Øh, mener du i Huddersfield generelt/ specifikt til det universitet, eller gælder det hele England samt andre universiteter?
Nå, kan se det er oppe nordpå? Så det kan være at det er nogenlunde det samme som i Liverpool, hvor jeg studerer.
Her er det ret nemt at få fat i en bolig som studerende - tilgengæld er det noget billigt skrammel.
Afhængigt af, hvor man bor og hvad man får, koster det fra £55 til £130 om ugen (£130 er ret sjældent) i husleje, inkl el, varme og vand. Du kan vælge at leje privat hos nogen, der udlejer til studerende, eller du kan vælge at leje hos student accomodation, der er tilknyttet universitetet.
Baseret på egne og medstuderenes erfaringer vil jeg KRAFTIGT FRARÅDE at leje hos student accomodation, men det kan være at det er anderledes i Huddersfield.
Det var MEGET ringe standard, meget små rum, dårlig service og man måtte kun have overnattende gæster én gang om ugen. Andre havde meget dårlige hygiejnestandarder.
Og medmindre man har en engelsk bosiddende ven med eget hus, der kan stille garant for en, skal man betale for HELE ÅRET up front før man overhovedet kommer over. Hvis du har en engelsk ven, der kan garantere for dig, skal huslejen (i Liverpool ihvertfald) betales af 3 rater, så man skal stadig have lidt på kistebunden til at starte med!
Det jeg har set af privat udlejning herovre er meget bedre, men det er selvfølgelig lidt svært når man kommer fra et andet land at arrangere besigtigelse af boligen.
Skolen... ja, det er jo lidt svært at vide om dit universitet gør det på samme måde som mit, men hvis det gør så:
Første år var jeg meget overrassket over, hvor let det var i forhold til danske universiteter. De bruger lidt det første år på, selvfølgelig at lære dig om dit fag, men i høj grad også på at lære dig at være universitetsstuderende. Det er en meget blød start, og det var egentlig meget hårdt... bortset fra at andet år så er uudholdeligt hårdt i sammenligning