Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Flødekartofler til 30 mennesker
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 18:31

Tænkte på at lave det i en bradepande, men hvor mange af dem? Og hvordan laver man det?

0
0
Svar på denne tråd

flødekartofler
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 18:49

Det kommer jo an på hvilke mennesker det er du skal lave til.

Jeg ville regne ca. 250 g kartofler per person. Hvis der er meget andet tilbehør, grønsager, salat m.m kan du evt. skærer ned til 200g. Men hellere for meget end for lidt. vægter er skrællet tilstand.

til 30 mennesker ville jeg så bruger

7,5 kg kartofler

1 kg løg i tern

20 fed hvidløg (kan udelades)

4 l fløde (måske mere)

Salt og peber

Muskatnød hvis man har lyst

Start med at skrælle kartoflerne og skær dem i skiver. Løgene skæres i tern - hvidløg hakkes fint. Smør et fad og læg et lag kartofler nederst med et lag løg og hvidløg over og fordel salt, peber og lidt muskatnød øverst. Dette gentages til alle ingredienser er anvendt - slut af med et lag kartofler. Til sidst hældes fløden over. Fløden behøver ikke at dække helt, men der skal til være min. 2 cm fra kanten af fadet til fløden, da det ellers nemt koger over. Fadet med flødekartofler stilles ind i en forvarmet ovn ved 180 grader i 1 ½ - 2 timer afhængig af, hvordan du foretrækker konsistensen på dine flødekartofler. Min mening er, at flødekartofler bliver klart bedst, når de får de 2 timer, da de bliver meget møre og sovsen tykkere. Hvis din tidsplan skrider lidt, så sluk for ovnen lidt før tid, men lad flødekartoflerne står derinde og holde sig varme.

Tip: Flødekartofler kan laves endnu mere lækre ved at fordele lidt revet ost mellem lagene for at få dine flødekartofler ekstra velsmagende og cremede.

Hilsen

Line

kreativblog moeldrup-design.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd

Paprika
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 19:00

Jeg ville så ikke bruge hverken muskat eller hvidløg i flødekartofler. Jeg plejer at drysse dem med paprika. Jeg plejer at lave dem ved 225 grader i 1 time.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 19:09

seline

dog ville jeg ikke drysse muskat på hvert lag, da man så nemt kommer til at bruge for meget - og det er ikke alle der bryder sig om muskat i store mængder ;)

jeg kommer altid ost mellem og laver det ofte af asparges kartofler der ikke er skrællet, det lægger man slet ikke mærke til :)

hvis ikke man er til hvidløg kan man udelade det. jeg bruger det normalt ikke da jeg for det meste spiser flødekartofler med hvidløgs steak til :)

jeg bruger madlavningsfløde ell. cremefine så det ikke fliver for fed :)

seline: hvorfor smører du fadet? synes ikke mit plejer at brænde fast andet end der i toppen hvor flødeskummet er :)

-Stephanie

HDR fletcher KØBES

17" fit 3,5

Bandit, Jeg vil savne dig til vi finder hinanden igen <3

0
0
Svar på denne tråd

Hvis man ikke er til løg
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 19:18

(Jeg elsker løg, bare ikke "kogt"), så kan man bruge porre i meget tynde ringe.

Og flødekartofler er med fløde! Dvs piskefløde, den ene gang om året kan man vel synde uden, det går op i melsovs/erstatning. :-)

Til så mange mennesker ville jeg bruge bagekartofler, de er store og nemme at skrælle, og kan skæres i mindre skiver. Men én bradepande er ikke nok! Jeg ville tro- en 2-3 styks til så mange.

Med væmlig hilsen
xtiny

"Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"

0
0
Svar på denne tråd

en opskrift mere
Forfatter: 
Dato:  05-01-2011 08:08

... lige lidt mere opskrift :-)

jeg plejer også at bruge mornay sauce, piskefløde, knorrs grønsagsboullion knust blandet i, løg eller porrer, nogen gange gulerødder, salt, peber. UHM den har bare en god smag.

Mange hilsener

Vibeke Neergaard Rasmussen

Uddannet hestemassør

Hestemassage tilbydes i Vestsjælland

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville nok
Forfatter: 
Dato:  05-01-2011 13:26

ik nøjes med 200g pr person. Men jo det kommer da andet på tilbehøret osse.

jeg ville nok lave 10 kg lige ud (med mindre der ik er meget tilbehør)

jeg plejer udelukkende bruge mornay sovs og fløde - og engang i mellem salt el peber. Jeg hader løg i flødekartofler!

Det smager skønt og er super simpelt.

Så jeg ville lave 10 kg skrællede kartofler, 2 ltr mornay sovs og 5 ltrs fløde. Evt salt og peber og så i ovnen i 1 time- måske lidt længere alt efter bradepandens tykkelse og bredde samt hvor meget der kan være der i

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider