundehoved, som har holdt Asger fra at rejse hjem så længe.

Hundehoved er en fyrig og varm slægsroman og en fabelagtig opdagelsesrejse i tiden fra 30'erne til i dag. "

Som man kan høre, så er den en anelse "mærkelig", men det fede er, at der er en masse analyse, personarbejde osv at tage fat på.

Og så er den vildt sjovt at læse (synes jeg) . - Morten Ramsland bruger sproget meget levende og humoristisk....

"Husk altid, at bag enhver hest, der følger en lang historie. Sommetider har de blot brug for at nogen vil lytte og tale deres sag og danne rammerne tiden fremover.."

0
0
Svar på denne tråd

Hundehoved
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 20:09

er hamrende god - jeg har lige læst Ramslands "nye" (tror den er fra sidste år) Sumobrødre. Man sluger den råt, og han kan bare noget med ord.

0
0
Svar på denne tråd

Stephen King's novelle
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 20:35

Stephen Kings Riding the bullet eller på dansk, en på katapulten er også med stof til eftertanke, men ved ikke om den er for lang..

Er den lykkelige ejer af den skønneste skimmel - barfodshest i Hit-aktiv

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider