|
|
| Skal vi ændre sproget? |
|
|
Hvad siger I. Skal den danske talrække ændres fordi det altså er for svært at forstå at 50 hedder halvtreds osv? politiken.dk/debat/ECE1171186/ otteoghalvtreds-skal-hedde- femtiotte/ Jeg synes det lyder som noget underligt noget - og at HVIS man ændrer det, må der jo være en hel del andre sproglige finurligheder der også bør ændres. Hvis børnene (og vi andre) skal lære, at sige femti i stedet for halvtreds og syvti i stedet for halvfjerds, er det så ikke for svært at 100 hedder hundrede - uden skyggen af en hund i nærheden? Skal det så ikke omdøbes til "titi"? Eller 1000 det må da være mere logisk med tititi end med tusinde? Skal vi så ikke også afskaffe ordet "procent" det er jo bare titiendedele. Og promiller er tititiendedele. Det KAN selvfølgelig blive en udfordring (specielt hvis man stammer) at forklare en betjent, at man sandelig ikke kører tititiendedeleskørsel og at man kun kørte mellem tititoti og tititreti kilometer i timen på motorvejen. (Kilometer skal nok også ændres, da det jo er et udtryk for 1000 meter, så det hedder nok tititimeter...) Spøg til side Jeg går ind for en vis logik - men der ER jo også logik i vores sprog, hvis man blot lærer ordenes historie samtidig med at man lærer ordene. Hvad synes I andre?
£isbeth & Baloo Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light. (Albus Dumbledore)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit bidrag til debatten |
|
|
Jeg håber ikke at de mener det... Det minder lidt om dengang, de ændrede på, hvordan man må stave til f ex mayonaise o lign, som ikke rigtig har slået igennem. Mit hade-eksempel er at "moderen" og "faderen" nu hedder "moren" og "faren" 
VH Pernille "Only those who attempt the absurd will achieve the impossible." (M.C. Escher) I believe in dragons, good men, and other fantasy creatures! Livet er for kort til at undgå Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Talblind |
|
|
Jeg synes, det er noget nær det bedste forslag, der er kommet frem i meget lang tid  På trods af at jeg er rimeligt bogligt begavet, så er jeg en lille smule 'talblind' (hvis det er muligt) og har i hvert tilfælde svært ved at omsætte ord for tal til tegn for tal. Dvs. at når der er én, der giver mig et telefonnummer verbalt, så kæmper jeg virkelig, når det er syvoghalvtreds, femogfyrre, seksogtres osv. fordi det sidste tal i mit hovede står først, for sådan bliver det jo sagt... for pokker  Det er så blevet værre, efter jeg har boet i UK i en årrække, hvor de så praktisk enten angiver tal enkeltvis (f.eks. syv, fire istedet for fireoghalvfjerds) eller på den logiske og nemt forståelige måde med halvfjerds-fire. Så er det da til at forstå! Men at ligefrem kalde halvfjerds for syvti, osv., det kan jeg nu godt undvære....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De danske tal.. |
|
|
Nix - det skal ikke ændres. Efter jeg boede i Sverige, og ofte blev spurgt om netop hvorfor vi danskere siger halvtreds - og var i stand til at svarer, så er jeg faktisk blevet lidt stolt over vores tal.  Dog er der ikke ret mange danskere der faktisk ved hvorfor vi siger halvtreds, halvfjerds og halvfems, hvilket jeg synes burde være en del af det vores matematiklærer, lære os i folkeskolen!
I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, der er da |
|
|
mange ord hvor meningen ikke ligger lige for. Hvis det fx. skal findes langt tilbage i taden som fx. vores talrække. Men det er da også med til at gøre sproget interessant og levende. Jeg synes tværtimod der forsvinder for mange ord ud af det danske sprog til fordel for engelske udtryk eller bare dårlig dansk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sproget går vist sin egen vej |
|
|
Altså når man ændre "Bjørnetjeneste" til også at kunne betyde en meget stor tjeneste, - så kan man vel ændre hvadsomhelst 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Talsystem... |
|
|
£isbeth (Baloo): Jeg ville måske, til nød, kunne forklare mig til en betjent på motorvejen med det nye talsystem, men det er da vist slut med at give mit nummer til en trunte i en brandert  NLJ ?Lukas?: Tror du matematiklærere i folkeskolen overhovedet kender baggrunden for vore talsystem? Jeg har endnu ikke mødt en der gjorde 
Love isn´t allways about holding on. Sometimes, just sometimes, it´s about letting go...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Får hun løn fra |
|
|
det offentlige? For så er der da eet sted at spare. Nogen der ved om hun er i familie med Nicolåi Wåmmen?
Fedtafgift på TV og internet nu!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Netop... |
|
|
... det med bjørnetjenesten og "majonæsen" gør at jeg også bekymrer mig over om hvor det danske sprog ender henne. Selvfølgelig skal der være sproglig udvikling - men når man laver betydningen af ordene eller stavemåden af ordene om, fordi man mener at den danske befolkning er for ubegavede til at lære den rigtige betydning eller stavemåde - så er det altså helt galt. Nogle ord og begreber afskaffer sig selv og bliver NATURLIGT udfaset af sproget (jeg kender ikke mange der f.eks. siger halvfjerdsindstyve - man siger bare halvfjerds) - men hvis man kender ordenes BAGGRUND er de faktisk ikke så svære at forstå. Og jeg kan jo ikke lade være at gå ud i et lilel tankespin mo hvad vi skal lave alle de andre "svære" begreber om til. Kilometer, deciliter og så videre. (og er det ikke ulogisk at meter og liter hedder meter og liter både i ental og flertal. Burde det ikke rettes til en met og en lit?)
£isbeth & Baloo Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light. (Albus Dumbledore)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Supersnegl |
|
|
Jeg synes det ville være fornuftigt. Det ville da klart lette, når man skal lære tal på andre sprog, hvor det netop ofte siges sådan. Jeg kan ikke se hvorfor i så snakker om, at 100 og tusinde skal ændres, det gør det jo heller ikke i sverige og i norge?!
.. Amanda som har fornøjelsen af at ride Björk - stor tak til Björks familie, som giver mig muligheden for at ride jeres hjertebarn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De danske tal.. |
|
|
Moekki - Okay, så lad os starte med at sige det burde være obligatorisk viden for en matematiklærer.
I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Nej det ville da være sindssygt dumt at ændre det. Det lyder sindssygt åndsvagt  Vi skal da bare have nogle ordentlig mennesker ind at sidde og så det danske sprog kan blive dansk igen 
{Gitte R} Alt, hvad der er dejligt, er enten umoralsk, ulovligt, eller også feder det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hahahaha |
|
|
Ej Lisbeth jeg bliver lige nødt til at sige tak for grinet... Jeg skreg af grin da jeg læste det med betjenten og motorvejen. Ja mine børn syntes det er så latterligt, at ordet de skal staves med e, når det udtales med i. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lave sproget om.... |
|
|
Den danske sprog er en svær èn  Det danske sprog er utroligt svært. Det er ikke så sært, at det er svært for børnene at lære at læse og skrive, da det danske sprog er så smækfyldt med stumme bogstaver og ikke lydrette ord, så det gør noget. Vi har også utroligt mange ord, der har forskellig betydning alt efter, hvilken sammenhæng det optræder i, men det udtales og staves ens. Det må bestemt heller ikke være nemt, at komme som flygtning eller indvandrer og skulle lære det danske sprog. Talnavnene ER ulogiske, og det ER svært for mange børn at lære at sætte talnavn, talbillede og talmængde sammen. Jeg ved dette, da jeg arbejder dagligt med alle de udfordringer det danske sprog giver. Alligevel har jeg ikke den store lyst til, at der sådan lige skal ændres en helt masse ved det. Det er jo faktisk noget af det, der gør det danske sprog unikt, og langt de fleste lærer det jo hen ad vejen. Det er dog værd at tage med i sine overvejelser, at det danske sprog er svært, når man mødes af en PISA undersøgelse, der fortæller, hvor dårlige danske børn er til at stave, læse og regne.
Hilsen Maria Livet er for kort til bekymringer -Men hvor er det svært at lade være Atter ponyrytter i en alder af 33 år 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I og e... |
|
|
.. det er nok derfor at der er nogen der vælger at stave "hende" som "hinde" Men måske SKAL det hele gøres nemmere og mere "logisk", når vi åbenbart har svært ved at forstå stavning og ord. Det KAN da også være at det bliver nemmere, men det lyder da noget fladt... wow-crucial.dk/forum/ topic.asp?TOPIC_ID=2200
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god ide |
|
|
Jeg så indslaget om det i go morgen danmark og jeg synes det er en god ide. Det er en meget mærkelig måde vi siger og skriver tallene, og jeg tror det vil være meget nemmere og lærer. Vi andre skal selvfølgelig også lærer det og det vil nok være svært, men ikke sværere end man godt kan finde ud af det på sigt  Bokse udlejes med fuldpas i nordsjælland. Søger part til spring hoppe! kig i annonce
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fint for mig |
| Forfatter:  |
Katrinen |
| Dato:  |
20-01-2011 10:47 |
|
Efter at have rejst mange mange gange i Sverige og Norge så er deres talsystem slet ikke så grimt som første gang man møder det. Meget mere logisk og det kunne man bestemt indføre i DK. Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Esparanto |
|
|
Hvis dansk er svært så er fransk endnu værre. de siger jo nærmest konsekvent ikke halvdelen af ordene som de staves. det må også laves om. Vi kan også bare droppe alle sprogene og få et fælles sprog som fx. det noget lettere esparanto.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg synes det er helt hen i vejret. det skal være som det hele tiden har været, væk med majonæse osv og lad os beholde vores tal som de er. Der bliver stadig brugt dusin og snes, og tror vi er ved at gøre vores sprog fladt og kedeligt. Kan man lære at sige æ, ø å, kan man nok også lære at sige halvfjerds, niogtreds osv. Ved godt der er nogen der er talblinde og kan godt se det er ærgeligt, men skal vi så også fjerne de stumme bogstaver? Sikke et rod det vil give, selvom det vil være det nemmeste for de ordblinde. den med fakta er da et meget godt eksempel på hvor galt det kan gå, men til bilka for at have forstået hvad der er DK og hvad der er udland  (av av ikke slå og kaste med mudder derovre fra )
Belinda " selv den længste rejse starter med et skridt" Dalai Lama
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes nu ikke... |
|
|
... at de svenske og norske tal er "grimme". Men de er nu som DE siger dem - vores sprog er anderledes og derfor med andre ord. I øvrigt vil hende forskeren også have at tallene mellem 10 og 21 skal laves om - for elleve og tolv er for sævre - det skal hedde ti-en og ti-to. Jeg er på ingen måde modstander af at sprog skal have lov at udvikle sig. Nye ord kommer til og gamle bliver mindre brugt. Men sproget er også en del af vores historie, og der mener jeg at der er stor forskel på en naturlig udvikling og så "vi laver det om fordi vi har glemt vores historie".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor skal det være lettere? |
|
|
Og hvad vil "lettere" sige? Sprogspassere der beskæftiger sig med semiotik og semantik har har beskæftiget sig med at beskrive naturlige sprog så længe der har eksisteret universiteter - uden det store held. Verdens problemer er ikke lineære eller monotone, og menneskets opfattelse af den heller ikke -- og hjernen kræver altså motion. Desuden kan jeg ikke se sammenhængen mellem at være god eller dårlig til matematik og så vide hvordan man udtaler 70 på hverken dansk, fransk eller svensk? Det drejer sig om at få fornemmelse for tal og de operationer man kan udføre på dem, og hvordan de kan repræsentere en lille del af virkeligheden, ikke hvilken lyd der kommer ud af en forsker når man klemmer hende på maven. Sprogligt ville det næste blive at indskudte sætninger - måske bisætninger generelt - skulle fjernes, og evt skrives som fodnoter; bøjninger af ord og de forskellige tider skulle nummereres så man bare skrev 2 efter datid og 1 efter nutid; alle udregninger skulle skrives med omvendt polsk notation, for at bruge paranteser kræver også at man tænker både fra venstre mod højre og tilbage igen når man skal regne noget ud? Total fallit at forsøge at forfladige vores opfattelse af verden, i stedet for at forsøge at forstå verden. Der er altså forskel på udvikling og ændring; udvikling kræver nødvendigvis en ændring, men en ændring er ikke nødvendigvis en udvikling - det kan være en tilfældighed eller en degenerering, og det sidste mener jeg er tilfældet her.
Fedtafgift på TV og internet nu!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er nu sammenhæng |
|
|
mellem og være god til matematik og være god til tal. Min ældste ville være himmel henrykt hvis de lavede tallene ogm, for hun kan ikke se om der står 18 eller 19 ligesom 80érne og 90érne giver hende propblemer. Det nytter altså ikke noget og kunne regne en 2grads ligning ud og så bytte om på tal i mellemregningerne at 56 bliver til 65, for så bliver slutresultatet altså forkert. Som forskeren skriver, det tog også 100 år og gå væk fra romertal og over til de arabiske. også kan vi da for alvor få problmer med at dele telefonnumrene ud. hilsen XXX XXXI VVIII I som kørte CXXL på mototvejen i dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi skal da bare have binære tegn |
xtiny ♣kat♣ |
20-01-2011 17:46 |
|
0 og 1- så kan alle vel lære det!  Holland har samme ulogiske system, Tyskland har det- og de fungerer jo fint. (I PISA). Hundrede kommer af den lydforskydning i Centum- og Satum-folk, som er flere tusinde år gammel. Vi er centum- og via germansk lydforskydning er center/centum/hundrede opstået. Sproget ændrer sig hele tiden: Halvtedtredje sinde tyve= halvtreds tres= tre sinde tyve= 3 x 20 eller tresindstyve.
Med væmlig hilsen
xtiny "Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skal englænderne |
xtiny ♣kat♣ |
20-01-2011 17:57 |
|
Så også ændre elleven og twelve? Og Thirdteen mm- udtales jo ikke som tre-ti- ten bliver til teen.... Heraf teenager, men de skal bare opbevares i køleskab til, de er voksne og fornuftige.  Og folk, der ikke kan stave til mayonnaise (der er to n'er) er nok den bedste begrundelse for, at det hedder majonæse og ikke mayonaise eller andet valgfrit!
Med væmlig hilsen
xtiny "Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|