Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Huskeregler
Forfatter: 
Dato:  30-10-2010 21:52

Hejsa allesammen.

Nu er jeg selv en der går lidt op i grammatik og bruger huskeregler for at huske på hvornår der skal r bag på et ord osv.

Jeg har tit haft mange problmer med hvornår det hedder ligger og hvornår det hedder lægger. Nu har jeg fundet svaret.
Hvis man har en sætning hvor ligger eller lægger skal være med så indsætter man bare sidder eller sætter. Det ord der passer ind har den samme vokal (i eller æ) som det ligger eller lægger der passer til sætningen.

Jeg ligger i sofaen - fordi - Jeg sidder i sofaen passer bedre end jeg sætter i sofaen.

Er der nogle af jer der har nogle gode huske regler :D

Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2010 21:54

Den var faktisk meget god.. Har aldrig helt fanget reglen med r tilsidst!!

Så nogle gode huskeregler til den, så lytter jeg gerne!!

Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma

0
0
Svar på denne tråd

Løbe løber r
Forfatter: 
Dato:  30-10-2010 22:02

Huskeregel til r

Indsæt løbe eller løber i stedet for :-)

0
0
Svar på denne tråd

Huskeregl
Forfatter: 
Dato:  30-10-2010 22:02

Jeg husker feks. lægger-ligger, sidder-sætter osv ved at lÆgger/sÆtter er en bevÆgelse.

R i enden af et ord er bare når det er noget man gør: at køre, jeg kører. at ride, jeg rider..

Gitte

0
0
Svar på denne tråd

RE: Huskeregler
Forfatter: 
Dato:  30-10-2010 22:10

Jeg har som sådan ingen huskeregler, stavning og grammatik har altid været let for mig, så på det punkt er jeg heldig.

Mht. ligger/lægger, så bruges æ når noget er i bevægelse, og i når man snakker om stilstand.

Mht. nutids -r til sidst, så "prøv med prøver", som min lærer altid sagde. Dvs. indsæt "at prøve" i sætningen.

"Han kører ofte" - han prøve/prøver ofte

"Han begynder at køre" - han begynder at prøve/prøver

Nej, der er ikke altid logik i sætningen, når man sætter "prøver" (andre ord kan også bruges) ind, men for mange er det lettere at gennemskue på den måde, da et ord som fx "kører" kan være svært at bedømme.

Ditte

- I'm just a dreamer

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2010 22:17

Det er mere når vi snakker flere ere/erer og ikke bare kører. De korte kan jeg sagtens

0
0
Svar på denne tråd

Sand..
Forfatter: 
Dato:  30-10-2010 22:22

Hvilket ord kan du eksempelvis være i tvivl om?

Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Lærer!
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 22:25

Og lærere, operere og opereret. Jeg har svært med

-rer, -ere og -erer- endelser for, jeg er lidt orblind og man kan ikke altid høre det. Det bliver tit til "opert". ;-D

Ligge/lægge er ikke et problem, men hænge og hang er det- for nogen.

Han hængte billeder op, han hængte sig, han hang frakken op, han kom op at hænge. Der hang håndklæder, som hun hang op. (Nej vel?!)

Oksebøfkød skal være velhængt...

Min evige fjende er nu eddike. Hedder det nu æd'ikke som jeg udtaler det eller ed-dike? Det hænger bare ikke fast!

Med væmlig hilsen
xtiny

"Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 22:35

Uh der er mange af den slags regler....

De tre jeg lige kan komme tanke om der de to ovenstående eksempler

Og så:

Den, der skriver D i gjort, skal have sin hale smurt.

Behøver jeg sige at jeg havde en yderst gammeldags dansklærer af Frøken typen

Der er sikkert flere, men de ligger forhåbentlig begravet dybt dybt nede i underbevidstheden

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

R.I.P Oxana, du var solen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd

Gymnasietid
Forfatter: 
Dato:  01-11-2010 08:17

Jeg hører også til den heldige slags, der har nemt ved stavning, men det er jo ikke alle, der er det!

Første dansklektion i gymnasiet kom vores lærer med sin guitar og tvang alle til at synge med på "Nutid ender altid på et R bummelum"

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-11-2010 13:52

Hmm... Tænke tænke

F.eks. indianere/indianerer..

Nu har jeg stirret mig blindt på ordet, og det ser helt forkert ud!!

Som regel ender jeg med den rigtige stavelse tilsidst, men der er nogle gange hvor jeg lige skal vende den 8 gange før den sidder der.

0
0
Svar på denne tråd

En del af mit
Forfatter: 
Dato:  06-11-2010 14:09

arbejde er faktisk at rette andres grammatiske og lingvistiske fejl, idet jeg er translatør og korrekturlæser andres arbejde noget af tiden. Så ja, jeg er en ørn til at stave, hvis jeg selv skal sige det

Meeen derfor kan jeg godt sommetider komme i tvivl også - fx køn på ord som software - softwaren/softwaret? Det hedder så softwaren, fandt jeg ud af www.retskrivningsordbogen.dk er altid åben på min computer på arbejdet.

Desuden er det en kamp for mig ikke at skrive indenfor, overfor, etc. i et ord ALTID - det hedder det bare ikke, huske huske

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider