Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvor mange har SU-lån?
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 14:59

Hej HN'er

Nu ved jeg jo at der er en del studerende herinde på HN, så jeg fandt det relevant at stille lidt spørgsmål i dette forum.

Sagen er den, at jeg nok bliver nødt til at tage SU-lån fra august af. Jeg sidder liiige stramt nok i det. Så jeg vil være nødsaget til at tage et mindre SU-lån fra august og to år frem altså 24 måneder i alt. (så er jeg færdiguddannet)Jeg havde tænkt mig at låne 1000 kr i måneden. Er der nogen af jer, som kan fortælle mig hvad mit lån vil løbe op i når jeg er færdig efter 2 år altså de 24000 + ? i renter???

Hvor mange af jer har valgt at tage SU-lån, og hvorfor har I valgt dette?

Hvis I har lyst til at komme frem med det, hvor meget er jeres lån så på i måneden?

Bates Maestro dressursadel sælges m/sikkerhedsbøjler og stigeremme. 17", sort, mellem bom, pæn og velholdt. PRIS 3000,-

0
0
Svar på denne tråd

NEJ TAK!!
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 15:07

Jeg har ikke noget SU-lån og kunne aldrig nogensinde finde på at tage det! Det er alt, alt, ALT for dyrt i sidste ende!

Med den SU som man får under uddannelsen i dagens Danmark, burde enhver være i stand til at overleve. Og mener man ikke at man kan overleve på en SU, ja, så mener jeg, at det er en personlig vurdering at man ønsker goder som en SU ikke kan betale - så må man enten undvære eller arbejde og tjene flere penge :)

Jeg læser til lærer og har hest. En hest som studerende er bestemt en luksus og en luksus som jeg ikke på nogen måde vil undvære. Derfor arbejder jeg og tjener de penge der er nødvendige for at jeg kan holde hest som jeg ønsker det.

At det så betyder at jeg ikke bruger så mange penge på café- og byture samt meget nyt tøj, ja, det er jo så en prioritering fra min side :)

Så mit svar er nej, jeg har ikke noget SU-lån - og jeg kunne ALDRIG drømme om at få det :)

Karen

"Don´t cry because it´s over - smile because it happened!"

.: Trakehner - Der Tradition verbunden. Die Zukunft im Blick. :.

0
0
Svar på denne tråd

hvis jeg kunne skrue tiden tilbage...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 15:38

.... så havde jeg IKKE taget SU-lånet, men derimod knoklet noget hårdere i det dengang jeg læste eller undværet nogle af mine goder. Det kunne jeg ikke se dengang og jeg havde ikke nogen til at råde mig.

Når man sidder på SU og læser til sin uddannelse synes man jo naturligvis at det er hårdt og ikke lige sådan til at tage et job ved siden af.

Men når man så, mange år efter, sidder med gæld til bil, hus, flere forsikringer, måske mand og barn, ja så er det bare skide sure penge at skulle betale retur. Og det er ikke fordi man har flere timer i døgnet med et fuldtidsjob, heste, mand, barn osv.... tværtimod.

Så et godt råd fra mig er "DONT DO IT". Få heller et job ved siden af. Så meget mere skal du jo heller ikke knokle for de sidste 1000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 15:46

Jeg har SU-lån af den simple grund at jeg har udgifter for 6500 kr. om måneden ca.(har så også lige købt andelsbolig) - og jeg må ikke tjene mere end omkring 6800 om måneden - hvilket jeg så også gør, måske lidt mere til. Derudover synes jeg ikke at jeg behøver leve af pasta+ketchup og aldrig have råd til noget, selvom jeg knokler alt det jeg kan.

{Gitte R}

Alt, hvad der er dejligt, er enten umoralsk, ulovligt, eller også feder det.

0
0
Svar på denne tråd

Supersnegl
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 15:49

Nej, jeg synes ikke der er grund til det - som Karen siger, så er SU en luksus for os i skandinavien, det er bestemt noget vi burde være glade for og ved siden af studiet burde der være tid til at arbejde, så du kan tjene de ekstra penge, som du vil bruge. Og hvis du ikke har tid til at arbejde, så har du heller ikke tid til spas og løjer.

Jeg har en ret presset hverdag med 2 fritidsjobs, HF og part på en hest. Derudover er der fester og alt det sociale, som hører til på en ungdomsuddannelse.

Det kan godt lade sig gøre, men jeg har også været heldig f.eks. at få en gratis part, hvor jeg nemt kan bytte nogle dage til andre, hvis jeg er presset i perioder.

Ligeså har jeg to jobs, som er meget fleksible. Så længe jeg smider hvad jeg har i hænderne, for at hjælpe når de har brug for hjælp, så hjælper de også mig, med at give mig fri, når jeg har meget at se til.

Det er nok også ret luksus, men jeg værdsætter det også meget. Så er der ingen grund til SU og så har jeg stadigvæk en stabil økonomi, når jeg ikke læser længere. For hvem har lyst til at stå og skulle betale alle pengene tilbage på ingen tid?! Du har jo ikke mulighed for at spare pengene op, så hurtigt som de forventer - så skal du alligevel spare de penge op, som du har fået i lån. Dårligt system, hvis du spørger mig.

.. Amanda

som har fornøjelsen af at ride Björk

- stor tak til Björks familie, som giver mig

muligheden for at ride jeres hjertebarn.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 15:57

havde lige skrevet en lang tekst, som så selvfølgelig forsvant:-(

jeg havde SU lån det sidste halve år jeg læste og var rigtig glad for det, for ville umuligt at have tid til studie, hest og arbejde i den periode....

selvfølgelig træls at skulle betale af nu, men renten er ikke så gal, jeg betaler 700 kr anden hver mdr, og er færdig med lånet i dec i år..blev færdig med at læse i sommer 2007, men nu lånte jeg dog kun en kortere periode.

Husker dog ikke at jeg kunne vælge hvor meget jeg ville åne pr mdr, men at det var et forudbestem beløb, som jeg ikke havde inflydelse på??

Men selvfølgelig skal man ikke låne helt i det blinde, men synes det er en god mulighed.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 15:58

Jeg havde da jeg læste.

Men nåede kun at få det i 3 mdr. Så betalte lånet ud med min første løn. Jeg var alt i alt meget glad for det. Det var en billig måde at låne penge på og jeg manglede pengene. :-)

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 16:03

Jeg har ikke noget studielån, og skal heller ALDRIG have det!

Er ganske enig med de andre svar der er kommet, så vil ikke skrive en længere smørre om hvorfor - det er allerede skrevet.

En SU og lidt arbejde kan financiere bolig(kolligieværelse/delelejlighed) , mad på bordet og andre basale ting - alt andet er luxus, og at låne til luxus er helt galt i mit verdensbillede!

0
0
Svar på denne tråd

SU lån!
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 16:13

Jeg har SU lån og er meget tilfeds med det. Jeg vil give jer ret i, at hvis man har tiden til et job ved siden af studiet, vil det naturligvis være det bedste. Jeg læser til dyrlæge og med studie og læsning levner det altså ikke meget tid.

"Hvis du ikke har tid til at arbejde, så har du heller ikke tid til spas og løjer."

For at komme igennem en hård studietid skal man altså have lov til at trække vejret en gang i mellem. At være sammen med veninderne, tage en tur i byen, se familien, købe lidt tøj osv. ser jeg ikke som spas og løjer, men som en nødvendighed for ikke at gå helt ned over lektier og eksamener ;)

S.U. lånet er det billigste lån vi nogensinde kommer til at kunne tage. Renter, tilbagebetaling osv. er yderst rimelige. F.eks. har du mulighed for at betale hele lånet tilbage før tid.

Jeg regner f.eks. med at blive boende i min ret billige lejlighed, vente med bil, børn, bryllup osv. i noget tid efter jeg er færdiguddannet. Så sidder jeg med samme udgifter som nu - men med en meget højere indkomst! :)

Du kan læse meget mere om det på www.borger.dk

Hvis det kan give dig mere ro på i hverdagen (dårlig økonomi kan jo godt tage en del af ens tid), så ville jeg gøre det. 1000 kr om måneden er jo bestemt heller ikke noget stort lån :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 16:13

synes det er meget godt at have den mening at man aldrig skal have et SU lån....den havde jeg også, for huskede klart hvor længe mine forædlre betalte deres lån af og hvor træls de synes det var...men ting kan ændres!! Og det gjorde de for mig, så jeg blev nød til at tag SU lån det sidste halv år. For mig var det ikke luksus, men den eneste chance for at færdig gøre studiet til tiden, og det valgde jeg. Men selvfølgelig kan man klare studiet uden lån er det bedst i længde

0
0
Svar på denne tråd

Su lån
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 16:27

Jeg har su lån da jeg går og venter på svar om handicap støtte. Da jeg ikke har mulighed for at arbejde og har nogle store medicin + transport udgifter så har jeg su lån. Desuden kan jeg ikke betale både bøger, bolig og mad for su.

Jeg går på et ret arbejdshårdt studie med rigtig mange timer+meget læsning+en del projekter. Så tror faktisk ingen på studiet har haft tid til fritidsjob.

Går man på et studie hvor der er tid nok og man er frisk/rask så ville jeg da også hellere arbejde end låne :)

0
0
Svar på denne tråd

upsups
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 18:32

Jeg har taget su lån. Dog vælger jeg hver måned hvor meget lån jeg vil have, så når jeg ved at jeg fx ikke får tid til at arbejde pga af studie, så låner jeg lidt mere.

Når jeg har en hest, vil jeg altid hellere have lidt for mange penge, end for lidt, han har jo ikke valgt at jeg skal studere de næste mange år, og nej, jeg ønsker ikke at skilde mig af med ham.

Som jeg sagde til min mor, :"Hellere SU-lån, end overtræk hver måned i banken".

Nu er der endelig begyndt at komme styr på alting, så mon ikke jeg kommer til at kunne undvære lånet det næste stykke tid;)

Min fjordhest er bedre end din;)

Elsker mors Gule Upse Musse

R.I.P Gribaldi

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 18:55

Jeg har fuld SU lån. Aner ikk havd det løber op i, men det tager jeg til den tid. Tager jeg ikk så hårdt.

Vh Pernille

Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*

& kattene Dina & Kailey.

R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!!

Klik: *Stald Royal* = Eller se min Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har ikke
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 18:57

SU-lån og har heller ikk tænkt mig at få det, så hellere arbejde lidt mere, eller bruge lidt mindre :)

Jeg vil ikke skulle bruge det meste af mit liv på at betale tilbage :)

Hilsen Celia

Sieze the day!

Hellere fortryde noget man gjorde, end noget man aldrig fik gjort.

0
0
Svar på denne tråd

Ja, øv...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 18:58

Ja, jeg har SU-lån, og jeg er bestemt ikke glad for det.

Det startede ufattelig dumt. Jeg havde på et tidspunkt lavet en stor fejl og kommet til at bruge en del flere penge end jeg havde. For at slippe af med det minus, tog jeg et SU-lån. Det handlede ikke om vildt meget, så jeg tænkte det var okay. Øv...

Nu har jeg lånet, fordi tingene på få måneder ændrede sig helt vildt, så mine indtægter faldt (bl.a. fik alle skåret ned i deres timer på mit arbejde), og samtidig blev andre ting dyrere.

Jeg har haft lånet i et år, og jeg slutter med det til december (hvor jeg skal ud og være elev). Hvis jeg er super heldig og får en praktikplads før, stopper det naturligvis der.

Lige så snart jeg kan (selv under min elevtid), begynder jeg at betale tilbage på det.

Knus Michella

Søger elevplads som MEDIEGRAFIKER: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=12&i=11250&t=11250

Håber inderligt nogen kan hjælpe :)

Pas på vores klima og planet!

0
0
Svar på denne tråd

Ikke så nemt...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 19:28

"Så må du knokle lidt mere eller bruge lidt mindre..." Så nemt er det desværre ikke for os alle. Jeg, som enlig mor, blev nødt til at tage SU-lån under min uddannelse. Det kan godt være man som enlig forsørger får dobbelt SU, men det rækker slet ikke når man har børn, bil osv. Og så kan det også godt være at man må tjene meget mere ved siden af sin SU når man er enlig forsørger, men.... hvornår skulle man lige få tid til det?

Nu har jeg så en gæld på 90.000,- og det koster mig 800,- om måneden. En stor udskrivelse hver måned jeg sagtens kunne være foruden, og det ville jeg også have været hvis det havde været muligt.

0
0
Svar på denne tråd

Textor....
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 19:36

Mine forældre har altid sagt til mig at jeg var uansvarlig med mine valg og at det var derfor jeg sad som jeg nu engang sad. Dengang kunne jeg ikke se det, men det kan jeg desværre idag. Pisse irriterende når de altid får ret de gamle.

Du har en gæld, som du betaler af med ny gæld. Det holder jo ikke. Det er ikke for at blande mig i din privatøkonomi, men det hele handler jo i bund og grund om at tage nogle valg her i livet og hvis man er enlig mor med gæld på 90.000 så havde et fuldtidsjob måske været smartere end en uddannelse.

Klart nok at alle ønsker sig en uddannelse, men nogle gange ender den unddannelse bare med at koste kassen, så man i sidste ende aldrig bliver sin gæld kvit.

0
0
Svar på denne tråd

sdjgfhjk
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 21:23

arhh pretty fancy... at kalde det en dårlig ide at tage su-lån fordi man er enlig mor og hellere burde arbejde fultid istedet for at tage en uddannelse??? De små 100.000 er da en investering i femtiden?? Hvis det er prisen for at kunne udanne sig og med tiden få et bedere betalt job,tja så er det småpenge. Uddannelse er vigtigere end alt andet, og hvis den eneste måde man kan det på er ved at låne penge- det mest fordelagtige lån nogensinde, så er det da ikke det værste man kan gøre. Og små 5000 i su dækker sgutte meget hvis man har et fuldtidsstudie. Hvorfor så ikke hellige sig sit studie fuldt ud, låne penge, som man jo kan betale tilbage når man så får et job?

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 21:48

Nej jeg tog ikke SU-lån, og har slet ikke noget lån nogen steder og jeg er stolt af det!!

Da jeg var elev og hvor alle mine regninger var betalt (boede i lejlighed, og havde udgifter som alle andre), ja der havde jeg 1500 kr til mig selv hver mdr til mad og sjov og ballade!! Det var ikke mange penge, men jeg er stolt over jeg gennemførte dette uden nogen lån!!

Nogen speciel grund til du spørger?

<3

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har!
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 21:53

Hej

Ja, jeg tod så SU-lån, og har ikke et øjeblik fortrudt det!

Jeg læste til dyrlæge, og var derfor på skolen 8-16 hver dag, og derudover kom så læsning, som regel til kl 23 om aftenen, bortset fra fredag aften, som jeg altid insisterede på at holde fri. Jeg havde arbejde om sommeren, og de penge brugte jeg som regel på skiferie om vinteren. Jeg havde ikke hest eller bil, og levede ikke vildt, men efter de første meget hårde år, blev jeg så træt af aldrig at have råd til noget, at jeg altså tog lån. Det betød, at jeg også kunne bruge lidt af mine ferier på at komme ud at rejse, og at jeg rent faktisk kunne komme med til fest sammen med de andre.

Mit lån endte op i 150.000, hvilket jo er en hel del. De første 50.000 tilbagebetalte jeg efter det første år med fuldtidsjob, og resten betaler jeg stille og roligt ned. Ja, det er da sure penge, men jeg har nu stadig råd til lejlighed, bil, hest, ferier, restaurantbesøg og nyt tøj. Jeg kan godt klare mig uden de 1225 kr jeg betaler hver måned, og de penge jeg lånte dengang gav mig så meget mere end det lille savn jeg må lide idag.

Jeg var så også ganske sikker på at jeg kunne få job med den uddannelse, og det havde jeg så ret i.

Så du skal bestemt ikke have det dårligt over det hvis du er nødt til at låne -det er jo dit valg hvordan du vil leve dit liv

Mvh Britt

The more you practice, the luckier you get....

0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 21:56

Jeg tog også SU-lån, mens jeg læste. Jeg arbejdede også - og så fik jeg det hele til at løbe rundt, selv om jeg havde en hest. Heldigvis vidste jeg ikke, da jeg gik i gang, hvor mange dyrlægeudgifter jeg også ville få :-P

Jeg ser det som en investering i min fremtid. Jeg nåede da også at låne lidt i banken. Men jeg ville ikke undvære min hest - og det break han gav mig under studiet :-)

Jeg vidste dog også, at jeg ville komme ud til en fornuftig løn - og derfor ville have gode forudsætninger for at betale tilbage ;-)

Prettyfancy: Jeg tror, du fik læst lidt for hurtigt...Textor har gæld nu - fordi hun prioriterede sin uddannelse. Hvilket jeg personligt synes, er super godt gået :-)

Kh. Britt

Valhallas Abigail "Abby"

og

Donna Lucia Von Hestebjergaard "Sveske"

Mine to sorte skønheder

0
0
Svar på denne tråd

Regie....
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 22:30

Hvorfor ikke gøre det omvendt?

Et eksempel fra min egen familie. Jeg skulle død og pine have mig en uddannelse og endte med en kæmpe gæld, for jeg droppede den første uddannelse fordi den ikke lige var mig.

Nu sidder jeg så med SU lån der skal betales tilbage og så sjovt er det altså heller ikke.

Min kusine derimod gik ud og arbejde og gad ikke starte på en uddannelse før hun var sikker på hvad hun gerne ville. Hun sparede hver en krone sammen hun kunne mens hun arbejdede fuldtids og da hun så var sikker i sin sag gik hun igang med sin uddannelse.

Hun er mere dedikeret til sin uddannelse end jeg nogensinde var og hele hendes uddannelse har hun selv finansieret frem for at låne.

Så jeg er ikke fortaler for at man skal hurtigt igang og igennem sin uddannelse. SU rækker ingen steder og vi kalder det en gode, selvom vi gældsætter vores unge i en tidlig alder og gør dem teknisk insolvente inden deres liv overhovedet er kommet ordentligt igang.

0
0
Svar på denne tråd

Sorry.....
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 22:32

... det er rigtigt, fik læst for hurtigt. Sorry.

0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg har
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 22:32

Ja, jeg tog SU lån, da jeg læste til bygningskonstruktør. Lånet tog jeg af den simple grund, at jeg ikke kunne skrabe de 25.000 kr. sammen, som skulle bruges til indkøb af bøger, print af tegninger og ikke mindst en bærbar af en vis kaliber.

Det ville da være rart ikke at sidde med SU gælden nu, hvor den skal betales tilbage. Men når man bruger et sted mellem 45 og 60 timer om ugen på studiet, så er det yderst begrænset, hvor meget tid og energi man har til at arbejde ved siden af.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Trenser sælges,

se mine annoncer på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 22:35

Jeg tog studielån, og betaler af på det den dag idag.....men jeg fortryder intet!!!!

Jeg tog studielån et år, og brugte alle pengene på 1,5 måneds cykelferie i USA (hvornår får man igen en ferie på næsten 2 måneder?!).

Et studielån skal betales tilbage på 10 år, når først du skal begynde at betale tilbage (jeg startede så frivillig tilbagebetaling da jeg er så heldigt stillet ikke at mangle pengene hvis jeg betaler 500 kr. om måneden).

Et lån på ca. 24.000 kr. vil selvfølgelig stige afhængig af hvornår din uddannelse er afsluttet, men hvis du regner med ca. 600-700 kr. om måneden når du begynder at betale tilbage, er det vist ikke helt galt på et lån på den størrelse.

0
0
Svar på denne tråd

Su lån
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 22:59

Jeg har haft flere su lån gennem årene og det er det billigste lån du kan tage, hvis man er nød til det :) I mit tilfælde ville jeg ikke have haft en uddannelse uden su lån. Med 3 børn kan man ikke bare tage et job, hvornår skulle jeg så se mine børn ???

Desuden har jeg ikke fået dobbelt su da jeg ikke er alene, så uden su lån ingen uddannelse i mit tilfælde :)

Er i øvigt igang med en uddannelse nu, er færdig til Okt i år og har haft su lån siden Sept sidste år. Jaa det skal betales tilbage ligsom de andre gange, men tilgengæld, står jeg så med en uddannelse og et job bagefter :)

0
0
Svar på denne tråd

Overlevelse...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 08:12

Jeg mener det handler om overlevelse...

Jeg har ingen lån, har min SU og en svingende indtægt fra arbejde som handicaphjælper.

Jeg har 3 heste på udeboende SU, de koster 1600 kr. pr. stk. Dog kun 1200 kr. for plagen, da jeg arbejder resten af.

(Mine forældre betaler dog den ene af dem på 1600 kr.) men resten af udgifterne er mine...

Hvis jeg kan klare det, så kan andre også... !

Ja jeg sidder hårdt i det og vender hver en 5 ører, men jeg overlever og glæder mig til sommer hvor jeg er færdig med uddannelse og forhåbentlig har fuldtidsjob.

Jeg skal måske lige nævne at jeg købte hest nummer 3 midt i mine studier... om det var klogt det ved jeg så ikke, men jeg ville have den :-) så jeg måtte bare arbejde lidt mere og sælge lidt rideudstyr jeg alligevel ikke brugte...

Så jeg kan desværre ikke se det er nødvendigt med SU lån, medmindre man sidder mere hårdt i det end jeg gør???

Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd

pas på..
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 08:38

min kæreste havde sulån, da han læste. Efter end udd fik han er job, hvor han tjente rimelig ok.

Nu mente skat (dem der styrer dette?) at su lånet skulle betales tilbage hurtigst muligt. De mente at skulle afdrages med 6000 pr md!

Dette på trods af min kæreste altid havde overholdt hverteneste afdrag!

det kan blive dyrt at betale tilbage.

Min kæreste skulle (da han mente afdraget var for højt)indsente et buget.

Her mente "man" ikke at en bil (der fragtede manden 100 k dagligt til og fra job) var nødvendigt. Ej heller en 3 værelses lejlighed,, på trods at han har 3 børn. Disse ting kunne man derfor ikke tage højde for..

Forliget blev at afdrage 4000 pr md.

Set fra den lyse side.. det var hurtigt betalt ud..

0
0
Svar på denne tråd

Åh ja, fordomme og SU-lån :)
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 09:24

Jeg er ikke bange for SU lån - som jeg heller ikke er bange for alm. lån. Jeg har før betalt lån tilbage, så jeg er ikke angst for, at jeg ikke kan gøre det igen.

Min grund til SU lån er, at min kæreste og jeg ellers ikke kunne finansere, at jeg begyndte på en uddannelse allerede. Jeg har regner med at stoppe snart med lånet, for jeg gider heller ikke have verdens største gæld, hvis det kan lade sig gøre.

Det er virkelig plat, at folk stadig ikke kan se ud over deres egen næsetip. 5000 kr i SU er en luksus - uden tvivl, men det betyder ikke, at man kan leve for dette beløb alene (nogen bor sammen med kæreste og har forpligtet sig til lejlighed - og her i Kbh er det ikke billigt at bo). Så er det da helt op til den enkelte, om man vil have et job, et studiejob eller begge dele. Vi er alle forskellige, og vi alle kan ikke klare det samme. Personligt kan jeg ikke arbejde mere end 4-6 timer om uden, hvis jeg ikke vil have stress (og her mener jeg ikke bare travlhed, men stress på den sygdomsreleterede måde). Jeg arbejder selv mest for erfaringens skyld og ikke så meget for pengenes skyld (dejligt at have studierelevant arbejde).

Desuden kan der være mange grunde til, at SU'en i sig selv ikke er nok. Dermed betyder det ikke, at man ikke er taknemmelig for den, for det er jeg. Jeg ved udmærket godt, hvor priviligeret jeg er ved at bo i Danmark :)

Til TS: Du vel vil komme til at skylde 30.000 kr. Den bedste måde er at kontakte Økonomistyrelsen og lige høre dem ad. De er meget venlige at snakke med.

Pennyblade købes. Se mere på præsentationen.

Pontus efterlyses, 15 årig New Forest på ca. 127 cm.
0
0
Svar på denne tråd

su lån
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 12:21

Jeg har haft studielån - og er meget glad for jeg valgte den løsning, det var så kun et år jeg havde det, det er så minimalt hvad man skal betale tilbage, man kan selvfølgelig vælge at sætte afdraget op.

Jeg mærkede så lidt til at der gik knap et halvt år inden jeg opdagede at jeg faktisk var færdig med at betale af på det ;)

Trine

0
0
Svar på denne tråd

1234156!
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 12:28

Jeg har SU lån og er ikke ked af det... faktisk er jeg glad for det. Det giver mig overskud til at klare nogen flere ting i hverdagen så jeg ikke skal arbejde så meget. Jeg ved da godt det er et lån og skal tilbagebetales... Den tid den sorg, jeg bliver nødt til at hjælpe mig selv i hverdagen

Michelle

0
0
Svar på denne tråd

tsk tsk
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 13:33

Ahr, nu er der jo nok også en smule forskel på, om man læser til lærer eller går på en af de universitetsuddannelser der kræver omkring 30 timers skolegang om uge + lektier.

Jeg har SU-lån, og kunne absolut ikke have fået det til at køre rundt uden! De første par år af min studietid gav de os hjemmearbejde (læsning, obligatoriske aflevringsopgaver mv) så det sammenlagt med forelæsninger ville give 46 timers studietid om ugen! Hvornår vil i "bare lige" tage lidt ekstra arbejde der?

Det billigste jeg kunne få at bo i, var 20 kvm til den nette sum af 3400 kr/mdr. Derudover kom der udgifter til nye bøger hver 9. uge, som lå omkring 1500 kr (og der findes bestemt dyrere studier!). Så var der transportudgifter hver måned (1000 kr). Jeg fik 4700 kr udbetalt, og det kræver da ikke mange evner i hovedregning for at se, at der efterhånden ikke var mange basseøre tilbage!

Der er så sket meget i mit liv nu, har nu pludselig eget hus, og med et huslån på over en million, ja der bekymrer jeg mig nu ikke så meget om et bette SU-lån. ;-)

Hvis det ikke er en Trakehner, er det bare en hest...

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 16:45

Lady Di - det var dog en meget generaliserende kommentar at komme med? Hvad skulle forskellen i at læse til lærer og læse på uni dog være?

Læreruddannelsen er også et fuldtidsstudium og kræver lige som megen forberedelse, fordybelse og engagement som enhver anden uddannelse!

Jeg har selv læst på uni inden jeg begyndte på læreruddannelsen og da havde jeg sandelig også tid til at tjene penge. Min søster har heller aldrig været i nærheden af et SU-lån og er i fuld gang med sin kandidat på IVK på Syddansk.

At læse til lærer giver sandelig ikke mere tid! Det er stadig et spørgsmål om prioritering :)

Karen

0
0
Svar på denne tråd

123454657
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 17:53

Jeg kan altså heller ikke se problemet i SU lån. Selvfølgelig er det da irriterende at skulle betale de penge tilbage, men jeg ser det altså som en investering i ens fremtid og den fremtid er jeg nu villig til at investerer i. Desuden er SU-lån den billigste form for lån, man overhovedet kan tage.

Rigtig mange unge forsvømmer deres uddannelse, fordi de har så travlt med at tjene penge til deres forbrug. Har man hest, lejlighed osv. sammen med et krævende studie, så nægter jeg simpelthen at tro på, at man ikke til en vis grad bliver nødt til at forsømme sit studie, for at have tid til at kunne tjene penge.

Jeg arbejder selv ved siden af mit studie og jeg ved, at kommer jeg op og får for mange timer, så går det simpelthen ud over min uddannelse. Jeg bliver træt og måske ikke lige får læst ligeså godt op som jeg burde og det bliver også mere fristende at blive hjemme en dag. Så derfor har jeg også max på, hvor meget jeg vil arbejde og så må jeg give den lidt ekstra gas i ferier.

Fordi nogle kan lave på kun en SU, så er det jo ikke ensbetydende med, at alle kan. De billige kollegielejligheder hænger ikke på træerne, nogle har bare IKKE muligheden for at arbejde o.s.v.

˙·٠•●♥ HeidiZ ♥●•٠·˙

0
0
Svar på denne tråd

Hov hov....
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 20:16

Forsømmer vi vores uddannelse fordi vi skal tjene penge?

Ej, det synes jeg er ret generaliserende... Ingen af dem jeg studerer med forsømmer deres skole pga. job...

Jeg er da selv gået tidligere en dag, men vi skal huske på hvilke uddannelser vi hver især læser på.

Nogle er basseret på oplæg/KBH uni.? og andre på hjemmelæsning/studie, så nogle kan tillade sig det og andre kan have sværre ved det.

Jeg har det super fint med at have de 3 heste mens jeg studerer, men priser mig da også lykkelig over at ingen af dem er blevet alvorligt syge :-)

Ang. SU lån, så vil jeg nok hellere vende hver en 5 ører.

Men det er jo smag og behag.

I skal også huske på at mange studerende sikkert arbejder en masse i sommerferien, hvilket jo ikke burde gå udover deres studier.

Jeg kan uden problemer stå med 30.000 kr. kontant efter min sommerferie og det penge holder altså rimelig længe... Det kunne være en mulighed for andre studerende.

Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd

ja ja...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 20:45

Ahr Karen, Nu kender jeg flere som læser til lærer, en af dem har sågar gået i klasse med dig, og hun har da bestemt ikke haft det vildeste skema! Og som hun siger, er det jo let at have arbejde ved siden af studiet, når man kun er i skole hver 14. dag.

Fint nok at priotere arbejde foran skole, men det er nu ikke lige alle steder den går. Især ikke når man har obligatoriske lab. øvelser, hvor man skal møde op til 80 % af dem, for ellers får du ikke lov til at gå til eksamen. Hvor du skal lave fyldestgørende rapporter, og hvis de ikke er gode nok, så har du bare værsgo' at lave det om og aflevere dem igen.

Jo vist er der også stor forskel på universitetsuddannelser, især mellem de humanistiske og naturvidenskablige, det er det jeg har erfaret.

Men vis mig lige hvordan du får det regnestykke her til at gå op:

SU udbetalt 4700,-

Faste månedlige udgifter:

Husleje 3400,- (vi kan ikke alle få værelser til 2000,-)

bøger 750 ,- (minimum)

kontaktlinser 200,-

internet 150,- (det er et krav for at kunne følge med på campusnet)

telefon 100,- (du kan selvfølgelig priotere at bruge en brevdue, men sådan en vil vel også koste lidt i foder)

licens 188,33,- (det er man jo nødt til med påkrævet computer)

indbosforsikring 100 ,- (krav hos mange udlejere)

herudover kommer udgifter almen personlig hygiejne, mad, tandlæge (det kan jo være at der her er noget at spare, hvis du bare får revet alle pløkkerne ud når du starter studie), printerpatroner og papir (det bruger vi rigtig meget af, da vi har mange forlæsningsslides, hvor farverne har stor betydning), fagforening, kiropraktor eller lignende (hvis man er lige så uheldig som mig, og bruger det jævnligt = 300 kr om måneden), evtuelle transportudgifter, frisør (men man kan jo også bare ligne en huleboer hele sin studietid).

Det er sådan groft skitseret, men du kan jo fortælle mig hvor der kan skæres væk?

Pudsigt nok er der også et par dyrlægestuderende der har skrevet i tråden, at de har SU-lån, så måske du skulle sætte dig lidt mere ind i andre uddannelser, før du begynder at snakke om priotering.

Hvis det ikke er en Trakehner, er det bare en hest...

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 22:25

Altså hvis vedkommende kun har været i skole hver 14. dag, så er det sandelig også det jeg vil kalde en prioritering :P

Det er jo igen et spørgsmål om at vælge hvordan man studerer...

Det er klart der er forskel på læsebyrden, opgavebyrden og fremmødet på de forskellige studier, men det er allermest en spørgsmål om hvor meget man ønsker at lægge i sit studie.

Og så har jeg i grunden ikke på noget tidspunkt skrevet, at jeg prioriterer mit arbejde frem for min uddannelse? Som Tine skriver lige inden dit sidste indlæg, så er der jo flere af os der vælger at give den fuld skalde i vores ferie og dermed hive nogle penge hjem i kassen på de tidspunkter, hvor studiet ikke fylder helt så meget.

Med hensyn til dit budget, så er jeg godt klar over, at det ikke er alle der har en husleje til 2000 kr./md.. Men vil man spare, så er det oftest muligt at finde det... Måske ikke i KBH, men både i Odense og Århus er det ikke umuligt. Det er igen et spørgsmål om at vælge hvordan man vil bo. Jeg har boet på kollegie til den husleje og har nu en 2-værelses studiebolig til samme husleje. Det er et spørgsmål om at lede...

Uanset hvad du siger, så mener jeg det er et spørgsmål om prioritering... Jeg skal ikke bestemme hvorvidt du eller andre vælger et SU-lån til. Det er fedt for jer hvis det er det der virker, det er det bare ikke i min verden :)

Min kæreste har et kæmpe SU-lån, som han skal betale af på 8 år endnu..n Den situation har jeg bare IKKE lyst til at havne i!

Og til den med frisøren - sidst jeg blev klippet ved frisør er 2,5 år siden... MEd langt hår kan man spare mange penge hvis det "blot" skal studses ;)

Karen

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 22:42

SU lån og endda den højeste. Jeg tager SU lånet, for at kunne overleve, og så tager jeg det indtil jeg finder et billigere sted at bo og til jeg kan finde et arbejde, som forgår i weekenderne. For guess what, jeg har sku ikke tid i hverdagene til at arbejde ved siden af mit studie.

Mvh Flis
"If you take one more step, I'll be behind you and put my foot where yours were first, and if you say one more clever thing, I'll just repeat it and act like I said it first" - VETO
0
0
Svar på denne tråd

prioritering... hvor??
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 22:51

Hmm Karen... jeg tror du skal ha' et virkelighedskald... En del af os der læser på life må le lidt når vi hører en lærestuderendes skema, samt korse os over der ikke skal mere til at være så vigtig en brik i vores kommende børns fremtid.

Men det er da fedt du er gældsfri, samtidig må vi vel konstatere det ikke er dig der fremover skal bidrage ret meget til velfærdsdanmark, da de fleste lærere vel ender som offentlig ansat.

Jeg føler mig utrolig provokeret af at læse dine små borgerlige indlæg, "ja undskyld mit franske". Enhver der tager en uddannelse a la min ved hvor mange timer det kræver hver eneste dag, og ikke alle har forældre der lige kan hjælpe når det kniber. Hvis du prioritere lavere end som at følge de obligatoriske øvelser, og aflevere dine ting... ja så må du bare ikke gå til eksamen, ergo kan du ikke gennemføre din uddannelse, og så er det hele vel lidt omsonst mht prioritering?

Jo vist kan man give den en skalle i ferien, og det tror jeg ikke der findes en eneste veterinærstuderende der IKKE gør, såfremt det altså er muligt at finde nok arbejde, hvilket de senere år har knebet for mange. I den sommerferie når man stort set kun at spare sammen til alle de bøger man skal købe hver 9. uge, der er som regel to tre bøger, mindst, og det er ikke ualmindeligt at en bog koster langt over 1000kr, ja du så rigtigt... EN bog! og der er som sagt altid mindst to pr 9. uge. plus kompendier osv osv.

Nu er der visse uddannelser der kun er mulige at gennemføre i Kbh. og jeg synes ærlig talt du burde prøve boligmarkedet i Kbh. før du kommer med de udtalelser.

Et SU-lån skal ses som en investering, naturligvis, og ingen har noget at skamme sig over, selvom det lyder som om enkelte her nærmest ser folk som dårlige til at prioriterer og ansvarsløse, hvis de tilfældigvis ikke er født med en sølvske i munden, og samtidig har været så heldige at komme ind på deres drømmeuddannelser.

Fotografering, webdesign og grafiske løsninger

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 23:16

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor du føler dig så provokeret af det jeg skriver?

Hvem siger at jeg er født med en sølvske i munden eller at jeg har forældre der træder til når det kniber? Det har jeg ingen steder skrevet og eftersom du ikke kender mig, vil du jo ikke have den fjerneste anelse om, om det er sådan virkeligheden forholder sig?

Jeg skal så sandelig da også følge det regelsæt der er for min uddannelse, aflevere mine opgaver og møde op. Reglerne er ikke anderledes end de er på andre uddannelsesinstitutioner.

Selvfølgelig er der forskel på at læse til lærer og på at læse til dyrlæge. Jeg er trods alt ikke så blond at jeg benægter det. Men hvis mine "små borgerlige indlæg" generer dig, så bliver jeg også en anelse irriteret over at læse dine fordomsfulde indlæg om læreruddannelsen. Hvis du baserer det på din venindes gang på OS (som jeg i grunden ikke ved hvem er, så der er intet personligt i det :)) som kun mødte op hver 14. dag, så kan jeg da fortælle dig at det bestemt ikke er måden JEG studerer på.

Hvis du giver dig tid til at læse mit sidste indlæg, vil du også se, at jeg netop skrev, at en husleje på 2000 kr./md. nok ikke er mulig i KBH. Jeg har en veninde der læser til dyrlæge i KBH og ved godt hvad hun giver for bolig og bøger. Min kæreste bor også i KBH - og jeg ved altså også godt hvad han betaler ;)

Og så vil jeg godt lige gentage, at jeg ingen steder har sagt man er et dårligt menneske hvis man tager et SU-lån. Jeg har blot skrevet, at JEG mener det er muligt at klare sig uden og at JEG ikke ønsker at tage et lån, netop fordi JEG har det godt med at være gældsfri når JEG er færdig med MIN uddannelse :)

Så undlad venligst at gøre mig til bussemand - jeg ytrer blot MIN mening lige såvel som alle andre :)

Karen

0
0
Svar på denne tråd

øhh...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 23:37

Øhh jeg ved ikke rigtig hvem det er du svarer... jeg tror du blander tingene lidt sammen i de sidste par indlæg.

Men hvis det her ikke er moraliserende, så ved jeg ikke hvad du vil med dit første indlæg, men jeg har svært ved at læse andet ud af konteksten:

"Med den SU som man får under uddannelsen i dagens Danmark, burde enhver være i stand til at overleve. Og mener man ikke at man kan overleve på en SU, ja, så mener jeg, at det er en personlig vurdering at man ønsker goder som en SU ikke kan betale - så må man enten undvære eller arbejde og tjene flere penge."

Men fint du nu har fundet ud af der rent faktisk er forskel på uddannelser, og hvor i landet man bor. Jeg kan så bare ikke forstå du stadig mener det blot handler om prioritering.

Jeg har vidst heller ikke skrevet at du fik hjælp af nogen, det var mere generelt ment, og det behøver du jo så heller ikke når du har tid til at arbejde ;-)

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 23:41

Det er MIN personlige holdning! Men fordi JEG mener det behøver det jo ikke nødvendigvis at være den rette løsning for alle andre :)

Jeg er glad og tilfreds i min situation, uden at skulle låne mig til penge.

Hvis man selv føler behovet er der og det vil lette dagligdagen, jamen så er det da bare med at gøre det. TS spurgte til holdninger og jeg ytrede min. Længere er den vidst ikke :)

Karen

0
0
Svar på denne tråd

Su-lån !
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 11:14

Jeg har SU-lån, pt på den største sats, da jeg har en kassekredit jeg er igang med at betale af. Og den er vel og mærke dyrere end SU-lån.

Jeg har arbejde på 12 timer. Hvor jeg får ca. 6000 kr. udbetalt.

også får jeg udeboende SU på højeste sats, dvs. ca. 4900 kr. udbetalt. Jeg klarer mig mere end godt. Jeg bor med min kæreste, som har samme indtægt, da vi arbejder samme sted og samme butik :p ..

SU-lån skal tænkes som en investering i ens fremtid - for der er godt nok meget der skal læses på UNI. Nu er hele min vennekreds stort set universitets studerende, og mange af dem går i skole fra 8-16, også er det bare hjem og læse til kl. 22-23, også er der bare ikke meget tid tilbage.

Min kæreste studere datalogi, hvor de har en masse eksaminationstimer, + en kæmpe aflevering på min. 40 sider i hvert af de tre fag han har.

Hvis det ikke var fordi han var en haj til tingene, og ikke behøvede at læse tingene, så ville han heller ikke have haft tid til arbejde. Han er eneste på hans årgang der arbejder ved siden af skolen, fordi han er eneste person der kan overskue det.

Rigtig mange universitetsstuderende bliver frarådet at arbejde ved siden af, fordi det vil gå ud over deres studie.

Hvorfor skal man bruge så mange timer på arbejde, og kun får 02 og 4 i karakter. Hvis man kunne bruge den tid på studiet som arbejdet tager og få 10 og 12?

Så ja herfra, SU-lån er en investering i et godt uddannelsesforløb. Hvorfor uddanne sig, hvis man kun gør det halvt?

.. Sagde LilleChelle ;)

^nogle folk burde lære at begå sig blandt andre!

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 13:51

Hold da op - sikke mange fordomme der bliver luftet for herinde...

Min personlige holdning er, som flere herinde, at jeg vil gøre ALT for ikke at sidde med et lån som jeg så kan afbetale på de næste mange år.

Vi lever i et velfærdssamfund, hvor vi er så priviligeret, at vi bliver BETALT for at studere. Jeg får udbetalt - hvad,? - ca 4600 pr mdr.

JA - jeg bor i Odense, hvorfor det ikke er helt så dyrt lejlighedsmæssigt.

Men jeg studerer altså på et kandidatstudie, 2. semester, og der skal saftsusme knokles igennem. Jeg er måske hverken læge er dyrlæge studerende, men jeg knokler stadig min numse ud af bukserne. Min kæreste læser til læge, jeg selv IVK. Han er på uni 8-17 (deri undervisning 9-14, resten selvstudie) og jeg selv sådan ca det samme. Mit studie er så mere fleksibelt, men jeg har da 20+ timer undervisning - og ca det dobbelte i læsning/afleveringer. Og nej, jeg får ikke læst alt.

Derforuden arbejder jeg 1 gang om ugen, 9 timer - kl 14-23.

Så har jeg råd til en lille studiebolig (valgte at flytte fra kollegie efter 2 år = større boligudgift), 1/2 hest, træningscenter samt at leve meget rimligt.

Føler man et behov for at tage et lån, ikke kan overskue et arbejde eller lign, så fint med mig. Men jeg vil aldrig, såfremt det er muligt, tage et lån. Udover til hus ;)

Og det skal siges - jeg slækker IKKE på mit studie, bare fordi jeg har et arbejde. Det handler, som flere skriver, om prioritering!

*Anne*

~ Hestens fejl er rytterens fejl ~

Verden ændres af kendsgerninger - VÆR en kendsgerning

PGO G-Max scooter sælges!! www.dba.dk/asp/soegning/ detail.asp?annonceid=63158754

0
0
Svar på denne tråd

Anne....
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 14:59

Anne... Hvis du læser hvad nogle af os skriver, så har LIFE-studerende ofte 8-17 dage, hvori INTET af det er selvstudie! Selvstudiet kommer derefter, når man kommer hjem, og i nogle tilfælde består det af opgaveløsning, rapporter m.m. som SKAL afleveres for at kunne gå til eksamen. Igen... vis mig gerne hvor vi skal omprioriterer.

Man kan aldrig sammenligne en humanistisk uddannelse med de naturvidenskabelige, der er bare flere obligatoriske elementer, som man IKKE kan lære på selvstudie. Men heldigt for dig at dine interesseområder ligger et andet sted end det naturvidenskabelige. Men du mener så også at f.eks. os der læser på LIFE tilsyneladende er dårlige til at prioritere, men samfundet er måske bedre tjent med de unge trækker deres uddannelser ud?? Så man har tid til at arbejde ved siden af??

Eller I synes måske bedre om at få en læge, tandlæge, dyrlæge eller whatever ud, som pga arbejde i sin studietid, f.eks. kun lige har sneget sig igennem alle fagene. Det ville da være dejligt tænker jeg... eller hvad?

Jeg synes det er uheldigt I sidder her og dunker folk oveni hovedet med hvor dumt det er at ta' lån. Giv dog lige folk lidt credit, tror I ikke man overvejer sine muligheder først? Og samtidig kalde det "at være dårlig til at prioritere".

Derudover er det i den grad forskel på indlæringsevnen hos folk, nogle bruger få timer på at lære det der tager andre flere timer. Men igen... så skal de "dumme" eller langsomt lærende måske hellere forlænge deres studietid, og for at få det rigtig godt med sig selv, kan de jo gå ind på nettet og læse hvor dårlige de er til at prioritere. Suuuuk....

Se DET kalder jeg fordomme...

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

um!!!!
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 16:32

Først og fremmest; jeg har aldrig skrevet, at dit studie er nemt. jeg nedgør ikke andre, fordi de har en anden mening end mig.

Jeg har på INTET tidspunkt sagt, at man er dum, fordi man tager et lån. Gud fri mig vel - gør det dog, hvis man ikke kan se sig ud af hvordan man skal klare sig uden. JEG skriver bare MIN mening. JEG er opdraget til, at man kun tager et lån i tilfælde af at det er allersidste mulighed. JEG har ikke lyst til at betale af på et lån de næste mange år. JEG kan sagtens leve for min SU - og det kan MAN også, hvis man tilrettelægger sit forbrug. Det er MIN mening.

Jeg har så valgt, at jeg vil ha hest. Fair, men det er på ingen måde et krav. Derfor har jeg valgt, at jeg vil har et arbejde ved siden af studiet, så jeg ikke opbygger en gæld. Det er aftenarbejde, NETOP så det ikke ramler ind i mine timer.

Og jeg kan simpelthen ikke forstå din "logik" - jeg er humanist, så derfor laver jeg intet? Derfor et mit såkaldte "selvstudie" nemmere end dit? NEJ - jeg har ikke lige så mange timer som du måske har på studiet, men jeg kan godt sige dig, at det gør jeg godt igen med mit selvstudie. I ALLE - og jeg siger ALLE - mine fag, er der opgaver, rapporter, fremlæggelser osv osv der skal laves og afleveres, samt være på et tilfredsstillende niveau, før jeg kan gå til eksamen. Og det er ikke "a walk in the park". Ligesom mange andre studerende, er mit liv i eksamensperioden = læse, spise, læse, sove, løbe/ride/etc, læse, læse og læse.

Nej - jeg tager det ikke pænt når nogen nedgør min uddannelse som jeg har knoklet med i mange år. Jeg siger ikke din uddannelse ikke er hård, for det ved jeg da den er. Men det bliver saftsusme ikke hårdere af, at du sidder og nedgør andres.

Jeg får tid til arbejde, fordi jeg vil ha' tid til hest - jeg vil også ha tid til kæresten. Derfor står jeg op kl 6 (argh, ok, jeg snozer mens kæresten er i bad) og så kører jeg ellers på indtil aften. når dagens arbejde er omme, SÅ kan jeg ride/træne/se film/whatever. Jeg går ikke så meget i byen - det er pengene, og især tiden ikke til.

Så når det kommer til SU lån, så er det MIN(!!!) mening, at det handler om at prioriterer - og ja, selvfølgelig er det nemmere i Odense end i Kbh, hvor de daglige udgifter er mindre. (Men nu er der heller ikke meget man kun kan læse i Kbh.) Jeg har boet på 12(!!!) kvm i 2 år, og delt køkken med 14 andre mennesker, så min hverdag hang nemmere sammen. Jeg spiser havregyn med mælk eller youghurt til morgen, fordi det er billigt - jeg kan ikke udstå det. Og så lever jeg af tilbudsvarer. Jeg køber ikke konstant nyt tøj, og jeg har opbygget en opsparing, hvor bla pengene til mine bøger kommer fra.

Jeg er IKKE født med hverken en sølv- eller guld ske imunden. Men jeg er blevet opdraget til at have en økonomisk sans. og nej, jeg mener IKKE det er ansvarligt at tage SU lån på højeste sats.

Men så er det jo heldigt at det er MIN mening, og MIT liv. Hvis man føler et behov for flere penge, man ikke psykisk kan overskue er studiejob eller andet - jamen, så er det jo super at der er en mulighed for at låne penge.

JEG bryder mig bare ikke om at få smidt i hovedet at jeg er ignorant, fordomsfuld eller "småborgerlig", blot fordi jeg har en anden mening.

*Anne*

PGO G-Max scooter sælges!! www.dba.dk/asp/soegning/ detail.asp?annonceid=63158754

0
0
Svar på denne tråd

Su-lån !
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 17:11

Jeg gider godt nok ikke leve af havregryn og pasta, bare fordi jeg ikke har tid til et arbejde ved siden af mit studie. Nej, jeg ville intet få ud af mit studie så. Fordi jeg vil være trist og uoplagt, pga. dårlig mad, fordi pengene er små.

Nej, så hellere optage den billigste gæld man kan, også leve bedre.

Jeg gider ikke leve på 10 kvm. og dele bad og køkken. Jeg har 52 kvm., eget køkken og bad, 2 hunde, bil og vi har rigeligt med penge til overs om måneden, jeg og min kæreste. Og sådan vil jeg have det, jeg gider ganske enkelt ikke vende enhver 50 øre, sådan har jeg levet de første 15 år af mit liv, og det er bare ikke spor fair.

- Når min kassekredit er betalt af, flytter vi i større bolig, og køber ny bil, vel og mærke helt ny. Og ja, vi er begge studerende, men med arbejde.

Nu må vi se hvordan min tid bliver når jeg starter på Uni, bliver der så meget at se til at jeg ikke kan overkomme både det og arbejde, så er det altså arbejdet der bliver sorteret fra. En del af de medarbejdere jeg arbejder med, er universitetsstuderende, og klare det. Men har mange uger hvor de må sige de ikke kan arbejde.

Og ja, det har meget at gøre med hvilken uddannelse man tager, hvor meget der er at læse.

Det er ikke dårligt at tage SU-lån, tværtimod mener jeg det er SÅSÅ ansvarligt at tænke over hvordan man vil leve.
Ingen af os går i byen, vi bruger pengene til at sparer op, så vi kan komme væk fra hverdagen og komme tilbage til studierne 110% oplagte. Det er jeg overbevist om er den bedste måde at studere på.

.. Sagde LilleChelle ;)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 17:14

da også føle mig priviligeret hvis jeg kun skulle arbejde en dag i ugen i 9 timer, ved siden af mit studie. Du er jo heldig at du har fundet sådan et job ;-)

Jeg har slet ikke brug for at skulle forsvare mig selv, hvorfor jeg tager SU lån. Det er fuldstændig min egen sag, og ikke andres.

Men jeg bliver sku lidt harm, over sådan en udtalelse;

"Med den SU som man får under uddannelsen i dagens Danmark, burde enhver være i stand til at overleve. Og mener man ikke at man kan overleve på en SU, ja, så mener jeg, at det er en personlig vurdering at man ønsker goder som en SU ikke kan betale - så må man enten undvære eller arbejde og tjene flere penge "

Hvad er det for en påstand at komme med? Der bliver alle da godt nok lige skåret over med en kam (Eller hvad hulen man lige siger :) ) Jeg shopper stort set aldrig, går aldrig til frisøren, går aldrig på café og jeg har ikke engang hest. Nu er det jo ikke alle der bor i studieboliger, og jeg kan fortælle at her i Herning, hvor jeg bor, der har godt nok svært ved at finde et sted, til ordenlige penge. Jeg har dog også hund :-)

Mvh Flis
"If you take one more step, I'll be behind you and put my foot where yours were first, and if you say one more clever thing, I'll just repeat it and act like I said it first" - VETO
0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 17:24

Nu går debatten her i tråden jo på, hvorfor man har valgt eller fravalgt SU. Vi er nogen der har fravalgt det, andre har valgt det til.

Jeg mener ikke det er en menneskerettighed at have en hest, en hund eller en bil som studerende. Ej heller en kæmpe lejlighed og gourmetmad(ja, jeg sætter det på spidsen - overdrivelse fremmer forståelse og alt det der) På en SU kan man altså sagtens i dagens Danmark leve ganske udemærket. JA man må vælge ting fra. NEJ det er ikke enbetydende med dårlig kost, stress og et generelt "nederen" liv.

Man må selv vælge hvad man vil ha. Nogen tilvælger et lån. Jeg fravælger det. Penge er ikke lig med lykke og et godt liv for mig. Jeg kan sagtens stille mig tilfreds med den flotte SU og de muligheder vi får(SU, gratis uddannelse, kollegier, ungdomsboliger), som unge studerende her i landet

Det er MIN mening, at det ikke er ansvarligt at leve for lånte penge. Og MIN mening forbeholder jeg mig ret til at have.

*Anne*

0
0
Svar på denne tråd

hehehehe
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 17:27

Hehe opbygge en opsparing når man har flere udgifter end indtægter, den er ellers meget god ;-)... Lady Di's budget hænger vidst meget godt sammen for de fleste LIFE studerende. Og tja de uddannelser LIFE tilbyder udbydes faktisk for de flestes vedkommende ikke andre steder. Det kan også være man ikke selv bestemmer hvor man tilfældigvis bliver optaget, har det strejfet dig også gør sig gældende?

Jeg tror desværre man skal have prøvet at læse på LIFE før man kan sammenligne tingene... Det er et meget specielt sted, og det er et specielt studiemiljø, og en måde at studere på som du ikke finder på de andre universiteter i helt samme grad. Selvom man arbejder i weekenden, hvor man i øvrigt også skal lave sine afleveringer, da der som oftest ikke er tid til andet end de almindelige selvstudier i hverdagen, så kan de fleste ikke nå at tjene så mange penge, at et liv i kbh UDEN byture, seneste mode, eller hest for den sags skyld, kan hænge sammen uden et studielån. Man må bare indse at der er stor forskel på hvad der kræves på de enkelte uddannelser, og veterinæruddannelsen har vel nok altid været berygtet for at være noget nær den hårdeste der findes. Jeg har skam fint respekt for andres uddannelser, og det arbejde de laver, men når de samtidig mener vi andre er dårlige til at prioritere, uden at have oplevet det studieliv vi oplever, så får jeg ærlig talt en fornemmelse af man prøver at nedgøre andre. Hvis det ikke er hensigtet med at kalde studielånsoptagere for dårlige til at prioritere, så misser jeg din pointe.

Jeg vil stadig gerne høre hvor I mener der kan spares, I må meget gerne opstille et lignende budget. Samt ta' med at der ikke er tid til arbejde i hverdagene. Og det er så et råt budget, uden mad m.m.

Eller måske er det helt fint, som jeg nævnte i tidligere indlæg, at trække sin uddannelse ud, for at undgå at optage lån, men i stedet have tid til ekstra arbejde? Det kan jeg ikke se bidrager til velfærdsdanmark heller...

Nu handler tråden jo om trådstarters spørgsmål, og jeg mener bestemt trådstarter virker beklemt ved at skulle optage SU-lån. Så er det måske meget rart at høre andre også er nødt til det, samt at det skam er ganske normalt, også selvom man er opdraget med god økonomisk sans. Hvis du er igang med en kommunikationsuddannelse Anne, kan du måske lære din søster at svare mindre hidsigt, med færre store bogstaver og udråbstegn, hvis de ikke er ment på "den" måde alligeve ;-)

...dette sagt med et smil på læben.

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 17:44

Jeg kan sagtens opbygge en opsparing, fordi jeg kan finde ud af at prioritere min tid. Jeg knokler en vis legmesdel ud af bukserne i alle mine ferier. Ikke bare fuldtid - jeg tager alt jeg kan komme i nærheden af. Så har jeg, ligesom andre her i tråden, voila opbygget en opsparing.

Det er da fint i har et så specialt studiemiljø, og at i er glad for at gå der. Men det er et valg. Ja - man kan sagtens ende et andet sted end først antaget, men det er nu i meget sjældne tilfælde at det lige er Kbh man ender i ;)

Og vi kan da sagtens tage den lige ud - ja, jeg mener ikke det er nødvendigt med et lån. Jo, man kan sagtens komme "ud og skide" og i en periode have behov for det. Men hele sit studie, med et SUlån på højeste sats, DET mener jeg er overkill og på ingen måde økonomisk forsvarligt. (Du kan jo læse mine indlæg igennem endnu engang og derved opdage, at jeg ikke siger at man ikke kan/må tage et lån - JEG vil bare ikke, da JEG ikke kan se et behov for det)

JEG har ikke noget behov for at nedgøre andres studier og deres arbejdsindsats for at kunne forklare, at mit liv ikke er nemt og ligetil. Det tror jeg ingens er, mens de er under en videregående uddannelse. Og det er da synd for jer, hvis det er så hårdt på LIFE. Men nu kender jeg en hel del mediciner - se, DET er et hårdt studie. Min kæreste lever on/off uden arbejde ved siden af. Min bedste ven har overhovedet ikke arbejdet de sidste 6 1/2 år, fordi han ville ha pæne karakterer (har udelukkende 10 og 12). Han har levet af sin SU. No problem.

Det er da fint at trådstarter vil optage et SU lån. Men nu har debatten nu engang ændret fokus til hvorfor/hvorfor ikke man har optaget et SUlån, og hvad man syntes om det. Det er hvad jeg forholder mig til i mine indlæg.

Derforuden kan jeg ikke se hvorfor jeg skal blande mig i min søsters indlæg? At jeg i bund og grund er 100% enig med hende kan jo som sådan være sagen uvedkommende. At jeg mener der er andre der burde ta' et lille kursus i skriftlig kommunikation før hende, er også et fedt. Jeg skriver min mening, hun sin, og du din.

For det er vel i bund og grund derfor vi har et debatforum? Så vi kan udveksle synspunkter mv - ikke for at overbevise om at "jeg har ret".

Og et budget? Easy peasy.

4600,-, det er hvad vi får udbetalt i SU, enig?

Bolig inkl. tlf(lille forbrug) + tv + vask + el, vand og varme: 2000

Mobil: 100

Mad:700-900

Forsikringer (indbo, selvrisiko, rejse osv): ca 200 pr mdr i snit

Medlem af Danmark:Små 75 kr pr mdr

Andre faste udgifter (personlig pleje, rengøring, licens mv): 500

Det giver ca 700 kr tilovers pr mdr til uforudsete udgifter, andre mulige udgifter, opsparing, måske? ;)

*Anne*

0
0
Svar på denne tråd

anne....
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 19:03

Jeg bad ikke om dit budget... men et budget for f.eks. en der bor i Kbh, og som absolut min. har udgifter til bøger hver 8-9. uge på 1500-2000kr. Altså ser jeg gerne du får f.eks. Lady Di's budget til at stemme... og vi bemærker lige der IKKE er taget mad med i hendes budget, ej heller personlig hygiejne, eller danmark-forsikring, og f.eks. heller ikke vask af tøj, rigtig mange steder krævers der vaskekort, altså en merudgift.

Som tidliger nævnt, er der sørme en anden boligsituation i Kbh, end den du befinder dig i. Hvis man ikke er så heldig at kende nogen der kender nogen, som kender nogen, eller har forældre der kan lave forældrekøb af f.eks. andelslejlighed m.v., ja så er virkeligheden den at du skal være heldig for overhovedet at få tag over hovedet.

Jeg vil ikke diskutere hvorvidt medicin eller veterinærmedicin er hårdest, udenadslæren ligger nu nok på samme stadie. Vi har selvfølgelig bare kendskab til alle dyr indunder os, hvor de sikkert har noget andet mere specifikt. Meen jeg kender nu også flere medicinere, som er glade for de ikke læser til dyrlæge, igen ikke sagt for at sige æv bæv min uddannelse er hårdest, og heller ikke sagt for at nogen skal få ondt af os på LIFE, vi elsker vores skole, og vi lever for det studie vi er i gang med. Hvilket jeg også tror er nødvendigt med den arbejdsbyrde, og de penge det simpelthen er nødvendigt at skyde i projektet, som sagt er det et af de dyreste studier materialemæssigt, og naturligvis placeret i den dyreste ende af landet. Jeg gentager blot, at det er svært at sammenligne det vi har gang i med ret meget andet, og det er nu hverken for at hævde sig eller andet, men blot for at anskueliggøre at der simpelthen IKKE er tid til særlig meget arbejde, hvor gerne vi end ville det. Og så kan du jo tro på det eller lade være. Men det er nu engang virkelighed for mange af os, og tilsyneladende også for de datamatiker-studerende.

Som sagt, tror jeg at alle dem der kan skaffe sig et arbejde, knokler bagenden ud af bukserne i deres ferier, inkl undertegnede. En anden ting er så, at flere af de andre studier på LIFE, som også kræver rigtig meget lab.arbejde, også inkluderer sommerkurser, der igen er med fuldtidsskema.

Men når nu du synes vi er så forkælede at vi overhovedet får SU, hvorfor modtager du det så? Jeg er sikker på du gerne må aflevere en slat til trådstarter ;-)

Jeg vil gerne lige have svar på om du altså synes det er bedre folk trækker sine uddannelser ud, for at betale gildet selv? Og gerne hvorfor.

Igen... smil på læben, her er ingen sure miner :-), og vi elsker alle en rask debat

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

noget andet er
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 19:08

Noget helt andet er... kan det mon i virkeligheden ikke godt svare sig at have SU-lån, har nogen eskaleret i om man med fordel kunne ta' imod lånet, sætte det ind på en konto og trække renter, for derefter at bruge det til indskud til et hus ved endt studie f.eks.? Jeg tror faktisk det er billigere end et boliglån når det kommer til stykket... bare en tanke.

Eller kan det måske betale sig at ta SU-lånet og f.eks. anvende det til allerede at bo i hus- ejerlejlighed whatever under studietiden, efter 5 år skulle man mene penge var sparet ganske godt på i mursten. Kender flere der har tjent temmelig en del penge på at købe lejlighed i starten af studiet, for derefter at sælge den 5-6 år efter. Der tror jeg ikke bankerne kan være med, på de gode SU-renter. Skal man låne penge, så tror jeg ikke man får meget bedre vilkår.

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 19:23

Nu er det ikke mit nuværende budget, men mit gamle. Bøgerne har jeg som sagt sparet op til - ikke i sommerferien, men dengang jeg gik i gymnasiet. Nogen brugte dem til at gå i byen for, betale transport mm - jeg valgte at spare en stor del af dem op til fremtiden.

Jeg har sat mig dyrere, fordi jeg kan betale det, og jeg ikke længere havde den store lyst til kun 12 kvm ;) Jeg har opsat et budget der tydeligt viser at man godt kan leve for SU'en i MIN situation, og i mange af dem jeg kenders. Jeg kender ikke jeres/din søsters udgifter eller hendes krav til evt hvor tæt på uddannelsessted hun/i vil bo, krav til evt værelse/bolig osv osv. Jeg vil stadig vove at påstå det kan gøres billigere, men lad nu det ligge.

Jeg har på intet tidspunkt ytret, at du/i/andre ikke må tage et SU lån - jeg, min søster samt andre i den her tråd har jo blot sagt hvorfor VI ikke vil optage et sådant lån. Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke helt kan se hvorfor det skal diskuteres så langt ud? :)

Det er da ærgeligt for jer, at i ikke kan arbejde, men det ændre ikke at jeg kan, og at jeg derfor ikke føler noget behov for et lån i MIN situation. Eller kan forstå at de, der godt har tid til et arbejde vælger det fra og optager et lån istedet. Men igen, det er MIN mening.

Min storebror gider ikke at ha et arbejde, udover et lille bartender job der vel knap dækker mandens ølforbrug til fester :P Han har så valgt fortsat at bo på de føromtalte 12 kvm, og efter et budget meget lignende det jeg har stillet op.

Og selvfølgelig syntes jeg da vi her i landet er forkælede, fordi vi modtager SU og mange af de andre goder, som studerende. Det er da super lækkert. Nu betaler jeg selv og vil fremover, igennem min skat, betale for at andre, ligesom jeg, har fået muligheden for ligefrem at blive "betalt" for at studere. Jeg ville da være dum, hvis jeg ikke modtog det. For, hvis jeg ikke havde den mulighed, som SU nu engang er, SÅ kan vi tale om, at jeg ville gå på kompromis med mit studie. Men det er nu engang ikke tilfældet, så jeg forstå ikke helt hvorfor du tager den op - det er en helt anden debat ;)

Jeg har ikke et sted skrevet, at jeg syntes, det er bedre at folk trækker studiet i langdrag grundet dårlig økonomi. Igen, det må være en anden debat værdig ;)

*Anne*

0
0
Svar på denne tråd

Su-lån !
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 19:28

Ad-edition: Lige en rettelse, der er STOR forskel på datamatiker uddannelsen og datalogi uddannelsen - da datalogi er en universitets uddannelse og datamatiker er en erhvervsakademiuddannelse :) ..

bare lige for at have det på det rene, tror min kæreste vil blive lidt ked af at blive sammenlignet med en datamatiker ;)

Men jeg er fuldstændig enig med dig, i at nogle uddannelser kan man simpelthen ikke have et arbejde ved siden af, pga. arbejdsbyrden. Så er det altså lige meget hvordan man prioriterer sin tid !!

.. Sagde LilleChelle ;)

0
0
Svar på denne tråd

låneller ej
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 20:00

Jeg læser til sygeplejerske og har SU lån.

Jeg tror det er svært at sammenligne budgetter og uddannelse, og det handler også om engagement.

Jeg har som alle andre udgifter til lejlighed, el, vand, antenne, licens, forsikringer (herunder ulykke, livs, indbo og heste), internet, bøger og telefon. Herudover har jeg udgifter til den hest jeg har valgt at have.

Jeg vidste på forhånd, at jeg aldrig ville kunne gennemføre en uddannelse uden at have hesten som mit frirum.

I starten af uddannelsen arbejdede jeg en del, men nu arbejder jeg kun sjældent ved siden af. Vi har eksamen hver 3. måned og en del undervisning og pensum der skal læses.

Jeg VED, at jeg ville kunne komme igennem uddannelsen, uden at bruge helt så meget tid på at læse og lave opgaver som jeg gør nu. Men det handler ikke kun om lige at klare sig igennem, ligesom det for mig heller ikke handler om at få gode karakterer.

For mig handler det også om, at jeg har en fornuftig viden med mig ud bagefter. Jeg vil altså gerne vide "så meget som muligt" inden jeg kommer ud på arbejdsmarkedet. Der skal tidsnok være en masse der skal læres og læses op, alt efter hvilken adeling jeg får arbejde på, og det vil betyde ufattelig meget for mig, hvis jeg har en god basisviden, som jeg altid vil kunne trække på. Og den får jeg altså ikke af kun liiige at klare mig igennem med r*ven i vandskorpen. Derfor har jeg valgt at tage sulån, og jeg er helt okay med at en del af min løn vil gå til tilbagebetaling, også selvom jeg ikke får en lægeløn

Nina

0
0
Svar på denne tråd

lige et kort svar
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 20:42

Jeg tror der er blevet tærsket langhalm nok på det her, vi bliver ikke enige, og det behøver vi selvfølgelig heller ikke. Men selvom man bor i Hvidovre kan jeg fortælle dig at et værelse på 12 kvm koster 3500kr, og så kommer der jo så liiige transport ind til skolen oveni ;-) den model er der skam også folk der bruger.

Jeg håber du efterhånden tror på, at der faktisk ikke findes ret mange billigere løsninger når man studerer fuldtidsstudier i Kbh. som samtidig kræver utrolig mange penge til bøger.

Det er jo ikke alle der har haft mulighed for at spare sammen af sine "café" penge i gymnasiet eller HF, af den simple årsag at man ikke har haft forældre til at forsørge én. Men det er da flot du nåede at lave en opsparing (oprigtigt talt), den mulighed er bare ikke til stede for alle :-)

Æhm og så har jeg ingen søster... ved ikke lige hvor den kom fra eller om jeg misforstår.

Når alt det her er sagt, vil jeg da fortælle at jeg selv slet ikke bor i Kbh, selvom jeg læser der, naturligvis et valg jeg har taget, jeg var så "heldig" at miste begge mine forældre, og deraf arve nogle penge og et hus, der rent faktisk gav mig mulighed for at få drømmeuddannelsen, held i uheld kan man vel sige.

Jeg taler blot mine venners sag, jeg har set deres budgetter, og deres modløse ansigtsudtryk, OG den mulighed de får for at gennemføre deres studie på normeret tid, fordi de kan optage SU-lån.

Nogle er mere heldige i livet end andre, og nogle kommer frem til den uddannelse de vil af omveje, veje der i nogle tilfælde giver ar på både sjæl og pengepung, men ikke destod mindre er mange af dem nogle af de "rigeste" mennesker at omgåes

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

Dit regnestykke
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 20:55

med SU kan du kån få et beløb hverken større eller mindre dvs. det er ialt. 2807kr om måneden.

efter de to år er gået vil du ialt med renter have et lån på kr. 70.014,69. hvis det skulle kunne lade sig gøre med kun de 1000kr om måneden i lån så vil du ialt efter 2 år havde en gæld på: 24.942,89

Håber det hjalp dig :)

Hvis du gerne vil have et excell ark med præcis udregning hvor du kan lægge dine egne tal ind så skriv lige din mail så sender jeg det til dig.

tjek - www.Babybuy.dk - Brugt børnetøj

fjordhesten, den kan og den vil!

Se min profil for at se en skønhed uden lige!

0
0
Svar på denne tråd

Su-lån !
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 21:04

Sabrina: Der er du forkert på den.
man bestemmer selv hvor meget i lån man vil have.

- min kæreste havde lån på 2200 kr.

Hvorimod jeg får det maksimale - det er helt op til én selv at bestemme hvor meget man vil have.

Og betaler så 4% i årlig rente imens man læser :)

.. Sagde LilleChelle ;)

0
0
Svar på denne tråd

sorry...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 21:39

Sorry LilleChelle... vi skal ikke forklejne fyren, Datalogi it is :-)

Der ER altså andre en LIFE studerende med den problematik, lækkert :-) var ved at tro vi var de eneste fortabte i verden... eller noget

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 21:55

Lillechelle: jeg har aldrig selv haft SU lån blot referat af hjemmesiden...

men beregningen er jo stadig korrekt? så derfor er det jo rigtigt det jeg har fortalt med de 1000kr

tjek - www.Babybuy.dk - Brugt børnetøj

fjordhesten, den kan og den vil!

Se min profil for at se en skønhed uden lige!

0
0
Svar på denne tråd

Su-lån !
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 22:00

Haha :p .Tror han vil blive MEGET ked af det hvis jeg kom og fortalte ham at han blev sammenlignet med en datamatiker ;) haha.

Der er vel lidt prestige i forskellen ;) ..

Det er bestemt ikke kun jer på LIFE der har problemer med det.

- Min bedste veninde der er religions studerende, siger også at hun snart ikke magter arbejdet mere (hun startede i sommers), Simpelthen fordi der er SÅSÅ meget der skal læses. Hun vil også helst komme ud af universitetet uden lån, men siger også at arbejdet IKKE skal gå udover hendes studie.

Det samme siger min kæreste - hvilket bestemt ikke bliver et problem for ham, fordi han har ekstrem klæbrehjerne, og ekstremt logisk tænkende, så når han hører noget til forelæsning, husker han det bare.

Jeg har også en veninde der læser journalistik på Uni, og hun har haft orlov fra arbejdet længe, fordi hun ganske enkelt ikke har tid til at arbejde, hun er på skolen fra 8-21 og 22 hver dag, fordi de fleste ting ikke kan laves hjemme pga. manglende udstyr.
- Hun har også måtte tage su lån for at få det til at løbe rundt.

Der er flere med su lån end man lige regner med. Jeg og mange andre nægter simpelthen at leve uden ordentlig mad, uden en gang imellem at få nyt tøj, og mange bruger 2000 kr +/- på bøger hver 9. uge (inkl. min kæreste). Jeg nægter at gå på kompromis med mit liv, dvs. jeg vil have råd til vitaminer, ordentlig shampoo, p-piller osv.

.. Sagde LilleChelle ;)

0
0
Svar på denne tråd

Su-lån !
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 22:02

Sabrina: Selvfølgelig er beregningen rigtig - det var skam også bare til orientering, så vi ikke vildledte trådstarter :)

.. Sagde LilleChelle ;)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tog
Forfatter: 
Dato:  29-01-2011 23:29

lån det næstsidste semester af mit studie.

Det gjorde jeg simpelthen, fordi jeg flyttede fra en by, hvor jeg kunne dele lejlighed med 2 andre for 1600 kr/md til en by, hvor jeg kunne dele lejlighed med 2 andre for 3800 kr/md. Havde præcis samme forhold, men det var bare meget dyrere at bo i by nr. 2.

Jeg var så så heldig, at mine bedsteforældre besluttede, at de ville sponsorere mig det sidste semester, så jeg droppede lånet med det samme.

Jeg har nu fuldtidsjob og efter kæresten også har fået det i denne måned, så jeg kun skal forsørge een person (mig selv ), vil jeg nu hurtigst muligt betale hele lånet af igen, selvom jeg reelt først SKAL begynde at betale tilbage i januar 2012. Hvis jeg da ellers nogensinde får NemID op at køre, grrr...

Men ja, jeg føler ærligt talt, at jeg fortjente mit halve år med det billige lån og kan ikke se noget galt i det.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har læst
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 02:52

flere steder :) På landbrugskoler, handelsskoler, LIFE og Rc (jaja har været rundt omkring). Jeg har en KVU og nogle forskellige eksamener fra uni. Jeg synes der er KÆMPE forskel på at tage en KVU og så at læse på UNI. Arbejdsbyrden er bare helt anderledes og mange ting på UNI kan man ikke læse op selv på samme måde, som man kan på de kortere uddannelser. Jeg vil absolut ikke mene at jeg er kommet sovende til min uddannelse, og jeg har rigtig gode karakterer, men den arbejdsbyrde jeg har lagt for at få de gode karakterer ville nok bringe mig til et noget lavere gennemsnit på UNI ;)

Jeg har på alle uddannelser valgt fuldt SU lån. Jeg har haft bil, hest(e) og lejlighed. Jeg har arbejdet mange timer ved siden af med at ride andres heste og undervise (undtagen da jeg læste på LIFE, der var ikke tid), men SU lån gjorde at jeg nemmere kunne få hverdagen til at hænge sammen. Jeg afdrager idag min gæld og jeg synes slet ikke det er et problem med de afdrag :)

Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har....
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 03:40

fra tidligere og bliver også nød til at få su lån igen når jeg begynder at læse. Har 3 børn, er alene med dem og jeg kan ikke arbejde ved siden af. Så det er jeg nød til hvis jeg skal have en uddannelse.

Volvo 740 st. car med træk sælges billigt. Er synet i 2010, hvide plader og har automatgear. 10.000kr.

Hestepasning, børnepasning, hundeluftning og rengøring tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

123235436
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 18:18

Jeg ville også ønske, at jeg havde prioriteret anderledes da jeg var yngre mht. SU-lån. Havde hest som kostede mig i hvertfald 3000 kr om måneden, så havde i 2 år fuld SU-lån (dengang kunne man ikke vælge, det var enten eller). Det var for dumt, men det er jo min egen hovedpine nu. Sådan lære man af sine fejl.

Når jeg er færdig om 2 år har jeg et SU lån på ca. 130.000 kr - hvilket er super mange penge. MEN jeg er så så heldig, at have hus osv., så jeg vil ikke få flere udgifter når jeg er færdig(kun til a-kasse og fagforening og nok lidt mere transport) - så planen er, at jeg vil hamre det lån af på 1 år (eller i hvertfald mest muligt) og det burde være realistisk, med det løn-niveau som ligger for vores uddannelse. Og arbejde skulle også være ok nemt at få, bare man ikke er for kræsen :-) Selvfølgelig havde det være sjovere at kunne sætte pengene af til en jordomrejse, men det må blive når lånet er væk.

Forresten så synes jeg det er super sejt, hvis man kan knokle med skolearbejde 35-40 timer om ugen og så arbejde mange timer ved siden af. Det må ikke give så meget tid til andet...

˙·٠•●♥ HeidiZ ♥●•٠·˙

0
0
Svar på denne tråd

SU-lån
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 19:03

Jeg kan ikke sige, at jeg ALDRIG vil tage SU-lån, hvis det bliver nødvendigt vil jeg nok gøre det. Det tvivler jeg dog stærkt på.

Jeg kan godt se, at nogle ikke har tiden til at arbejde pga. et hårdt studie.

Hvad jeg synes er trist er, at man ikke har respekt for hinandens studier/uddannelse. Er det ikke kun en god ting at Karen går meget op i sit studie og bruger meget tid på det? (Det er da fanatastisk med en passioneret lærer!!) Når det nu er hende - og alle os andre, der rent faktisk skal bidrage til velfærds Danmark - det er fuldstændigt misforstået og - undskyld mig - idiotisk at sige nogle bidrager mere end andre, det er ikke et spørgsmål om hvor meget man bidrager med, det er et spørgsmål om AT bidrage! Det er dét der er vigtigt.

Man skal gøre hvad man godt kunne tænke sig, og der er altså heller ikke brug for en ubegrænset mængde dyrlæger eller lærer - ergo er det godt med forskellighed.

Jeg kan godt se det nogle gange er nødvendigt med SU-lån. Men jeg synes det er ufornuftigt at tage SU-lån fordi man bare ikke VIL leve sparsomt. Man må være indforstået med at leve sparsomt, hvis man vil have en lang uddannelse. Tilgengæld så kan man måske komme til at tjene en fin løn efterfølgende.

Jeg ville ikke bare tage lån uhæmmet. Måske med 1-1½ år tilbage, men ellers ikke. Det må da også være rigtig fedt at komme ud og tjene en fed løn - også er der slet ingen gæld bagefter!

- Malle :)

- søger part i/omkring Kolding. :-) skriv privatbesked!

0
0
Svar på denne tråd

skrift over
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 19:36

Jeg tog SU-lån det sidste halve år af mit studie. Jeg skulle i ulønnet praktik i 4 måneder. Dette gjorde at jeg måtte sige mit job op, da praktikken var fuldtid og jeg derfor ikke havde tid/overskud til job. Jeg havde ikke kunne få det til at løbe rundt kun med SU, da jeg pludselig havde meget større transport udgifter en sædvanligt. (jeg havde fundet et praktiksted der lå et stykke fra hvor jeg bor).

Jeg gad dog ikke finde et job de sidste 2 måneder af studiet - jeg havde sådanb set så rigeligt at se til med hovedopgave og eksamen.

Jeg har lånt omkring 20.000 kr., hvilket jeg synes er til at leve med. Og jeg ville hellere låne dem på denne måde, end af banken. Jeg ville nemlig ikke have haft mulighed for at tilbage betale pengene før nu. Og det tror jeg ikke banken ville være glad for.

Det er jo sådan set ens eget valg, om man ønsker at optage lån - uansat hvilken uddannelse man har valgt.

Mvh Eva.

Mini-hn ordbog:

- Intensivere (ikke "intensificere")
- Selskab (ikke "selvskab")
- Generelt (ikke "generalt")
- Noget (ikke "nået", det betyder noget andet)
0
0
Svar på denne tråd

Lady Di
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 19:42

jeg synes nu også du generalisere en del.

Det semester jeg læste på KU, der havde jeg kun 8 timer ugentligt.

De første to år på læreruddannelsen havde jeg da også 30 timers undervisninge+forberedelse.

Jeg synes da godt nok at der nogle der føler sig vigtigere end andre herinde... men hva... Havde det ikke været for at der var nogle som gad at undervise dem, havde de jo næppe haft muligheden for en uddannelse.

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd

Må hellere
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 19:58

skrive at jeg går på hf-enkeltfag og kun har 25 timer ugentligt, derfor kan jeg sagtens arbejde ved siden af :)

DOG - hvis jeg falder tilbage i depression/stress eller lignende, så ville der ingen tvivl være - så ville mit studie komme i første række og så måtte jeg sige jobbet op og tage SU-lån ..

Jeg kan godt forstå hvorfor nogle af jer har taget SU-lån med de timer i har !

Faktisk har i givet mig en kæmpe frygt for at skulle studere på universitetet :/ Er det virkelig så hårdt?

Jeg ved stadig at jeg ikke er god til at skulle have så lange dage, jeg går super hurtigt ned efter min depression o.l.

Hilsen Celia

Sieze the day!

Hellere fortryde noget man gjorde, end noget man aldrig fik gjort.

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 20:35

Nu er det jo ikke alle der kan finde et arbejde, og hvis nogen søger er det ikke sikkert man får det fordi man kun kan arbejde maks antal timer om ugen pga. studie.

Personligt vil jeg have rigtig gode karakter, jeg gider ikke nøjes med kun at bestå fordi jeg har skullet arbejde meget for at få det til at løbe rundt og derfor ikke havde tid til at læse.

- Cathrine og Taylor -

Elsker dig

:)

-Mon Cherie-Carisma-Smirnov-

heste.dyregalleri.dk/h...erID=12951

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 20:43

Jeg synes det er meget ærgeligt at der er så mange, der vælger at stille det op som et valg mellem gode og dårlige karakterer.

At man har et arbejde samtidig med man er under uddannelse er altså ikke ensbetydende med, at man kun lige kommer igennem sine fag.

Og det uanset hvilken uddanelse man måtte være i gang med!

Karen

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 20:48

Jeg har intet lån selv.. og det er ikke nødvendigt for mig med et arbejde.. Jeg havde et men blev fyret lige før jul..

Men man an jo ikke stille noget op hvis man intet arbejde har, har mange udgifter. Det eneste man kan er at sende en masse ansøgninger ud og tage hvad man kan få. Men det er svært.

- Cathrine og Taylor -

Elsker dig

:)

-Mon Cherie-Carisma-Smirnov-

heste.dyregalleri.dk/h...erID=12951

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 21:37

Hold da op, der er kommet en del indlæg i denne tråd. Jeg havde slet ikke regnet med at få alt den respons, så jeg har desværre ikke lige haft tid til at læse alles indlæg - men TAK, de vil blive læst!

Jeg har gået direkte fra folkeskolen til gymnasiet til min nuværende videregående uddannelse, så altså har jeg aldrig haft den heelt store indkomst ind i mellem, som andre der har haft fri-år med mulighed for at spare en masse op, jeg har heller aldrig fået foræret fine børneopsparinger el.lign.!

Jeg bruger virkelig 35-40 timer i ugen, afhængigt af læsemængden, opgaveskrivning osv.

Jeg kan liiige få min økonomi til at køre rundt, men jeg har af flere gange måtte trække "sure penge" ud af min meget formindskede lille opsparing :( Jeg ved at 1000 kr vil kunne gøre en enorm forskel for mig. De ville gøre, at jeg ikke behøvede vende hver en 25 øre ( 50 øre må det være :P ), at jeg også ville kunne tage med på studieture osv. Jeg har ved siden af mit studie to fritidsjobs og ærligtalt, jeg magter ikke mere, jeg er virkelig gået kold i ikke at have fri hver weekend osv.... Jeg synes at have læst mig frem til at mit lån vil løbe samlet set op i 25000 kr, hvis jeg låner de 1000 kr i 24 måneder, korrekt?? Er det rigtigt, så låner jeg dem hellere end gerne - de kan hurtigt betales tilbage og vil i den grad gøre, at jeg kan sove tungere om natten og leve en laaangt mere afslappet hverdag.

Bates Maestro dressursadel sælges m/sikkerhedsbøjler og stigeremme. 17", sort, mellem bom, pæn og velholdt. PRIS 3000,-

0
0
Svar på denne tråd

SU lån..
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 22:37

Jeg har lige taget SU lån her fra januar af, hvilket jeg er meget glad for. Jeg har et lille job ved siden af, hvor jeg arbejder 4 timer om ugen. Det giver dog ikke så meget så jeg kan leve af det og SU. Og har ikke mulighed for at arbejde mere, da jeg er i skolen stort set hver dag fra 8-16 og derefter også skal lave et hav af lektier og samtidig også få tid til noget motion.

Så ja. Jeg er nu glad for at jeg har SU-lån, så jeg også føler at jeg lever :)

Og har intet problem med at betale det tilbage senere, når jeg er færdig med min uddannelse og har fået job.

Du kan gøre hvad du vil. Nogle gange skal man bare kæmpe ekstra hårdt for det :)

0
0
Svar på denne tråd

uddannelse
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 09:09

Jeg synes det med arbejde kommer meget an på valg af studie (og om man fysisk er i stand til det). På begge punkter må jeg sige nej til arbejde.

Vi havde sidste semester timer næsten hver dag fra 8-16, så skulle der læses, skrives projekter osv. Dvs jeg var færdig ca. kl 22-23 om aftenen. Nåede lige at spise osv.

I weekenderne har den stået på læsning/projektskrivning fra jeg stod op til kl 21 om aftenen.

Så der vil simpelthen ikke være tid til et job.

Derudover så har jeg været så dum, at ride en hormonforstyrret pinto der gør jeg knap kan sidde op de timer jeg er på uni. Resten af tiden ligger jeg ned. Jeg kan ikke engang holde til tage ud at spise ovenpå sådan en dag. Og opholder mig på uni eller liggende på en sofa.

Jeg tog det valg at fortsætte min uddannelse, men har samtidig nogle behov for bo lidt specielt (uden trapper, tæt på bus osv). Der er store udgifter til medicin, fys osv. Men når man ikke lige vælger give op, så får man ikke meget økonomisk hjælp. Så ens liv kan altså nemt tage en drejning, så det pludselig bliver nødvendigt med su lån.

Skønt for jer der kan undvære, men lad lige være med den der "så må man bare priotere!!"..for den holder altså ikke altid.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har SU lån
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 09:30

fordi jeg har faste udgifter for 6200 om måneden...

Jeg bor desværre i en dyr lejlighed, og det er drøn svært at få en lille billig kollegielejlighed, da jeg bor i samme by som jeg studere i... Så ryger jeg desværre ned i systemet hele tiden... Og det eneste jeg kan få er lige så dyrt som min nuværende lejlighed, og så er der ikk meget fidus ved at flytte...

Jeg arbejder min staldleje af, min bror er smed og beskærer min pony gratis.

Det eneste min pony koster mig er 2000 årligt i dyrlæge(vaccine og ordne tænder) og 381 kr i ansvar/livsforsikring.

Det er knap 200 kr om måneden...

Så har jeg også en opsparing som er beregnet til hvis min pony skulle blive syg...

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-01-2011 14:05

Tja jeg har su-låm lige pt og haft det i 1 års tid. Har valgt den højeste sats, men regner med at stoppe lånet her til Juni og så arbejde en masse i sommerferien og får betalt så meget tilbage som muligt. Ved ikke lige pt hvad jeg skylder men tænker at det nok er en del.

Jeg valgte at tage lån fordi min kæreste og jeg gik fra hinanden og jeg derfor hang på en stor husleje. Nu har jeg heldigvis en billigere lejlighed at bo i, så nu skal de røde tal bare blive til grønne tal og så er det lån stoppet :)

Synes det er op til en selv om man vil tage lån.

Mvh

Ejer af den sødeste og dejligste hest <3

Super sød hoppe sælges se: www.heste-nettet.dk/lodge/73505/ hest/286378/

0
0
Svar på denne tråd

de travle lærerstuderende
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 19:51

De travle lærerstuderende: ;-)

nyhederne.tv2.dk/article.php/id- 37150918:lærerstuderende-vi-lærer- for-lidt.html

Tragisk er det da, men ja... så er der da tid til at "prioriterer".

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 20:26

Jeg har et su lån, fordi jeg bare ikke kunne få tingene til at hænge sammen længere. I gymnasiet knoklede jeg ofte i weekenderne, og var sjældent med til festerne. Nu arbejder jeg når jeg har overskud til det (læser til sygeplejerske, og magter ikke at arbejde når jeg er i praktik. Det er der simpelthen ikke energi til!)

Jeg elsker at have mit lån, det gør jeg har en meget større frihed, og behøver ikke gå og bekymre mig hele tiden. Og nej, bruger ikke mine penge på cafe og tøj, men på nødvendigheder.

Så jeg er ikke træt af jeg tog lånet.. og er sikker på det ikke bliver et probæem at betale tilbage

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  14-02-2011 22:27

Jeg studerer os - på HF enkeltfag. Har ca 23 timer ugeligt. Jeg arbejder i Netto på deltid - ca 16 timer, nogen gange lidt mindre. An på hvad jeg kan få tid til mellem lektierne og os hesten som skal passes.

Jeg har FULDSTÆDIG valgt at prioterer. Jeg har valgt at prioterer at jeg har min hest på SU, den kommer i første række ALTID ! Dvs fester, nyt tøj osv er lagt HELT til side. Mine forældre er heldigvis rigtig søde til at hjælpe med en 100kr indimellem et lige et par nye støvler hvilkent jeg super taknemmelig for, for ellers ville min økonomi ikke løbe rundt.

Jeg kunne sagtens tage et SU lån, har valgt ikke at gøre det da det lige løber rundt med et overskud på 400kr om måneden til mig selv (uden udforset udgifter) Men INGEN Tvivl om hvis jeg står med min hest som bliver syg eller ligende og jeg ikke har penge (som er sparet op inden i banken) til dyrlæge, jamen SÅ er SU lån ngoet jeg begiver mig ud i os.

Jeg ikke bange for SU lån, vil helst undgå det da man sidder i gæld nogle gode år efter (an på hvor meget du låner selvfølgelig) - men som regl kan jeg altid låne lidt af mine forældre hvis det koger på

Men det fedt man har mulighed for at tage sådan SU lån her i DK

Jer der har taget et SU lån, får i så SU'en ved siden af lånet hver måned udbetalt eller hvordan?

Jeg bare glad for at jeg kom igang med skolen igen nu her efter 3 år hvor jeg blot har arbejdet, arbejdet, arbejdet. :D

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Jeg var så..
Forfatter: 
Dato:  15-02-2011 09:05

dybt uansvarlig at priotere min skolegang, det sociale og så at have min hest..

Jeg tog su lån de to år jeg studerede og fortryder intet..

Syntes det er forkasteligt at man skal sidde og forsvare sig, at man har taget su lån.. Man skal for pokker selv betale det tilbage, men selvfølgelig er der nogen der skal have ondt i røven over det..

Men godt at nogen kan leve af en sten i en papkasse på gaden.. Tillykke med det.. I burde have en medajle for jeres præstation.. Folk er ikke ens og nogen priotere anderledes end jer..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider