www.havenyt.dk/artikler/ dyrkningsmetoder/jordbehandling/ 518.html
Her i forhold til havebrug, hvor det kan være lidt svært at erstatte sphaghnum som det også er nævnt i artiklen.
Sphaghnum vokser i det der kaldes højmoser, nogle utroligt spændende og desværre udrydningstruede levesteder for mange af vores mest sjældne planter. Det levende sphaghnummos skaber sit eget levested og ligger nærmest som en pude ovenpå vandet. Jeg har selv i forbindelse med en ekskursion besøgt en højmose og det var som at gå rundt(i vaders) på en kæmpestor gyngende badesvamp.
Der er masser af dyr og blomster som er uddøende i Danmark fordi de kun lever i højmosernes sure miljø, forskellige arter kødædende planter og orkideer.
Når disse områder bliver tømt af sphaghnum firmaerne tager det mange hundrede(1000) for områderne at regenerere.
Man kan lade være med at købe dansk sphaghnum men så kommer det bare fra andre sårbare områder i verden, Rusland og Sverige osv.
Iævrigt er der bundet en masse CO2 i sphaghnumen. Så længe det befinder sig i højmoserne er det intet problem, men når det kommer op og bliver komposteret eller blandet i jorden som jordforbedring bliver det nedbrudt og CO2 frigivet til atmosfæren.
Jeg ved godt det er utroligt praktiskt! Jeg ville gerne selv bruge en masse i haven men min samvittighed forbyder mig. Måske findes der nogle mere miljøvenlige alternativer?