Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hingst eller vallak?
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 12:54

Har købt mig den herligste lille plag på 6 måneder. Han er ½ Frieser ½ Irish Cob.

Han er utrolig rolig og meget medgørlig i sin færden og umiddelbart tror jeg, at det er hans temperament fremover. (velviddende at han vil udvikle sig med mere karakter og ego).

Mit spørgsmål er så: Er der noget rigtigt i, at en hingst vil udvikle sig med mere krop, hals, udstråling og attitude end hvis den bliver kastreret i en ung alder?

Vi har intet problem her med at holde hingst, da han går sammen med mine 3 andre drenge og ikke skal forholde sig til damerne på sigt.

Men får man en "pænere" hest, hvis han forbliver hingst til han er udvokset?

Jeg aner ikke,hvor jeg har den tanke fra - måske kan du hjælpe mig?

På forhånd tak

Lisbet

Husk, at når du bliver sur, er det dit eget problem, at blive glad igen..!

Er det det værd?

Brug tiden fornuftigt..

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidej.....
Forfatter: 
Dato:  04-12-2010 13:23

Jeg har også kun "drenge" på gården, men har alligevel valgt at når mine unghingste viste de første tegn på "hingstenykker" så var det af med kuglerne.

Den ene blev kastreret som 2 års, da han begyndte at få hingstenykker, når han var med i ridehus og mødte damer.

Den anden døde desværre som 2 års, så han nåede ikke at blive kastreret.

Men ham som er blevet kastreret som 2 års har ikke ændret sig kropsmæssigt - dvs har ikke mistet hals e.l.

Her er som hingst som 2 års, lige før kastrerring:

Og her er han som 3 års vallak:

Hormonmæssigt siges det, at hvis de bliver kastreret meget tidligt, dvs omkring 7-8 måneders, så vil de have en større vækst på rørknoglerne, dvs bliver et par cm højere af den grund.

Det gør sig også gældende med mennesker, hvor drenge i gamle dage blev kastreret for at bevare deres høje sangstemmer, og de blev meget langlemmede.

Der er meget forskel på hestetyperne - jeg har også en meget ædel DV'er med masser af xx-blod i sig. han blev tidligt kastreret som 11 måneders. Og han har en lang tynd hals her som 2 års:

Men han ville jo også se mærkelig ud med en stor bred hals, og er nærmere sådan en som bare bliver pænere af at få lagt muskler på.

Så behold ham som hingst, hvis du ikke har problemer med det - men lad være med at gøre det fordi "nogle" siger, at de får tynd hals og mister udtryk.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

313123654
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 09:58

Hej Charlotte.

Tusinde tak for dit svar. Kan godt se på dine billeder, at der ikke er den store forskel, på hingst eller vallak.

Og skulle der mod forventning dukke en træls hest ud af Qato, så må han ha' dyrlægebesøg.

Venligst Lisbet

Husk, at når du bliver sur, er det dit eget problem, at blive glad igen..!

Er det det værd?

Brug tiden fornuftigt..

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 17:58

Da jeg fik Avalon handelsundersøgt for 2 år siden, snakkede vi netop om dette, da Avalons hel lillebror blev kasteret samme tid som Avalon. Der er 1 år imellem dem.

Dyrlægen sagde, at når de går som hingste, så bruger de utrolig mange kræfter på deres hormoner osv. Og derfor ikke vokser helt på samme måde som dem der er kastreret tidligt, da dem som bliver kasteret tidligere, bruger deres kræfter på at vokse osv.

Hun anbefalede at man kasterede som 1,5 års hvis ikke at det var hingstepotentiale. Desuden sagde hun ar det intet havde med udseendet at gøre om den gik som hingst eller vallak. Kun at dem der blev kasteret tidligt, ville sandsynligvis blive højere, fordi de bruger krudtet på at vokse.

Og tager man Avalon og Bailey (hans lillebror) så bliver Bailey højere end hans storebror Avalon.

Men om det holder stik, sku jeg ikk kunne sige. Men synes nu det giver mening.

Vh Pernille

Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*

& kattene Dina & Kailey.

R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!!

Klik: *Stald Royal* = Se Præsentation, Opstaldning!

0
0
Svar på denne tråd

Højde vs. drøjde.
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 18:10

Jeg kan nok umiddelbart give ret i det med højden vs. drøjden.

Min mule er meget sent kastreret som 4-års og har kun nået en højde på 162cm. på trods af hingsten vist er 169cm. og hoppen +165cm.

Til gengæld har jeg en hest med en meget "solid" hals (desværre tendens til underhals) og god bredde, så han synes væsentligt større end han egentlig er. Men stangmålet fortæller sandheden: at jeg ejer en pony in spe...

Venlig hilsen Camilla

HN miniordbog til fri og gratis afbenyttelse :-)

Tildens (n) = tendens (y)

Selvskab (n) = selskab (y)

Generalt (n) = generelt (y)

Invistere (n) = investere (y)

0
0
Svar på denne tråd

Hingst eller ej
Forfatter: 
Dato:  06-12-2010 19:26

Min blev kastreret som 1-års og han ser sådan ud:

Hilsen Nana

WE-clinic d. 27 + 28 november med João Lynce

-Behøver jeg at nævne at det var fedt?

0
0
Svar på denne tråd

Hingste
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 00:06

Dyrlægerne anbefaler ikke man venter med at kasterere til de er færdigudviklet, fordi deres kønsdele også er mere udviklede.

Jeg har 3 hingste. en på 5år, en på 6år og en på 21år og de er dobbelt så brede som mine vallaker, de har kæmpe hals og mere kompakte alle 3 : )

Men de skal så også forblive hingste altid.

Det er først omkring 4års alderen og op efter mine sådan rigtig har fået kraftig bygning.

Alcacovas, Bizarro, Mikado, Alex og Navarone <3

0
0
Svar på denne tråd

Hestens hals
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 12:22

Nu består hestens hals jo af muskler,
og musklerne bestemmer størrelsen på halsen.

Og selv en hest med tynd hals kan få en dejlig kraftig hals med den rette træning, og aktivering af halsmuskulaturen.

Grunden til at hingsten ofte får en bredere og mere muskuløs hals er at de "ubevidst" træner halsen når de bevæger sig, med den udstråling og styrke som hingste nu engang har.

Team Rahmberg

Dressur & Springning på hestens vilkår

Super All Round hest på 10 år, 168 stg.
La spring på distriktsplan & Mb niveau i dressur sælges.
Pris.: 65.000.-

Sort 17" Caprilli Bates dressur byttes til anden dressursadel.

0
0
Svar på denne tråd

Hngste/vallaker
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 17:19

Hingste har ekstra muskelfylde pga. den høje produktion af testosteron. En del af den muskelfylde kan forsvinde når de får klippet kuglerne, og så er der jo ikke meget ide i at holde dem længe som hingste.

A/G's Mataro OX

0
0
Svar på denne tråd

Rikke ♥Mataro♥
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 17:27

lige præcis.

Vi havde en vallak der havde gået som avlshingst til sit 14. år.

Efter han blev kastreret mistede han stort set alt hingstepræg.

Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 18:51

Hej om du kasterere når de 1- 2 eller 6 år kommer de til at se ud som de skal. Selvfølgelig alt efter brug og træning og ikke efter om de er sent kastereret.

Komplikationerne ved kasteration stiger som de bliver ældre.

Det man får ud af at vente er de bibeholder deres hingsteadfærd så som at nappe og nogle kan forsat finde på at forsøge at bedække. Derfor få de kugler tidlig af de heste. Min mening.

Ikke min mening at de kommer til at se ud som de skal, det er videnskab. Man har haft en hestesagkyndige til at se på en masser vallakker, de skulle så udtale sig om hvilke der var kastereret sent, hvem der var tidlig. Det kunne de ikke.

MVH Hanne

0
0
Svar på denne tråd

vallak vs hingste
Forfatter: 
Dato:  07-12-2010 21:16

Jeg har haft 3 shetlandshingste, kastrerede som 5-6 og 9 års, og det skal man altså passe på med, en nappede/bed(han kunne bare ikke lade være)en var utroligt dominant overfor alt på folden og ingen andre slags dyr måtte træde ind på hans enemærker og den sidste havde det bare med at blive forelsket og sætte alle hopper i brunst og det gav meget splid, og han bedækkede små hopper, så dem kunne han ikke gå med.

Det er bare små ting man kan leve med i sin egen flok, men utroligt irriterende når man skal sælge eller der kommer andre heste ind.

En måtte jeg tage hjem igen fordi han 98 cm høj havde besluttet at en DV hoppe i den nye flok ikke måtte være medlem af hans flok

Det skal siges at de to af dem ikke havde set en hoppe medens jeg havde dem fra de var 1/2 år og 1 år.den sidste ved jeg ikke om har bedækket.

Eller måske har jeg det bare med at omgive mig med sære dyr......

A bad day of RIDING- beats a good day at work!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider