Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

det der med at lave mad
Forfatter: 
Dato:  16-01-2011 18:34

Jeg undrer mig nogen gange, tror jeg skulle være født som en hankøn

Det der med at nogen mennesker elsker at lave mad. Jeg fatter det ikke. Jo det smager godt, mad der er hjemmelavet og kælet for, uhhmmmmm.

Men altså man bruger 3-4 timer i køkkenet, og det tager 10-15 min at køre det indenbords, når der skal spises.

Hvad er det der gør at du kan lide/ikke lide at stå i køkkenet og kokkerere en større middag?

Venter spændt på svaret, jeg er nemlig af den indstilling at kan det laves på 10 min så skal det laves på 10 min og har svært ved at se fidusen i at stå så længe i køkkenet.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan godt...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2011 18:41

... lide at lave mad. Men god mad behøver nu ikke tage mange timer at lave.

Det meste af det mad der tager timer, er jo ikke timer hvor man står og river, snitter og gør ved, men timer hvor det simrer og man kan lave alt muligt andet (mens huset fyldes af duften af dejlig mad)

Den daglige aftensmad er det sjældent jeg bruger lang tid på. Gør jeg, er det noget der kan laves store portioner af og fryses ned, så der er til mange måltider.

Men jeg gider ikke at lave ting hvor der tages alle mulige underlige "genveje" der ender med at jeg egentlig ikke aner hvad der er i min mad - og som oftest ikke smager godt.

HVIS jeg en sjælden gang bruger 3-4 timer i køkkenet, er resultatet ikke noget der "køres ind" på 10 minutter. Så vil det være til en lækker middag hvor man sidder lidt længe ved bordet og nyder de forskellige smagsnuancer der er arbejdet på - og hvor det er til nogen der værdsætter det.

Jeg synes dog at det er hyggeligt at lave mad (og bage og lave konfekt, marmelade, saft osv) - det er bare ikke altid jeg har tiden til det.

£isbeth & Baloo

Happiness can be found even in the darkest of times,

if one only remembers to turn on the light.

(Albus Dumbledore)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-01-2011 20:11

Jeg er af præcis samme holdning som trådstarter.... det siger mig intet at stå i et køkken. Men tror så også, for mit vedkommende, at det har noget at gøre med at jeg ikke fik lov til at deltage i køkkenet som barn, jeg "svinede" jo i min mors øjne ihvertfald hehe.

Men med tiden har jeg fundet ud af at hvis jeg skal lave de der retter der tager lidt tid, så synes jeg det er smader hyggeligt hvis jeg skruer godt op for noget musik og nyder et glas rom og cola eller noget i mens jeg går og skråler og gryderne syder... Men det er så heller ikke noget jeg gør ret ofte hehe...

0
0
Svar på denne tråd

at lave mad.
Forfatter: 
Dato:  16-01-2011 21:55

hej.

Nej jeg nyder nu heller ikke specilt at lave mad og bage. Men jeg er så ret bestemt om hvad jeg vil have af råvare i min mad. Så jeg laver mad, så meget fra bunden med så gode råvare som muligt. Men jeg er ingen ørn til det, og ret dårlig til at krydre det korrekt . Men øver mig. Men det er altså ikke det jeg synes er sjovest.

Jeg bager også en del mit yngste barn og jeg selv tåler ikke ret godt gluten og mælk. Så det er hjemme bag det hele. Så det bliver alt i alt til nogle timer i køkkenet.

Men det har faktisk hjulpet mig at jeg er begyndt at lave en madplan til en uge af gange, og så handle ind en gang om ugen. Så skal jeg ikke først finde på noget at lave, og jeg bliver lidt mere kreativ, i valg af retter, hvilket giver lidt større lyst til at stå i køkken. Men i bund og grund synes jeg vel det er sjovere at skovle sne.

Rikke.

0
0
Svar på denne tråd

udlært i "mad"
Forfatter: 
Dato:  16-01-2011 22:23

eller udlært butiksslagter, så er man forhåbeligt glad for at lave mad. Og jeg er vild med at lave mad, især noget der skal laves med lidt ekstra koncentration, eller kærlighed og tid. Når vi til vores fødselsdage invitere familien, ca 25 +- mennesker, så er det jo en ekstra grund til at stå tidlig op, og lave 3 retters menu, og gerne hjemem bag til kaffen også..

Almindelig hverdagsmad, er også hjemmelavet, men det siger mig klart mindre at lave en gang biksemad og spejlæg, end en gang høns og aspares i tartellet, hvor jeg selvfølgelig har kogt suppe på høne først.. Biksemad, eller andet i den dur, er jo mad for at overlever, og ikke mad for at nyde maden for madens skyld..

Jeg er tosset med at lave mad, og egentligt også ret så god i et køkken. Men jeg elsker og at spise det. En hot dog på cafe fodkold kan da være okey, men en tur på goument restaurent, hvor der virkelig er tænkt over smagen, og sammensætningen, men feks vinen som er med i menuen, det er for lækkert.. Det der med at opleve og smagen tankerne bag, når nogen har udført menuen det er lækkert..

Ja ja man kan da spise sin mad på 10 minutter, men når det nu er det man skal leve af, så nyd dog og lav det, eller i det mindste nyd at indtage det. Det skylder man da sig selv, og kokken som har lavet det.

I øvrigt er der jo intet der er nemmere end at lave stege, som nogen tror er voldsomt besværligt. Det passer jo mere eller mindre sig selv, man skal bare i gang lidt før..

Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger 1 times tid
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 21:23

(fra kartoffelskrælningen begynder). Det meste mad tager 1 times tid- selv frysepizzaer tager tid: Ovnen skal varmes op først! (koster energi)

Deller og bøffer tager ½ time (tilbedredning og stegning) bøffer- bløde løg tager også tid.- ellers tager de 12- 15 minutter (gennemstegte). En portion deller (12-16 styks) tager lidt længere.

Hvis man ikke er så hurtig: Husk kartoffelmadder er guf dagen efter- og bøfmadder. For ikke at tale om deller.

Så har man allerede hurtig og billig madpakke. Rugbrød er sundt.

Skræller man rigeligt kartofler- er der til brasekartofler næste dag- her kan man tilsætte et par tomater i både- drysset med rigelig oregano. Og spejlæg.

Eller lave æggekage med kartofler, tomat- og godt med purløg og flæsk.

Med væmlig hilsen
xtiny

"Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"

0
0
Svar på denne tråd

Hjemmelavet
Forfatter: 
Dato:  17-01-2011 22:52

Grunden til at jeg elsker hjemmelavet mad - og at lave den :)

det er at man ved hvad man har med at gøre :) hvis man kan lide krydret mad.. så bliver den det... hvis man syntes at kartoffelsalaten skal laves med flødeskum i stedet for alt det andet (gør min svigermor tro mig det smager godt!)

Hovedsagen er at man ved hvordan det kommer til at smage og hvad man propper i :D og som før sagt behøver god mad ikke tage mange timer at lave :)

Men fortrækker sgu at lave min egen mad :D eller lade kæresten lave den ^^

Knus

Daniella

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider