|
|
|
|
| Forstår dig |
|
|
Jeg ved nøjagtigt hvordan du har det. Jeg har næsten lige været igennem noget ligende med min "gamle" hest. Jeg havde det helt elendig mens jeg gik og ventede på forsikringens svar, det tog vist små 2 uger. Den dag jeg fik OK, til aflivning (over tlf) gik der 2 timer fra jeg havde ringet til forsikring til hesten var død. Jeg ville have det overstået hurtigst muligt, det bliver jo ikke nemmere jo længere man går og kigger på hesten. Jeg havde det rigtig dårligt resten af dagen, men allerede dagen efter havde jeg det faktisk godt igen. Jeg vidste at jeg havde valgt det rigtige for os begge 2. Det har nok været nemmere for mig at undvære ham, end du får det med at undvære din, da min hest havde været lånt ud i et par år, og jeg kun havde haft ham hjemme i et par måneder, da han skulle sælges. Jeg vidste at jeg skulle af med ham, selvom det ikke lige blev på den måde jeg havde regnet med. Husk på at hesten er ligeglad med om den er død eller levende. Min Alaska døde lykkelig med maven fuld af æbler. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stor forståelse.. |
|
|
Jeg forstår helt hvad du føler og din fortvivlelse..
Jeg har selv måtte sige farvel til 2 heste i december måned og i samme uge.. 
Min "gamle" ridehest som gik hos gode venner som følhoppe, kunne ikke længere udfylde sit hverv hverken ridehest eller følhoppe.. Den anden var blot 3 år, men havde et meget ødelagt bagben pga af knoglenydannelser. Han havde smerter og meget nedsat livskvalitet, så det var tid til trods for den meget unge alder?
Jeg havde meget svært ved at acceptere at hoppen skulle over regnbuen, da hun ikke havde smerter.. Men hun var af en meget speciel støbning, som gjorde, at hun ikke kunne bo hvor som helst, så derfor valgte jeg, at hun ikke skulle gå en usikker fremtid i møde, hvis hun blev omplaceret? Så hellere spare hende for at blive misforstået og få dårlig livskvalitet på den konto..
Jeg synes du har taget en meget svær om MEGET fornuftig beslutning. Det er et privilegium at kunne sige stop og spare vores dyr for unødig smerte, men bestemt en meget svær beslutning..
Jeg håber for dig og din hest, at forsikringen kan hjælpe dig, så ingen af jer skal lige unødigt..
Sender kærlige tanker til jer begge? 
Hilsen Charlotte Den heldige ejer af skøn dressurhest efter Zardin Firfod samt skønne de skønne Belgierheste, Albert og Lydia http://www.pilested.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv da.... |
|
|
øv da det skidt og kan godt forstå dit valg. hvor gammel er han ?
mvh sussie.. nu kun med ceduina ox.. cheval R.I.P D.6/6-06...sov godt min dreng maxi R.I.P D.17/12-08..min dejlige hund igennem 14 år.TAK for alle de år vi havde sammen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusind.. |
|
|
Tak i 2 - Jeg har det rigtig rigtig dårligt nu og føler egentlig at han allerede er væk , har aldrig haft det sådan her før - det er også min første hest. Tror egentlig at det jeg frygter mest er at forsikringen vil have ham behandlet - man siger jo at spat er én af de svære at få igennem og som sagt så ønsker jeg ikke at han skal gå igennem den behandling, når selve spatten ikke kan kureres. For jeg vil ikke have en hest der bliver symptombehandlet og jeg aldrig ved hvor ondt han egentlig har.  Bliver nok svært at se de andre opstaldere i øjnene det næste stykke tid, har nemlig skrevet om situationen ned på tavlen og nævnt at jeg ikke ønsker at tale om det, men det forhindrer jo ikke de blikke af medlidenhed som man nok får - det måske bare mig der er lidt hys pga. alt det her.. 
I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ceduina |
|
|
Han er blot 8 år og det gør jo ikke situationen meget nemmere, men som sagt, så vil jeg hellere ende det nu hvor han er stadigvæk har gnisten i øjnene, end at vente til den dag hvor han ikke kan mere, det er min holdning til den slags.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmm |
|
|
han er købt på turban ikk ? jeg syntes jeg har set ham deroppe.jeg forstår dig godt. det er så svært når de ovenikøbet ikke er ældre, noget nemmere hvis de er gamle og har fået slidgigt med alderen. ..
mvh sussie.. nu kun med ceduina ox.. cheval R.I.P D.6/6-06...sov godt min dreng maxi R.I.P D.17/12-08..min dejlige hund igennem 14 år.TAK for alle de år vi havde sammen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ceduina |
|
|
Jo det er han - det ikke til at fatte at det kun er 3-4 år jeg har haft ham.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men.... |
|
|
Hvor er det dog bare uvirkeligt - kan slet ikke forholde mig til situationen jo mere jeg tænker over det..  Sorry for lidt spam..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ¨SPAT..... |
|
|
Jeg kender rigtig mange heste med spat som lever og bliver redet helt normalt og i mange år. Spat er ikke nødventigvis en lidelse som gør hesten uanvendelig, den skal behandles og så have en periode med ro...hvorpå den med specielsko kan bruges normalt. Spatheste skal have meget motion. Giv ham dog chancen.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene... |
|
|
Det ville jeg også have givet ham, hvis han havde haft bedre odds - hans chance for at blive normal ridehest ligger under 50% og som sagt, så skal min hest ikke holdes "glad" via specielle sko, eller andre former for behandlinger, der efter min mening egentlig bare trækker pinen ud, for at holde ham i live til min glæde. Men det gør ikke min beslutning nemmere, overhovedet ikke..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo da ... |
|
|
det ville der i høj grad være mening i -i min verden har han også krav på et langt liv og han er da ligeglad med at skulle tage det lidt mere roligt i ridningen. Eller få specielsko, glucosamin eller andet.... for mit eget vedkommende skylder jeg min hest at leve længere end til jeg ikke mere kan brugen den 100 % sålænge dyrlægen siger det er ok(han ved bedst). Jeg ved man ser forskelligt på dette og respekterer dit valg.....i min verden lugter det lidt at smid væk og køb nyt dyr ...måske tager jeg fejl, jeg kender dig jo ikke personligt. Bliver bare ked af at mange dyr lader livet alt for tidligt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har en hoppe på snart 20 år, som har spat i hasen.. Hun har det godt og blir redet hver dag.. Hun har Heartbar sko på og får Cortavet.. Det er over 2 år siden hun fik stillet diagnosen, men har ik været halt siden hun fik de her sko på.. Så spat heste kan godt få et godt liv trods alt.. Men det er jo din afgørelse, hvad du syntes er bedst for din hest..
Hilsen Karina *Asterix* 8/4 1999 - 23/7 2009 Den smukkeste stjerne på himlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der tager du.. |
|
|
Grueligt fejl mht. det sidste du skrev, aldrig om jeg bare vil lade ham dø og så skaffe en anden hest - Carat er min bedste ven igennem 4 år - Jeg ville gøre alt for at beholde ham.  Samtidig mener jeg også at jeg har det ansvar at holde ham glad og sund uden smertestillende midler for at holde ham i live og det mener jeg er forkert, især når han har så dårlige odds mht. at blive en hest jeg bare kan træne fra jorden af, ridningen gør egentlig ikke så meget. Det er også tanken om alle de led behandlinger, specielle sko, glucosamin, jeg ikke kan holde ud, fordi det i sidste ende alligvel ikke kurerer selve slidgigten/spatten og jeg ville have det så dårligt med mig selv, hvis jeg til sidst stod med en hest, der havde været alle de behandlinger igennem, stået stille i boksen (på nær de timer han er på fold)og det så alligevel endte med at han ikke klaret den. Jeg vil hellere ende det nu, hvor er han er så glad som han er end at han står med så mange smerter til sidst. Jeg kan både se og føle på ham at han har smerter og han har stået med det siden september, hvor vi bare troede at det var bækkenet den var galt med og pga. vi har været på ferie i hele december måned er han først blevet tjekket her i januar. Men nu ser vi, det kan også være at forsikringen kræver behandling og så må vi tage tørnen og det må jeg bare se det positive i at jeg får lov at beholde ham lidt endnu... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har hest på smertestillende |
|
|
ja jeg har hest på smertestillende 2 gange om dagen, han har slid i ben og har ikke kunne rides de sidste 5 år, end ikke skridte en lille tur ) jeg elsker ham alligevel, vi hygger i stalden og den dag jeg ikke gider det mere eller han ser sløj ud aflives han. det er dyrt men det handler jo om at han også har krav på et godt liv og det har han ikke uden smertestillende..... så det er det eller et farvel. man bestemmer selv om man vil gøre de ting for sin hest, jeg kan fortælle at flere dyrlæger har kommenteret min måde at holde hest på, og den ene vil have ham aflivet mens den anden syntes det er iorden.... at holde ham på smertestillende. 1 har været imod og 5 sagt god for det..... , jeg har snakket med de 6 om det.... for at være sikker på det er ok, han har ikke haft problemer overhovedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen, det passer altså ikke |
|
|
...at man trækker pinen ud (??)ved at hjælpe hesten til at fungere med spat.MASSER af heste kan fungere fint med spat i årevis, måske på lidt lettere niveau- men de har KUN godt af at blive holdt igang........ Jeg tvivler ærligt talt på at forsikringen godkender den til aflivning nu. Så skal røtgenbillederne vist være ekstremt slemme........eller den skal gå ned af bakke meget hurtigt, trods behandlingsforsøg. Ærligt talt, så lyder det som noget pladder, at du ikke vil give ham chancen med specialbeslag og kosttilskud. Hvorfor skulle forsikringen acceptere bare at betale ved kasse 1, når spat er en af de lidelser som vitterligt kan behandles med godt resultat og hvor hesten kan fungere med passnde pleje og træning?? Ikke forstå....
Til salg: Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næ.... |
|
|
Det tror jeg heller ikke de gør og kræver de behandling, jamen så behandler vi. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gigt hest |
| Forfatter:  |
Gonzalez |
| Dato:  |
19-01-2011 15:41 |
|
har også en gigt-hest...han lever skam rigtig fint trods sine snart 20 år, gigten kom i løbet af de sidste tre års tid, og gør nu at han ikke længere er ridehest - meen han lider skam ikke han går og hygger sig han er ikke under behandling og har aldrig været det...så SÅ slemt er det jo ikke, men nok til at han ikke kan rides ret meget... hvis man ellers kan give sin hest det godt trods behandlingerne, og man kan mærke på den at den ikke har ondt, og at den har lysten til at lave noget -så syntes jeg ikke man skal starte med at sige farvel.. jeg siger først farvel til min guldklump, den dag han viser at han ikke længere nyder livet på samme måde, og virker plaget af smerter...
M.V.H Katja Gonzalez KG*Foto Jeg har det med at glemme ryttersnakken findes, men bliver glad når jeg sjældent kigger ind..Må blive bedre til det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gonzalez.. |
|
|
Det er egentlig også meget rart at hører fra dem med gigt/spat heste og nu hvor jeg har haft lidt dage til at slappe af og køle lidt ned, kan jeg godt tage at forsikringen siger at vi skal behandle. Lige nu kan jeg mærke på ham at han har ondt og ikke er glad i og med at han ligger ørene ned og spænder op, når jeg går ind i boksen og ellers går små turer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha..... |
|
|
Så kom forsikringens svar og deres dyrlæge har godkendt min elskede hest til aflivning... Vi snakkede en ekstra gang med vores egen dyrlæge siger at der ikke er andet forud for os end skridt, både i ridningen, gåturene og på folden. De første to ting kunne jeg leve med, men ved det sidste, der ved jeg bare at det ikke er et liv for min hest. Jeg har gang på gang hørt nede fra stalden, hvor glad han løber rundt sammen med de andre om sommeren og om vinteren, altså lige her og nu, der har han ondt pga. den hårde jord. Vi har fået af vide af selv med sko-behandlinger og kosttilskud, så vil det fra nu af bare blive værre og værre... Derudover, så vil jeg klart påstå at jeg nærmest har fået en "ny" hest. Jeg kan slet ikke kende ham, når jeg kommer ned til ham - han ligger ørerne ned, tungeruller, er utålmodig og urolig på staldgangen. Når jeg går med ham, så spænder han, ligger ørerne ned og jeg kan mærke på ham at det gør ondt - og sådan vil det blive i mere eller mindre grad, resten af hans liv... Ud fra hvad jeg har skrevet, så har jeg egentlig besluttet mig, men samtidig kan jeg bare ikke lade vær med at tænke på noget af det i andre har skrevet - "med at give ham en chance" og at "min hest er i dag 20 og lever fint med spat". Hvad synes i? Hvad ville i gøre hvis det var jeres hest? - Jeg har simpelthen brug for nogle andre øjne, kan jeg mærke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvor trist med ham.. Men udfra det du her i dit sidste indlæg skriver, så ville jeg heller ik være i tvivl om at det bedste er og gi ham fred.. Han har det ik godt og har ondt, det tyder det helt klart på.. Tror du allerede har besluttet hvad der skal ske.. Stort trøstekram til dig..
Hilsen Karina *Asterix* 8/4 1999 - 23/7 2009 Den smukkeste stjerne på himlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ud fra... |
|
|
.. hvad du skriver i dit første indlæg OG at forsikringen har sagt ok - så ville jeg tage den tunge vej og sige farvel. Man kan symptombehandle en masse og måske give hesten en god sidste tid - kort eller lang. Men det ER symptombehandling og ender samme sted - ofte med flere smerter før man siger farvel. Når forsikringen siger ok, er det også en god indikation af at en udenforstående fagmand kan se at det her ikke fører til at hesten kan få det godt igen. Hvis de mener at der er realistiske behandlingsmuligheder, synes de som regel at man skal prøve dem først. Så et ja fra dem, bekræfter som regel den vurdering ens egen dyrlæge (og hestens ejer) selv har taget. Det gør ondt at sige farvel og jeg kan godt forstå fristelsen til lige at prøve det ene eller det andet. Men mange af de forsøg mange gør, er ikke til hestens bedste.
£isbeth & Baloo Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light. (Albus Dumbledore)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
jeg ville ønske alle var lige som dig for du gjorde det rigtige når du tænker på hestens vejne gør du det rigtige. Selv om det er meget sørgeligt er du stadig et godt menneske 
hanna katteseng søges. Den må gerne være brugt. Er der nogle der har sådan en eller kender en der har en som de skal af med vil give max 50 kr. jeg betaler fragt derfo så lav en pris
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Som du kan se i min signatur er det ikke længe siden jeg selv sagde farvel til min bedste ven. Hun havde fået slidgigt i sit ve.forben. Hun kunne gå stille rundt i skridt, Intet andet uden hun var halt. Det var SÅ trist at se på. Hun var 18 år, Overvejede behandling men dyrlægen mente at behandling el ej så ville hun KUN kunne holde til at gå skridt. Hun var førerhest og elskede at styre flokken rundt på folden i fuld galop.. i 8 uger HÅBEDE jeg det hver dag blev bedre, men intet blev bedre, så jeg tog beslutningen og sagde farvel. Jeg kunne IKKE byde hende et liv på denne måde med smertestillende medicin. Jeg sendte en GLAD hest afsted - det var møg hårdt men idag er jeg glad for at jeg gjorde det inden hun blev alt for trist. jeg forstår udemærket din beslutning.!
R.I.P Min smukke pige 24.11.2010
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kun du kender din hest |
|
|
kun du alene kender din hest - og kun du kan vide, hvad han fortæller dig. at andre har haft andre erfaringer med deres heste, kan du ikke bruge til noget. jeg sendte selv min gamle hest afsted, da hun mistede glimtet i øjnene. hun var en gammel væddeløber, som var slidt i bentøjet. da hun blev pensionist, mistede hun simpelthen livslysten lige så stille. jeg valgte at sætte hende fri til sidst - for det var det hun bad mig om. ligeledes vil du også vide besked inderst inde med din hest. held og lykke med det hele, kh line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er hårdt... |
|
|
Jeg synes helt klart, at du gør det rigtige... Jeg gør det samme til sommer. Jeg har en sindsyg dejlig hoppe på 21. Jeg valgte at sætte hende på pension først på efteråret og siden er det gået noget ned af bakke, som Lines. Især vinteren her har været slem. Min har en smule gigt i benene og samtidig har hun ekstremt løse forknæ. Af en eller anden grund vil hun ikke lægge sig ned i boksen om natten, hvilket gør at når hun falder i en for dyb søvn, knækker hun sammen med nogle trælse skrammer til følge. Hun har været på smertestillende den sidste måneds tid og er netop trappet ud nu her. Jeg var begyndt at gå ture med hende, men jeg kunne se, at hun snubler af og til og dette gør ondt på hende trods hun har en høj smertetærskel... Den eneste grund til, at hun ikke bliver aflivet nu her, er at hun er frisk og meget livlig. Hun nyder livet som det er nu. Dog vil jeg ikke byde hende endnu en vinter som denne, så når sommeren går på hæld, skal hun afsted. Jeg håber i hvert'fald at den næste frostperiode ikke bliver for slem, så hun som minimum kan nå at opleve foråret... Det er virkelig hårdt at tænke på, da vi red stævner for fuld skrue for 1½ år siden. Det er denne hest som har lært mig så meget... Men fordi, at jeg elsker hende og absolut ikke syntes det er etisk at have en hest gående med smerter (halter den, har den ondt!) vil jeg hellere aflive hende end at køre møllen igennem med meget små odds på bedring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Team Starlight´s Starlight´s Sidney & Kristina
SAVNET <3 Hvil i fred lille Sidney <3 28/4-04 - 4/10-10 Heste sladrer ikke. Men det burde tilskueren gøre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spathest på 24 |
|
|
Jeg har heldigvis haft enorm succes med specialbeslag og glucosamin/msn behandling. Min gamle vallak er lind i benene (bekræfter smeden), glad og veltilfreds i løsdrift, hvor han rører sig naturligt døgnet rundt. Han kom med ringsko, som blev udskiftet med tiden til sko med kile og går nu uden med flot hovkvalitet - det har dog også taget flere år. Han er en stor herre, men med korrekt fodring (i fht hans aktuelle tilstand), løsdrift og almen hensyntagen klarer han sig imponerende flot. Har din hest ikke daglige smerter, synes jeg bestemt, du bør overveje, hvad du kan gøre for dens livskvalitet nogle år endnu. Men - som skrevet ovenover, har kun du, smed og dyrlæge kendskab til netop din hest. Dermed har kun I (du) ansvaret for at træffe den rigtige beslutning, og den ikke vi andre reelt ikke afgøre. Held og lykke uanset.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RIP..... |
|
|
Så oprendt dagen, hvor jeg skulle sige farvel til min elskede Carat :,( Inden vi kørte, fik han en masse gulerødder, æbler, han fik en god strigletur og en masse klap. Da vi kom derud fik han endnu mere guf og knus. Jeg valgte ikke at være til stede, så det sidste billede jeg har af min dejlige dreng, er ham med hele mulen tværet ind i æblesnask :,) Så nu har han fred og jeg er dybt ulykkelig :,( - men må så bare håbe på at jeg trods alt tog den rigtige beslutning... Sov godt basse - har linket til vores fotoalbum fra igår med vores sidste dag sammen. :,)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føler med dig.. |
|
|
Jeg tror vi er mange der føler med dig! :'( Men bare husk på hvor heldig du var at have ham!  - og se det fra hans side, det var en god dag med æblesnask om hele mulen..
"Aim for the moon, even if you miss you'll be among stars!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Øv for dig, men helt sikker den rigtige beslutning for din hest. Nu ved du han ikke har ondt. Som du selv skriver når vi får hest er det en af de beslutninger vi sommetider må tage. Held og lykke til dig og dit liv med heste fremover. MVH Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|