Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Når man begynder at miste håbet
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 11:28

For snart 3 år siden købte jeg en hest, som jeg troede skulle være min partner på div ridebaner.

Han var ca 3 år da jeg fik ham, og inden jeg ville påbegynde tilridningen fik jeg en kiropraktor til at kigge ham igennem.

Det viste sig han var pilskæv. Jeg brugte 8 måneder på at få ham rettet op, og trænet lige fra jorden.

Ingen tid, når det er en unghest.

Det forår han blev 4 år, begyndte tilridningen. Efter 4 uger (eller noget i den stil) blev han sparket hårdt på folden, og fik en skulderskade der varede lige godt 9 måneder!!

Januar sidste år var han så klar igen. Der var jeg desværre høj gravid, så fik en sød pige til at skridte nogle ture på ham.

Efter jeg fødte forsøgte jeg selv flere gange, men pga div startproblemer med min pige og jeg, var overskuddet til ridning på et lille sted. Jeg fik dog redet lidt over sommeren.

I august fik jeg så et ordentligt hold i ryggen. Efter nærmere undersøgelser kom vi frem til at det stadig var men efter graviditet/fødslen, så en lang genoptræning var forude.

Ridning var bandlyst, så fik en vikar til at klare ham.

Her i november er jeg så klar igen. Og der har den så gået med nogle småting. Dvs jeg har fået redet den ca 4 gange alt i alt.

Midt december laver han så en ny foldskade, som jeg igår fik afvide, nok tager ca 3 måneder. Måske mere. Med held mindre.

Nu sidder jeg så bare her. 3 år, med verdens dejligste hest. Men jeg har dårligt siddet på den 20 gange.

Selvfølgelig er ridningen ikke det vigtigste, men det begynder at være svært på hjemmefronten at forklare hvorfor man bruger så mange penge, på at klappe på en hest, når vi i forvejen er spændt lidt for.

Det er jo ikke slid skader eller rideskader, det er hele vejen igennem foldskader. Men jeg kunne aldrig finde på at holde ham inde. Pt går han på enefold, og jeg hader det!

ARh, jeg ville ønske jeg kunne kigge i en krystalkugle og se, om det nogensinde lykkedes? Eller om vi bare ikke er skabt for hinanden???

Nogen der har prøvet noget lign med en positiv udgang??

Mvh. Tine

Klipning tilbydes på midtsjælland og Køge området.

0
0
Svar på denne tråd

øv .....
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 16:38

nej har desværre prøvet noget ala med en negativ slutning

men i hverfald havde hesten på de 2 år jeg fik med hende kostet mig 2000 kr ca pr ridetur

hilsen jeanett
0
0
Svar på denne tråd

heste heste heste
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 17:00

hmm... Det, at I er en lille ny familie, der i forvejen sidder lidt hårdt i det, gør at jeg ville overveje salg.

Jeg har selv for 2 år siden købt drømmehesten, som jeg også havde mange forventninger til. Han viste sig at have flere forskellige problemer, og har stået skadet 1/3 af tiden, og jeg kunne ikke bruge ham til det, jeg ville. Vi sidder selv hårdt i det herhjemme. og da min kæreste for nylig gjorde op, hvad hesten havde kostet os i de to år, gik det op for mig, hvor meget vi havde ofret på en masse bekymringer.

Jeg valgte at være loyal overfor min kæreste og vores fremtidige liv sammen, så nu er hesten solgt, og der gå et godt stykke tid før vi tør at tage os råd til at kaste os ud i en ny omgang hest.

mvh vibe

0
0
Svar på denne tråd

Nu er jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 17:27

i sammen situation som sådan, men da jeg mistede halvdelen af min finger, måtte jeg efter et år hvor Rubi bare havde gået som foldbums, gøre op med hvad jeg ville og kunne.

Hvis hånden ikke kunne klare at ordne og ride hesten, måtte jeg trække i håndbremsen og sælge/ give hende væk.

For lige pludseligt indså jeg at jeg pumpede penge ud i "toilettet" og fik som det eneste retur en foldbums som ikke rigtigt trivedes.

Men indtil videre rider jeg som normalt, og skulle det dreje sig ind på ophold i ridningen igen, så er jeg nødt til at opgive hesten, og måske prøve igen på et senere tidspunkt som evt. part rytter.

Jeg tænker at du må prioritere din mand og datter, og se om du måske kan udlåne din fine hest eller finde en anden tilfreds-stillende løsning.

Ovenstående linie skal ikke lyde som belærende, men bare som min egen tankestream.

Det er ikke sjovt hvis man begynder at diskutere økonomi og hesten hele tiden bliver bragt op, som værende en ikke-nødvendig og rimelige udgift.

Håber du finder den rigtige beslutning

0
0
Svar på denne tråd

tja.....
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 17:30

Jeg spildte meget tid, da min var unghest. Jeg købte hende som 4-års, da var hun bare tilredet som 3-års, og ellers ikke lavet noget.

Så havde vi lange pauser med sadel-vanskeligheder, og jeg var så dum at lukke hende på græsfold med de andre, og berideren sagde, hun led under sin overvægt, og vi fik heller ikke meget ud af ridningen, når hun næsten kunne trille.

Men så tog vi os sammen. Og for første gang viste den dressurhest sig, som jeg havde gået og ventet på, tittede frem. :) ½ års pause igen, pga. smede-fejl-halt og foling, og min lammelse i benet, men nu er vi ved at være klar igen. :) Det tager mig heldigvis ikke så lang tid at ride hende i form igen, og skal også love for, jeg har erfaring med det. *S*

Jeg synes, det er noget med at sige, nu tager vi skeen i den anden hånd, og uanset hvor dårligt det passer ind i programmet, så gør vi det. Lige indtil man måske bliver stoppet af en skade e.l., men det kan man jo ikke tage højde for, i al fald ikke fold-skader.

0
0
Svar på denne tråd

Vicky02
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 18:24

Hej Tine

Har desværre været der rigtig mange gange med ungheste, de har været skæve eller ikke fungeret under ridning, der har sjældent været noget at finde på røntgen eller scanning, de har simpelthen bare ikke fungeret.

Jeg er blevet mere hård med tiden og hvis de ikke fungerer så slår jeg dem ned (de får selvfølgelig flere chancer og dyrlægen er med inde over). Men jeg er færdig med flere års sygdomsheste som alligevel ender med at blive slået ned.

Jeg er blevet mere kræsen når jeg køber hest, og den sidste hest jeg har købt er en 11 års, der har gået uden problemer siden den var 4 år. At min så kommer op og slås med min anden hoppe og nu er indlagt på Højgård kan jeg ikke klandrer den for, nåede at få nogle fantastiske ture på den inden.

Jeg er (tror jeg) færdig med at købe ungheste, istedet vil jeg have 6-12 års heste der har bevist de kan holde til ridebrug! Men der er bare noget specielt over at købe en unghest og gå procesen igennem sammen, men der er for langt imellem dem der holder til ridebrug.

Desværre ikke det mest opmuntrende indlæg....

0
0
Svar på denne tråd

mikala...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 19:21
Ja du har været godt uheldig. hvis rumles så bare var slid/eksteriør eller lign. Men det er altid foldskader. Altid spark, altid rift et uheldigt sted, bid etc etc..... dyrlægen har rost ham til skyerne for at være fin indvendigt, men hvad dælen skal man bruge det til, når den ikke kan passe bare lidt på sig selv på folden. Skaden pt er fra et selvstændig styrt han lavede da han kom flyvende i vild galop. Jeg har indtil nu sagt at bare han er glad når han kommer til skade...... Ved ikke helt om jeg mener det mere. Mht salg er det jo umuligt pt. Både pga marked og pga skaden. Æv altså. Håber skaden mirakuløst er forsvundet når dr dyr kommer om 3 uger!

Mvh. Tine

Klipning tilbydes på midtsjælland og Køge området.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider