Som flere allerede har nævnt, så er en exam. berider, en person der har taget en 6 årig uddannelse indenfor ridesport, hvor spring og dressur, undervisning (Herunder også pædagogik), forplejning af hesten (Herunder også foder og anatomi) samt lederskab (herunder også økonomi) har været hovedpunkterne i uddannelses forløbet.
Under uddannelsen er berider-eleven i lærer hos en erfaren berider, der enten er B eller A læremester. Læremesteren har selv draget en masse livslang erfaring, som han under hele uddannelsen giver videre til sine elever, sådan at eleverne ikke bare for en teoretisk boglig viden, men også en masse nyttig, og ofte endnu bedre, praktisk erfaring.
-I de 6 år berideruddannelsen vare, er der langt mere "praktik" end skoletimer.
Når så berideren er udlært, har h*n reelt 3 muligheder.
-Enten får h*n job hos en privatperson, der i langt de fleste tilfælde også fungere som arbejdsgiver. Et sådan job indebære som regel ridning og uddannelse af heste.
- En anden mulighed er et job som daglig leder på en rideskole, hvor berideren har det fulde ansvar for, at rideskolens drift fungere. DEt vil sige at h*n skal have indblik i det hele, såvel økonomi, foder, stævner, renovering osv. Der ud over skal h*n give rytterne undervisning, samt have ansvar for hestenes trivsel.
Berideren er i dette tilfælde ansat af bestyrrelsen.
-Eller berideren vælger at få sit eget sted, hvorfra h*n driver salgs, konkurrence eller uddannelses stald.
Jeg håber du kunne bruge mine svar til noget.
Jeg er forøvrigt gift med en exam. berider. Vi mødte hinanden inden han startede på sine 6 år som berider-elev, så jeg har været med lige fra starten af
.
-Efter min mand blev færdigudlært, har han først været ansat hos en privatperson, og derefter blev han daglig leder på et ridecenter.
-Nu har vi vores egen salgs, konkurrence og uddannelses stald.