Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvad er en berider?
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 08:57

Jeg er Så heldig at jeg læser til hippolog på Flyinge kongsgård

http://www.flyinge.se/Hem.aspx

I den forbindelse er jeg og to andre hippolog studerende ved at skrive et projekt hvor vi sammenligner de danske og svenske heste uddannelser, med hovedvægten på den danske berider udd. og den svenske hippolog udd.

I den forbindelse skal jeg deffinere hvad en berider er i DK.

Hvad mener I en berider er?

I må meget gerne skrive kort om hvem I er,så jeg ved hvad for nogle øjne I ser med:)

Håber i har lyst til at hjælpe mig, venter spændt på svar

MVH Lise Elkjær,Hippolog studerende,Flyinge Kungsgård.

Oskar og Tenor!

0
0
Svar på denne tråd

Min defintion
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 11:02

En berider er den person i Danmark med den længste officielle uddannelse inden for ridning og træning af heste, drift af rideklub/center og undervisning i ridning.

Jeg har for herrens mange år siden arbejdet hos en berider og siden haft min hest afsted i ridning hos berider nogle gange.

Mvh Janni

Musse venter føl efter Siger Hit 2011

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 11:48

En examineret berider, er en person der har taget den længste underviser/ride/heste uddannelse i Danmark. H*n har stået i lære ved en kompetent exam. berider og kan uddanne både ryttere og heste, samt varetage den daglige ledelse af en stald/rideklub e.l. Kan vejlede i grundlæggene sadletilpasning fodring og ligende. (Ikke lige så godt som folk der desiderede er til de forskellige ting, men de har fået noget undervisning i det)

En berider, er en person der mener sig lige så kompetent som en exam. berider, men som IKKE har taget uddannelsen (og ikke alle er tilnærmelsesvis lige så dygtige som examinerede berider)

Jeg er "opvokset" på en rideskole med en exam. berider som daglig leder, og har redet ved exam. berider både på part heste og med egen heste i mange år.

Hilsen Nina

RIP Betty, den dejligste, sødeste mest fantastiske pony

22.04.1994-30.08.2010

0
0
Svar på denne tråd

Exam. berider.
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 14:24

Som flere allerede har nævnt, så er en exam. berider, en person der har taget en 6 årig uddannelse indenfor ridesport, hvor spring og dressur, undervisning (Herunder også pædagogik), forplejning af hesten (Herunder også foder og anatomi) samt lederskab (herunder også økonomi) har været hovedpunkterne i uddannelses forløbet.

Under uddannelsen er berider-eleven i lærer hos en erfaren berider, der enten er B eller A læremester. Læremesteren har selv draget en masse livslang erfaring, som han under hele uddannelsen giver videre til sine elever, sådan at eleverne ikke bare for en teoretisk boglig viden, men også en masse nyttig, og ofte endnu bedre, praktisk erfaring.

-I de 6 år berideruddannelsen vare, er der langt mere "praktik" end skoletimer.

Når så berideren er udlært, har h*n reelt 3 muligheder.

-Enten får h*n job hos en privatperson, der i langt de fleste tilfælde også fungere som arbejdsgiver. Et sådan job indebære som regel ridning og uddannelse af heste.

- En anden mulighed er et job som daglig leder på en rideskole, hvor berideren har det fulde ansvar for, at rideskolens drift fungere. DEt vil sige at h*n skal have indblik i det hele, såvel økonomi, foder, stævner, renovering osv. Der ud over skal h*n give rytterne undervisning, samt have ansvar for hestenes trivsel.

Berideren er i dette tilfælde ansat af bestyrrelsen.

-Eller berideren vælger at få sit eget sted, hvorfra h*n driver salgs, konkurrence eller uddannelses stald.

Jeg håber du kunne bruge mine svar til noget.

Jeg er forøvrigt gift med en exam. berider. Vi mødte hinanden inden han startede på sine 6 år som berider-elev, så jeg har været med lige fra starten af .

-Efter min mand blev færdigudlært, har han først været ansat hos en privatperson, og derefter blev han daglig leder på et ridecenter.

-Nu har vi vores egen salgs, konkurrence og uddannelses stald.

0
0
Svar på denne tråd

Det sjove er bare
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 14:30

Selv om tråden ikke handler om dette, så er det "sjove" bare, at "exsamineret berider" ikke er noget "kvalitetsstempel". Man kan altså godt have taget den lange uddannelse og være en klaptorsk til at omgås heste og mennesker. Forhåbentligt er dette kun et fåtal.

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

1
0
Svar på denne tråd

MiK27...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 14:59

Sådan er det vel egentlig med alle uddannelser.

-En læge kan efter hans meget lange uddannelse, også være en "klaptorsk" til at omgåes mennesker.

-En tømremester kan også udføre det mest kummerlige stykke arbejde.

Så nej, min holdning er også at ingen uddannelser er = et kvalitetsstempel.

Alligevel går jeg stærkt ud fra, at når jeg ringer efter en elektriker for at lave nogle el-installationer, så ved han alligevel noget mere om det, end "Hr. Hansen" henne fra "ligustervej", der engang har hjulpet hans mor med at installere en opvaskemaskine, og derfor selv mener han har helt styr på elektrikker-faget .

0
0
Svar på denne tråd

berider
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 18:42

Tak for jeres svar, det er lidt spændene at læse.

Og skønt med lige netop forskellen på Berider og examineret Berider.

jeg har med vilje skrevet så lidt som muligt i mit start indlæg, for at se jeres svar.

Det er en rigtig spændene projket jeg skriver på.

Selv om Sverige og Danmark ligger tæt på hinanden på geografisk og ridemæssigt, er der alligevel en del forskelle i uddannelsene.

Berider her over i Sverige er jo ikke som vi kender den i DK,

Jeg er slev meget spændt på hvad vi når frem til når vi begynder at sammenenligne og diskutere Hippolog og berider udd.

Jeg kan jo lige når jeg er igang, reklamere lidt for min egen udd. som ikke er så kendt i DK, hvilket er en skam, da det er en rigtig god udd.

Hippolog udd. tager 3 år, 1 år på Flyinge kungsgård, 1 år på Strömsholm, og det sidste går an på hvad linjer man vælger.

Der er meget mere teori, i forhold til den danske berider udd.

HIP er en universitet udd. jeg har ca 3 timers forlæsning hver dag, pluds praktisk undervisning.

Det er en meget bred udd. jeg har meget foder, biologi, hestens opførslen. dvs hvad den tænker og hvorfor. ride tori. pædagogik.

Jeg har nu ridning, spring, dressur og lidt terrænspring, efter jul står den på hestevognskørsel, og til foråret ungheste indridning.

Jeg vil stadig gerne have jeres svar på def. af en Berider.

det giver en ny vinkel i vores projekt.

Oskar og Tenor!

1
0
Svar på denne tråd

Jeg mener
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 18:54

nu kun man kan kalde sig berider hvis man er eksamineret berider

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

hippolog...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 19:00

Men hippolog udd. er jo heller ikke det samme som beridder uddannelsen :)

(Altså jeg mener ikke en hippolog er ikke det sammen som en beridder.)

Jeg har flere venner der er udd. hipploger på strömsholm, og så vidt jeg har kunne se, svarer det nærmere til ridelære/træner uddannelsen her i Danmark :)

Det er en god uddannelse, og man lærer helt sikkert mange ting.
På strömsholm vælger man, så vidt jeg ved, mellem dressur/dressur, spring/spring eller dressur/spring linien, og bliver derved kvalificeret til at træne på et bestemt niveau.

Jeg har en veninde der tog dresur/spring på strömsholm og derefter kunne give kvalificeret undervisning på L niveau, derudover har jeg en anden veninde der tog dressur/dressur linien hun rider nu GP på internationalt plan og underviser på alle niveauer.. hun var også langt mere erfarren da hun startede...

Derudover lærte de selvf. om alm. pas/pleje, hov beskæring, anatomi, adfærd, foder ect ect. ligesom i de danske uddannelser.

ift. Den svenske skole og BHS systemet, syntes jeg at den danske beridder udd. er mere dybegående (Nu tar den jo også 6 år...) men for mig er en exam. beridder en der er uddannet inden for undervisning, træning og management på højeste niveau... Det er ihvertfald det uddannelsen går efter.

Den kræver også et noget højere niveau ridemæssigt, både ved ind og udgang.

Mvh.

Nielsen.

For where your treasure is, your heart will be also.

0
1
Svar på denne tråd

Titlen..
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 19:20

berider er ikke beskyttet, så i realiteten må alle kalde sig berider, hvis de ønsker det, bare ikke exam. berider. Sådan er det indenfor mange brancher.

Jeg er eks. revisor, selvom jeg ikke er revisoruddannet - men jeg må ikke kalde mig registreret revisor eller statsautoriseret revisor...

Mvh

Line

Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info

Feriehus ved Malaga udlejes, se præs.

Skal du have skrevet en sang? - så send en PB for yderligere info...

0
0
Svar på denne tråd

LineG - Det
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 19:37

var jeg så ikke klar over, så tak for den information.

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

berider
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 19:40

tak for jeres svar alle sammen:)

Nielsen (LS Horses) tak for dit svar,du har helt ret i det du skriver.

Er klar over det ikke er den samme uddannelse, I vores projekt oplæg står der også vi skal jævnfører dem, finde fordele, ulemper ved begge udd.

jeg er på den første årgang hvor udd. tager 3 år, stadig lang op til de min. 6 år til en berider eksamen.

Det jeg er rigtig glad for i den her udd. er den meget teori og viden om hesten og hold af denne. det synes jeg mangler på de danske rideskoler, så alle nye rytter får en god start med masser af basis viden.

Hipp er meget indrettet efter at kunne undervise kompetent på rideskoler, at få den rigtige viden med fra starten.

hvor jeg, personligt mener at berider stræber efter stævne rytter der allerede har en god basis viden og erfaring.

Men hvem lærer dem det?

kom endelig med flere svar jo flere jo bedre:)

Oskar og Tenor!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider