Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Avle uden papir !!!!!
Forfatter: 
Dato:  22-01-2011 12:37

Hvor vidt det er rigtigt eller ej, skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Men jeg kan nu godt lide lidt papir

Har selv lavet føl på olde med afstamning tilbage til 1890 og på pinto (godt nok kåret) men uden afstamning.

Men synes ofte man kan finde blandingshunde/hvalpe (STORE rundkørsler) hos folk/stutterier , der virkelig slår et slag for seriøs (papir og kåring) hesteavl.

Hvad er forskellen på at avle uden papir/kåring på heste og hunde ?

Jeg har samme holdning til avl med hunde, der må gerne være lidt papir......

Men hvad siger I ?????

Saxpos Oxygen sælges 100% oldenborg.

0
0
Svar på denne tråd

kjdfgldsj
Forfatter: 
Dato:  22-01-2011 12:42

jeg har nok en ret afslappet holdning det det med papirer på hunde.

Det er nok fordi at i min verde er der langt mindre penge involveret når man har hund som alm familie uden at dyrke det vilde udover ugentlig træning/lydighed/spor e.l.

Men klart at der er fordele ved at have papirer på hunden. Så kan man jo avle udenom defekter og undgå inavling.

hilsen sanne

1 st "Reinsman" underlag sælges. Købt fra ny af for 800kr,

1 st sadel forhøjer underlag fra Wintec sælges. Købt fra ny af for 150kr. Brugt 2 mdr. Kom med bud.

0
0
Svar på denne tråd

uden papirer
Forfatter: 
Dato:  22-01-2011 12:54

Det er en god ide som avler at kende dyrenes afstamning, dels for at kunne vælge de bedste dyr med den bedste præstation eller hvilke andre egenskaber man ønsker at fremme i avlen. Men også for at undgå indavl. Hvis man sætter en ukendt hingst på en ukendt hoppe er det svært at vide hvad indavlskoefficienten er, og man kan gøre mere skade end gavn.

Derimod er det smart at avle på kryds af racer, hvis man selvfølgelig ikke ikke går op i racespecifikke egenskaber. Krydsning af rene racer giver en større sandsynlighed for heterozygoter, hvilket hjælper i kampen mod recessive sygdomme og indavl.

Nu skal jeg ikke prøve at skræmme folk fra at avle uden papirer, man finder bestemt nogle dejlige og gode dyr, jeg har selv en hest uden officiel stamtavle... Men man skal nok overveje at man i hvert burde kende lidt til forælderdyrenes baggrund

Heldig ejer af Chateau W

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  22-01-2011 12:54

...er som sådan ligeglad om hund eller hest har papirer, men prisen vil/skal også være derefter.

Det syns jeg hundefolk specielt har en del problemer med at vudere...

Vil helst have en blandingshund da jeg mener de er sundere end virkelig renavlede hunde som tit døjer med et eller andet racebetinget.

MEN, jeg nægter pure at give mere end 1000 kr for en hund uden stamtavle uanset race.

Forstår simpelthen ikke dem der vil give 6000 +/- for evt. en chihuahua uden stamtavle!

Vedr heste"avl" uden papirer...skal jeg købe en hest til ridning og det er en vallak er jeg totalt ligeglad med papirerne, kan jo ikke bruge dem til noget alligevel.

Men skal jeg have en hoppe også til ridning vil jeg helst have med stamtavle for går hesten "i stykker" til ridebrug vil jeg for det meste kunne stille dyret til kåring og få et føl på den...

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  22-01-2011 13:20

jeg er endelig fuldstændig lige glad med papirene, det er ikke dem jeg skal ride på!!

Det eneste tidspunkt jeg måske ville gå efter lidt papir var hvis jeg søgte en avlshoppe, men det sker nok aldrig!

Men jeg kan fx ikke se hvad jeg skal bruge en vallak med papir til?? det får den jo ikke kuglerne tilbage af ;-)

fordi man er seriøs heste avler, behøver man jo ikke brænde for hunde avl! jeg har 2 stk heste med meget gode papir inden for deres sport, men tænk, de blev sku aldrig til noget!! Og den ene havde inden fødslen næsten gået VM!!! Men den nåde ikke så mege som et skridt på vejen... tja, bare fordi der er papir på, så behøver de langt fra være papiret værd!

Jeg elsker hunde, "hader" katte, men har dem da i stalden til at fange mus, men fordi min hund, heste osv får godt kvalitetsfoder, må jeg altså indrømme at det gør mine katte ikke! Hvorfor???

Hø Sælges

billig minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Papier eller ej
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 00:21

Køber jeg et dyr til avl (hest, hund, kat osv), skal der være papier på.

Køber jeg et dyr til ridning, klap og kæl eller bare til selskab. er jeg ligeglad med papier. Dog kunne jeg godt finde på at få en unge/unger på et papirløst hundyr.

Har jeg et hun dyr som jeg gerne vil have unger på, vil jeg helst have papier på handyret.

Jeg kunne ikke finde på at bruge en pirathingst (om hoppen har papier eller ej), af den simple grund, der er ikke den stor forskel på prisen på en kåret hingst og en pirathingst. Alle heste skal have pas, og det er noget nemmere med en kåret hingst.

Jeg siger ikke at jeg vil avle racerent, jeg har en fjordhest/knabstrupper, begge forælder kåret, stående i stalden, hun venter en hel lillesøster eller bror i år.

Der ville dog være en grund til at jeg ville bruge en pirathingst. Hvis jeg havde en fin dyr avlshoppe, jeg havde brugt mange penge og tid på at få ifol, uden held, og alt var opgivet, ville jeg nok sige ja, hvis jeg blev tilbudt at hoppen gratis kunne gå på en mark med hingsten hele sommeren, i håb om at hoppen kom ifol.

Ang. Hunde, og ret mig endelig hvis jeg tager fejl, og det skal lige siges at det er ikke noget jeg har undersøgt lige pt. Kan man ikke få bedækket en hunhund uden stamtavle hos en kåret hanhund, Så der giver svaret sig selv, at der kan jeg ikke få papier på hvalpende, hvis min hunhund ikke har papier, men kunne jeg gjorde jeg det.

Katte. Min staldkatte er jeg ikke herre over, og hankattene vil ikke fortælle mig hvem der er far til killingerne. Men havde jeg en indekat, hvor jeg kunne bestemme hvem faderen til killinger var, tror jeg at jeg ville løbe ind i samme problem som med hundene. Men jeg ville helst have en hankat med papier.

Gnaver. Er det muligt ville jeg gerne bruge en han med papier (hvis ikke det også er lige som med hundene), men jeg køre ikke land og rige rundt og betaler, for at få mit hamster bedækket, som får 4 unger jeg kan sælge til 10 kr stykket.

Jeg er blevet mere papir tilhænger end jeg har været, ikke jeg siger at man skal avle racerent, men det er rart vide hvad der ligger bag ens dyr, så man fk.s ikke bedækker en hoppe med hendes far eller morfar, fordi man ikke ved hvem hun er efter.

Venlig Hilsen

Anni og Victoria!!

Belladonna og Figaro er til salg

Belladonna

Figaro

0
0
Svar på denne tråd

Papirer
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 10:15

Min hest har nogle fine papirer og min hund er papirløs

Hesten købte jeg i tidernes morgen lidt pga de fine papirer. Men har egentlig aldrig brugt den (altså avlet på hende).

Mine forældre har opdrætte hunde (salukier), gik meget på udstilling osv. og der er papirerne jo helt klart vigtige.

Nu har jeg så selv købt et gadekryds. Men hun er den dejligste hund, og jeg har aldrig fortrudt.

Hilsen Mille

Blev mor til den dejligste dreng den 02.01.2010

Når Man Tæller De Gode Dage Sammen, Så Kommer Man Alligevel Frem Til Et To-Cifret Tal Hver Måned.

0
0
Svar på denne tråd

Tavle eller ej :)
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 11:10

Da jeg havde hest, havde jeg også størstedelen af tiden, papirløse.

Min springhoppe var dog med papirer fra Tyskland, hvor hun havde gået som avlshoppe og var kåret.

- Men som nogle ovenover skriver, rider vi ikke på papirerne.

Ang. mine hunde.
Så har jeg to, hvor af den ene er med fine papirer fra DKK (kastrat), som rækker ualmindelig langt bagud. Og en papirløs renracet tæve. Tæven skal klart have et kuld kvalpe når kæresten og jeg flytter. Med en DKK stamført og kåret hanhund.

Pletheste: Du har fuldstændig ret i at pirathvalpeejere på ingen måder kan finde ud af at sætte prisen på deres hvalpe. Og så alligevel, for hvalpene bliver solgt. Så der må jo være marked for dem, så hvorfor sætte dem ned?

Samtidig er det mange gange urealistisk kun at ville give 1000 kr. for en hund, fordi den ingen stamtavle har. Ihvertfald hvis man vil have anden end en D/S gårdhund og labrador/golden retriever. :) ..

Anni: man kan sagtens som hanhundeejer parre andre tæver. Så længe ens klub ikke finder ud af det. Selvfølgelig bør man ikke dette, men det sker hele tiden, og mere end man lige regner med.

Jeg har ingen med tavle længere, der kan gøres brug af i avlen.

Men i princippet kan det sagtens lade sig gøre.
- En DKK handhund og en DDH tæve kan dog ikke få hvalpetavler i andet end DDH, da DKK IKKE accepterer andre stamtavler end FCI. Og stamtavler forudsætter selvfølgelig at man har udstillet begge dyr, og fået avlsgodkendelse.

.. Sagde LilleChelle ;)

^nogle folk burde lære at begå sig blandt andre!

0
0
Svar på denne tråd

Det er vel
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 13:39

det samme som med heste....

Skal hesten/hunden bruges til avl, så skal der være parpirer på.... Skal hunden bruges til avl, udstilling og i mange tilfælde konkurrence, så skal der være papirer på...

Skal dyret udelukkende dække et behov der siger god ridetur hver gang eller klappe-kæle-vov-dyr, så er papirer overflødige. Dermed ikke sagt at opfostringen er.

Zamangah

0
0
Svar på denne tråd

Avl......
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 20:29

Hvis dyret fra starten er tiltænkt som avlsdyr, så vil jeg klart foretrække papirer.

Er dyret beregnet til andet brug end avl, så er papirerne fløjtende ligegyldige.

Jeg har selv avlet et haflingerføl på min papirløse haflingerhoppe. Føllet var fra starten tiltænkt til med tiden at skulle afløse sin mor og blive min næste ridehest. I dag står jeg med to dejlige hopper (mor og datter), ingen af dem har papirer. Men jeg ved at moderen er godt skruet sammen og faderen er en af landets bedste haflingerhingste, så grundlaget for datteren var i hvertfald på plads og resultatet er ikke blevet dårligt. Så kan de manglende papirer da rende og hoppe, det er jo ikke dem jeg skal ride på ;-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Trenser sælges,

se mine annoncer på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

Yngel....
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 20:58

Avl er kun avl, hvis man bruger godkendte forældre med papirer.

Alt andet er formering. MEN.. det gør ikke nødvendigvis hundene eller hestene dårligere. Men hvis man vil udstille sin hund, så skal der være stamtavle på den.

Nu udstiller jeg selv min hund, så derfor er stamtavlen vigtig. Min hest er en vallak og en ganske almindelig en af slagsen (DV). Der er jeg ret ligeglad med dens stamtavle.

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider