Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hvor blev tørven af?
Forfatter: 
Dato:  15-11-2010 21:40

Sig mig, hvor er den dejlige tørvestrøelse blevet af?

Synes næsten ikke der er nogen annoncer for tørv og prisen er heller ikke just så flink længere...

Kan man få en forklaring?

Taaak :-)

Venlig hilsen Sarah.

Det er menneskeligt at føle....

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved det ikke
Forfatter: 
Dato:  15-11-2010 21:54

men kan fortælle at mmin plag nu er opstaldet på det

Jeg har altid været mest til halm, men må indrømme at tørv er genialt ifht lugtgener og udmugningsarbejde.

Kun noget jeg kan anbefale

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

Skidt for miljøet
Forfatter: 
Dato:  15-11-2010 22:06

Det er desværre rigtigt skidt for miljøet at bruge tørv til at strø under hestene med. Det er i det hele taget skidt at bruge tørv så hvis det er muligt at finde et alternativ vil jeg anbefale at i gør det.

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy

04/06-1997-05/01-2005

Interesseret i en levende hobby og friske æg og kød fra egen baghave?

Tjek min hjemmeside om høns

Ad semane a fructum

0
0
Svar på denne tråd

Miss green
Forfatter: 
Dato:  15-11-2010 22:13

kan du uddybe det ?

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

Sphaghnum
Forfatter: 
Dato:  15-11-2010 22:29

www.havenyt.dk/artikler/ dyrkningsmetoder/jordbehandling/ 518.html

Her i forhold til havebrug, hvor det kan være lidt svært at erstatte sphaghnum som det også er nævnt i artiklen.

Sphaghnum vokser i det der kaldes højmoser, nogle utroligt spændende og desværre udrydningstruede levesteder for mange af vores mest sjældne planter. Det levende sphaghnummos skaber sit eget levested og ligger nærmest som en pude ovenpå vandet. Jeg har selv i forbindelse med en ekskursion besøgt en højmose og det var som at gå rundt(i vaders) på en kæmpestor gyngende badesvamp.

Der er masser af dyr og blomster som er uddøende i Danmark fordi de kun lever i højmosernes sure miljø, forskellige arter kødædende planter og orkideer.

Når disse områder bliver tømt af sphaghnum firmaerne tager det mange hundrede(1000) for områderne at regenerere.

Man kan lade være med at købe dansk sphaghnum men så kommer det bare fra andre sårbare områder i verden, Rusland og Sverige osv.

Iævrigt er der bundet en masse CO2 i sphaghnumen. Så længe det befinder sig i højmoserne er det intet problem, men når det kommer op og bliver komposteret eller blandet i jorden som jordforbedring bliver det nedbrudt og CO2 frigivet til atmosfæren.

Jeg ved godt det er utroligt praktiskt! Jeg ville gerne selv bruge en masse i haven men min samvittighed forbyder mig. Måske findes der nogle mere miljøvenlige alternativer?

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy

04/06-1997-05/01-2005

Interesseret i en levende hobby og friske æg og kød fra egen baghave?

Tjek min hjemmeside om høns

Ad semane a fructum

0
0
Svar på denne tråd

Det er rigtigt
Forfatter: 
Dato:  15-11-2010 23:06

at de danske tørvemoser er truede, bl.a. pga. landbrugets jordindvindinger samt de enorme tørveudgravninger til brændsel under 2. verdenskrig. Men de svenske og russiske tørvemoser er søreme ikke truede af vores tørveforbrug :-P

Der er millioner af dem bare i Sverige :-) Det svarer lidt til at fælde træer, det skaber grobund for ny vegetation.

Alt, hvad man bruger som strøelse komposterer og indgår i CO2-regnskabet, det gør spåner og halm skam også.

Men sørg for at den tørv du køber ikke er dansk, det er en god idé - vi har ikke så mange tørvemoser tilbage i Danmark :-(

I øvrigt kan du købe tørv hos mange af dem, der sælger spåner :-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Der er mange
Forfatter: 
Dato:  15-11-2010 23:07

af dem her, der også har tørv:

www.heste-nettet.dk/fagbog/ index.php?catID=63

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider