Jeg har også kun "drenge" på gården, men har alligevel valgt at når mine unghingste viste de første tegn på "hingstenykker" så var det af med kuglerne.
Den ene blev kastreret som 2 års, da han begyndte at få hingstenykker, når han var med i ridehus og mødte damer.
Den anden døde desværre som 2 års, så han nåede ikke at blive kastreret.
Men ham som er blevet kastreret som 2 års har ikke ændret sig kropsmæssigt - dvs har ikke mistet hals e.l.
Her er som hingst som 2 års, lige før kastrerring:

Og her er han som 3 års vallak:

Hormonmæssigt siges det, at hvis de bliver kastreret meget tidligt, dvs omkring 7-8 måneders, så vil de have en større vækst på rørknoglerne, dvs bliver et par cm højere af den grund.
Det gør sig også gældende med mennesker, hvor drenge i gamle dage blev kastreret for at bevare deres høje sangstemmer, og de blev meget langlemmede.
Der er meget forskel på hestetyperne - jeg har også en meget ædel DV'er med masser af xx-blod i sig. han blev tidligt kastreret som 11 måneders. Og han har en lang tynd hals her som 2 års:

Men han ville jo også se mærkelig ud med en stor bred hals, og er nærmere sådan en som bare bliver pænere af at få lagt muskler på.
Så behold ham som hingst, hvis du ikke har problemer med det - men lad være med at gøre det fordi "nogle" siger, at de får tynd hals og mister udtryk.
MVh Charlotte