Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Har du gået på skole/uni i England??
Forfatter: 
Dato:  19-11-2010 19:49

Tja jeg går og overvejer at søge ind på Business school of Huddersfield university, men ville hører nogle erfaringer først..

så kom stort som småt...

ang.

skolen/arbejdes metoder

bolig

befolkningen

økonomi

osv osv

tak for din hjælp.

Prenslev

Black Shadows

Once you go black, you never go back

0
0
Svar på denne tråd

out and away
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 12:39

Øh, mener du i Huddersfield generelt/ specifikt til det universitet, eller gælder det hele England samt andre universiteter?

Nå, kan se det er oppe nordpå? Så det kan være at det er nogenlunde det samme som i Liverpool, hvor jeg studerer.

Her er det ret nemt at få fat i en bolig som studerende - tilgengæld er det noget billigt skrammel. Afhængigt af, hvor man bor og hvad man får, koster det fra £55 til £130 om ugen (£130 er ret sjældent) i husleje, inkl el, varme og vand. Du kan vælge at leje privat hos nogen, der udlejer til studerende, eller du kan vælge at leje hos student accomodation, der er tilknyttet universitetet.

Baseret på egne og medstuderenes erfaringer vil jeg KRAFTIGT FRARÅDE at leje hos student accomodation, men det kan være at det er anderledes i Huddersfield.

Det var MEGET ringe standard, meget små rum, dårlig service og man måtte kun have overnattende gæster én gang om ugen. Andre havde meget dårlige hygiejnestandarder.

Og medmindre man har en engelsk bosiddende ven med eget hus, der kan stille garant for en, skal man betale for HELE ÅRET up front før man overhovedet kommer over. Hvis du har en engelsk ven, der kan garantere for dig, skal huslejen (i Liverpool ihvertfald) betales af 3 rater, så man skal stadig have lidt på kistebunden til at starte med!

Det jeg har set af privat udlejning herovre er meget bedre, men det er selvfølgelig lidt svært når man kommer fra et andet land at arrangere besigtigelse af boligen.

Skolen... ja, det er jo lidt svært at vide om dit universitet gør det på samme måde som mit, men hvis det gør så:
Første år var jeg meget overrassket over, hvor let det var i forhold til danske universiteter. De bruger lidt det første år på, selvfølgelig at lære dig om dit fag, men i høj grad også på at lære dig at være universitetsstuderende. Det er en meget blød start, og det var egentlig meget hårdt... bortset fra at andet år så er uudholdeligt hårdt i sammenligning

Nå, befolkningen er meget åben og imødekommende, og det meste af det sociale liv foregår på pubs, - også lektielæsning og studiegrupper. Men det er helt okay, før mad og alkohol er meget, meget billigt i forhold til dansk standard.
Jeg har ikke en studiegruppe som sådan, men et godt netværk spredt ud over flere sammenknyttede studieretninger - takket være pubbesøg imellem lektioner.

Mht økonomi, så er du ret godt kørende som dansk su-modtager. Der er en del ting du skal have ordnet med su-styrlesen før du tager afsted, men når alt er iorden og du har su + studielån behøver du på ingen måde et fritidsarbejde. Du kan selvfølgelig vælge at undlade su-lån og så arbejde i fritiden. I studiebyer er der rigtig mange deltidsjob, men der er så også mange om budet. Den bedste måde at få et på er enten at kende nogen, som arbejder et sted hvor de ansætter, eller simpelthen at udprinte dit cv og gå rundt fra butik til butik og aflevere det.

Der er faktisk også nogle enkelte firmaer, der mangler dansktalende callcentermedarbejdere, men der er flest nede omkring London, og jeg ved ikke lige hvordan din by er mht internationale virksomheder.

Nå, som du sikkert ved, koster det penge at studere i England. Mange penge, og der er snak om at de vil sætte kursusafgiften op (damn tories). Det er værd lige at regne på om det er værd at have en 90.000kr+ gæld (+ eventuelle su lån) efter endt bachelor, når Danmark tilbyder gratis uddannelser. Også andre steder i Europa tilbyder de universitetsuddannelser på engelsk, til færre penge.

Hvis du synes at udbyttet er det værd, kan du som EU-borger låne pengene fra den engelske stat. Det er en bøvlet process, men dit universitet kan hjælpe dig hvis du har problemer.

Det skal lige siges at hvis du har studeret før, skal du selv financiere dit første år.

Nå, det var vist lige det, jeg kunne byde på af info! Håber du kunne bruge det til noget, og at du beslutter dig for at rejse ud, for det er uden tvivl en helt suveræn oplevelse.

At prøve at forstå andre udfra grundprincippet at forskellige baggrunde giver forskellige ressourcer er ikke en dødssynd

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 14:48

Hej Button,

det var meget behjælpeligt, jeg har blandet andet selv været inde på bla. studenthaven.com og kigge på bolig, og ja det virkede MEGET småt. jeg så helst jeg kunne bo privat, eller have et hus/lejelighed for mig selv, så jeg kunne medbring kat.

andgående økonomi, er det en master og ikke BA, jeg skal læse så jeg har ikke mulighed for at låne af staten, men skal ligge 4100 pund up-front.

men hvis du siger det er billigt at leve/bo, finder jeg nok ud af det.

hvad med bøger??? er det noget som (lige som her i dk, hvor udlænginge får det som en pakke ind fees`et) får udleveret eller skal man ud og købe dem selv??

Prenslev

Black Shadows

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 15:11

Jeg har ikke læst i England, men i Skotland (sidste år). Jeg læste en master, og hvis du ellers kan opfylde kravene, så betaler SU-styrelsen faktisk din tuition fee (dog max 40.000 kr om året generelt), når du er kandidatstuderende. Du kan læse om det på su.dk under SU i udlandet og SU-stipendie.

Ellers vil jeg ikke blande mig i debatten - Skotland er anderledes end England (hvor jeg bor nu, men ikke som studerende).

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  20-11-2010 16:15

Hvis du vil bo alene, uden flatmates kan det blive noget dyrere. Jeg har nogle venner, der deler en lejlighed (i centrum af byen godt nok) til £560 pund i alt. Det er så en toværelses. Det skulle være muligt at finde etværelses eller studios til mindre, men igen: Du skal nok lede lidt ekstra, især hvis det skal være tilladt at have dyr der.

Ja, masters er en helt anden snak, jeg læser bachelor så økonomisk ved jeg ikke noget om det.

Mht bøger skal vi selv betale for dem, men indtil videre har jeg kun købt 8. Biblioteket er meget velforsynet, så når der skal skrives opgave eller mine bøger ikke lige dækker emnet, vi er ved at gennemgå, smutter jeg bare derover.

Jeg ved så ikke om det er anderledes på en Masters? Men det kan dit universitet helt sikkert svare på.

Hvilken masters vil du gerne læse, hvis man må spørge? Og hvorfor har du valgt det universitet?

At prøve at forstå andre udfra grundprincippet at forskellige baggrunde giver forskellige ressourcer er ikke en dødssynd

0
0
Svar på denne tråd

master
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 11:13

valget af uni, er mest pga. de har et samarbejde med min nuværende skole, og da mit nuværende studie er den første årgang, er der ingen dansk efterfølger pt.

derudover har hudderfield lige bygget en business school til 17 mio. pund, som skulle være "in the top", også har de bare et godt ry..

overvejer da også oxford

jeg ligger i overvejelser vedr.

Ms. International business management

Ms. international business management with financial services

Ms. int. project development/management

Ms. int. business development

Prenslev

Black Shadows

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 11:38

Prøv at kontakte JulieSchack, hun er lige flyttet til London her i august for at læse på University of Arts London.

The best way to make the dreams come true

is to wake up every morning...

0
0
Svar på denne tråd

Tuition Fee
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 16:23

Jeg læser en master i Development på UCL (University College London) i øjeblikket og staten har betalt hele min tuition fee, altså 67000. Pengene er udbetalt over 2 omgange (i starten af første semester og i starten af andet semester), men min master er på 12 måneder.

Det jeg egentlig ville sige er at man godt kan få mere end 40000, men det kommer an på hvad og hvor man læser.

Jeg læste også min bachelor herover, hvor jeg selvfølgelig selv betalte tuition fee. Og jo, det er bestemt pengene værd at læse i udlandet (og i London). Jeg har en studiegæld på omkring 70.000 når jeg er færdig. Jeg har haft SU lån (+ SU selvfølgelig) alle 4 år, da det ellers er umuligt at leve i London. Men jeg har tilgengæld ikke arbejdet indtil nu da jeg gik/går efter at få topkaraktere. Og så betalte tuition fee med opsparede penge som jeg tjente i sommerferierne.

Men det er absolut fantastisk at læse i udlandet (jeg har også studeret 1 år i Hong Kong), så go for it!

Med drømmen om igen engang at finde et vidunder som Candeloop...

0
0
Svar på denne tråd

Helt rigtigt
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 19:55

Man kan godt få mere end 40.000, men generelt er det det beløb man får at vide Og som humanistisk studerende skal man ikke regne med mere i hvert fald - SUK Derfor er Skotlands system, hvor der er låg på tuitions fees, fantastisk.

Men som business management studerende kan man sikkert få mere.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 20:36

Undskyld jeg lige blander mig i tråden, men da jeg overvejer at læse min master i England eller Skotland, tænkte jeg at I måske også kunne hjælpe mig med et par spørgsmål.

Jeg ved der er 2 slags master-programmer i UK, men hvad er den primære forskel? Jeg kan ikke helt gennemskue om deres research master er tilsvarende til en dansk kandidat?

Et stykke med nutella og dagen er reddet

0
0
Svar på denne tråd

Som jeg har
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 20:44

forstået det, så er research master selvstudie - med vejleder, men uden undervisning. Jeg tog en taught master - to semestre med undervisning og opgaver ligesom i DK, men så skriver man speciale over den næste sommer, så det bliver 12 mdr. i alt. En master tager altid 1 år, hvis man læser fuldtid i Skotland, da deres BA'er tager 4 år - dvs. 5 år i alt for BA+KA ligesom i DK.

0
0
Svar på denne tråd

Sine (Aslan)
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 21:34

Okay tak for svaret :) Har siddet og kigget på Styrelsen for international uddannelse, som vurdere hvorvidt en udenlandsk udd. er svarende til en dansk - og der kan jeg se, at det er meget forskelligt om den vurderes til at være tilsvarende en dansk kandidat eller om den kun svare til en halv.

Er der nogen generel fornemmelse af hvad danske arbejdsgivere siger til en udenlandsk eksamen, hvis den kun vurderes til 1 år af en dansk kandidat?

Et stykke med nutella og dagen er reddet

0
0
Svar på denne tråd

Der er vist ikke
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 22:20

andet at gøre end at indsamle oplysninger og bede SU-styrelsen vurdere, om det svarer til en dansk KA

Jeg tror, at det er forskelligt fra firma til firma, om de foretrækker, at man har udlandserfaring eller ej. Personligt arbejder jeg for et firma i England, hvor næsten alt personalet er skandinavisk, og bossen er dansk - jeg har en MSc fra University of Edinburgh (og en BA fra AAU) og arbejder på lige fod med dem, der har en cand.ling.merc. fra ASB/CBS.

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  23-11-2010 21:29

Sine (Aslan) har helt ret i forskellen mellem en taught og en research master!

I England tager en master generalt 1 år med få undtagelser så som en joined master mellem forskellige universiteter. Så selvom bachelor delen kun er 3 år i England så er masteren stadig kun 12 måneder.

Angående om en engelsk master svarer til en dansk master så er svaret nej. Dvs at man får ikke de samme ECTS point! Jeg får 72 ECTS point for min master, hvor en kandidat såsom økonomi giver 120 ECTS. SU styrelsen har også nogle minimum krav til hvor mange ECTS point man skal have for at få SU med og tuition fee'en betalt.

Men hvad jobmulighederne er efter endt studiet ved jeg ikke. Men det fede ved at læse i udlandet er jo netop at man får en anden uddannelse end man ville hvis man 'bare' læse i Danmark. Om det er en fordel eller en ulempe ved jeg ikke, men du vil bestemt skille dig ud fra mængden af studerende der har læst i DK.

Uanset så er det fedt at læse i udlandet

/

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bliver
Forfatter: 
Dato:  23-11-2010 23:33

lige nødt til at tilføje, at min master selvfølgelig gav 120 ECTS-points ligesom en dansk kandidat for ellers kunne jeg jo ikke have fået den betalt af den danske stat Men jeg kan da høre, at man skal passe på, hvis din kun giver 72, Candeloop!

Men du har helt ret - det vil altid være det værd, tror jeg - man får sindsygt meget ud af det rent personligt også!

0
0
Svar på denne tråd

Sine Aslan
Forfatter: 
Dato:  24-11-2010 00:45

Min master giver max ECTS point man kan få på en 12 måneders master på UCL hvilket er 72 point - og statsstøtte (både SU og tuition fee) kræver minimum 72 ECTS point. Så jeg får også min finansieret af staten :-)

Så ja, hvis man gerne vil have samme antal point som i DK så skal man være på vagt. Men jeg synes nu også det er ret uretfærdigt hvis man kan få samme point på et år i UK som man får for 2 år i DK. Men men hvis ikke ens videre forløb på arbjedsmarketet kræver et bestemt antal point så er det jo lige meget! (og det tror jeg ikke mit gør)

/Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Ja, de enkelte
Forfatter: 
Dato:  24-11-2010 15:35

opgaver vægtede meget højt på min MSc - specialet gav 60 point. De regner jo ECTS-point ud fra hvor mange studietimer man har, så det er ens egen skyld, at man har travlt, når man tager 120 på eet år

Men fedt, at du også fik din financieret af staten! Jeg må have misforstået noget - sååå mange regler...

Og nej, inden for mit fag behøver man faktisk reelt ikke at have en uddannelse overhovedet med mindre man vil have specifikke jobs, så pyt med antallet af ECTS

0
0
Svar på denne tråd

Sine Aslan
Forfatter: 
Dato:  24-11-2010 16:11

I know, jeg kan selv ikke håndtere alle de regler for alt muligt - og alle de papire man skal sende ind til SU styrelse i tide og utide, AAAHHHHHH!

Jeg håber da i hvretfald ikke jeg får problemer med SU senere - men jeg har sendt et officelt brev angående hvor mange ECTS-point jeg 'får' for min master og de godkendte uddannelsen, så det må vist være OK (håber jeg :-))

Nu må jeg hellere vende tilbage til bøgerne, så jeg rent faktisk ender op med en MSc ;-)

/ Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider