Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Undervisning i 5. klasse om Sydafrika?
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 14:03

Jeg læser til lærer på 3. årgang og skal fra uge 1-7 i praktik :)

Jeg skal bl.a. undervise en 5. klasse i engelsk. Klassens lærer har i deres årsplan fastsat denne periode til - blandt andet - at omhandle Sydafrika :)

Sydafrika er jo et kæmpe område i og for sig og der er rigtig mange ting at tage fat på.

Jeg havde tænkt mig at berøre Apartheid (naturligvis), men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt det er for stor en mundfuld i 5. klasse? Tror I de vil kunne forstå alvoren i det emne?

Har I andre gode ideer til emner inden for Sydafrika til 5. klasse? :)

Forslag vil blive modtaget med kyshånd!!

Karen

"Don´t cry because it´s over - smile because it happened!"

.: Trakehner - Der Tradition verbunden. Die Zukunft im Blick. :.

0
0
Svar på denne tråd

jeg har
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 14:50

Jeg har dansk og engelsk i en god og arbejdsom 5. klasse.

Jeg ville nok godt kunne fortælle dem noget om apartheid og halvdelen ville måske forstå lidt af det. Som emne de selv skulle fordybe sig i, ville jeg sige det var at skyde over målet.

Jeg har ikke arbejdet med Sydafrika med en klasse, men jeg ville nok holde mig til dyreliv, natur, afrikansk kultur, musik, boformer, skolegang og andre ting, som eleverne kan relatere til egen hverdag.

Så ville jeg måske "krydre" undervisningen med ikke alt for lange lærer-oplæg om landets historie, apartheid og Nelson Mandela (som der findes en bog om på engelsk til 5. kl niveau)

Emnet apartheid kan jeg huske, at jeg selv havde i folkeskolen i 9. eller 10. klasse. Og da var emnet brand-aktuelt for der var apartheid-styret jo stadig gældende. Så vi kunne se indslag om det i nyhederne og aviserne.

Jeg tror ikke det lige appelerer til børn i dag.

Mvh Tina

R.I.P

Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002

Calle 28.04.1998 - 02.04.2010

"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 14:56

Tak Tina! Det var netop det jeg var i tvivl om :)

Jeg mener vi havde om emnet i 7. klasse eller noget i den stil, det var også derfor jeg var bange for at det ville blive for voldsomt :)

Jeg tror også jeg skal have fat i min praktiklærer igen, for 7 uger med samme emne synes jeg trods alt er ret længe - jeg har lidt svært ved at få min undervisningsplan udfyldt

Dyreliv havde jeg egentlig ikke tænkt på, men det er da klart et oplagt emne! Og så er det vel netop noget der er let at få dem til at snakke om... Det må indarbejdes :)

Karen

"Don´t cry because it´s over - smile because it happened!"

.: Trakehner - Der Tradition verbunden. Die Zukunft im Blick. :.

0
0
Svar på denne tråd

Gem Apartheid til 9./10. kl
Forfatter: 
Dato:  08-12-2010 19:31

Jeg har arbejdet med sydafrika og emnet apartheid i min 9. klasse i år. Vi trak den over i en snak om kærlighedsforhold mellem to forskellige kulturer. Hvad ville deres mor/far fx sige hvis de kom hjem med en af en anden religion end dem selv? Hvor langt er vi kommet fra apartheid-lignede tanker? Men tror også det er lige svært nok for en 5. klasse.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider