Her kommer jeeeg 
Gode råd:
EUC Ringsted
Tag grundforløbet på EUC Ringsted, da de har fagrettet undervisning og dygtige lærere. Det er helt klart den bedste base for dit grundforløb.
Søge nu eller efter?
Mht. læreplads. På mit grundforløb var der mange, der allerede havde læreplads. Dette synes jeg var lidt mærkeligt, da Mester jo ikke ved, hvordan de ville klare deres skoleforløb, og at man jo kan ændre mening, når man har været på skole.
Personligt synes jeg, at det er lidt federe, at kunne fremvise sine karaktere til evt. læreplads.
Dog søgte jeg både under skoleopholdet uden gevinst, men også efter. Du skal være forberedt på, at der kan gå et godt stykke tid, før du finder en læreplads. Det skal self. også være den RIGTIGE læreplads, for du skal trods alt være der i 3 år.
Praktik, praktik, praktik!
Tag for Guds skyld i praktik! Det er SÅ vigtigt, før du siger ja til en eventuel plads.
Praktik i udlandet kan jeg anbefale. Jeg tog selvstændigt initiativ, til at komme i praktik i en uge i London.
Hvis virksomheden bliver godkendt, får du billetten refunderet.
Det er super fedt, at få en anbefaling fra en udenlandsk virksomhed, selvom du kun har været der en uge.
Det siger også meget om dig som person i din ansøgning.
Vær realistisk!
Mange går ind på grundforløbet og læreplads med tro om, at nussepusse med kager dagen lang. Det er ikke bryllupskager, festkager men wienerbrød, trøfler og jordbærtærter. (Kommer self. an på, hvor du er i praktik henne)
Der er altså en daglig produktion, så man kommer til at lave mange ensformige ting.
Personligt har jeg ikke noget imod at lave trøfler for halvtredsenstyvende gang, da jeg jo bliver bedre hver gang.
Mere end kager
Udover kagerne skal du også kunne rulle en butterdej, wienerdej og halvwienerdej korrekt så det ikke falder sammen. Du skal sprøjte kransekager, rulle linsedej, glasere wienerbrød og lave masseproduktion af mange ting.
Ikke størrelsen, men gørelsen
Jeg har fået læreplads i et mindre bageri. Det positive er, at jeg får en mere varieret hverdag ift. den daglige produktion. Det negative kan være, at jeg måske ikke får helt den samme rutine, som hvis jeg stod og trillede trøfler i to timer, eller sprøjtede jordbærtærter i 3 timer osv. osv.
Pas på, at du kommer i lære et sted, hvor de har et rullebord. Ellers kan det blive noget af en udfordring for dig, når du kommer op i wienerdej eller butterdej til svendeprøven.
Nå, så kan jeg ikke lige huske mere.
Jo, vær forberedt på mødetiderne. Det kan variere fra kl. 03 til kl. 08.
Jeg selv, skal møde kl. 04.
Spørgsmål?
Ellers ønsker jeg dig held og lykke, og det kan være, at vi mødes til konkurrencer, når den tid kommer