Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

min hest er selvmordskandidat!
Forfatter: 
Dato:  28-10-2010 12:30

øv øv øv for nogle trælse dage..

i tirsdags valgte min hest at forsøge at springe over boksen - og er kommet ret slemt til skade.. hævede bagben, grimme flænger osv.. men håber self på det bedste :/

igår (onsdag) da jeg kom ud og skulle lukke hestene ind i øs/@!#$-regnvejr får jeg mig kæmpet ud på folden udelukkende for at se at min lille "patient" har valgt at smide dækkenet, og er gennemblødt med is-vand.. SUPER! jeg går straks i "nyreslags-panik" og får den slæbt ind igennem den mindre sø der har dannet sig foran leddet, og putter et tæppe på den. henter så de andre med meget møje og besvær, da unghesten pure nægter at gå igennem førnævnte "sø", og den anden trækker min arm halvt af led fordi den gerne vil ind :p skønt..

men nå.. da jeg så har givet min lille patient dens smertestillende, og renset sår osv indser jeg at:

min hest prøver at begå selvmord! der er ingen anden forklaring.

så hvem har en heste-spændetrøje jeg må låne??

"Man skal altid starte fra bunden. - Ja - undtagen når man skal lære at svømme!"

- Storm p.

"Jo længere man præker for ungdommen, des ældre bliver den - og så er det for sent!" - Storm p.

La Petite & Wirago i er mine stjerner!

0
0
Svar på denne tråd

undres....
Forfatter: 
Dato:  28-10-2010 18:38

Undrer mig nu mere over at du lukker den ud dagen efter et sådan uheld, i øsende regnvejr, mudder osv.. med flænger...tænker her tanke om infektionsrisiko i sår osv.??

Nu har jeg ikke nogen anelse om hvor åbne sårene er, eller hvor alvorligt det er..men du skriver "ret slemt til skade".

Jeg håber du har haft dyrlæge ude og checke den efterflg, og ville da nok råde til dig, alt afhængig af skaderne, at lade den blive inde et par dage, til der er skorpe på sårene, ingen hævelse osv..og nøjes med trækketure i hal eller på tør vej, så den får rørt benene lidt imens det heler.

"Tænk hvis du selv skulle rende rundt med en elastikchambon/glidetøjle 1 times tid? Er det at kalde naturlig eftergivenhed og løsgjorthed fortil. Næppe..smid lortet ud ...

0
0
Svar på denne tråd

silvertrail
Forfatter: 
Dato:  28-10-2010 18:47

Jeg må nok erkende at jeg ville gøre det samme som trådstarter. Mine heste kommer ALTID ud, ligemeget hvor syge de er, eller hvor mange sår de har. jeg vil ikke have at de står inde og får hævede ben. så hellere komme ud og røre sig og få gang i blodomløbet. Det er det bedste for MINE heste i hvert fald. Jeg har en hoppe der har haft sår på benene og muk og til flere gange og min dyrlæge siger altid at den bare skal ud.. og så skal såret renses når den kommer ind igen. Det at de kommer ud og såret får noget luft og sådan, vil jeg hævde også gøre såret mindre ufølsomt.

trådstarter: Hehe, nej, jeg har ikke en hestespændetrøje, men sig endelig til når du finder en der ligger inde med en! Min hest kommer altid til skade om vinteren på en eller anden måde, så måske render hun snart ind i endnu en vinter-depression og bliver selvmordskandidat ligesom din hest :D så det kan ikke udlukkes at jeg også kunne få brug for en :D !

Mia & June

- og lille Jolly(:

0
0
Svar på denne tråd

oveskrift
Forfatter: 
Dato:  28-10-2010 19:09

Silvertail:

jeg havde selvfølgelig dr. dyr ude så snart jeg kom der ud, og han sagde at med mindre det blev værre i løbet af natten så måtte den gerne komme på fold hvis der ikke var for mudret - og i og med at det er en helt ny fold, og den har dækken på, tænkte jeg; nå ja, hvor tit er det egentligt den har været beskidt helt oppe i lysken/bagknæene? og der her ikke engang været bare lidt mudder i endnu, og den har været ude to dage nu :) tilgengæld er hævelsen faldet rigtig fint!

sårene er så "åbne" at det egentlig skulle syes hvis det sad alle mulige andre steder, men det er ikke rigtig en mulighed i det at det stykke hvor såret sidder bevæger sig for meget når hun går - ifølge dyrlægen. så jeg skal bare holde det rent og pænt, og sørge for der ikke går betændelse i :)

og som mia siger, så vil jeg helst ikke have at den står inde og bliver mærkelig, keder sig, ikke får frisk luft, får galde i benene, hævelsen ikke falder osv.. desuden er den seperationsangst så det basker - og det var grunden til det i det hele taget skete (den fik åbenbart et eller andet panik-anfald på trods af der VAR andre heste i stalden), så ser hellere at den kommer med de andre ud, end at den prøver igen!

Mia »Jolly«:

skal jeg nok ;) kunne være vi burde oprette en støttegruppe for dem; "depressive mulers klub"? :p

"Man skal altid starte fra bunden. - Ja - undtagen når man skal lære at svømme!"

- Storm p.

"Jo længere man præker for ungdommen, des ældre bliver den - og så er det for sent!" - Storm p.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ar også
Forfatter: 
Dato:  28-10-2010 20:54

sådan en model. Den har nok haft 20 skader i de sidste tre år.. Nu er den dog velfungerende :) Endelig

Sagde Janne

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

hold da op!
Forfatter: 
Dato:  28-10-2010 20:55

Min hest er også en seperationsangst selvmordskandidat med (garanteret en kommende) vinter-depression! :D

Jeps, det lyder som en god idé med den støttegruppe! :D

Mia & June

- og lille Jolly(:

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-10-2010 21:02

ja, der er et klart grundlag for at oprette en gruppe kan jeg høre.. hele 2 medlemmer :D hvor hestene bare får sig en kop lunken vand, et lunt tæppe og en omgang wrap hehe..

men jannej; du siger den nu er velfungerende - vil det sige du har en løsning? :o hvis det er en løsning på seperations angst er lutter øren!

sagen tog også lige endnu en drejning til det værre idag.. vi har prøvet et sætte et mildt stød-hegn op i øjenhøjde ved boksen, for at sikre den ikke gør det igen.. ved godt det ikke er det sødeste, men det er en stor boks hvor den har mulighed for at holde laaang afstand til det. - og ligger simpelthen søvnløs over om den nu bliver inde, eller.. :(

den flippede alligevel lige pludselig HELT ud, selvom der var både mennesker og heste i stalden, drejede rundt i cirkler, og begyndte at tage tilløb IGEN!!! og jeg fløj der ned i gummijokker og prøvede at berolige den.. men intet hjalp, INTET! til sidst fik jeg i afmagt min far til at trække hende rundt på en volte indtil jeg havde været ovre ved naboen og låne en af deres bokse med meget høj væg, og tremmer osv osv.. så nu kan jeg sove roligt i nat.. men fremover ved jeg ikke hvad pokker jeg skal stille op

har nogle muligheder;

- at den kommer i løsdrift med ponyerne. - men det er jo en stor og ret meget mere sart hest end ponyerne (dansk varmblod) og ved ikke om den ville få dårlige ben af al den våde sne der nok kommer osv.. for den måtte meget gerne få staldbandager på om natten når det lille sår der er på koden er helet ifølge dyrlægen.. - hvilket ikke rigtig er en mulighed i løsdrift.

- at jeg venter og se om den nye hest der kommer imorgen kan få hende til at falde til ro, hvilket jeg krydser fingre for.

- eller at jeg permanent flytter den over til naboen der selv har dansk varmblod, og mere dertil indrettede bokse og sådan noget. men der er simpelthen så hyggeligt ovre hvor hun står nu, og hun syntes også vældig godt om de fleste af hestene - og vil jo heller ikke træde hende der bor der over tæerne. hun siger godt nok at det er helt i orden, men tja.. det er lidt svært alligevel

ville allerhelst "kurrere" det - men hvordan, hvordan??

- Storm p.

0
0
Svar på denne tråd

seperationsangst
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 07:52

At kurerer seperationsangst kan ikke lade sig gøre. Tror man kan træne det så det bliver mere behersket, men hvordan ville du kurere hesten for et instinkt ??

Jeg synes det med løsdriften lyder super godt! her er mine argumenter: Blodcirkulationen er igang hele tiden. Den styrer selv hvornår den egentlig fryser og vil i læ. den har adgang til mad døgnet rundt (i form af græs/hvad der nu ellers er på folden. og en hest skal spise 18 timer i døgnet, så det er kun et +)

De heste jeg har trænet som har gået i løsdrift, havde typisk en tendens til at være meget mere afslappede når de kom i løsdrift. (min teori: de føler sig mere trykke.. de er jo i flokken hele tiden og kan bevæge sig med over det hele).

Mine 4 heste skulle KLART også gå i løsdrift. desværre har vi bare ikke foldene til det :-(

Jeg har selv en seperationsangst væver - engelsk fuldblod.

så jeg ved godt hvad du snakker om, når du siger den bliver hysterisk og der bare INTET er at gøre..

Mit foreslag: LØSDRIFTEN!
som du beskriver din hests adfærd, tror jeg KUN på at det kan forbedre den.. :-)

mvh Mia. :-)
Håber du finder en løsning.

Mia & June

- og lille Jolly(:

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-10-2010 18:53

nej, det er jo det :) men okay, kurrere er også et stærkt ord.. - bare at beherske det ville være super :p

men tak for rådet, vil klart tage det op til overvejelse :)

- Storm p.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider