Køber jeg et dyr til avl (hest, hund, kat osv), skal der være papier på.
Køber jeg et dyr til ridning, klap og kæl eller bare til selskab. er jeg ligeglad med papier. Dog kunne jeg godt finde på at få en unge/unger på et papirløst hundyr.
Har jeg et hun dyr som jeg gerne vil have unger på, vil jeg helst have papier på handyret.
Jeg kunne ikke finde på at bruge en pirathingst (om hoppen har papier eller ej), af den simple grund, der er ikke den stor forskel på prisen på en kåret hingst og en pirathingst. Alle heste skal have pas, og det er noget nemmere med en kåret hingst.
Jeg siger ikke at jeg vil avle racerent, jeg har en fjordhest/knabstrupper, begge forælder kåret, stående i stalden, hun venter en hel lillesøster eller bror i år.
Der ville dog være en grund til at jeg ville bruge en pirathingst. Hvis jeg havde en fin dyr avlshoppe, jeg havde brugt mange penge og tid på at få ifol, uden held, og alt var opgivet, ville jeg nok sige ja, hvis jeg blev tilbudt at hoppen gratis kunne gå på en mark med hingsten hele sommeren, i håb om at hoppen kom ifol.
Ang. Hunde, og ret mig endelig hvis jeg tager fejl, og det skal lige siges at det er ikke noget jeg har undersøgt lige pt. Kan man ikke få bedækket en hunhund uden stamtavle hos en kåret hanhund, Så der giver svaret sig selv, at der kan jeg ikke få papier på hvalpende, hvis min hunhund ikke har papier, men kunne jeg gjorde jeg det.
Katte. Min staldkatte er jeg ikke herre over, og hankattene vil ikke fortælle mig hvem der er far til killingerne. Men havde jeg en indekat, hvor jeg kunne bestemme hvem faderen til killinger var, tror jeg at jeg ville løbe ind i samme problem som med hundene. Men jeg ville helst have en hankat med papier.
Gnaver. Er det muligt ville jeg gerne bruge en han med papier (hvis ikke det også er lige som med hundene), men jeg køre ikke land og rige rundt og betaler, for at få mit hamster bedækket, som får 4 unger jeg kan sælge til 10 kr stykket.
Jeg er blevet mere papir tilhænger end jeg har været, ikke jeg siger at man skal avle racerent, men det er rart vide hvad der ligger bag ens dyr, så man fk.s ikke bedækker en hoppe med hendes far eller morfar, fordi man ikke ved hvem hun er efter.