Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Højere SU til forsørgere?
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 10:33

Uha, nu bevæger jeg mig lidt ud i et farligt emne her


Men jeg kunne egentligt godt tænke mig at se andres holdninger, til SU til forsøgere?

- Tanken opstår lidt, da jeg sidder her på pædagogstudiet og de snakker om at der har været problemer med at folk i den lønnede praktik jo ikke fik en ligeså høj løn som de gjorde på SU med forsørgertilskud.


Så er det jeg lidt firkantet tænker, - jamen hvorfor skal folk med børn, ha' en højere SU, end os uden?!

- Hvorfor skal de belønnes for at få deres børn inden de starter uddannelse, - er det ikke deres eget valg at få børn og så gå på en SU?


Det er jo ikke fordi de senere på et arbejde, får løn med forsørgertilskud fordi de er børn?


Normalt hader jeg samemnligningen mellem dyr og børn, men nogle dage synes jeg mine hunde koster mere end et barn sikkert ville ;-) Men jeg har jo selv valgt at ha' hund på en SU, - skulle jeg forvente en højere SU, blot fordi jeg ikke kunne vente til jeg var færdig udd. med at få hund?


Synes du det er fint med forsørgertilskud til SU'en til dem med børn? Hvorfor?

- Eller hvorfor ikke?


Synes du så de skal ha' et forsørgertilskud i den lønnede praktik fx?


Eller er det bare super at de kan få børn, og så få en højere SU, så vi ikke får en masse unge mødre uden uddannelser?


Det her er ikke et udtryk for at jeg mener at folk må vente med at få børn til efter deres uddannelse, eller lignende, men et eller andet sted undrer jeg mig bare, over hvorfor folk skal ha' en højere SU, fordi de har børn?!



Rollo

Dogs are miracles with paws


TELL-MANN;

- West Highland White Terriers

- Lucky står til avlstjeneste


ROLLOS;

- Viden om marsvin

- Salg af marsvin

0
0
Svar på denne tråd
 
 tja...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 10:36

jeg synes det er fint nok at forsørgere får lidt ekstra for at få børn i studietiden.. det gjorde jeg selv.. og jeg har jo "sparet" samfundet for et barselsforløb....


men jeg ved ikke hvordan reglerne er nu.. men i mit sidste studie år fik jeg faktisk et eller andet ekstra tilskud, pga jeg havde barn og havde en indkomst under 100.000kr og dette kunne jeg godt få til at fungere.. havde dog studie job ved siden af..

jeg synes faktisk det var en fordel at få barn under studiet.. da man jo ofte er i den "fødedygtige" alder når man er færdiguddannet...


Super ridelig og ukompliceret 10 års RDS dressurhoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 SU til forsøgere
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 10:51

Hm.. Det lidt svært emne.. Jeg har ikke selv børn, men hvis jeg havde ville jeg da være taknemmelig for at få lidt ekstra, men det skal vel også afhænge af om man har en mand der kan forsørge en, for så syns jeg egentlig ikke man skal have et tilskud.


Jeg kender flere enlige mødre på SU, og jeg undre mig over om man ikke kunne spare lidt penge her? Mange af dem har bil, dyr lejlighed, iphone, hest, dyrt tøj, intet studiejob ved siden af osv. Misundelse er en grim ting, men jeg kan sgu godt blive lidt stødt, troede pengene skulle gå til at forsørge børnene? Selvfølgelig mangler børnene ikke noget, men det gør moderen da så sandelig heller ikke..



Lene: Du har jo ikke sparet samfundet for et barselsforløb, bliver du gravid på din uddannelse får du jo 12 ekstra SU klip, så det er da et barselsforløb i mine øjne??


Mvh. Kathrine Jensen

Less is more...

0
0
Svar på denne tråd
 
 **********
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 10:54

Ja jeg syntes helt klart at forsøgere skal have noget mere i SU. Jeg gik sammen med en mor som havde 3 børn og fik 5384 kr :(

Hvordan kan det lade sig gøre???


Det er kun enlig mødre der kan få mere i su, os der har en kæreste/mand får det samme som alle andre. Grunden til jeg nok har den holdning er jeg sammenligner med Kontanthjælp.


Hvorfor må man fra 12 graviditets uge og når barnet er født få 13096 kr i kontanthjælp, men os der tager en udannelse får de sølle 5384 kr? Det syntes jeg ikke er fair, total underskuds forretning at gå i skole med børn, vi kunne bare få kontanthjælp i stedet for ....

Syntes hvis det skulle være noget i den stil, burde det byttes om. Så dem på kontanthjælp fik lidt og su forsøgere fik noget mere.


Jeg kan ikke klare mig på en almindelig su, så har været nød til at tage en su lån, men tænker da tit på at gik jeg bare på kontanthjælp istedet kunne jeg spare det lån :( Men men men vil jo gerne have min udannelse så strammer ballerne og vi har det sku godt alligevel ;D



Mor til den dejlige pige


Alice Sofia


og en lille blob i maven :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 nej det synes
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 11:02

jeg ikke forsørgere skal have.


Man må få børn når man har råd - købe bil når man har råd - holde hest når man har råd.


Synes ikke det har noget med misundelse at gøre.


Jeg kan ikke se hvorfor at få børn er en ret, uanset om man selv kan forsørge dem eller ej?


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er en god
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 11:09

ting at kvinder har mulighed for at blive mødre og samtidigt studere


Men derfor ville jeg da også gerne have lidt "børnepenge" eller bare et par "omsorgsdage" til mine heste



Mvh Janni


" Deres garanti for Ratata "






0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 11:20

... at det er helt ok at give et ekstra tilskud til studerende med børn.


Alternativet er at nogen siger de simpelthen ikke har råd til at tage en uddannelse - og det burde jo ikke ske.


Dog mener jeg absolut at kontanthjælpen ALTID bør ligge under SU niveauet (undtagen for dem der får kontanthjælp fordi de er for syge til at arbejde, men der mener jeg generelt at der burde være sygedagpenge i stedet for kontanthjælp).


Det bør aldrig være så folk siger at de ikke har råd til at få en uddannelse - og endnu mindre hvis de har børn, da man jo ved at forældrenes uddannelsesniveau jo ofte "nedarves" til børnene!


Jeg mener dog ikke at lønnen i praktiden skal være anderledes når man har børn - det er lønnen efter uddannelse jo heller ikke.




£isbeth & Baloo

Happiness can be found even in the darkest of times,

if one only remembers to turn on the light.

(Albus Dumbledore)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 11:20

Jeg synes absolut at det er en god idé med forsørgertillæg.


Jeg har selv valgt modellen med uddannelse først og børn senere. Men skulle man senere i livet vælge at sadle om med en ny uddannelse, skal muligheden være der. Også selv om man har etableret sig med børn. Det kunne jo f.eks. være affødt af at der ikke er jobmuligheder inden for den branche man have valgt i første omgang.


Som forsøger vil jeg heller ikke mene, man har de samme muligheder som andre studerende mht. fritidsjobs.


Normalt er jeg i høj grad tilhænger af tæring efter næring modellen, men i det her tilfælde synes jeg det giver god mening at forsørgere får mere.


Næ, tag SU'en fra de hjemmeboende i stedet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altså - først
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 11:54

og fremmest synes jeg jo at tanken om at man kan vente med at få børn til man er færdig med sin uddannelse er sådan lidt tuttenuttet og lyserød.


For når man kommer så langt så er der pludselig mange som opdager at de ikke KAN få børn fordi de er kommet en postgang for sent. Og hjælp kan man ikke længere bare lige få til at få de børn man så brændende ønsker sig - OG SOM SAMFUNDET HAR BEHOV FOR! For hvem skal lige passe da ældre når de blir sådan rigtigt gamle? De årgange som skal tage den opgave er nemlig ikke ret store og der blir flere og flere ældre ...


Samtidig er der jo ingen som er tjent med ikke at få en uddannelse - for vi skal hele tiden blive bedre og vi skal tjene penge hjem til Danmark på vores høje uddannelsesniveau for ellers så taber samfundet til de steder hvor lønnen er lav og så videre og så videre ...


Afskaf SUen for de hjemmeboende - yessir - hvordan skal de så betale for buskort og for kopiafgifter og hvad der ellers er på sådan et studie (Og på en videregående uddannelse for alle bøgerne!) .... Den nemme løsning er naturligvis: FÅ ET JOB - Yes - menøhm - hvor mange er det lige som er arbejdsløse for tiden?! Fordi vi har krise og fordi jobsne ikke er der?


Som jeg ser det så vil vi gerne have at så mange som muligt får en uddannelse, vi vil også gerne have mange børn så der er hænder nok til når de ældre bliver gamle lige om snart.


Det går IKKE hånd i hånd med at man ikke vil punge ud så de unge får en uddannelse. Det går bare ikke hånd i hånd med nedskæringer i SUen. Det hænger ikke sammen med stigende priser på busser og tog, på brugerbetaling på uddannelserne osv osv.


/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.


Skøn palominoplag sælges


Massage (Human) tilbydes på Lolland - kontakt for mere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 katrine..
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 12:23

undskyld jeg retter lige.. jeg har sparet en arbejdsgiver for en gang barsel..


Super ridelig og ukompliceret 10 års RDS dressurhoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Synes det ok
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 12:42

Jeg synes det ok forsørgere får højere SU.


Forestil dig hvis de ikke gjorde det. Hvor mange forsørgere ville have råd til, at gå i gang med en uddannelse.


Det koster samfundet langt mere, at have folk på oveførselsindkomst end at yde tilskud, så de på sigt kan tjene deres egne penge.




Med venlig hilsen
Trine
:-)


Med Gule hesten


Equilibrium fluemaske sælges:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=296798...ay=asc&e=0

0
0
Svar på denne tråd
 
 TrineB...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 13:07

hvorfor er det blevet så accepteret, at man skal have offentlige tilskud til alt - også at få børn under uddannelse?


Hvis man ikke har råd til børn under uddannelse - så må man sgu vente! Jeg kan simpelthen ikke forstå den holdning der efterhånden er i vores samfund - ingen skal behøve at kunne klare sig selv - bare lad det offentlige (altså os selv!) betale.


Trine T: Husk at rigtig mange af dem der "bliver for gamle" inden de er færdige med uddannelse - de har selv slæbt hælene ved først at holde sabbatår, og måske efterfølgende være startet på op til flere forskellige uddannelser.


Jeg arbejde en gang sammen med en studerende - hun var på sin 3 uddannelse, var startet med jura, droppede det og begyndte på pædagogudd., droppede også den og startede statskundskab - at HUN måske nåede ud over den optimale fødealder - det må være hendes problem. Faktisk mener jeg slet ikke vi skal acceptere studerende kan hoppe så mange gange, fra det ene til andet.


.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 13:07

Selvfølgelig skal man da have forsørgertillæg på SU!


Der er udgifter forbundet med at have børn samt forsøgere har begrænsede muligheder for at have et fritidsjob ved siden af studiet.

Forsørgere skal ikke udelukkes af uddannelsessystemet på grund af deres økonomi - Det er spild af kapacitet!


Jeg er egentlig af den holdning, at hvis man ikke har råd til at få børn, så bør man lade være - Børn er ikke en menneskeret.

Dog er det (desværre?) efterhånden sådan, at vores samfundsstruktur og uddannelsessystem ikke går i takt med menneskets biologiske ur - Man er som regl først færdiguddannet og "etableret" efter den alder, hvor man egetlig er mest fertil - Dette er med til at gøre fertilitetsbehandlinger o.l. til en nødvendighed... Uddannelse og børn er en investering i fremtiden, ingen af delene bør udelukke den anden!


Så min konklusion må være, som jeg også lægger ud med at sige, at ja, forsørgere skal have højere SU - Fordelene ved det opvejer ulemperde i mine øjne.


Rose - og Kongejordens Cardiff


http://equinitis.wordpress.com - Et hestesite i udbrud!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er for
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 14:04

Jeg synes det er ok forsørgere får tilskud.

Det er rigtigt at dyr kan koste lige så meget, men det er trods alt nemmere at passe dem end at passe et barn.


Det er jo næsten umuligt at leve af en SU alene (medmindre man bor meget billigt og kun har meget billige interesser), dengang jeg fik SU arbejdede jeg en del ved siden af, det havde jeg helt sikkert ikke haft mulighed for hvis jeg også havde skullet passe et barn - i hvert fald ikke hvis jeg også skulle passe studiet ordentligt.


Jeg tror det ville blive meget svært for forsørgere at få det til at hænge sammen uden forsørgertilskud.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja, forsørgere skal
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 14:17

have højere su!


Man klager i dk over at der bliver født for få børn.

Faktum er bare ta hvis alle kvinder der ønsker en uddannelse venter med projekt børn til de er færdige med studierne, så er det ofte for sent, og mange af disse kvinder skal så have hjælp til at få børn. Det er prisen for at kvinder er på arbejdsmrkedet i stedet for ved kødgryderne som i gamle dage.

Til gengæld syntes jeg at kontanthjælpen skal skæres meget ned, eller helt væk.

Hvorfor skal det kunne betale sig at være enlig mor til to og lave ingenting? Hvorfor skal disse (kvinder) have lige så mange penge mellem hænderne som dem der har taget en uddannelse, arbejder og bidrager til samfundet?

Havde jeg råd ville jeg forfærdelig gerne læse videre. At jeg ikke har råd er udelukkende min skyld, ike min datters. jeg kunne bare have ladet være med at lave en masse dum gæld som ung.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 14:27

Lige på dette punt tror jeg det er vigtigt at se tingene i et større perspektiv.


Et samfund har brug for børn for at kunne overleve, hvis det kun er dem der har råd til at få børn, der reproducerer sig selv eksisterer Danmark ikke længe og vi ville være nødt til at "købe" nye borgere.


Jeg tror heller ikke det er de forhøjede bidrag der koster samfundet mest, det er dyrere at have borgere der ingen uddannelse har, som er i dyb social krise og som intet videregiver til sine børn.


Jeg er sikker på at arbejdsgiverne ville være lykkelige hvis folk fik deres børn under uddannelse, så de ikke skal undvære deres medarbejdere op til 1 år hvis de vælger at få børn efter endt udd.


Hvis vi skal fortsætte med "du skal ikke få børn hvis du ikke har råd" diskussionen, så kunne man jo også sige, "du skal ikke få børn hvis du ikke har tid", hvorfor skal arbejdsgiveren og/eller staten betale dig løn for at loppe den af hjemme hos baby? Barnet tager jo ikke skade af at blive passet mens du arbejder ;)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har nu
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 14:45

heller ikke noget imod at forsørgere får et tilskud til SUen.

Det kan godt være at man måske burde have ventet med at få barn, men det er ikke sikkert det er det man tænker når man er gravid.

Og så tror jeg hurtigt vi vil ende med mange forsørgere der går på kontanthjælp, da de ikke har råd til at få en uddannelse. Og i sådan en tid som denne er det ikke nemt at få job som ufaglært.

Dernæst kan det jo ske som en anden skriver, at man er nødt til at sadle om og få en anden uddannelse, hvis nu man bliver uarbejdsdygtig indenfor det fag man er uddannet i, eller hvis der simpelthen ikke er jobs nok. Så vil pengene i stedet blive lagt i kontanthjælp og revalidering som i sidste ende er meget dyrere for samfundet.


Det næste er at når man er i skole er barnet nødt til at være i institution, hvis ikke man har nogle flinke bedsteforældre. Og det er heller ikke helt billigt. Et kæledyr kan jo som regel være alene hjemme. Og selvom et kæledyr godt kan komme til at koste dyrt, kan man altså nemmere sige at nu kan pengene ikke række længere og så formidle det videre eller aflive det. Det kan man altså ikke med et barn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Højere Su
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 19:29

Dem der får børn før eller under deres uddannelser har nogle udgifter forbundet med disse børn, som vi andre ikke har. Børnene skal have mad, tøj osv. En masse dyre udgifter. Der skal betales børnehave osv.

Det er i samfundets interesse at der kommer børn til som kan videreføre vores velfærdssamfund. De her børn skal være med til at betale til dig når du bliver gammel. Derfor er der en samfundsmæssig fordel i at der kommer børn til. Samtidig er det også godt for samfundet med nogle uddannede mennesker, så derfor giver man et tilskud så de her mødre får mulighed for at tage en uddannelse, og dermed give noget tilbage til samfundet.

Jeg tvivler stærkt på din vuffer nogensinde giver noget tilbage til samfundet, det bliver da højest lidt gødning til nogens fortov.


Nu er denne Su jo lavet med forhøjet tilskud til mødre med børn, så derfor har de råd til få børn. Hvilket så gavner vores samfund :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min holdning er
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 20:05

Jeg syntes at det er i orden at man kan få forhøjet SU hvis man er enlig. Der er ikke noget at være misundelig på, for et liv som enlig på SU er ingen dans på roser. Tværtimod..


I disse nye tide hvor vores kære regering har indført bruger betaling på fertilitets behandling og samtidig presser på at de unge skal komme hurtigere igennem uddannelses systemet, så syntes jeg at det bare gælder om at det offentlige bakker op, om dem der er så heldige at have fået deres drømme børn i en tidlig alder,så de kan få en god uddannelse.


I øvrigt får disse enlige det sikker nemmere når de skal have job, for arbejdsgiverne skal ikke bekymre sig om, hvornår deres nye medarbejder skal på en dyr barselsorlov.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Wuuuhuuuuuu
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 20:20

NU har jeg ikke læst alle indlæg, MEN det er jo ikke en belønning til dem med børn, at de kan få højere, da den blev lavet, var det for at få de unge som ikke havde en uddannelse men havde fået børn, igang IGEN . da mange ikke kunne finde pengene til det, og jeg var enlig mor da jeg var 21 og levede på en alm su, MEN havde altså en str lejlighed jeg skulle betale fordi jeg havde et barn, jeg havde ting som var nødvending fordi jeg havde barnet, nu var jeg så ivrig efter at få min uddannesle at jeg havde 3 fritidsjobs ved siden af for at få det til at løbe rundt fordi .. de knap 4000 vi fik den gang, battede ikke langt. Så jeg gjorde rent hos en privat, gjorde rent på et diskotet og jobbede hos en grill og brugs, hov det var da 4, på et tidspunkt byttede jeg to af dem ud med et meget bedre betalt job, men det var på 3 timer dagligt oven i min skoletid, og det var for at få det hele til LIGE at rende rundt.


Så jeg synes det er helt fint at der er noget ekstra til dem der har fået børn unge. Nu er det jo ikke alle der har planlagt børn tidlig, min datter var bestemt ikke planlagt skulle komme lige efter Gym. Men det gjorde hun, og så måtte jeg jo gøre hvad der skulle gøres for at få min uddannelse, men ikke alle orker/ eller har muligheden for at kæmpe som jeg gjorde.




www.tærten.dk

forummet der ikke censurer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt fint
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 21:37

Jeg synes det er det helt rigtige at gøre.


Danmark har et alt for lavt fødselstal. Hvordan får man det op? Ved ikke at straffe folk der får børn tidligt! Der er en gulerod. Du får forsørgertillæg hvis du studerer, uddanner dig selv, gør dig nyttig, hjælper samfundet i al fremtid i stedet for at få et arbejde på bundniveau selvom du har evner til mere. Det skal ikke skade dig at få et barn.



Min storebror og svigerinde har fået 2 børn mens de var på SU, nu er de begge færdiguddannede lærere, arbejder fuld tid, min svigerinde gennemførte studiet på normtid... Ellers havde de nok ikke fået børn endnu. Uden børn går samfundet i stå. (Siger hende der ikke vil have børn)



/Lene


Basse

198? - 15/09/08


Cargo B

10/03/96 - 04/11/10



Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd
 
 SU til forsørgere
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 22:26

Jamen jeg sagde det var lidt et ømtåeligt emne


Jeg kan såmænd godt se idéen i det, men jeg synes et eller andet sted bare efterhånden der er så mange fordele for mødre med børn.

- Højere SU, lavere krav om antal timer, mere fleksibilitet mht. fravær, fordel mht. praktikplads valg osv.


Så kan man jo så sige, hvis det ikke er for at belønne dem for at få børn under uddannelse - er det så for at straffe os andre for ikke at få børn under udd.?


Måske man også kan sige at vores samfund som det er i dag, egentligt ikke er gearet til at både manden og kvinden vil ha' en uddannelse og på arbejdsmarkedet, og samtidig ha' et familieliv med børn?


Er det ikke også en gulerod at folk kan få børn under uddannelsen, og vide at de har nogle fordele når de så kommer på arbejdsmarkedet bagefter?

- Hvis der står Voksne Viola som er nyuddannet, men har 2-3 børn derhjemme og intet ønske om flere, og Voksne Vivi som også er nyuddannet, men ingen børn har endnu, lur mig om valget oftest ikke vil falde på hende MED børn, fremfor hende uden - hvis begge parter ellers er et godt bud på stillingen. Officielt eksisterer den slags ikke, men lur mig om ikke den gør.


Det er egentligt ikke et udtryk for min holdning det her, for jeg kan faktisk ikke helt beslutte mig for hvad jeg synes, for jeg synes der er mange "hvis'er" og "men'er".

- Jeg synes jeg kan se fordele og ulemper.


Synes debatten er meget spændende, netop fordi jeg godt kan se pointen i det, men bare har den der... "men" følelse alligevel, uden at kunne sætte konkrete ord på den.



Rollo

Dogs are miracles with paws


TELL-MANN;

- West Highland White Terriers

- Lucky står til avlstjeneste


ROLLOS;

- Viden om marsvin

- Salg af marsvin

0
0
Svar på denne tråd
 
 stella 2
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 22:50

Tag ikke fejl! Jeg synes også man skal have råd til de børn, man sætter i verden. Jeg synes helt bestemt også, at man burde få sig en uddannelse inden man får børn.


Desværre ser verden bare ikke sådan ud!!!!


Lige meget hvad nægter jeg at tro på, at nogle folk synes det fedt at være på SU og have børn. Men hvis alternativet er arbejdsløshed og overførselsindkomster gennem mange år, så er det en god måde, at få folk i gang på.


Folk der har fået børn, kan jo ikke bare komme af med dem, ligesom vi bare kan sælge hesten, hvis vi skal starte uddannelse.




Med venlig hilsen
Trine
:-)


Med Gule hesten


Equilibrium fluemaske sælges:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=296798...ay=asc&e=0

0
0
Svar på denne tråd
 
 Næh, folk med børn
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 22:53

Skal bare gå rundt resten af livet, så deres børn kan skaffe job til RIGTIGTE pædagoger, som selvfølgelig ikke må få børn før de ermindst 30.


Jeg fik IKKE SU, men jeg var væk fra 6.30-til 17.30 (offentlig transport) også lang tid ville dagplejen ikke passe knægten, og jeg havde ikke fået ham, for at være væk fra ham.


I dag læser han datalogi, men jeg er fortidspensionist.


Sådan kan det gå.


Jeg har lagt i omegnen af 200000 i hans uddannelse + det løse.


Så mit hjem er noget skrammelt. Jeg forventer ikke min dreng betaler noget tilbage.

Men det var ikke nemt, det var ret dyrt. (PIV). Men han får en god uddannelse, og hans eneste far var med.



Med væmlig hilsen
xtiny

"If a pig looses its voice, is it then disgruntled?"

"What does a cheese says, when it is pictured?"



0
0
Svar på denne tråd
 
 Erhhhmm ja ok
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 22:55

Højere SU, lavere krav om antal timer, mere fleksibilitet mht. fravær, fordel mht. praktikplads valg osv.


Ja til SUen men resten kender jeg intet til, jeg har lige så mange timer som resten af mit hold, jeg har samme krav til praktikplads, ingen fordele der, og har ikke oplevet mere fleksibilitet med fravær, jeg har lige haft en del sygedage på mine unger. Og får at nå at kunne være med i de projekter som er ret vigtige for mit projekt, jamen så må jeg sidde i skolen selv om jeg er monster syg selv, ingen fordele der. Fravær er fravær om det er så mig, eller mit barn der er syg.


Det kommer vist meget an på uddannelsen. Det bliver taget ingen hensyn til at jeg har børn, eller at jeg er alene med de her børn ...




www.tærten.dk

forummet der ikke censurer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Børn og uddannelse
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 22:59

Jeg havde faktisk en uddannelse, men det var simpelthen umuligt at få et job da jeg var færdig.


Nu har jeg to børn på 4 og 6 år, og jeg læser nu til pædagog. jeg synes bare ikke helt jeg kan genkende det du siger om fordelene.


Det er rigtigt at jeg har mulighed for at forhøje min SU, men det er altså et lån, det skal betales tilbage igen. Jeg får jo ikke bare ekstra penge.. Alle har muligheden for at tage SU lån mens de læser, dem med børn kan så søge om at få ca. 1200 ekstra i lån mener jeg det er.


På mit uddannelsessted kan jeg da ikke bare blive væk fra nogle timer. Jeg skal have præcis de samme timer som alle dem uden børn. Og fraværret er ikke til forhandling hverken med eller uden børn. Under uddannelsen er der ikke noget som hedder barnets første sygedag.


Med hensyn til praktikpladser, synes jeg ikke skolen tager hensyn til om du har børn eller ej. Der er et antal praktikpladser, og dem må vi fordele i klassen som det passer os.


Men jo jeg indrømmer gerne at jeg HÅBER at det er en fordel at jeg har mine børn når jeg er færdig og derfor ikke skal belemre en arbejdsgiver med et år på barsel og derved en masse ekstra udgifter til denne. Desuden kunne dem uden børn, jo bare vælge at spare op eller låne i banken, så kunne de få børn så snart de var færdige og så leve af deres opsparing mens de holder barsel. Det ville vel give det samme ;-)Vi andre låner jo også for at få råd til barn ;-)


Louise


Man lærer mere ved at lytte, end ved at tale selv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja....
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 23:27

Jeg er så pædagogstuderende og enlig mor til 2. Og får deraf dobbelt SU. Dvs ca 165.000 mere end dig Rollo før skat over hele uddannelsen.


Jeg har mine børn altid - og kan deraf ikke arbejde ved siden af.


Man ser forskelligt på det. Jeg tænker ikke de ekstra penge som en belønning, men som en mulighed for, at få en uddannelse der ellers ikke ville være mulig.


Jeg har aldrig været på kontanthjælp, men dette kunne måske være alternativet i disse tider for en ufaglært.. Der ville de 165.000 nu hurtigt blive brugt og samfundet fik ikke en uddannet pædagog ud af det - som for øvrigt var færdig med at få børn og endvidere en hvis børn har nået en alder hvor de ikke er småsyge hele tiden.


Jeg ser ikke alle de ekstra fordele du nævner. Jeg havde IKKE færre timer, må ikke aflevere kortere opgaver eller have mere fravær. Og der blev ikke taget det hensyn vedr praktikken.


Tvrtimod blev de mere " spændende " pladser ofte besat til folk uden børn hvilket også gav sig selv, da vi med børn sjældent kunne de skiftende arbejdstider.


Og tro mig... Jeg sidder ikke og gnider i mine hænder over min årsindkomst på 75.000 mens jeg laver lektier og opgaver om aftenen når børnene er kommet i seng. Dvs typisk fra 21.00 - 01.00. Jeg er bare træt!





Mor til Alexander 31.10.04 og Laura Josephine 29.04.06

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er det
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 23:45

præcist for forhøjet su man får som forsørger? Er det ikke kun hvis man er enlig, ellers er det da kun lånet man kan forhøje? Ogd et er jo ikke "gratis" penge.


Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -




0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 00:21

Jamen det er da fint, at nogle mener at forsørgere ikke skal have forhøjet SU.

En som mig får så aldrig en uddannelse, da jeg har barn og er u-uddannet.

Og så kan i jo så hyle op, når i er kommet på plejehjem, og mangler en til at tørre jeres mås....

For der blev sørme slet ikke født børn nok, efter at forsørger tilskuddet blev fjernet.... UPS....


Faktum er, at der bliver født færre og færre børn, og det kan jeg sørme godt forstå, for det bliver dyrere og dyrere og ha børn.

Børnehaven er lige steget her, det samme med dagpleje og service niveauet er faldet, da de har fyret pædagoger og fjernet den ugentlige udflugt.


Men hvis nu de karriere gale kvinder, trak deres del af læsset, så ville der jo ikke være mangel på hænder om 30 år, vel!


Og så er det altså immervæk ikke alle mennesker, som lige fra start ved hvad de gerne vil uddannes som, når de bliver ''store''.

Sådan en som mig vidste det feks. ikke og jeg har stadig ikke lagt mig helt fast på en evt. uddannelse.


Og lad mig sige det sådan, en flok mennesker, som ikke har fået børn endnu, skal ikke bestemme, hvornår kvinder skal have børn.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 05:08

hold da op jeg bliver helt mund lam. når kvinder uden børn selv tror man tjerner kassen som enlig mor på su...


jeg havde 2000kr da mine faste udgift var betalt "ingen gæld" men det fik jeg... det var til bleer.. vaske middel opvaske middel engangsklude.. shampoo... tandbørste m.m og - MAD

til en md... det er 10år siden


- bøger og kopier sider..


jeg havde ingen forældre der kunne hjælp med penge eller barnepige... og nej man ikke få hjælp fra kommune med mindre man er smidt afsted af dem..


skolensarbejdet måtte laves når barnet sov nogle nætter var det ikke meget man fik sovet.. så kom tænder jo frem men op og afsted måtte man jo ingen kære mor.. havde man for mange fravær ca 2uge pr modul så var det ud af uddannelse og det ville man jo ikke så man blev kun hjemme´når barnet var syg..


men hold da op hvor var man bare træt hel død... noget man til weekend ja så var der weekend vagte på lærepladsen.. hvor barnet måtte med.. hvis barnet ikke kunne være hos faren..


puha hvor skal i være glade for den forsøger hjælp er kommet.. hold kæft hvor er jeg glad på jeres vejen.. total optur...


jeg ville bare sige jeg nået igennem uddannelsen men håndst tid 3,5år i mit liv...




0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 07:58

Sammenligningen med en hest og et barn er da helt ved siden af....


jeg fik ingen fordele under uddannelse med børn...kun gæld....


Men jeg er gladfor min udd. og mine børn og knokler nu resten af livet for at oplære endnu en "overtager" til vores samfund med et fornuftigt hoved....


0
0
Svar på denne tråd
 
 Øh. Chris '97'
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 08:04

Hvordan mener du lige med 'udgifter vi andre ikke har', når du taler om mad, tøj og institution? Såvidt vides er disse udgifter de samme om man er på SU eller ej.....Det kan være at de er lettere at bære på en almindelig løn end på en SU, men jeg mener at man kan søge om tilskud til institutionsplads som lavindkomst forsørger, så det må da hjælpe lidt.


Selv mener jeg der er både gode og dårlige ting ved at få børn mens man læser: det forlænger uddannelsen, men til gengæld skal man 'kun' tage højde for sygedage.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Johanneb
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 09:17

Jeg tror næppe folk uden børn skal betale til børn?? Så derfor må enlig mødre på Su da have noget hjælp til betale disse udgifter, som dem uden børn ikke får.


Der er måske nogle fordele ved få børn under uddannelse, men er da også med at få sat nogle børn i verden. Og der gøres mange tiltag for øge fødslerne i vores højuddannede samfund, hvor man desværre ofte ikke får ret mange børn.

I Kina ser tingene jo anderledes ud, der ville man næppe se sådan et tiltag med hjælpe mødre med noget, for i sådan et land ville der blive opfordret til stoppe alle de fødsler.

Så som med alt andet, så handler det om ting der gavner samfundet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ************
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 10:47

Janej: Jo det er kun enlige på su der kan få mere i su. De får dobbelt su. Os der ikke er enlig får ganske almindelig su som forsørger. Det er kun et ekstra su lån man kan få på omkring 1300 kr. :(



Mor til den dejlige pige


Alice Sofia


og en lille blob i maven :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er tillæg
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 11:07

Hvis begge samboende er på SU kan man også få noget mere


Hvis man er su modtager og forsørger og bor med en anden su modtager kan man få lidt over 2000 kr mere i su.


Forsørgertillæg til forsørgere der bor sammen med en SU-modtager (før skat)

2.192 kr.

Man kan få hvis man er enlig forsørger, det er dobbelt SU

Man kan få hvis man bor med en anden su modtager det er så de 2192

Og til sidst kan man få højere su lån, OG man "må" tjene mere end de ikke forsørgende folk.


Kan jeg huske jeg måtte da jeg læste... ihja jeg måtte tjene 20-30 K mere end dem uden børn, fordi det havde jeg jo også tid til. SÅ JA jeg synes stadig det er en fantastisk ide med lidt ekstra til forsørgere





www.tærten.dk

forummet der ikke censurer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ahaa!!!
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 11:41

Jeg læste 'de' og 'os' som værende med børn, ikke 'de' med børn >< 'os' uden børn.


Men jo, du har ret: det gælder bare om at få nogle børn, så der er de fornødne varme hænder og skatte-kroner til vores alderdom. Og ja, enlige forældre på SU har da brug for noget ekstra støtte.


Det er jo ikke altid eget valg at være alene med sit barn, men det er ALTID eget valg at få et barn. Så jeg vil nok mene at man skal veje for og imod både udfra økonomiske hensyn, men så sandelig også ud fra de mere sociale hensyn (familie der kan hjælpe, venner der kan støtte/være der for forælder og barn), inden man sætter nyt liv i verden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm....
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 16:50

Jo, jeg synes da egentlig, at det er ok, at folk med børn får lidt højere SU end dem uden børn. Ellers skulle man jo også sætte spørgsmåltegn ved, at folk som arbejder skal have børnepenge (?)


Nu er det jo ikke alle unge kvinder, som følger den "traditionelle" rækkefølge med først at tage uddannelsen, dernæst job, og så partner og egen bolig....og til sidst børn. Der skal også være plads til at tage tingene i en anden rækkefølge......men børnene skal man jo ligesom have, mens man er i den fødedygtige alder.


Man kunne selvfølgelig sige, at hvis en studerendes ægtefælle har en indkomst over et vist niveau, så kan man ikke få ekstra tillæg til SU'en.




Snepony

"There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a woman"

*

0
0
Svar på denne tråd
 
 JA tænkte nok
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 17:25

at det ikke galdt os der var i forhold og hvor manden tjente penge. Men jeg forstår egentlig ikke hvorfor? Er man alene så får man (oftest) børnepenge fra faderen + dobbelt SU. Men bor man sammen med faderen, der tjener penge kan man kun få SU. Men man er da omtrent lige så fattig??


Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -




0
0
Svar på denne tråd
 
 tra lalala
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 17:41

nu kan børnepengene fra faderen på 1193 ikke lige sammenlignes med en anden person med fuld løn. jeg ville hellere undvære de 1193 kr og have en person mere i mit liv om han så var på su eller løn var mig lige meget,fordi jeg ville have mere tid til at have et job og lave mine lektier .....


I og med er i to, kan man som forsørger bedre have noget job ved siden af end hvis du er alene om det, DERFOR er den højere for enlige forsørgere end for samboende.




www.tærten.dk

forummet der ikke censurer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Su til forsøgere
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 20:37

Nu har jeg ikke lige læst indlæggene. Men jeg får altså ikke højere SU end alle andre selvom jeg har et barn? det er jo kun hvis man ikke bor sammen med faren eller faren også får SU vist...





Mvh Louise


Portræt-tegning af din hest tilbydes - skriv til mig for billeder og tilbud


Søger en lejlighed/rækkehus i Odense, egen have, 3 værelser - kontakt mig :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-02-2011 01:47

Snepony-Mulle. du siger


"Jo, jeg synes da egentlig, at det er ok, at folk med børn får lidt højere SU end dem uden børn. Ellers skulle man jo også sætte spørgsmåltegn ved, at folk som arbejder skal have børnepenge"


Nu får dem på su jo også børnepenge. Og de får det også når de selv begynder at arbejde efter udd. så synes du børnepengene skal afskaffes når man arbejder? (vist ikke heeeelt gennemtænkt)(og tror skam heller ikke at du mente det alvorligt )


Teoretisk set får dem med børn under udd. jo flere penge end de andre.


Med barn. SU + forhøjet su + børnepenge+ akm løn efter udd.

Uden barn. SU+ børnepenge+ alm løn efter udd. (der mangler vist noget i sidste ende hvis man skal se det meget firkantet og overordnet).

Og der er jo også fripladser i institutionerne.


Det er egentlig fint med mig at de får lidt forhøjet su, for jeg vil ikke hjælpe med at øge befolkningstallet, så fint at andre gør det.


MEN lad su til hjemmeboende være. Nogle betaler selv buskort, bøger og et symbolsk beløb til mor og far for at bo hjemme. Det er jo ikke nødvendigvis penge kun til lal.


Belinda


" selv den længste rejse starter med et skridt"

Dalai Lama



Hav en hyggelig aften med veninderne, book et partylite homeparty. Skriv for mere info;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forhøjet SU :)
Forfatter: 
Dato:  13-02-2011 10:02

Belinda: Tror du har skrevet forkert ;)
Citerer ''Uden barn. SU+ børnepenge+ alm løn efter udd.''. Så vidt jeg ved får man ikke børnepenge, hvis man ingen børn har ;) ..





Nå, til emnet.
Jeg mener bestemt også det er helt ok, at de enlige studerende med barn/børn skal have forhøjet SU. De har bare ikke samme tid som os uden børn til at arbejde og tjene de ekstra penge der skal til for at leve.

Og når vi ikke længere kan få hjælp til at få børn, så skal vi jo altså have det i den fødedygtige alder, og det er lige der man normalt studere. Studierne kan vi sætte på pause, overstå barslen, og det problem vil arbejdsgiveren så ikke have når vi er færdige med uddannelsen. Der er ingen der har 'brug' for os på uddannelsen lige det halve/hele år, men det er der bestemt på arbejdsmarkedet.


Så ja, forhøjet SU til de unge enlige mødre. De har også ret til uddannelse.


.. Sagde LilleChelle ;)

^nogle folk burde lære at begå sig blandt andre!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Misforståelse
Forfatter: 
Dato:  13-02-2011 10:33

Som jeg også sagde, var det ikke et udtryk for min mening - egentligt bare en tankegang.

- Som også nævnt, er jeg ikke sikker på hvad min mening er om emnet.


Mht. fordelene, var tanken nu ikke lige KUN på pædagoguddannelsen, eller en vidregående uddannelse.

- Tænker også ungdomsuddannelser, - fx på HF, der skal forældre kun ha' 16 timer for at få SU fremfor 23, mener jeg det er.


Rollo

Dogs are miracles with paws


TELL-MANN;

- West Highland White Terriers

- Lucky står til avlstjeneste


ROLLOS;

- Viden om marsvin

- Salg af marsvin

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vuc .....
Forfatter: 
Dato:  13-02-2011 10:42

Det må så være hvis man tager HF på vuc ?


Da jeg tog HF . var der ingen forskel, der skulle vi følge ALLE timer, og det var hver dag fra 8 til 14 eller 16, barn eller ej.


Men jeg tog den så også på Gymnasiet, og der var fravær, fravær, vi kunne ikke mikse og matse som man kan på VUC, men ok da jeg tog HF var den mulighed der ikke, der kunne man kun tage nogle få enkeltfag på VUC på HF niveau.




www.tærten.dk

forummet der ikke censurer

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-02-2011 13:59

Lillechelle: Nu var det tænkt som i det store hele, hvis man tager barnets første 18 år

Teoretisk får dem med børn under udd. flere penge, end dem der venter. Set på livsindkomst for 2 helt identiske personer, med den eneste forskel er tidspunktet hvor de får børn.

Dem der venter med at få børn, får ikke forhøjet SU og "mangler" dem i sidste ende

Og NEJ, jeg går ikke i så små sko. Selvfølgelig har de lov til at få lidt mere i SU.

Dette er rent teoretisk og sat på spidsen og er ikke et issue for mig.


Belinda


" selv den længste rejse starter med et skridt"

Dalai Lama



Hav en hyggelig aften med veninderne, book et partylite homeparty. Skriv for mere info;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhejhej
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 15:54

der er den lille forskel på børn og dyr, at børn gavner vores samfund i fremtiden og vi afhænger af om deres opvækst er god eller dårlig og om deres uddannelse bliver god eller dårlig.

Dyr er samfundet rimelig ligeglade med.


Jeg synes det er fint at de får flere penge for at passe et barn oveni. Men kan stadig ikke se det logiske i at man får mere på kontanthjælp...


Asta

>> You just can't live in that negative way...

make way for the positive day! <<

0
0
Svar på denne tråd
 
 jubii..
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 16:39

jeg er forsørger til en dreng på 6 og jeg skal igang med uddannelse til sommer. Desværre er jeg så heldig at have en kæreste, så jeg kan bare få de der 5000 kr om måneden før skat- for så regner man da med han sørger for resten, men det gør han altså ikke. jeg har sat den ene hest til udlån, den kan jeg jo ikke forsørge og så må jeg finde et deltidsjob samtidig med for ellers kan vi ik overleve, benzin er 100 kr om dagen..

så min søn ser nok ik mig meget til mig de næste 4år


Her holder vi Dansk Varmblod =)

Køre på SPT.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider