Når katte pludselig begynder at tisse, hvor de ikke bør, er det en god idé at få taget en urinprøve og få tjekket for blærebetændelse og urinvejssten. Katten kan sagtens se sund og rask og glad ud, imens den døjer med sådan noget. En kat, der har ondt, når den tisser, vil ofte vælge at tisse på bløde ting - tøj, dyner osv.
Jeg skriver det lige med det samme, inden du tager til dyrlægen med katten: Det er ikke nok, at dyrlægen mærker på katten. Og af mærkelige årsager mener nogle dyrlæger ikke, at unge dyr kan have urinvejsproblemer. Det skal jeg så hilse og sige, at det kan de godt - og hvis man ikke får gjort noget ved det, risikerer man at få en kronisk urenlig kat - også når problemet bliver behandlet et års tid efter, fordi katten nu har så mange dårlige oplevelser med kattebakken 
En anden mulighed er, at din killing simpelt hen har svært ved at nå på kattebakken. Mange anbefaler at lade en killing starte med at bo i et rum, hvor der er mad og kattebakke, så den altid kan nå derhen i tide og ikke "glemmer", hvor kattebakken står. Når det fungerer i et rum, kan man lade killingen komme i et rum mere. Når du har problemer nu, ville jeg sørge for at have en kattebakke i hvert rum her i starten, så der aldrig er langt til potten. Det kan sagtens være en vaskebalje med grus el. lign. 
Bruger du samme mærke kattegrus som hvor katten kommer fra? Hvis den har været renlig der, kan det også være en idé at gå tilbage til det, der sidst virkede.
Med hensyn til markering, så markerer katte ved at strinte, ikke ved at sætte sig og tisse.
h
Men start med at få tjekket, at killingen ikke fejler noget. Det er ikke så dyrt at få taget urinprøve. Husk også, at det som katten har tisset på, skal gøres ordentligt rent, og det er ikke sikkert, at det er nok at vaske det i rengøringsmiddel / vaskepulver. Katte kan spore de svageste lugte af urin og vil vende tilbage til gerningsstedet. Gode urin-lugt-fjernere er urine off, rodalon eller eddike.
mvh. tina