Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

HN's bedste hj.lavet tomatsuppe.
Forfatter: 
Dato:  16-11-2010 10:53

Ja kom med den

Jeg har en kæmpe trang til sådan en lækker cremet tomatsuppe godt med hvidløg, MUMS

Så kom med jeres bedste opskrifter...

mvh

Katja

En hest er altid en hest- Men en rytter uden en hest, er bare et menneske!!

0
0
Svar på denne tråd

tomatsuppe
Forfatter: 
Dato:  16-11-2010 13:52

Bacontern brunes og tages op til afdrypning på køkkenrulle.

Hakkede tomater blendes og hældes op i gryden til stegefedtet.

1 kop grønsagsbouillon tilsættes og det småkoger i et par minutter.

Herefter tilsætter du krydderier efter behag, naturligvis masser af hvidløg og en passende mængde af "det cremede..." (piskefløde, cremefine el. lign.) Varmes op igen og serveres med bacontern on top... velbekommen

Smager også godt med lidt pasta suppehorn i. Kog dem seperat, inden de hældes i suppen, da de suger meget væde.

Tilberedningstid: ca. 20 min.

Hilsen Susanne

Glæden i dit liv afhænger af kvaliteten af dine tanker...derfor; tænk positivt ;o)

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  16-11-2010 14:54

til 1 portion bruger jeg

3 tomater

1 løg

1 stort hvidløg

lidt olie

chilli, salt og peber

1 grøntsags boullion terning

suppehorn

suppehorn koges

jeg hakker løg og hvidløg, og lader det simre lidt i den varme olie mens jeg hakker tomaterne...

så kommer jeg tomaterne på, og lige lader dem simre lidt også mens jeg gør boullion klar...

så putter jeg boullion i, med chilli, salt og peber og lader det stå og koge/simre i cirka 5 minutter (her min tålmodighed kommer på prøve, for jo længere det simre, jo mere smager suppen)... men min tålmodighed i et køkken er ikke stor...

til sidst kommer jeg det i en skål, blender med en stav blender... i en tallerken med "skidtet" og suppehorn i

BUON APPETIT.....!

I LOVE IT....

ps. hvis man vil have den mere cremet, kan man putte en skefuld græs yougurt i

Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848

0
0
Svar på denne tråd

Ikke rette årstid
Forfatter: 
Dato:  16-11-2010 15:04

Er det ikke bedre at holde den trang tilbage nogle måneder endnu? Det er ikke rigtigt årstid for tomater og de smager nærmest kun af vand for tiden :-(. De bedste tomatopskrifter vil først komme til sin ret hen midt på foråret og sommeren.

...men derudover har du nu pludselig givet mig lyst til tomatsuppe...

Erfaring er en åbenbaring

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  16-11-2010 15:07

astatine - bøf tomater, og sådan nogle af de der dråbeformede tomater jeg ikke aner hvad hedder og andre store tomater (som også er noget dyrre), de smager stadig fantastisk synes jeg

0
0
Svar på denne tråd

uhmmm..
Forfatter: 
Dato:  16-11-2010 15:10

De lyder lækre begge to

putter i nogle grøntsager i?? her tænker jeg persillerod og lignende??

Det lyder lækkert med bacon, jeg plejer altid at købe dem fra knor på pose (den fra reklamerne) også putte lidt hjemmelavet kødboller i, men den er jo lidt dyr i længden

Tror lige jeg vil eksperimentere lidt i aften

Tak for jeres opskrifter..

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

flere svar:o)
Forfatter: 
Dato:  16-11-2010 15:17

hov der kom jo flere svar her mens jeg selv svarede

Nej ved godt det er en skidt årstid til den slags, men altså når det rigtig rusker og regner udenfor, så er det altså fantastisk at sidde med benene oppe i sofaen, med en god gang varm tomatsuppe

Vi må have vinter tomater, det er altså en vinter spise

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  16-11-2010 15:18

jeg putter ikke andet i end det jeg har skrevet...

men det er nok fordi jeg ELSKER "mou´s" tomat suppe.... og den jeg laver her, den synes jeg minder om den fra MOU og den fra mou har kun suppehorn i hi hi

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes også
Forfatter: 
Dato:  16-11-2010 16:12

Mous tomatsuppe smager godt

Men her er lige en opskrift på hjemmelavet tomatsuppe, som jeg har spist mange gange:

1 stort løg, 2 - 3 kartofler, 2 stilke bladselleri, 4 fed hvidløg, mindste 1/2 KG tomater ( eller 1 dåse ), 5 dl fond, 1 stort bundt persille, 1/4 tsk timian; 1 god knsp muskatnød; 1 spsk citronsaft, salt, tomatkoncentrat; 1 knsp revet citronskal.

Sautér i olivenolie: Grofthakket løg, skrællede kartofler i tern. Når det begynder at tage farve tilsættes hakket bladselleri og presset hvidløg. Sautér endnu 1/2 minut og tilsæt de , helst meget modne tomater, skåret i små både, væden, det halve af persillebundtet hakket og smag til med resten af ingredienserne. Lad suppen simre svagt 20 - 25 min. og smag til endnu en gang. Resten af den hakkede persille bruges som drys.

Det var den originale opskrift; jeg plejer at blende til sidst så suppen får en jævn konsistens og jeg putter også al persillen i fra starten. Desuden plejer jeg at tilsætte lidt mere citron saft end opskriften foreskriver, da jeg godt kan lide syrligheden

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

Løg/bacon/tomatsuppe
Forfatter: 
Dato:  16-11-2010 16:35

Jeg laver tit (okay MEGET tit) tomatsuppe.. Elsker det og synes ikke rigtig at dem man køber færdige er så gode..

Den jeg bedst kan lide, og som børn også synes er fantastisk, selvom der er løg i, er denne:

2 store løg

2 fed hvidløg

1/2 pakke bacon i skiver

1 dåse hakkede tomater

70g.tomatkoncentrat

1-2 stk.grøntsagsboullion

1 spsk. oregano

1 tsk. peber

Fremgangsmåde:

Skær løg og bacon i små tern. Løgene steges indtil de er gyldne(ikke brune). Derefter kommes baconstykkerne i og steges let(skal ikke være sprøde).

Hakkede tomater kommes i, og dåsen fyldes op med vand, som tilsættes. Herefter tilsættes de 2 pressede hvidløg, tomatkocentrat, grøntsagsboullionen, oregano og peber.

Lad de småkoge i 20min.

Kog suppehorn eller spaghetti knækket i små stykker ved siden af.

Det kan blendes, men vi spiser det som det er og det smager fortrinligt.

Man kan også tilføje basilikum, soltørrede tomater og grøn peber.

Nuuni

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  16-11-2010 17:21

jeg har engang arbejdet på en italiensk reasturant og deres hemmelige krydderi var at tilsætte pûreret kogt gulerod og så en skvis fløde ved servering..og den var fantastisk...dette gir også et løft til købesuppe

Fjordheste er en passion for livet

dorthe@birkealleen.dk
www.birkealleen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider