Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Konditor uddannelsen
Forfatter: 
Dato:  27-10-2010 13:24

Jeg har gået et stykke tid og overvejet konditor uddannelsen, da jeg synes det er et spændende fag. Jeg er selv meget kreativ, og tror dette kunne været et fag for mig.

Er der nogen her der er konditor her inde? Og som har nogle godt tips til ansøgningen til en praktik plads, og andre gode råd til konditor uddannelsen?

...sagde Sabrina med verdens dejligste Bandit

Venskabet er først ægte, når to venner, uden at mæle et ord, kan glæde sig ved blot at være sammen.
(Georg Ebers)
0
0
Svar på denne tråd

Ikke helt.....
Forfatter: 
Dato:  27-10-2010 13:33

.... konditor men næsten - måtte droppe ud af uddannelsen da jeg skulle opereres i hænderne og ikke kunne tåle de tunge løft og ensformige arbejdsbevægelser med f.eks at ælte dej og div. andet.

Da jeg skulle finde mig et sted at arbejde (praktikplads) tog jeg simpelthen telefonbogen under armen og gik fra konditori til konditori i området fra hvor jeg boede. Fik arbejde det 3. sted jeg var og søge - måske det er en løsning?

Hvorfor være besværlig, når man med en lille smule anstrengelse kan være krop umulig?!

Et smil er udløst af andre smil, så husk at smile og du vil se at folk smiler tilbage.

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  27-10-2010 14:36

Jeg ved at FlavaBC ("huserer" nok mest på JHN?) er igang med konditoruddannelsen, så det kan jo være at hun kommer på banen senere :)

Don't tell me the sky is the limit,

if there are footprints on the moon...

0
0
Svar på denne tråd

fgfggfd
Forfatter: 
Dato:  27-10-2010 19:48

Her kommer jeeeg :)

Gode råd:

EUC Ringsted

Tag grundforløbet på EUC Ringsted, da de har fagrettet undervisning og dygtige lærere. Det er helt klart den bedste base for dit grundforløb.

Søge nu eller efter?

Mht. læreplads. På mit grundforløb var der mange, der allerede havde læreplads. Dette synes jeg var lidt mærkeligt, da Mester jo ikke ved, hvordan de ville klare deres skoleforløb, og at man jo kan ændre mening, når man har været på skole.

Personligt synes jeg, at det er lidt federe, at kunne fremvise sine karaktere til evt. læreplads.

Dog søgte jeg både under skoleopholdet uden gevinst, men også efter. Du skal være forberedt på, at der kan gå et godt stykke tid, før du finder en læreplads. Det skal self. også være den RIGTIGE læreplads, for du skal trods alt være der i 3 år.

Praktik, praktik, praktik!

Tag for Guds skyld i praktik! Det er SÅ vigtigt, før du siger ja til en eventuel plads.

Praktik i udlandet kan jeg anbefale. Jeg tog selvstændigt initiativ, til at komme i praktik i en uge i London.

Hvis virksomheden bliver godkendt, får du billetten refunderet.

Det er super fedt, at få en anbefaling fra en udenlandsk virksomhed, selvom du kun har været der en uge.

Det siger også meget om dig som person i din ansøgning.

Vær realistisk!

Mange går ind på grundforløbet og læreplads med tro om, at nussepusse med kager dagen lang. Det er ikke bryllupskager, festkager men wienerbrød, trøfler og jordbærtærter. (Kommer self. an på, hvor du er i praktik henne)

Der er altså en daglig produktion, så man kommer til at lave mange ensformige ting.

Personligt har jeg ikke noget imod at lave trøfler for halvtredsenstyvende gang, da jeg jo bliver bedre hver gang.

Mere end kager

Udover kagerne skal du også kunne rulle en butterdej, wienerdej og halvwienerdej korrekt så det ikke falder sammen. Du skal sprøjte kransekager, rulle linsedej, glasere wienerbrød og lave masseproduktion af mange ting.

Ikke størrelsen, men gørelsen

Jeg har fået læreplads i et mindre bageri. Det positive er, at jeg får en mere varieret hverdag ift. den daglige produktion. Det negative kan være, at jeg måske ikke får helt den samme rutine, som hvis jeg stod og trillede trøfler i to timer, eller sprøjtede jordbærtærter i 3 timer osv. osv.

Pas på, at du kommer i lære et sted, hvor de har et rullebord. Ellers kan det blive noget af en udfordring for dig, når du kommer op i wienerdej eller butterdej til svendeprøven.

Nå, så kan jeg ikke lige huske mere.

Jo, vær forberedt på mødetiderne. Det kan variere fra kl. 03 til kl. 08.

Jeg selv, skal møde kl. 04.

Spørgsmål?

Ellers ønsker jeg dig held og lykke, og det kan være, at vi mødes til konkurrencer, når den tid kommer :)

Naphtali Dan - FlavaBC

Real bad gyal live ah Brooklyn!

Reggae, Ragga, Rasta

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-10-2010 20:39

Tror vist nok det hele fik en super forklaring fra FlavaBC ;-)

Jeg blev uddannet som konditor i 2005.

Du skal være velkommen til at stille flere spørgsmål, men vil give FlavaBC ret i det hun skriver :-)

Det er en fed uddannelse, men husk på at arbejdet i hverdagen er hårdt... det er ikke bare pusse nusse og pynte kager.

der ligger meget i det, også for dit helbred...

Jeg har fået seneskedehindebetændelse i begge håndled, dårlige knæ, og dårlig ryg... Så tag dig altid tid til at løfte ting rigtigt, og stå med rettet ryg ;-) det kan hjælpe dig en del :-)

held og lykke med dit valg :-)

Venlig hilsen Anja.

<3 Lehmanns Ozzie <3

MIN højtelskede Tinker vallak

på 2 ½ år

<3R.I.P Jiba<3

<3 Højt elsket - Dybt savnet <3

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  28-10-2010 07:32

1000 tak for jeres fine svar, dem sætter jeg meget pris på.

Jeg har gjort mange overvejelser ang. denne uddannelse, og regner bestem med det er noget for og jeg kan klare alle opgaver tunge som ens opgaver.

FlavaBC: først tak for dit dejlig lange svar.
Men hvad mener du med praktik??? Altså skal jeg tage i praktik i virksomheden før jeg laver en elevplads kontrak?? Og hvorfor var du kun i praktik i 1 uge i London???

Ville du anbefale at tage noget af praktikken før grundskolen??? eller det vil virksomhederne ikke?

...sagde Sabrina med verdens dejligste Bandit

Venskabet er først ægte, når to venner, uden at mæle et ord, kan glæde sig ved blot at være sammen.
(Georg Ebers)
0
0
Svar på denne tråd

Gratis arbejde
Forfatter: 
Dato:  28-10-2010 18:04

Jeg mener praktik, som i frivilligt arbejde, for at se hvordan virksomheden fungerer, og om det er noget for dig. Jeg vil helt klart anbefale, at du tager et par dage eller en uge frivilligt et eller flere steder, for ligesom at se, hvordan landet ligger.

Jeg har selv været i praktik 2 dage ét sted, 5 dage i London, 3 dage et andet sted, 1 dag et tredje sted (det var aftalt 5 dage, men jeg havde absolut ikke lyst til at komme igen pga. manglende hygiejne og faglig stolthed), så var jeg igen 3 dage det andet sted, og de blev så sikre på, at det var mig de ville have.

Det er vigtigt, i min verden, med praktik, da mester og yderligere personale får lov at kigge dig an og omvendt. Det kan være, at I slet ikke klikker, eller du ikke kan gå på kompromis med deres arbejdsmetoder eller produktudvalg.

Jeg var i praktik i én uge i London, da det var midt i mit grundforløb, jeg fik så ingen fravær, da jeg var i køkkenet derovre. Men jeg skulle selv sørge for, at få læst det vi skulle læse i den uge. Det er normalt, at man ligesom i 9. klasse, kun tager i praktik fra få dage til en eller to uger. Du skal jo heller ikke udnyttes som gratis arbejde.

Du kan sagtens gå i praktik før grundforløbet, men jeg vil nok foreslå under eller efter forløbet, da du jo så har lært om b.la. hygiejne og arbejdsmetoder med dej og forskellige ting. Husk self. at tage din ansøgning med, hvis du finder et interessant sted :)

Naphtali Dan - FlavaBC

Real bad gyal live ah Brooklyn!

Reggae, Ragga, Rasta

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider