Jeg ser den, som sådan, ikke som en "chick flick" film..
En feel good movie, lidt alá "et hus i Toscana" (under the tuscan sun)
Og lige præcis dét, finder jeg sørgeligt!
Bogen er et kæmpehit, den ligger som no. 1 på besteseller lister verden over, den har uden tvivl hjulpet rigtigt mange kvinder, og det er helt sikkert en bog, som mange voksne kvinder (30+) kan relatere til og lære noget af.
Derfor syntes jeg det er syndt at filmen ikke er "mere", end bare en hyggelig, sød film, der giver en lyst til at lave mad med veninderne og rejse ud i verden..
Det en 100% sand historie, der omhandler forfatterens eget liv.
Et kort referat 
Hun er en forfatter på 34, der er fanget i et ægteskab, (som hun selv har arbejdet på at skabe.)
Hele hendes liv har handlet om forhold, arbejde og den fremtid som alle andre mener, at man bør have.
(en skøn mand, succesfuldt arbejde, stort hus, børn og volvo..
)
Hun er ked af det og fortvivlet, fordi hun er fanget i dette liv, som hun selv har skabt, og hun er ikke "stærk nok", til at bryde ud af det.
Hun søger skilsmisse (hvilket er meget imod hendes mands vilje)
Hun har altid drømt om at rejse og se verdnen, hun havde, nogle år tilbage, været på Bali, hvor hun mødte en gammel medicin mand, der fortalte hende om hendes fremtid
(hun ville ha 2 ægteskaber, få 2 børn og komme tilbage til Bali og bo hos ham i en periode..)
Hun beslutter sig for at forlade USA i et år.
Hun har altid haft en Passion for Italien, så hun rejser 4 måneder til Italien, for at lærer sproget, spise maden og lære "Il bel far niente" (the beauty of doing nothing)
Hendes tid i Italien handler om selvforkælelse og venskab. og vel dybest set, at hun skal lære at elske sig selv.
Herefter rejser hun til Indien, hvor hun tilbringer 4 måneder i et tempel med meditation
(i bogen er denne del meget lang og tung.. Det hjælper dog, at hun her møder "Richard from Texas", der er en fantastisk karekter...)
Denne episode af hendes liv, handler om at finde gud, eller om at finde sig selv igennem gud.
Tilsidst rejser hun til Bali, hvor hun får et lille hus, denne del af bogen handler om Kærlighed. I Filmen er der fokus på hendes kærlighed med Felipe, hendes (kommende) sydamerikanske kæreste, der er bosat i Bali.
I bogen handler disse 4 måneder dog mere om hendes venskaber, især med Medicinmanden Ketut og Lægen Nyomo og hendes lille datter "tuttie", + en masse andre venner hun for dernede
Denne del af bogen handler hovedsagligt om kærlighed, både for hende selv og andre, og om at finde den rette balance i hendes liv (spirituelt og kærlighedmæssigt..)
Til fans'ne, kan jeg fortæller at der er en ny bog på vej (hvis ikke den er udkommet??) Der handler om hendes nye liv med Felipe.
Igen, bogen er 100% sand (det er vel en selvbiografi) så det bliver spændende at se, om Ketut ramte rigtigt og om hun får det ekstra ægteskab +2 børn 
Jeg kan læse bogen igen og igen og giver Julia Roberts ret, "I give it to all my girlfriends"