Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Knæskade - fod hæver op?
Forfatter: 
Dato:  28-10-2010 21:14

Godaften HN.

Jeg var ret så uheldig idag, da jeg var ude hos hesten. Jeg forvred mit knæ, hvilket resulterede i en tur til vagtlægen.

Han sagde at han troede ikke skaden var "inde i knæet", da han godt kunne gøre en masse ting ved mit ben, uden at det gjorde ondt. Det der gør ondt er når jeg bøjer benet, eller forsøger at støtte på det. Smerten føles egentlig mest som om mit ben sover. Det er en stump følelse, som stråler både op i låret og ned i læggen.

Anyway - jeg blev sendt hjem med et par krykker og blev bedt om at holde mig i ro. Det har jeg så gjort.

Men da jeg tog strømperne af her til aftens så jeg at min fod er hævet. Og min fod har intet med skaden at gøre og har faktisk overhovedet ikke gjort ondt på noget tidspunkt. Jo, den har "sovet" lidt når alt det andet har gjort det, men ellers ikke..

Er det normalt?

Jeg er en pylre-r'v, men jeg har bare oplevet flere gange at en skade er mere seriøs end lægerne lige umiddelbart kan se. Så derfor spørger jeg lige herinde.

0
0
Svar på denne tråd

Uha...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2010 06:15

Jeg ville nok kontakte egen læge her som det første denne morgen og forhøre mig ad.

Var det mig der fik et led i knæet havde jeg nok været hysterisk, men er ved at komme mig over en knæskal der er gået af led i forvejen, og vil ikke flere problemer med det knæ ;)

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd

Forvredet knæ
Forfatter: 
Dato:  29-10-2010 07:04

Først og fremmest skal du bruge RICE princippet, rice står for

Ro, Is, Compression, elevation. Det vil sige du skal sætte/lægge dig med benet højet og gerne over hjertehøjde, der skal is på max. 20 minutter hver time, og gerne et støttebind om knæet, det er vigtigt de første 24-48 timer.

Udover det er knæet et kompliceret sted, så det er vigtig at det er en læge med den rigtige forstand der undersøger det. Normal procedure på et hospital i Nordsjælland er at når folk har været via skadestuen med sådan et knæ bliver de 10-14 dage senere undersøgt på ortopædkirurgisk ambulatorium for at sikre sig der ikke er skade inde i knæet.

Du kan få din egen læge til at henvise dig til ortopædkirurgisk afd. for sådan undersøgelse, hvis dine smerter ikke forsvinder.

Men under alle omstændigheder ville jeg her til morgen lige tale med min egen læge hvis det var mig.

Rigtig god bedring.

0
0
Svar på denne tråd

Som det
Forfatter: 
Dato:  29-10-2010 09:11

allerede er sagt:

RICE (RICEM - du skal bevæge det inden for smertegrænsen)

Derudover - ja det er faktisk normalt at anklen hæver - for når du vender benet nedad - så løber al den væske som giver hævelsen om knæet også nedad og så havner hævelsen ved anklen i stedet.

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

Har du lyst til at nusse på muler på midtlolland? Skriv for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering.
Forfatter: 
Dato:  29-10-2010 12:30

Jeg har faktisk lige været ved min egen læge. Og han sagde som nogle af jer også siger at det er helt normalt at foden hæver. Så fik jeg da det på plads.

Det er muligvis min menisken som er smadret, men fordi jeg har så ondt og det er så hævet, så skal jeg komme igen på torsdag. Så længe det ikke er nogle ledbånd - som han ikke mistænker, så gør det ikke noget at vente lidt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider