Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hesten frøs?
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:16

Jeg kom ud til hesten lige efter de var kommet ind fra fold (går ude fra ca. 10-16) og fik taget dækken af hende. Så kunne jeg bare se hun stod og rystede. mest med bagenden og bagbenene.

hun var også ret koldt i pelsen - det er vel et tegn på hun frøs?


Hun er ikke klippet og går med regndækken med lidt fleece i så undrer mig virkelig at hun kan fryse!


Nå men hun har self heller ik den heeeel store vinterpels da hun fik dækken på i efteråret og derfor tror jeg hun har fået den heeel store vinterpels - ser lidt ud til det på halsen (som ikke er dækket af dækken) er tykkere.


Så jeg valgte altså at putte et vinterdækken på hende!


har i oplevet det samme?


syntes det er sjovt det sker nu hvor vi har varmere gradere end for 1 uge eller 2(der oplevede jeg ikke hun frøs)


Lev livet... Du kommer alligevel aldrig levende ud af det...



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:19

Det er da vel heller ik nok med et regndækken med lidt fleece i..


Da ik i denne kulde..


Mine har 300 gr i deres vinterdækken..


Hilsen Karina


*Asterix*


8/4 1999 - 23/7 2009


Den smukkeste stjerne på himlen



0
0
Svar på denne tråd
 
 karina299
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:21

Også når hesten ikke er klippet og altid kun har været vant til at ha dækken på når det er allermest koldt?


Der var omkring 0 grader i dag da jeg opdagede det... Der er pt. forskel i graderne hvor man bor henne;)


Lev livet... Du kommer alligevel aldrig levende ud af det...



0
0
Svar på denne tråd
 
 blæsten...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:21

Blæsten og fugtigheden kan gøre mange ting ved hestene - vores ville hellere stå ude i minus 17 grader, end plus 2 og fugtigt rimtåge vejr.

Den ene af mine heste er fx lige nu begyndt at hoste, nu hvor det endeligt er blevet mildt i vejret - det har jeg også skudt fugtigheden skylden på, for frosset eller stået i træk har hun ihvertfald helt sikkert ikke, og hun har været på fold i mange timer og stået i fin indeklima, så det burde ikke være kulden der har gjort hende til en hostemaskine.



Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)


Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd
 
 ps,...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:24

ps, min ene hoppe er ikke klippet, hun står med et varmt ulddækken, nok svarende til en 250 vinterdækken, og et regndækken uden over, og hun har god pels inden under.


Men hvis du allerede har lagt dækken på i efteråret, så ligger den ikke meget pels under dækkenet, så bliver man jo nødt til at skrue lidt op for dækkenvægten jo koldere det bliver.



Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)


Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:25

jeg har også set (fuldblods) heste stå og ryste af kulde, selvom der var 10-15 grader. Mine olde-heste er gode til at holde varmen, mærker på ører/bringe hver dag. Den ældste sætter næsten ingen vinterpels, men fryser ikke (er i løsdrift uden dækken :)).



Giv en hest til den, der siger sandheden; han kan få brug for at komme hurtigt væk

0
0
Svar på denne tråd
 
 sparky
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:27

hun havde regndækken på ud de dage det var dårligt vejr. ellers stod hun uden dækken.


men så flyttede vi opstaldning hvor hun blir nødt til at ha dækken på hele tiden da ham der har stedet ikke skifter dækken. Så har jeg bare ladet hende gå med det regndækken med fleece i. Men nu har jeg skiftet til vinterdækken med 300 gram i. Det var egentlig mest fordi jeg regnede med at klippe hende på et tidspunkt men så kom det her kolde vejr så ville jeg ikke (tænkte at jeg først ville bruge det vinterdækken når hun var klippet)


Men det er ændret nu;)


Lev livet... Du kommer alligevel aldrig levende ud af det...



0
0
Svar på denne tråd
 
 varme varme
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:28

Som en også skriver, så kan minus mange grader være varmer end plus grader hvis det blæser osv, pga chillfaktor..


Men en mulighed kunne også være din hest måske er faldet og slået sig (Nu er jeg ude i gæt værk), da min hest ikke var til at holde varm, da hun til et stævne fik lavet et stunt der låste det ene bagben, selv om hun fik et tygt dækken på.. Men det er så også kun hvis den ikke for varmen igen, da det jo er rimelig glat for tiden, så hestene kan nemt lave et forkert vrid..

Men altså hvis den har varmen igen, vil jeg helt klart sige at det nok har noget at gøre med chillfaktoren at gøre, og luftfugtigheden, så det er bare på med et tykker dækken, som du jo har lagt på..:D


Mvh. Trine


0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækkener
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:29

Når man lægger dækken på hesten, forsvinder noget af pelsens isoleringsevne. Man trykker jo hårene sammen, og så er der ikke plads til luft. Med dækkener er det som regel enten eller, for man går jo ind og piller ved den naturlige måde at fungere på. Og som tidligere skrevet, så er der væsentlig forskel på tørt og koldt vejr, og fugtigt vejr.

Min hest går uden dækken, og har en kraftig pels. Hun har det klart bedst når der er -10 grader og stille vejr, end +3 grader og regn

Håber du kan finde løsningen for din hest

Mvh Jane





Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!


www.nordsvensk.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 Poivre
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:29

Hende jeg har er en blanding af oldenborger og lippizaner og kraftig bygget og mangler ikke fedt på kroppen;) Hun er ellers en meget hårdfør hest - men åbenbart ikke hårdfør nok;)


Lev livet... Du kommer alligevel aldrig levende ud af det...



0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:30

At pelsen er kold, er ikke ensbetydende med den fryser.. Ofte ses heste uden dækken med is på deres pels (mine egne inklusiv), det er sådan set kun fordi deres isolering virker inde ved huden, hvor den ikke skal være kold...


Hvis hesten ikke sætter pels nok under et tyndt dækken, skal den have hjælp.. Tror du har valgt rigtigt med at give et tykkere dækken på... Mine heste kan bestemt også bedst lide minus mange grader, fremfor omkring frysepunktet med fugtigt vejr..


Har den adgang til stråfoder udenfor? :)



Masta Aztex str 155, 340 gram, brugt ½ døgn, m.løs hals sælges!

Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde :)

Nu har jeg mine 3 guldkarameller samlet i løsdriften :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trine...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:32

Tror ikke det er grunden - red på hende efter og hun var frisk og ikke halt eller noget. det var bare lige i ca 3-4 min da jeg lige tog dækkenet af. men som sagt de var lige kommet ind og det har nok været koldt i dag at stå stille;)


Lev livet... Du kommer alligevel aldrig levende ud af det...



0
0
Svar på denne tråd
 
 jeanette
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:34

nej de får ikke noget på fold. De har en kæmpe fold ned til skoven - og kan se de går og finder lidt at spise - men der er self. ikke meget pga. årstiden.


Lev livet... Du kommer alligevel aldrig levende ud af det...



0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 20:41

Hvis i har haft sne som alle andre steder, har de meget ringe muligheder for at finde græs og dermed holde maven igang som producerer varme.. De skal simpelthen have adgang til stråfoder når det er vinter og især hvis de er på fold mere end 4 timer!



Masta Aztex str 155, 340 gram, brugt ½ døgn, m.løs hals sælges!

Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde :)

Nu har jeg mine 3 guldkarameller samlet i løsdriften :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 oihjbeoir
Forfatter: 
Dato:  03-01-2011 23:30

nu det jo min hest vi snakker om :)


grunden til hun fryser er at du har lagt dækken på hende så tidligt hun plejer jo selv og gå og sætte pels og kun have dækken på hvis det er ekstremt koldt, men går hun med regndækken i døgndrift er hendes pels ikke go nok så er det klart hun fryser :)




0
0
Svar på denne tråd
 
 bombur
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 08:03

ja det har jeg også fundet ud af. men det er så tilgengæld også nemmere at ride hende når hun går med dækken da hun sveder en del mindre så og tager knap så lang tid om at tørre;) Men nu er hun pakket godt ind. ;)


Lev livet... Du kommer alligevel aldrig levende ud af det...



0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2011 09:07

... som en god ide med et tykkere dækken.


Når du lægger et tyndt dækken på hesten, lægger du pelsen ned og tager dermed effekten fra hestens naturlige "termofrakke" - så selv om der er pels under dækkenet, virker det ikke som det skal. Så bliver det koldt er det IKKE nok med et tyndt dækken - der må noget til der skaber en kunstig termoeffekt.


Så et tykkere dækken er nødvendigt.


Derudover er det også en god ide med grovfoder på folden når det er koldt - det skaber den indre varme.


(vores får normalt en stor portion hø om morgenen - men i de kolde dage får de lidt mindre, men så får de endnu en portion ved middagstid, så maverne hele tiden har noget at varme med)


£isbeth & Baloo

Happiness can be found even in the darkest of times,

if one only remembers to turn on the light.

(Albus Dumbledore)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider