|
|
| stivelses frit liv - kur |
|
|
hej ænder et af mine første lærerdomme indenfor slakekurens glæder er spis tonsvis af grøntsager og ok med kød (fedtfattigt jo). og pasta og kartofler, brød skal man helst undgå pga stivelse. men så spørg min mand jamen hvad er der med det stivelse der gør at man skal undgå det.. hmm nå ja hvorfor er det egenlig det?? har googlet det men kan kun finde at der er flere forskellige versioner af stivelse men det var så også det. men mit spm er hvorfor er det at man skal undgå kartofler pasta osv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stivelse |
| Forfatter:  |
AnjaFP |
| Dato:  |
29-10-2010 22:20 |
|
fungerer som energireservoir for korn og kartofler. Stivelse er det som hedder et polysaccharid, som hører inde under kulhydrater. Kulhydrater er vigtige for vores krop idet vores hjerne og nervesystem kun kan leve af kulhydrater (monosaccharider). Derudover findes der også vitaminer og mineraler i kartofler og pasta. Problemet med pasta, ris og kartofler er at de er meget rige på kulhydrater og man skal derfor spise dem i små mængder under en kur. Så reelt er der ingen grund til at lade være med at spise især kartofler, det skal bare være i små mængder. Hvis man spiser pasta og ris er det absolut en rigtig god ide at spise fuldkornspasta og vilde/natur ris. De indeholder stort set samme mængde kcal, men de indeholder til gengæld langt flere kostfibre, som er rigtig gode for mæthedfølelsen og vores fordøjelsessystem og andre ting. Et andet godt og generelt spiseråd er at lade være med at spise efter kl. 19. Der skal vores mave have fred og ro til at fordøje maden. Min konklusion er, at man skal passe på kartofler, pasta og ris, fordi de indeholder forholdsvis mange kcal og man let kan komme til at spise for mange, hvis man ikke vejer sin mad. F.eks spiser jeg kun 30 g rå fuldkornspasta til min aftensmad eller 65 g rå kartofler. Håber det hjalp dig lidt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mangler |
AnjaFP |
29-10-2010 22:25 |
|
lige at skrive, at det samme gælder for brød. Hvidt brød gør ikke rigtig noget for dig, så spis et godt rugbrød eller knækbrød. Husk at det er meget vigtigt at få nok med proteiner i din kost ellers kan det i væreste fald gå ud over din muskelmasse. Derudover skal du sørge for at spise sundt olie (plante- og fiskeolie), da dette er vigtigt for optagelse af de fedtopløselige vitaminer og meget mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vilde ris |
xtiny ♣kat♣ |
29-10-2010 22:26 |
|
Er ikke det samme som ris, "Vilde ris" er frø af en art græs. Derimod er brune ris sundere. Jeg ved ikke med fuldkornspasta, jeg synes ikke, det smager godt. ADVR BVADR. Ris, pasta og kartofler kan være dårligt, da det er hurtige kulhydrater= man bliver hurtigt sulten, og har man tendens til svingende blodsukker/insulinresistens- skal man ikke spise sig mæt i det, men bruge det som sparsomt tilbehør.
Med væmlig hilsen
xtiny "Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm jeg tror |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
29-10-2010 22:35 |
|
det har noget at gøre med at man få rigtig mange kulhydrater via pasta, ris og også kartofler (kartofler er i forhold til andre grønsager..) Det er for mange kulhydrater der hurtigt sætter sig så vidt jeg er orienteret.. Vi kan jo ikke leve uden, men med et indtag på omkring de 600 gram frugt og grønt (blandet i mit skema) er der ca 45 g kylhydrater alene i det, det er 232,7 kacl.. Dvs pr 100 g 7,5 kulhydrater og det er 38,78 kacl 100 g ris (parboild) = 82 g kulhydrater det er 369 kacl 100 g kartoffel = 18,3 g kulhydrat det er 83 kacl 100 g pasta = 64 g kulhydrat der er 309 kacl 100 g mørkt rugbrød = 40g kulhydrater = 189 kacl (en skive vejer mellem 40 og 55 g Så skal man have en af de ting så er det kartoflerne der er "sundest" Da jeg træner rigtig meget skal jeg have meget protein og jeg skal samtidig tabe fedt, derfor skal jeg op på min 120 g ren protein om dagen (ca 600 g magert kød) og stadig få mine 600 g frugt og grønt (kun 100 g frugt).. Min dag ligger jeg på ca 1300-1400 kacl og det fedt jeg får skal primært være vegetabilsk.. Da det ikke sætter sig på samme måde som animalsk. Jeg får lidt fiberkost til lidt cheasy A38 og et stykke rugbrød (da disse faktisk også indeholder en del kulhydrater) (men selvfølgelig slet ikke i forhold til lyst brød) og fibre skal vi jo have lidt af.. Har lige i dag undet mig selv et stykke grov-levebrøds-toast med syltetøj som "guf".. Man bliver MEGET overrasket når man får "lov" til at sætte sin daglige kost ind i skema! Man er meget hurtigt oppe på de 1400 kacl man må få hvis man skal tabe sig men stadig have det man skal bruge for at være kørende.. man siger max 2000 kacl til en der dyrker motion hver dag (ca.) og ikke skal tabe sig..
Team Le Mans Pony Søger Part.Welsh/OX, Vallak, 6år, 140 i stg, dressur, spring, tur osv. -se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvide ris |
AnjaFP |
29-10-2010 23:24 |
|
og kartofler hører til hurtige kulhydrater, det gør brune ris og fuldkornspasta ikke. Helenagagt, hvor har du fået din omregnefaktorer fra? De er vist ikke helt korrekte. 1 gram kulhydrat svarer til 4,2 kcal 1 gram protein svarer til 4,2 kcal Så kan du ændrer det i din plan eller ikke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Anja |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
29-10-2010 23:39 |
|
Det er et excel progam fået hos en diatist. Men hvor har du fået dine fra 
Team Le Mans Pony Søger Part.Welsh/OX, Vallak, 6år, 140 i stg, dressur, spring, tur osv. -se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men det ville |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
29-10-2010 23:47 |
|
da være dejligt hvis der var en fejl fordi så burde jeg jo kunen få lov til at spise lidt mere "frit" end jeg gør nu.. Sys godt nok tilværelsen er berøvet en del efter jeg prøver på at holde mig inden for de rammer.. Og det gør det svært at overholde, når der ikke er "plads" til en lakrids eller andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Adskellige |
AnjaFP |
30-10-2010 00:33 |
|
ernærings- og fysiologibøger. Tror roligt du kan følge "mine" tal. Jeg kender det godt, jeg spiser selv omkring 1200 kcal, men gevinsten kommer heldigvis også. Har indtil videre tabt 21 kg. Du kan jo godt synde lidt en gang imellem. Hvis jeg virkelig er ved at kamme over, så skipper jeg aftensmaden eller spiser meget lidt og så "bruger" jeg de overskydne kcal på et par pandekager eller andet. Derudover glædes jeg over mit vægttab og husker på, at når normalvægten er opnået, så kan jeg spise lidt mere igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rewrwerqwe |
|
|
Prøv at læse bogen "South Beath kuren" der står hvordan kulhydraterne fungerer i vores krop, det er spændende læsning. Jeg bruger stadig nogle af de fif, jeg fik fra bogen, og har jeg lyst til at tabe lidt mere, undlader jeg bare, pasta, gartofler, brød og ris, og ingen sukker.
Mange hilsner Fru Bach Stald Nickolos.dk
Nu med avlshingsten Hr. Siem Hingsteplag sælges billigt forventet stang 160 cm
Super familiehest udlånes kan rides og køres af alle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmm |
|
|
ok kan høre at i alle er enige om at det er kcal skyld at man ikke må spise kartofler, ris og pasta. men har hørt at flere rodfrugter også indeholder meget stivelse præcis som kartoflen. men i er ikke inde på stivelsen eller er det stivelsen der gør produktet kcal rigt. og tak for de mange forslag til tabe sig, men det er der nu styr på efter 15 år på kur har jeg efterhånden en viden ha ha og er nu normalvægttig så det er ikke derfor det var kun for at få den videnskabelige grund eller hva man nu kunne kalde den på det bandlyste stivelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rodfrugter |
|
|
Jeg har lige snakket med en sygeplejerske der har forstand på kost, og ja ALLE rodfrugter indeholder stivelse. Stivelsen er bundet og kan ikke optages af os, så længe rodfrugten er rå men frigives ved kogning. Derfor er rå gulerødder sunde og kogte usunde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| charlotte |
|
|
dejligt med en fagperson:) og det lyder rigtigt det du skriver men hvad er der med stivelse som udløses af at det bliver kogt som vi ikke har godt af eller skal udgå. er det fordi at stivelse indeholde mange kcal eller måske fordi at det binder fedtet ligesom bananer binder væske eller hvorfor søren er stivelse noget skidt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hey Anja. |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
30-10-2010 09:36 |
|
Det har virkelig gået mig på men jeg tror jeg har svart nu på hvorfor "min" tabel siger som den gør. Jeg har kun skrevet mængden af fx ris op og mængden af disses kulhydrater, jeg har jo undladt evt, protein og evt. fedt mængden og de smider jo lidt flere kacl oven i det resultat jeg skriver. Jeg skrev resultatet for at understrege mængden af kulhydrater og så hvad man kunen forvente der var i alt at kacl i 100 g. Men kan dog se 1 g i mit skema svare til 4 både af protein og kulhydrat og 1 g fedt svar til 9 kacl Dadaaa Så har vi begge ret (det kommer jo noget tættere på) og jeg har ro i sindet igen =P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg forsøger |
AnjaFP |
30-10-2010 11:23 |
|
igen. Stivelse er polysaccharider. Saccharider svarer til sukker. Ved kogning bliver der opløst nogle binder i molekylet, som gør at vi godt kan fordøje polysacchariderne. Det vil sige, at vi optager de kcal, som er i kartoflerne osv. Igen det er ikke "farligt" at spise kartofler mm., så længe man er opmærksom på mængden man spiser. Kartofler indeholder jo andre gode og sunde stoffer. Stivelse er ikke noget skidt, det giver bare mange kcal og det er ikke alle, som er opmærksomme på det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her på Wikipedia |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
31-10-2010 02:14 |
|
da.wikipedia.org/wiki/Overv%C3%A6gt siger den også protein og kulhydrater indeholder 4,0 kacl pr. gram.. Ville bare nævne det =)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helenagagt |
AnjaFP |
31-10-2010 19:39 |
|
vi er helt enige. Det er dog 4,2, men det er i princippet lige meget i det store billed. Jeg er også enig med dig mht fedt som er 9,3 og alkohol er 7,4. Pøj pøj med din kost.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|